Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål om ATC og fiktive signaler (Generelt)

af Fysikeren, 19/9 2012, 15:26 (4269 dage siden)

Hej

Nogen herinde der kan forklare hvilke fiktive signaler ATC kan vise? Læste om de "tre grønne" som et af dem, og har i den forbindelse et ekstra spørgsmål: Hvordan får ATC-balisen information om sådanne tre grønne, og sker det i givet fald på en måde, så hvis der fandtes AM-signaler og lign. med tre grønne lamper, så ville den tredje lampe også blive tændt?

Spørgsmål om ATC og fiktive signaler

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/9 2012, 16:06 (4269 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Nogen herinde der kan forklare hvilke fiktive signaler ATC kan vise? Læste om de "tre grønne" som et af dem, og har i den forbindelse et ekstra spørgsmål: Hvordan får ATC-balisen information om sådanne tre grønne, og sker det i givet fald på en måde, så hvis der fandtes AM-signaler og lign. med tre grønne lamper, så ville den tredje lampe også blive tændt?

Fra det næste AM eller I-signal i kørselsretningen sendes der et signal tilbage igennem strækningskablet der fortæller om signalet viser 2 grønne. Er det tilfældet vil relæet for 3 grønne trække og sende signal til ATC-modulet.

Relæet for 3 grønne blev først indført med ATC systemet og det har derfor ingen forbindelse til lampestrømløbene.

/Henrik

Spørgsmål om ATC og fiktive signaler

af Fysikeren, 19/9 2012, 18:43 (4269 dage siden) @ Henrik Hansen

Fra det næste AM eller I-signal i kørselsretningen sendes der et signal tilbage igennem strækningskablet der fortæller om signalet viser 2 grønne. Er det tilfældet vil relæet for 3 grønne trække og sende signal til ATC-modulet.

Relæet for 3 grønne blev først indført med ATC systemet og det har derfor ingen forbindelse til lampestrømløbene.

Bare for at få det helt på plads: Man ville uden større problemer kunne opsætte et AM-signal med tre grønne, nu sikringsanlægget arbejdet med dette begreb? Ja, det er lidt et spørgsmål til et hypotetisk signal :)

Spørgsmål om ATC og fiktive signaler

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/9 2012, 22:17 (4269 dage siden) @ Fysikeren

Bare for at få det helt på plads: Man ville uden større problemer kunne opsætte et AM-signal med tre grønne, nu sikringsanlægget arbejdet med dette begreb? Ja, det er lidt et spørgsmål til et hypotetisk signal :)

Rent teoretisk vil det sikkert være muligt at sætte en grøn lampe til 3 gr. relæet, men i den praktiske udførsel vil det nok kræve andre ændringer i strømløbene.

/Henrik

Spørgsmål om ATC og fiktive signaler

af Egif, 19/9 2012, 16:06 (4269 dage siden) @ Fysikeren

Tre grønne ?? Har aldrig hørt om begrebet , det eneste jeg kan forestille mig der menes er måske afstandssøjlen der går op til 5km , altså at man ved der er 5 km frit foran en , og den bliver opdateret hver gang en signal-balise bliver passeret..

Andre der har hørt om det ??

Spørgsmål om ATC og fiktive signaler

af John, 19/9 2012, 17:54 (4269 dage siden) @ Fysikeren

Af ATC-anlægsbestemmelserne fra 1997 fremgår bl.a.:
1.6.11 3 grønne
"ATC-information om 3 frie blokafsnit foran toget, hvor det ydre signal med sine 2 grønne lanterner højst kan give information om 2 frie blokafsnit kaldes for "3 grønne".

Bemærkningen er bl.a. at blokafsnittene generelt er for korte til at muliggøre hastigheder over 140 km/t (som var den største hastighed ve det eksisterende signalsystem). Da AT-bremseformlerne giver længere bremseveje end TIB's bremsetabeller, vil blokafsnittene i en række tilfælde være for korte til at tillade 120-140 km/t med ATC

Spørgsmål om ATC og fiktive signaler

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 19/9 2012, 19:27 (4269 dage siden) @ John

Af ATC-anlægsbestemmelserne fra 1997 fremgår bl.a.:
1.6.11 3 grønne
"ATC-information om 3 frie blokafsnit foran toget, hvor det ydre signal med sine 2 grønne lanterner højst kan give information om 2 frie blokafsnit kaldes for "3 grønne".

Bemærkningen er bl.a. at blokafsnittene generelt er for korte til at muliggøre hastigheder over 140 km/t (som var den største hastighed ve det eksisterende signalsystem). Da AT-bremseformlerne giver længere bremseveje end TIB's bremsetabeller, vil blokafsnittene i en række tilfælde være for korte til at tillade 120-140 km/t med ATC

Det burde vel i teorien stadig være muligt at køre 140 km/t uden ATC?
Hvis det var sikkert nok før 97, er det vel en politisk beslutning at sænke den hastighed til 70.
Jeg har ikke overblik over hvor mange strækninger, der er uden ATC, men er der ikke også nogle af dem, der har 120 km/t som stræknings hastighed?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Spørgsmål om ATC og fiktive signaler

af Fysikeren, 19/9 2012, 19:40 (4269 dage siden) @ BlackThorneDK

Det burde vel i teorien stadig være muligt at køre 140 km/t uden ATC?

Men sikrere med ATC, og hvorfor ikke stræbe efter øget sikkerhed? :)

Hvis det var sikkert nok før 97, er det vel en politisk beslutning at sænke den hastighed til 70.
Jeg har ikke overblik over hvor mange strækninger, der er uden ATC, men er der ikke også nogle af dem, der har 120 km/t som stræknings hastighed?

Roskilde-Køge, Holbæk-Kalundborg, Hobro-Frederikshavn, Langå-Struer og Skanderborg-Silkeborg

Spørgsmål om ATC og fiktive signaler

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 19/9 2012, 19:59 (4269 dage siden) @ Fysikeren

Det burde vel i teorien stadig være muligt at køre 140 km/t uden ATC?


Men sikrere med ATC, og hvorfor ikke stræbe efter øget sikkerhed? :)

Fordi det er bøvlet og bekosteligt at sætte ATC på en E maskine :(

Hvis det var sikkert nok før 97, er det vel en politisk beslutning at sænke den hastighed til 70.
Jeg har ikke overblik over hvor mange strækninger, der er uden ATC, men er der ikke også nogle af dem, der har 120 km/t som stræknings hastighed?


Roskilde-Køge, Holbæk-Kalundborg, Hobro-Frederikshavn, Langå-Struer og Skanderborg-Silkeborg

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Spørgsmål om ATC og fiktive signaler

af Filip @, Danmark, 19/9 2012, 20:06 (4269 dage siden) @ BlackThorneDK

Men sikrere med ATC, og hvorfor ikke stræbe efter øget sikkerhed? :)


Fordi det er bøvlet og bekosteligt at sætte ATC på en E maskine :(

Nu kunne man jo starte med at have en køreklar E-maskine, men selvfølgelig kan det gøres. At sænke sikkerhedsniveauet for at noget gammelt l... kan komme ud og lege med høje hastigheder (man må jo trods alt kører 70) er jo hul i hovedet! Det bliver nu nok ERTMS, da ATC'en nok har en begrænset levetid...

Spørgsmål om ATC og fiktive signaler

af Sydbanen, Sydsjælland, 19/9 2012, 20:29 (4269 dage siden) @ Filip

Et er ATC'en, men jeg har ALDRIG forstået at hvis man ikke har ATC, må kun må køre 70 km/t på en ATC strækning, mens på nogle strækninger uden ATC må man køre 120 km/t ???
Det er lidt hul i hovedet ? :-D

--
Mvh Mikkel

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak