Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Spectrum (tidl. M/S Broen) på tur igen (Generelt)

af Morten Larsen, Nørresundby, 20/6 2011, 08:27 (4696 dage siden)

Diskoteksfærgen Spectrum (tidl. M/S Broen) er blevet flyttet fra Thisted til Hobro den 18/6-11, med slæbebåden Egesund i front, og slæbebåden Thor bagerst.
Herunder et par billeder af passagen af broerne i Aalborg:

[image]

[image]

[image]

--
Mvh Morten L.

Avatar

Spectrum (tidl. M/S Broen) på tur igen

af Per Hauberg, 20/6 2011, 12:47 (4696 dage siden) @ Morten Larsen

Den er jo ligefrem blevet både pæn og velholdt at se til - ihvertfald på afstand.
Det kan godt undre lidt, når nu det ikke lykkedes at bevare "Kongen", at færgehistorikerne ikke har slået klo i "Broen". Det har da vist været til salg nogen gange siden oplægningen. -Den er i samme stil og fra sammen periode og vel ret beset lige så bevaringsværdig. Spørgsmålet er, hvor meget der i dag er tilbage af det oprindelige, smukke indre.
"Broen"("Kalundborg") var et dejligt skib at sejle med. I dens tid på Kattegat var der "skiv til tiden" til Samsø.

Spectrum (tidl. M/S Broen) på tur igen

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 20/6 2011, 15:10 (4696 dage siden) @ Morten Larsen

- Morten jeg tror faktisk de billeder vil blive ligeså værdsat på www.shipsforum.dk, som de - også af undertegnede - bliver herinde.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Spectrum (tidl. M/S Broen) på tur igen

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 20/6 2011, 22:36 (4696 dage siden) @ mhv_vsvt

- Morten jeg tror faktisk de billeder vil blive ligeså værdsat på www.shipsforum.dk, som de - også af undertegnede - bliver herinde.

Lige præcis :-) Eller herinde; www.shipspotting.com ;-)

--
[image][image][image]

Spectrum (tidl. M/S Broen) på tur igen

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 20/6 2011, 21:44 (4696 dage siden) @ Morten Larsen

Her et billede fra dens ophold til Skive Festival.

Jeg tror at naboerne er glade for, at Stöj scenen er flyttet inden døre, frem for det telt de havde brugt de sidste par år.

Der er ikke meget tilbage at se indenfor. Hele vogndækket er lavet til diskotek, og der er en 'pub' under dæk i den ene ende.

Ovenpå var der ikke meget at se, der er en lounge og rygning ude på selve dækket.

[image]

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Spectrum (tidl. M/S Broen) på tur igen

af Jimmy, 20/6 2011, 23:06 (4695 dage siden) @ BlackThorneDK

Er der nogen der ligger inde med billede inde fra færgen, som den ser ud i dag. Har selv som barn sejlet med denne færge mange gange, når vi drog på ferie på Samsø.

Spectrum (tidl. M/S Broen) på tur igen

af OJK37, 21/6 2011, 00:27 (4695 dage siden) @ Jimmy

Ha - min sidste tid til "søs" i DSB's færger og skibe var som mester på m/f KALUNDBORG og m/f FREJA fra marts til september i 1973. Hovedmaskineriet var B&W, mens hjælpemotorerne var 3 stk Møller og Jockumsen. Samsøoverfarten var et godt tjenested med gode kolegaer og gode vagter. Sidder næsten og får tårer i øjnene - snøft;-)
Ole-Jørn

Spectrum (tidl. M/S Broen) på tur igen

af Jens Møller, København S, 21/6 2011, 01:41 (4695 dage siden) @ OJK37

Det gode skib Broen havde såvidt jeg ved to hjælpediesler fra Møller & Jockumsen samt en enkelt Frichs motor, som iflg. en maskinist ved et besøg i maskinrummet under en overfart til Samsø i ca. 1990 fortalte mig, at Frichs`eren var langt den bedste motor!

--
Jens MO-Møller
[image]

Spectrum (tidl. M/S Broen) på tur igen

af Niels Munch, 21/6 2011, 09:48 (4695 dage siden) @ Jens Møller

Om M/F Broen og skibets data, se f.eks.:

http://www.kwmosgaard.dk/ferries/broen_1952.htm

http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=31&n=2 .

Maskinbestykningen (2 x 10-cyl. enkeltvirkende totakts B&W på i alt 5200 hk på 2 skruer) bekræftes desuden i Bell og Nørgaard Olesens "Storebæltsoverfarten i 100 år", DSB og Herluf Stokholms Forlag ApS 1983 (ISBN 87-7600-044 3).

M.v.h.
Niels

Spectrum (tidl. M/S Broen) på tur igen

af jimmyoldtimer, 21/6 2011, 17:19 (4695 dage siden) @ Morten Larsen

Ja intentionerne var høje i 1992 da Broen blev lavet om ,det skulle have været et Museums skib ,med udsigt ned til de gamle Motorer,men det blev ikke til noget,pengene slap op ,hele indmaden på bildækket blev skåret ned,jeg var der fra Maj 92 -Jan Feb 93 som til-lært tømrer da var vi på Århus flydedok for at få skruerne af færgen,der blev lavet nye rum under dækket + toiletter og alt muligt andet,øverst oppe var der også brug for os ,til at lave kaptajns kahytten om alle os der havde arbejdet med skibet var med til indvielsen,someren 1992 ,musikken var Johnny Reimar;-)
Hilsen
Jimmy

Spectrum (tidl. M/S Broen) på tur igen

af L.H. Jensen, 21/6 2011, 17:23 (4695 dage siden) @ jimmyoldtimer

Ja intentionerne var høje i 1992 da Broen blev lavet om ,det skulle have været et Museums skib ,med udsigt ned til de gamle Motorer,men det blev ikke til noget,pengene slap op ,hele indmaden på bildækket blev skåret ned,jeg var der fra Maj 92 -Jan Feb 93 som til-lært tømrer da var vi på Århus flydedok for at få skruerne af færgen,der blev lavet nye rum under dækket + toiletter og alt muligt andet,øverst oppe var der også brug for os ,til at lave kaptajns kahytten om alle os der havde arbejdet med skibet var med til indvielsen,someren 1992 ,musikken var Johnny Reimar;-)
Hilsen
Jimmy

Er motorerne stadig i skibet, eller blev de også fjernet ved ombygningen?

Mvh
LH

Spectrum (tidl. M/S Broen) på tur igen

af jimmyoldtimer, 21/6 2011, 18:23 (4695 dage siden) @ L.H. Jensen

Da jeg var ombord i 92-Feb93 var Motorene stadig ombord,de store Skruer blev fjernet for at den kunne blive registreret som Pram!
VH
Jimmy

Avatar

M/F Broen - Kalundborg i Hadsund

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/7 2011, 22:22 (4658 dage siden) @ Morten Larsen

Diskoteksfærgen Spectrum (tidl. M/S Broen) er blevet flyttet fra Thisted til Hobro den 18/6-11, med slæbebåden Egesund i front, og slæbebåden Thor bagerst.

Den lå kun i Hobro i nogle få dage og har ligget i Hadsund de seneste uger.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]

M/F Broen - Kalundborg i Hadsund, 28. juli 2011, aften. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

M/F Broen - Kalundborg i Hadsund

af Jesper Kjær Andersen @, 9/9 2012, 23:16 (4248 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej alle

Jeg kan bekræfte at færgen lever endnu. den ligger i øjeblikket ved kajplads 114 i København, hvor den fungerer som sejlende natklub i september og oktober 2012.
Jeg har den daglige gang på færgen og har en del af ansvaret for færgens drift. Hun er lige blevet malet og fået en ansigtsløftning flere steder. Færgen er totalt ombygget på alle dæk, men motorrummet står stort set som da færgen var i drift.
For alle interesserede, viser vi gerne færgen frem. Kontakt mig for nærmere aftale på mobil 40791987

M.V.H. Jesper Andersen

M/F Broen - Kalundborg i Hadsund

af jiko, 10/9 2012, 00:21 (4248 dage siden) @ Jesper Kjær Andersen

Hej Jesper.

Kommer færgen tilbage til Jylland igen.

Kunne ellers værer sjovt at komme ombord igen på denne færge, har som barn taget rigtig mange turer fra Kalundborg til Kolby kås (Samsø).

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere
ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak