Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude (Generelt)

af Niels Bak, 1/9 2012, 09:11 (4258 dage siden)

Trafikstyrelsen er barslet med sin forundersøgelse af mulig banebetjening af Billund.

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/581C9E6B233C4BB0A77745CAA8E05564.ashx

Det er ikke alt for optimistisk læsning. Et par hovedkonklusioner:

Ingen af de undersøgte muligheder giver en positiv samfundsværdi.

En stikbane fra Jelling og en letbane direkte fra Vejle er undersøgt. Alle andre løsninger er mere eller mindre valgt fra.

Hvis banen føres videre fra Lufthavnen frem til Legoland/Billund by vil det give dobbelt så mange passagerer, som hvis den ender ved lufthavnen. I de bedste scenarier er passagertallet på niveu med flere andre lokalbaner.

Der er ikke i rapporten taget højde for evt. nye rejser, selv om jeg mener en bane mod netop Billund vil kunne generere det. Lige nu er lufthavnen og Legoland noget at et mareridt at komme til for folk uden bil, og jeg tror mange vælger Kastrup at flyve fra. En attraktion som Legoland vælger man så simpelt hen ikke at besøge.

Men selv om Trafikstyrelsens passagertal skulle være undervurderede, så skal det dog tredobles før banen når op de de krævede fem procent i intern rente i den samfundsøkonomiske analyse, og der er godt nok langt op...

En løsning fra Jelling er væsentligt billigere at bygge, men driften dyrere. Samfundsøkonomisk er letbanen lidt bedre.

En videreførsel til Grindsted vil give lidt flere passagerer, men ikke mange ekstra indtægter, da meget af det er lokaltrafik.

En videreførsel til Esbjerg er nævnt som en mulighed, men ikke behandlet til bunds.

Evt godspotentiale fra Lego er end ikke undersøgt. Til gengæld er det forudsat, at banen vil blive uden godsdrift, hvilket sparer lidt på anlægget.

En stikbane fra Jelling til Hedensted, der vil give direkte tog fra Århus er kun nævnt i en enkelt sætning, hvor det vurderes som uhensigtsmæssigt at slutte den på den travle hovedbane. Det forudsættes at Billund kun skal trafikeres med langsomme lokaltog (Lint el. lign). At man under alle omstændigheder kommer til at gøre noget ved kapaciteten på hovedbanen og muligheden for at køre med hurtigere tog mod Århus er ikke undersøgt...

Til sidst skal nævnes at politikerne i Vejle byråd allerede skændes om hvilken løsning de helst vil have - selv om det med de tal mest ligner ingen løsning overhovedet.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Lars Kongshøj, 1/9 2012, 09:50 (4258 dage siden) @ Niels Bak

Tak for dit resume. Jeg orker ikke at læse rapporten selv, så jeg spørger: har man indregnet den midlertidige værdi (samfundsøkonomisk) der måtte være i dette område ved at anlægge banen?

At jeg ikke kan forstå konklusionerne om Grindsted og Hedensted er en anden snak, men de kommer vel med tiden.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Børge Sundahl, 1/9 2012, 09:52 (4258 dage siden) @ Niels Bak

Hej

Når nu vi er ved lufthavnsbaner, så var det vel også naturligt at forlænge/bygge en bane fra Lindholm til Aalborg Lufthavn.
Her er der ihvertfald ikke mange kilometer, og den gamle FFJ trace kunne måske stadig bruges.

Jeg ved, der har været tanker desangående, men hvor langt overvejelserne er kommet vides ikke

Børge

PS. Og hvad med en letbane til Tirstrup!!!

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Fysikeren, 1/9 2012, 12:18 (4258 dage siden) @ Niels Bak

Helt optimistisk er rapporten ikke.

Den er dog mere optimistisk end jeg var omkring banen, og de har fundet en bedre løsning for linjeføringen i Billund end den jeg regnede med var muligt. Så helt fjendtlige mod banen har de ikke været :)

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Woodi, 1/9 2012, 12:34 (4258 dage siden) @ Niels Bak

Tak for resumé´et Niels Bak, helt fint. ;-)

Men jeg er af en helt anden mening end Trafikstyrelsens grundlag og fokusering, for jeg synes de kikker efter noget, der er tabt der hvor der er lys og ikke hvor de reelt burde kikke.
Jeg er af den opfattelse at, et udstik fra Taulov og direkte Nord/Vest på var en bedre løsning.
En baneføring Øst om lufthavnen og langsomt nedsænkning af tracéet så det ender under ankomsthallen gulv og derefter forsætter de par hundrede meter i en tunnel frem til LEGO-Land og Lalandia, det ville give et Mega kundegrundlag og samtidig kunne man overveje OPP (Offentlig Privat Partnerskab)som en delløsning mellem Staten, virksomhederne og Pensionsfondene. Sæt i gang.! ;-)

--
[image]

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Allan Eriksen, 1/9 2012, 13:17 (4257 dage siden) @ Woodi

Det er efter min mening en fornuftig løsningsmodel du kommer med der, 5 stjerner (ud af 6 for den)

Så er der bare hvor man skal hente pengene, og her var måske muligheden fra pensionskasser ATP og lignende.


Venlig hilsen

Allan

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Allan Eriksen, 1/9 2012, 14:06 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

En tilføjelse man kunne da bare nøjes med at stationen vil evt ligge under lufthavnen og der er ikke så langt at gå over til Legoland, såvidt jeg kan huske fra jeg var ovre og besøge dette herlige sted for både børn og voksne.

Venlig hilsen

Allan

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Fysikeren, 1/9 2012, 14:15 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

At gå fra Legoland til den gamle terminal i lufthavnen er en kort tur.

Men det er snart en god del år siden lufthavnen fik en ny terminal på nordsiden af landingsbanen, og den tur er nok længere end de fleste vil gå ;)

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Fysikeren, 1/9 2012, 14:03 (4257 dage siden) @ Woodi

Den diskussion har vi haft før, og jeg tror nu stadig en Vejle-løsning er bedre end det der, da Taulov er en stor omvej for folk fra Aarhus. Men som sagt, den diskussion er taget før.

Det interessante du skriver her er OPP: Det er altså ikke en gratis guldkalv, de penge skal betales tilbage med renter. Så OPP er kun en løsning, hvis den private partner kan anlægge og drive banen billigere end det offentlige.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Leif Jørgensen, København Ø., 1/9 2012, 14:37 (4257 dage siden) @ Fysikeren

Den diskussion har vi haft før, og jeg tror nu stadig en Vejle-løsning er bedre end det der, da Taulov er en stor omvej for folk fra Aarhus. Men som sagt, den diskussion er taget før.

Hvis man ser på den nuværende trafik i området, så er det helt klart Vejle, der satses på med Kolding som eneste reelle alternativ. Taulov er sikkert en fin by men betydningsløs for stort set alt andet end godstrafikken. Men da det næppe bliver aktuelt i større omfang her, og da banen ikke kun skal betjene lufthavnen og Legoland - ja så bliver man nød til at se på, hvor folk faktisk skal hen i området. Og det er ikke Taulov.


Det interessante du skriver her er OPP: Det er altså ikke en gratis guldkalv, de penge skal betales tilbage med renter. Så OPP er kun en løsning, hvis den private partner kan anlægge og drive banen billigere end det offentlige.

Det gamle dilemma med lån og afbetaling: det ser billigt ud nu, men det bliver dyrere i længden. Uheldigvis har det offentlige bare ikke ret meget opsparing som alternativ, der lige kan trækkes på. Og slet ikke med en ny Storstrømsbro øverst på dagsordenen.

Med venlige Billund-hilsner
Leif Jørgensen

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Fysikeren, 1/9 2012, 14:41 (4257 dage siden) @ Leif Jørgensen

Jeg er enig med dig.

Det med opsparing: Korrekt, staten har ikke meget opsparing, og låntagning kan da være fornuftigt, hvis et givent projekt hænger sammen.

Jeg er bare imod den holdning nogen har om, at OPP er en form for gratis finansiering. Den danske stat låner for tiden til noget nær negativ rente, hvilket jeg ikke tror ret mange OPP-partnere vil være med til. Ja, OPP belaster ikke på kontoen for statsgæld, men der er stadig fremtidige betalingsforpligtigelser.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Woodi, 1/9 2012, 14:41 (4257 dage siden) @ Fysikeren

Den diskussion har vi haft før, og jeg tror nu stadig en Vejle-løsning er bedre end det der, da Taulov er en stor omvej for folk fra Aarhus. Men som sagt, den diskussion er taget før.

Det interessante du skriver her er OPP: Det er altså ikke en gratis guldkalv, de penge skal betales tilbage med renter. Så OPP er kun en løsning, hvis den private partner kan anlægge og drive banen billigere end det offentlige.


Jo den har da været oppe at vende før, det er da rigtig nok - Men det havde også Storebælts Broens tilblivelse også været igennem 100 år.;-)

Ting skal tages op en gang imellem, for indimellem tilkommer der nye tiltag og løsninger på problematikken.

Denne gang er den "Nye" tilføjelse, så Pensions-midlernes anbringelse og investerings muligheder i vores infrastruktur og baneudvidelse.

Men argumentet omkring Århus, kan være en "brik" - men skal ikke være "forudsætningen", så stor er Århus heller ikke og de har jo muligheden med deres egen lufthavn der oppe.
Men snakker vi om Legoland og Lalandia, så er det selvfølgelig "nemmest" for dem at afkorte over Vejle og ud på Vestbanen til Jelling og videre med en e.v.t. letbane til Billund - men for de øvrige mange mennesker Syd for Fredericia, er Taulov en rigtig god løsning.

--
[image]

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Fysikeren, 1/9 2012, 14:47 (4257 dage siden) @ Woodi
redigeret af Fysikeren, 1/9 2012, 15:02

Ja, men Aarhus lufthavn er nærmest til grin, og der bor trods alt flere mennesker nord og øst for Billund end syd for.

I rapporten står der, at 27% af passagerne skal mod Horsens-Aarhus, 13% til Trekantsområdet eller lokalt til Billund, og tilsvarende andele til Herning-Holstebro og Fyn-Sjælland. Den sidste tredjedel til øvrige Jylland.

Den sidste tredjedel er nok så spredt, at den ikke er afgørende for hvilken retning banen skal gå.

De 27% taler for en Vejle-løsning, ligesom Herning-Holstebro alt anden lige også vil have gavne af dette. Tror også man kan sige, at halvdelen af dem til Trekantsområdet har mest gavn af Vejle, svarende til Vejle, men Fredericia nok er lige indifferent mellem Vejle eller Taulov.

For Fyn-Sjælland er det også lidt lige meget om de skal skifte tog det ene eller andet sted. Samlet set har vi, at omkring 45-50% har mest gavn af Vejle, mens 5-10% har mest gavn af Taulov/Kolding mens resten er svært at afgøre. Men eftersom Midtjylland fylder en del her, tror jeg også de foretrækker Vejle (eller bussen).

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Woodi, 1/9 2012, 15:18 (4257 dage siden) @ Fysikeren

Jeg kunne nu godt tænke mig, en meget mere grundig analyse af denne undersøgelse, f.eks hvis man udbad sig kundeoplysninger af hvert enkelt besøgende, i både Billund Lufthavn, Legoland og Lalandia i et år frem, med at adspørge folk om deres postnummer eller opholdssteds retning - så ville der med garanti dukke andre tal op.

--
[image]

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Fysikeren, 1/9 2012, 15:28 (4257 dage siden) @ Woodi

Jeg tror såvel lufthavnen, Legoland som Lalandia har ganske godt styr på hvor deres kunder kommer fra. De skal jo vide hvor de skal rette markedsføring hen osv., og jeg ville ikke undrer mig, hvis de har stillet disse data til rådighed, da de naturligvis ville have gavn af en bane.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Allan Eriksen, 1/9 2012, 16:16 (4257 dage siden) @ Fysikeren

Eventuelle brugere fra Midtjydske område kunne da have gavn af det, hvis man indførte tog der kørte Herning Vejle Taulov om det så er den ene eller anden togtype er ikke væsentlig, men ja passagerer fra det Sydjydske og Horsens Århus, ville så skulle ud i togskifte.

Venlig Billund hilsen

Allan

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Fysikeren, 1/9 2012, 16:32 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

Eventuelle brugere fra Midtjydske område kunne da have gavn af det, hvis man indførte tog der kørte Herning Vejle Taulov om det så er den ene eller anden togtype er ikke væsentlig, men ja passagerer fra det Sydjydske og Horsens Århus, ville så skulle ud i togskifte.

Herning - Vejle - Taulov - Billund eller Herning - Billund - Vejle - Taulov?

Herning og Vejle/Fredericia er fint forbundet i dag, og Kolding nås uden store problemer.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Allan Eriksen, 1/9 2012, 17:04 (4257 dage siden) @ Fysikeren

Jeg glemte da endestation Billund, Ellers har jeg ingen ide om dette område andet at hvis terminalbygningen er flyttet så måske rykke endestation til Legoland/Lalandia.

Venlig Billund hilsen

Allan

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Fysikeren, 1/9 2012, 17:07 (4257 dage siden) @ Allan Eriksen

Rapportens kort viser ganske tydeligt, at regnet fra Vejle, så kommer man først til lufthavnen, og dernæst fortsætter banen ind til Billund med endestation ved Legoland.

Skal banen fortsætte mod Grindsted, drejer banen fra kort før denne endestation, og Billund by/Legoland osv. må nøjes med en lidt mere decentral station, dog stadig væsentlig tættere på byen end den ved lufthavnen.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Woodi, 1/9 2012, 16:29 (4257 dage siden) @ Fysikeren

Jeg tror såvel lufthavnen, Legoland som Lalandia har ganske godt styr på hvor deres kunder kommer fra. De skal jo vide hvor de skal rette markedsføring hen osv., og jeg ville ikke undrer mig, hvis de har stillet disse data til rådighed, da de naturligvis ville have gavn af en bane.

I nogen henseende har de sikkert nok styr på det, men jeg er overbevist om, at disse oplysninger med alt mulig respekt for kommerciel markeds analyseringer ikke offentliggøre disse tal og dermed er Trafikstyrelsens grundlag dermed forbundet med en hvis fejlmarginal om ikke andet så i hvert fald opstrammet på forretningsmæssige hensyn.

Der burde dermed laves en ny undersøgelse hvor alle tal fremkommer og anden bane vurderinger indgår og gerne med en hvis minimal publicering af faktiske tal - hvis det e.v.t. kunne afdække de faktiske resultater. ;-)

--
[image]

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Fysikeren, 1/9 2012, 16:34 (4257 dage siden) @ Woodi

Jeg tror de er villige til at levere datagrundlag til Trafikstyrelsen; det kan jo evt. ske under en aftale om, at de ikke offentliggøres. Du har tre større leverandører af data, og det er ikke specificeret hvordan den enkeltes kundegrundlag ser ud, men kun det samlede billede.

Netop disse tre er jo ikke særligt interesseret i at modarbejde en bane, da det især for lufthavnens vedkommende ville øge deres tilgængelighed.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Woodi, 1/9 2012, 16:51 (4257 dage siden) @ Fysikeren

Jeg tror de er villige til at levere datagrundlag til Trafikstyrelsen; det kan jo evt. ske under en aftale om, at de ikke offentliggøres. Du har tre større leverandører af data, og det er ikke specificeret hvordan den enkeltes kundegrundlag ser ud, men kun det samlede billede.

Netop disse tre er jo ikke særligt interesseret i at modarbejde en bane, da det især for lufthavnens vedkommende ville øge deres tilgængelighed.

Det kan du så have ret i Fysikeren, men Hvis spørgsmålet eller undersøgelsen kun har gået på én bestemt mulighed for transport herunder placeringen af tracé, så kunne det være "spin" for at opnå en måske bedre og mere henseende og ønskeligt bane.
Jeg kender ikke helt undersøgelsens baggrund på hvilke præmisser der er gjort på, kun at undersøge de Nordlige tilslutninger og synes ikke, at man har været hele vejen rundt om mulige og e.v.t. placeringer, kun at man desværre efter danske forhold, altid fokuserer på økonomi og til tider måske lidt for "lige til" tankegange - alt uden de helt store visioner.

Havde et stort projekt som f.eks "Stuttgart.21" projektet i Tyskland udtænkes med danske normer og tankegange - så var dette projekt aldrig blevet til noget og desuden er Danmarks Naturfredningsråd godt og grundigt ved at omlægge landet til det 17´århundrede.

--
[image]

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af UTJ, 1/9 2012, 21:36 (4257 dage siden) @ Woodi

Havde et stort projekt som f.eks "Stuttgart.21" projektet i Tyskland udtænkes med danske normer og tankegange - så var dette projekt aldrig blevet til noget og desuden er Danmarks Naturfredningsråd godt og grundigt ved at omlægge landet til det 17´århundrede.

Nu er du ude på mosegrund, for det er noget påståeligt sludder. Ellers må du forklare hvorfor det kan gennemføres i Tyskland og ikke kan gennemføres i Danmark. Jeg tror at du skal sætte dig mere grundigt i tysk naturbeskyttelse inden du sammenligner. Hvem er i øvrigt Danmarks naturfredningsråd?

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Erik Olsen, 1/9 2012, 22:47 (4257 dage siden) @ UTJ

Hvem er i øvrigt Danmarks naturfredningsråd?

"Natur", "fredning" og "råd" er tre hadeord, så må "Naturfredningsråd" være rigtigt slemt. De går garanteret ind for nedlæggelse af alle jernbaner.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Woodi, 1/9 2012, 23:14 (4257 dage siden) @ Erik Olsen

Ja ok.. "Naturfredningsråd" var måske lige den hurtige aftrækker og jeg mener selvfølgelig, Danmarks Naturfredningsforening. ;)

Det andet derimod, som UTJ henviser til om bevægelser på Mosegrund, er så et postulat mod mit og jeg står ved det, Tyskerne har på mange måder større visioner eller ambitioner end Danskerne og for en del af dette er grunden tilligemed også, at de har langt flere midler end vi har herhjemme, at gøre godt med.
Tyskernes projekt Stuttgart 21 er så stort og omfattende og noget tilsvarende herhjemme kunne måles på, at ombygge hele Københavns Banegård med 20 spor eller ombygge Århus banegård fra at være en sæk-banegård til en gennemgangs banegård, dette sker nok ikke i vores tid og måske aldrig, for vi har for vane med at "frede" alt der bare nærmere sig 100 år og så skal det være sådan de næste 1000 år, forandrings parate er vi herhjemme i hvert fald ikke altid lige på hat med.

--
[image]

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Fysikeren, 1/9 2012, 23:20 (4257 dage siden) @ Woodi

Jeg vil nu nok mene, at de store danske br/tunnel-projekter er i en størrelsesorden, der kan måle sig med andre store projekter i f.eks. Tyskland. Disse faste forbindelser er ikke gratis, og heller ikke helt uden debat.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Lars Kongshøj, 2/9 2012, 00:19 (4257 dage siden) @ Woodi

Københavns Banegård

Nu har jeg boet i København i hele mit liv - der findes mes sikkerhed ikke en station med det navn.

låst
2737 visninger

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Niels Bak, 2/9 2012, 22:02 (4256 dage siden) @ Woodi

Jeg kunne nu godt tænke mig, en meget mere grundig analyse af denne undersøgelse, f.eks hvis man udbad sig kundeoplysninger af hvert enkelt besøgende, i både Billund Lufthavn, Legoland og Lalandia i et år frem, med at adspørge folk om deres postnummer eller opholdssteds retning - så ville der med garanti dukke andre tal op.

Woodi vil du ikke godt læse rapporten inden du arugmenterer videre, for det er sådan set præcis det de har gjort (sikkert i en stikprøve og ikke ved at spørge alle, men alligevel).

Og nu citerer jeg lige tallene efter hukommelsen, men den viser at ca. 43 procent af kunderne i lufthavnen kommer fra Østjylland nord for Horsens - klart den største gruppe. Vejle by ligger næst med omkring 20 pct, og så er der en klat i ca. samme størrelsesorden fra Fyn og længere østover. Kolding by ligger lidt derunder. Andre retninger som Esbjerg og midt- og Vestjylland lidt længere nede endnu.

Mht Legoland og Lalandia, så er mønsteret så vidt jeg husker nogenlunde det samme, dog med en del mere helt fra Sjælland, og så selvfølgelig fra udlandet. Men kig i rapporten - det står der sort på hvidt.

En af de svære ting ved at binde Billund op på banenettet er, at tilrejsertrafikken kommer fra usædvanlig mange retninger, men det er altså Vejle og videre mod nordøst der er den klare vinder. Det er derfor rapporten har fravalgt at undersøge andre retninger nærmere.

Og mht, at Århusianerne har deres egen lufthavn - tja, det kan da godt være, det er bare Billund de bruger (i hvert fald til andet end rejser til Kbh). Realistisk er der kun plads til én større international lufthavn i Jylland. Den logiske placering ville være et eller andet sted vest for Århus, men nu har århusianerne haft 50 år til ikke at få taget sig sammen til noget som helst, og af de eksisterende er Billund det mindst ringe alternativ. Derfor er det den der har fået et respektabelt rutenet. (skulle de mod forventning få taget sig sammen længere nordpå, så ville Billund til gengæld ret hurtigt dumpe ned til en begrænset relevans...)

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Fysikeren, 1/9 2012, 16:45 (4257 dage siden) @ Niels Bak

Så har jeg læst rapporten :D

En stikbane fra Jelling og en letbane direkte fra Vejle er undersøgt. Alle andre løsninger er mere eller mindre valgt fra.

Hvis banen føres videre fra Lufthavnen frem til Legoland/Billund by vil det give dobbelt så mange passagerer, som hvis den ender ved lufthavnen. I de bedste scenarier er passagertallet på niveu med flere andre lokalbaner.

Der er ikke i rapporten taget højde for evt. nye rejser, selv om jeg mener en bane mod netop Billund vil kunne generere det. Lige nu er lufthavnen og Legoland noget at et mareridt at komme til for folk uden bil, og jeg tror mange vælger Kastrup at flyve fra. En attraktion som Legoland vælger man så simpelt hen ikke at besøge.

Der kan næppe være tvivl om, at Billund Lufthavn vil stå stærkere i konkurrencen om passagerne, især fra stationer/byer med lyntog direkte til Kastrup.

Men selv om Trafikstyrelsens passagertal skulle være undervurderede, så skal det dog tredobles før banen når op de de krævede fem procent i intern rente i den samfundsøkonomiske analyse, og der er godt nok langt op...

5% i intern rente er måske også lidt højt krav, især med dagens renteniveau.

En løsning fra Jelling er væsentligt billigere at bygge, men driften dyrere. Samfundsøkonomisk er letbanen lidt bedre.

Når jeg læser rapporten, mener jeg de 100 mio. kr. mere til en regulær jernbane er en god idé, da den hermed kan køres mere integreret med resten. Jeg så gerne lidt mere fokus på Gadbjerg-løsningen med triangelspor mod Herning og partielt dobbeltspor på diagonalbanen, men så er regningen steget en del.

En videreførsel til Grindsted vil give lidt flere passagerer, men ikke mange ekstra indtægter, da meget af det er lokaltrafik.

Grindsted giver i mine øjne kun mening, hvis man vælger at fortsætte mod Esbjerg. Desværre vil Varde Kommune gerne af med Grindstedbanen!

En videreførsel til Esbjerg er nævnt som en mulighed, men ikke behandlet til bunds.

Rapporten virker også til at være lidt uopdateret. At køre togene over Varde ville enten kræve færre tog med Nørre Nebel eller Skjern, eller flere tog og dermed reelt dobbeltspor på noget af banen. Tidligere havde hvert andet tog fra Esbjerg jo endestation i Varde, men ikke længere. Vælger man en Gadbjerg-løsning med triangelspor, så kunne man køre Esbjerg - Bramming - Grindsted - Give - Herning.

Evt godspotentiale fra Lego er end ikke undersøgt. Til gengæld er det forudsat, at banen vil blive uden godsdrift, hvilket sparer lidt på anlægget.

Nok ikke alt for urealistisk, at der næppe bliver meget gods. Eneste større kunde skulle vel være Lego, der modtager råvarer til deres produktion og måske i begrænset omfang kan bruge banen til at levere engros.

En stikbane fra Jelling til Hedensted, der vil give direkte tog fra Århus er kun nævnt i en enkelt sætning, hvor det vurderes som uhensigtsmæssigt at slutte den på den travle hovedbane. Det forudsættes at Billund kun skal trafikeres med langsomme lokaltog (Lint el. lign). At man under alle omstændigheder kommer til at gøre noget ved kapaciteten på hovedbanen og muligheden for at køre med hurtigere tog mod Århus er ikke undersøgt...

Her fandt jeg det ret underligt, at man forudsætter langsomme tog. Laver man en bane til Hedensted, ville det være oplagt med tog der kan køre 180-200 km/t, enten diesel eller el.

Til sidst skal nævnes at politikerne i Vejle byråd allerede skændes om hvilken løsning de helst vil have - selv om det med de tal mest ligner ingen løsning overhovedet.

Har jeg 700 mio. kr. til jernbanen bredt, er jeg heller ikke sikker på, at det er her jeg ville bruge pengene først *host* elektrificering *host*

Omvendt ser jeg, hvor nemt politikerne kan skaffe en lille håndfuld milliarder til endnu en motorvej... så hellere lidt jernbane!

Avatar

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af MYMXnord, Frederikshavn, 1/9 2012, 21:04 (4257 dage siden) @ Fysikeren

Som rimelig uerfaren ift de mange ekspertere i dette ellers super forum, så må det vel tælle for en tankevækkende etablering af skinner - at en virksomhed -visionær af de store som LEGO - vælger jerbane transport

--
[image][image]

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Niels Bak, 2/9 2012, 22:38 (4256 dage siden) @ Fysikeren

Så har jeg læst rapporten :D

En stikbane fra Jelling og en letbane direkte fra Vejle er undersøgt. Alle andre løsninger er mere eller mindre valgt fra.

Hvis banen føres videre fra Lufthavnen frem til Legoland/Billund by vil det give dobbelt så mange passagerer, som hvis den ender ved lufthavnen. I de bedste scenarier er passagertallet på niveu med flere andre lokalbaner.

Der er ikke i rapporten taget højde for evt. nye rejser, selv om jeg mener en bane mod netop Billund vil kunne generere det. Lige nu er lufthavnen og Legoland noget at et mareridt at komme til for folk uden bil, og jeg tror mange vælger Kastrup at flyve fra. En attraktion som Legoland vælger man så simpelt hen ikke at besøge.


Der kan næppe være tvivl om, at Billund Lufthavn vil stå stærkere i konkurrencen om passagerne, især fra stationer/byer med lyntog direkte til Kastrup.

Men selv om Trafikstyrelsens passagertal skulle være undervurderede, så skal det dog tredobles før banen når op de de krævede fem procent i intern rente i den samfundsøkonomiske analyse, og der er godt nok langt op...


5% i intern rente er måske også lidt højt krav, især med dagens renteniveau.

Ja, det kan man godt argumentere for. Det er bare det mål politikerne officielt har sat op for sig selv for nye infrastrukturinvesteirnger.

En løsning fra Jelling er væsentligt billigere at bygge, men driften dyrere. Samfundsøkonomisk er letbanen lidt bedre.


Når jeg læser rapporten, mener jeg de 100 mio. kr. mere til en regulær jernbane er en god idé, da den hermed kan køres mere integreret med resten.

Jeg kunne ikke være mere enig. Det er mit store problem med letbaneløsningen - alle skal for tid og evighed skifte i Vejle, og netop med et lufthavnstog er det vigtigt med så få skift som muligt for så mange som muligt, da folk har meget bagage med. Vejle er godt nok den tætteste by, men den er ikke større end den kun udgør en begrænset del af det samlede opland.

Jeg så gerne lidt mere fokus på Gadbjerg-løsningen med triangelspor mod Herning og partielt dobbeltspor på diagonalbanen, men så er regningen steget en del.

Ja i det hele taget er det så skrabet en model som muligt, der er undersøgt for at få omkostningerne så langt ned som muligt. Om trafikstrømmene mod Herning er store nok til at investere i dem specielt, vil jeg dog nok stille spørgsmålstegn ved. Et skift i Jelling vil stadig give en forholdsvis god forbindelse.

En videreførsel til Grindsted vil give lidt flere passagerer, men ikke mange ekstra indtægter, da meget af det er lokaltrafik.


Grindsted giver i mine øjne kun mening, hvis man vælger at fortsætte mod Esbjerg.

Jeg er temmelig enig. Desuden er Grindsted, hvis man kigger på dagens trafikstrømme langt mere orienteret mod vest og sydvest, mens Billund er orienteret mod øst.

Jeg kunne dog være fristet til at lobbye på at få banen helt til Grindsted under alle omstændigheder i håb om at man senere vil se lyset og føre den frem til Esbjerg. Så vidt jeg husker har trafikministeren "fredet" tracheet, så byerne på vejen ikke må tage det ind til byudvikling, som de ellers gerne vil.

En videreførsel til Esbjerg er nævnt som en mulighed, men ikke behandlet til bunds.

Enig. Desværre behandler rapporten slet ikke perspektiverne i gennemkørende trafik Esbjerg-Østjylland, der især hvis man ville være lidt mere ambitiøse med hastighedsmålene ville blive langt hurtigere end den nuværende tur over Kolding og Fredericia.

(... citeret tekst forkortet)

Evt godspotentiale fra Lego er end ikke undersøgt. Til gengæld er det forudsat, at banen vil blive uden godsdrift, hvilket sparer lidt på anlægget.


Nok ikke alt for urealistisk, at der næppe bliver meget gods. Eneste større kunde skulle vel være Lego, der modtager råvarer til deres produktion og måske i begrænset omfang kan bruge banen til at levere engros.

Jeg ved heller ikke om potentialet er der, men man kunde da i det mindst spørge Lego (og måske lufthavnen). Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg hørte et sted at Lego kører ugentlige tog til deres fabrik/pakkeri i Tjekkiet eller Ungarn eller et af de lande med varer produceret i Billund. Men de bliver bare kørt med lastvogn til Hamborg før de bliver læsset på toget...

En stikbane fra Jelling til Hedensted, der vil give direkte tog fra Århus er kun nævnt i en enkelt sætning, hvor det vurderes som uhensigtsmæssigt at slutte den på den travle hovedbane. Det forudsættes at Billund kun skal trafikeres med langsomme lokaltog (Lint el. lign). At man under alle omstændigheder kommer til at gøre noget ved kapaciteten på hovedbanen og muligheden for at køre med hurtigere tog mod Århus er ikke undersøgt...


Her fandt jeg det ret underligt, at man forudsætter langsomme tog. Laver man en bane til Hedensted, ville det være oplagt med tog der kan køre 180-200 km/t, enten diesel eller el.

Præcis min pointe!
Jeg vil ikke beskylde Trafikstyrelsen for et bestilt arbejde, hvor en Billund-bane skal jordes. Rapporten virker sådan set redelig nok. Der er bare tænkt lidt for meget lokalbane og lidt for lidt sammenhængende trafiksystem i Syd- og Østjylland...

Til sidst skal nævnes at politikerne i Vejle byråd allerede skændes om hvilken løsning de helst vil have - selv om det med de tal mest ligner ingen løsning overhovedet.


Har jeg 700 mio. kr. til jernbanen bredt, er jeg heller ikke sikker på, at det er her jeg ville bruge pengene først *host* elektrificering *host*

Omvendt ser jeg, hvor nemt politikerne kan skaffe en lille håndfuld milliarder til endnu en motorvej... så hellere lidt jernbane!

Hæ, det kan du have ret i.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Allan Eriksen, 3/9 2012, 07:19 (4256 dage siden) @ Niels Bak

Med hensyn til ved letbane man skal til evighed skifte tog i Vejle, det er nu ikke sikkert kommer an på hvad materiel man vælger. Hvis nu vi ser til Tyskland foreksempel Kassel, Köln Bonn, Saarbrücken, Karlsruhe Chemnitz og måske flere steder jeg ikke lige kan huske, så er det materiel der kører der særdeæes velegnet til at køre både på en letbane og på en almindelig banestrækning, hvis man ønsker det kan man helt sikkert udstyre materiellet med andre typer sæder. Og så må vi ikke glemme at hvis ikke man bestiller elektrisk materiel så er da de ofte udskældte LINT tog og lignende DESIRO ITINO der er nok flere typer. Men det kunne da være velegnet til at køre f.eks Århus Vejle Billund Grindsted og måske til Esbjerg? det komme bare an på at indbygge lidt mere komfortable sæder.

Venlig hilsen

Allan

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Allan Eriksen, 3/9 2012, 07:29 (4256 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg glemmer at for eksempel i Grækenland, der kører de med en elektrisk udgave af Desiro eller er det Lint, jeg kan ikke lige huske det, det kunne da også være en mulighed typen eller noget der ligner skal vist til at bygges flere steder i Europa.

Venlig Billund hilsen


Allan

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Niels Bak, 3/9 2012, 13:35 (4255 dage siden) @ Allan Eriksen

Hej Allan

Det planlægges ikke at der bliver sporforbindelse fra Letbanen til hovedsporet i Vejle - og jeg tror også det ville blive svært nogen sinde at få plads til det.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Allan Eriksen, 3/9 2012, 15:41 (4255 dage siden) @ Niels Bak

Nåh jah så forklarer det jo en del, har man i det hele taget revet det gamle pakhus ned og er der bygget nyt??? det var bare lige af nysgerrighed.

Venlig hilsen

Allan

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Allan Eriksen, 3/9 2012, 17:51 (4255 dage siden) @ Allan Eriksen

Nu fik jeg læst rapporten og det er interessant læsning, jeg syntes det ligger lige for at dersom den bliver til noget, så skal den kobles på en videreførelse til Grindsted Varde ( Esbjerg ) og så eventuelt have noget driftfællesskab med Vestbanen(Arriva) Lint Desiro og Itino i vil da sagtens kunne bruges i en gadeløsning i Vejle efter min mening. Ellers kunne man måske hvis man ikke vil have skinner i gaden så kunne man måske brug en guided busway på en del af strækningen, Jeg syntes jeg har set på Youtube noget fra blandt andet Cambridge (England) og også nogle eksempler fra Australien.

Men under alle omstændigheder tommelfingeren op for dette projekt, men må samtidig ikke stå i vejen for ny Bane fra Brabrand (Århus) til Svejbæk (Silkeborg Herning).


Venlig Billund hilsen

Allan

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Fysikeren, 3/9 2012, 18:23 (4255 dage siden) @ Allan Eriksen

En kobling med banen over Varde frarådes jo af kapacitetsmæssige grunde. Banen har jo ikke ret meget ledig kapacitet, og næsten alle togene fortsætter mod Skjern eller Nørre Nebel.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Niels Bak, 4/9 2012, 10:43 (4255 dage siden) @ Fysikeren

En kobling med banen over Varde frarådes jo af kapacitetsmæssige grunde. Banen har jo ikke ret meget ledig kapacitet, og næsten alle togene fortsætter mod Skjern eller Nørre Nebel.

Nja, tja... Det, der står er at tilslutning over Varde frarådes, hvis man mod øst vælger en tilslutning i Jelling, da banen så vil blive koblet på meget pressede enkeltsporede strækninger i begge ender, og derfor vil blive helt umulig, hvis der opstår forsinkelser. Hvis man vælger en letbane direkte fra Vejle, er rapporten ikke afvisende for at føre banen fra Grindsted til Varde.

Der er ikke tal for det i rapporten, men ruten over Varde vil nok give lidt flere passagerer. Til gengæld er det ny traché, og derfor vil den også blive noget dyrere at bygge. Der skal nok regnes mere på det, men umiddelbart vil jeg tro en tilslutning over den eksisterende bane (der godt nok skal helt udskiftes) over Bramming er det mest realistiske.

Og til Allan - ja Billundbanen og en ny Silkeborgbane er klart de mest ønskværdige sidebaneprojekter i Jylland, og det ville være en skam, hvis det enen kommer til at blokere for det andet.

Niels

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Allan Eriksen, 6/9 2012, 07:17 (4253 dage siden) @ Niels Bak

Fornuftige ord, jeg tror ved nærmere eftertanke at hvis man kunne (genbruge eksisterende strækning)
og det er billigere, så bruge Grindstedbanen til Bramminge, så undgår man konflikt med Esbjerg Varde banen, Og i Bramminge der kører man ind på dobbeltspor mod Esbjerg. Det må være det rigtige.

Venlig Billund hilsen

Allan

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Poul Andersen, 6/9 2012, 07:39 (4253 dage siden) @ Allan Eriksen

Ganske spændende at studere alle de mulige og umulige forslag omkring en jernbane til Billund.
Når man her i landet stadig mangler at finde midler til det sidste stykke dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg og flere andre vigtige anlæg i infrastrukturen som kunne være til stor gavn i dagligdagens trafikafvikling, så syntes alle de undersøgelser om nye baner til Billund og Silkeborg at være nytteløse og allerede forældede, den dag man endelig har mulighederne og midlerne til nævnte anlæg.

Mvh.
Poul.

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af Allan Eriksen, 6/9 2012, 09:55 (4253 dage siden) @ Poul Andersen

Jeg vil ikke give ret i at et anlæg af bane fra lidt udenfor Århus mod Silkeborg er forældet.

Hvis vi skal give løft til kollektiv trafik også i Jylland så tror jeg det er nødvendigt at lave en sådan, men jeg bestemmer ikke her i landet, men man må da gerne give udtryk for hvad jeg tror der gavner, fordi jeg tror dette vil gavne midtjylland og give hurtigere rejsetider, så måske nogen kan bruge det med fordel.

Ellers må vi til at diskutere, hvad skal vi have af jernbanelinier her i landet.

Venlig hilsen

Allan

Avatar

Billund Lufthavn og trafikaftalen af 21. marts 2013

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/3 2013, 12:13 (4056 dage siden) @ Niels Bak

I trafikaftalen af 21. marts 2013 står der om Billund Lufthavn:

"Forundersøgelse af banebetjening til Billund Lufthavn
Parterne har noteret sig den af Trafikstyrelsen udarbejdede forundersøgelse. Parterne noterer sig endvidere, at projektet inddrages i en samlet baneplan for Østjylland, som vil komme til at indgå i afrapporteringen af de strategiske analyser i efteråret 2013.

Parterne er enige om, at der fortsat bør arbejdes med projektet og har noteret sig, at Trafikstyrelsen vil tage kontakt til de lokale parter for nærmere at afdække de lokale forventninger til projektet, herunder mulighederne for medfinansiering."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Billund: Trafikstyrelsens undersøgelse er ude

af BoergeOf61, Randers C, 21/3 2013, 12:44 (4056 dage siden) @ Niels Bak

Nu får Billund Lufthavn jo snart sin lufthavnsbus til Aarhus via Skanderborg tilbage
http://midttrafik.dk/?newsid=4324 . Desuden betjenes lufthavnen nu af 913X.

På den anden side har jeg droppet både Billund og Kastrup Lufthavn, bl.a. fordi jeg ikke har bil.
For tiden roder jeg videre med planlægning af en rejse til den britiske by Manchester i juni. Nu har jeg købt billet til noget af vejen. Til udrejsen har jeg købt en flybillet til etapen fra Tirstrup til Stansted. Pris: 517,19 inkl. gebyrer. Til hjemrejsen har jeg købt billet til togene fra London til Flensborg. Pris: €150 (ca. kr. 1.128) inkl. pladsreservationer og 1. klasse fra Bruxelles til Flensborg. Dertil kommer en overnatning i Köln, hvor jeg har valgt et luksushotel.

Hamborg kan også være et brugbart alternativ til Kastrup.

Billund: lalandia og legoland.

af glade-koege ⌂, køge, 21/3 2013, 13:12 (4056 dage siden) @ BoergeOf61

Hellere ikke holdbart idag, fx busser fra vejle er højgulvs og kan kun være en barnevogn med, hvordan de løser dette normalt ved jeg ikke, men ligner da har du barnevogn/små børn og ikke bil er du ikke velkommen i billund med de busser...

Var selv i lalandia nu her og ja vi kom da kun med bussen fordi legoland pt er lukket.

Så håber da på tog derud helt sikkert...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak