Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

5 ukendte vogne i Maribo 2012 (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/9 2012, 16:46 (4258 dage siden)

Som så mange andre var jeg også i Maribo den 10. juni i år til Museumsbanen´s 50 års jubilæum. Jeg benyttede lejligheden til at fotografere al det rullende materiel (og der var meget). Det meste kunne godt identificeres da jeg kom hjem men jeg endte med nedenstående 5 vogne, som jeg gerne vil have hjælp til.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af UTJ, 1/9 2012, 19:04 (4257 dage siden) @ Niels Munch

Billede 1: ex PB-fladvogn (DSB-ombygget)
Billede 2: NRJ PA 801 (efter DJK-fortegnelsen, men er det nu den?)
Billede 5: LJ PB 201 eller 202.

Avatar

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af Morten Beck, Græsted, 1/9 2012, 16:57 (4258 dage siden) @ Tommy Nilsson

Vognene kan jeg ikke umiddelbart hjælpe med, men er til gengæld vældig interesseret i, hvad det er for en kedel der står på den ene vogn.:-P :-)

Hvad for et lokomotiv hører den til??.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af lolliken, 1/9 2012, 20:05 (4257 dage siden) @ Tommy Nilsson

Dampkedlen der står på den gamle godsvogn kunne godt ligne kedlen fra OHJ Nr. 5 der har stået i LFB`s remise siden lokomotivet fik ny en ny kedel der blev bygget på det nu lukkede Aalborg Værft.

Avatar

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af Morten Beck, Græsted, 2/9 2012, 10:35 (4257 dage siden) @ lolliken

Okay. Det kunne det sagtens være, men hvorfor står den i Maribo, når maskinen er i Aalborg. Selvfølgelig giver det et bedre indtryk, når der er noget gammelt jern på en gammel godsvogn;-)

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Avatar

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af Jens, 30 cm bag skærmen, 2/9 2012, 10:50 (4257 dage siden) @ Morten Beck

Kan bekræfte at der er tale om OHJ nr. 5's kedel som blev fragtet til Maribo i løbet af vinteren/foråret vidst nok ;-)

Med venlig hilsen
Jens

Avatar

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af Morten Beck, Græsted, 2/9 2012, 12:23 (4257 dage siden) @ Jens

Hvordan er standen på den, jeg er udmærket klar over den ikke er til at bruge umiddelbart. Men kan den bruges til undervisning i forbindelse med kedelpasser, nu er jeg ikke inde i hvordan Museumsbanen uddanner deres personale, men synes da det kunne være en oplagt mulighed, i forbindelse med undervisning af fyrbødere.;-)

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Avatar

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af Jens, 30 cm bag skærmen, 2/9 2012, 19:52 (4256 dage siden) @ Morten Beck

Mener at have hørt at det også var det der var formålet med at gemme kedlen...

Med venlig hilsen
Jens

Avatar

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 6/9 2012, 10:07 (4253 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for svar vedrørende de 5 ukendte vogne i Maribo. Der er nu to ukendte tilbage:

[image]

Ifølge UTJ en tidligere DSB PB-vogn. Senere sandsynligvis ombygget til specialvogn med lave sider. Jeg var i Maribo i 2009 og der synes jeg ikke, jeg så den.

[image]

Ifølge UTJ muligvis NRJ PA 801 men det kan nu ikke passe da den er højsidet med bremsehus (og befandt sig i Maribo).
Kedlen på vognen stammer fra OHJ 5, der står i Aalborg, så måske er det en vogn, der er hjemmehørende på Limfjordsbanen?

--
[image]

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af Ole M. Nielsen ⌂, 6/9 2012, 15:35 (4253 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ifølge UTJ en tidligere DSB PB-vogn. Senere sandsynligvis ombygget til specialvogn med lave sider. Jeg var i Maribo i 2009 og der synes jeg ikke, jeg så den.

En tidligere DSB tjenestegodsvogn 40 86 943 2 2xx, hvoraf et par stykker blev solgt til LJ.

Ifølge UTJ muligvis NRJ PA 801 men det kan nu ikke passe da den er højsidet med bremsehus (og befandt sig i Maribo).
Kedlen på vognen stammer fra OHJ 5, der står i Aalborg, så måske er det en vogn, der er hjemmehørende på Limfjordsbanen?

Må være SB T 401 der på Limfjordsbanen's hjemmeside står som "opbevaringssted" for kedlen til OHJ 5.


Kan iøvrigt kun anbefale at man i sådanne tilfælde prøver at eftersøge vognens stelnummer som på DSB-vogne som regel er indmejslet i pufferplanken over trækkrogen. På nyere vogne (fra ca 1965) kan der også være påsvejset en lille plakette hvorpå nummeret er indmejslet.
På en del tjenstevogne kunne man også læse det oprindelige vognnummer som var påmalet vangen, og som i en del tilfælde ikke blev overmalet ved omlitreringer.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 6/9 2012, 17:28 (4252 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Ifølge UTJ muligvis NRJ PA 801 men det kan nu ikke passe da den er højsidet med bremsehus (og befandt sig i Maribo).
Kedlen på vognen stammer fra OHJ 5, der står i Aalborg, så måske er det en vogn, der er hjemmehørende på Limfjordsbanen?


Må være SB T 401 der på Limfjordsbanen's hjemmeside står som "opbevaringssted" for
kedlen til OHJ 5.

Hejsa

SB T 401 er det ikke, da den stadig befinder sig i Aalborg.

--
Mvh

Michael J.
[image]

Avatar

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 6/9 2012, 21:17 (4252 dage siden) @ Michael Julsrud

Må være SB T 401 der på Limfjordsbanen's hjemmeside står som "opbevaringssted" for
kedlen til OHJ 5.


Hejsa

SB T 401 er det ikke, da den stadig befinder sig i Aalborg.

Har du evt. mulighed for at finde ud af, om der "mangler" en vogn på Limfjordsbanen?

--
[image]

Avatar

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 6/9 2012, 21:22 (4252 dage siden) @ Tommy Nilsson

Må være SB T 401 der på Limfjordsbanen's hjemmeside står som "opbevaringssted" for
kedlen til OHJ 5.


Hejsa

SB T 401 er det ikke, da den stadig befinder sig i Aalborg.


Har du evt. mulighed for at finde ud af, om der "mangler" en vogn på Limfjordsbanen?

Der "mangler" ingen vogne på LFB, kedlen blev sendt fra Aalborg på en sættevogn.

--
Mvh

Michael J.
[image]

5 ukendte vogne i Maribo 2012

af UTJ, 6/9 2012, 21:42 (4252 dage siden) @ Michael Julsrud

Der er ingen tvivl om at det er en tidl LJ-vogn. T 30...et eller andet.....

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak