Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gamle "Najaden" som skrot (Generelt)

af Niekind, 20/9 2012, 12:46 (4259 dage siden)

Jeg fandt lige denne tråd på Landgangen:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=25471.msg0#new

Ak ja, gamle "Najaden" er ved at ende sine dage. Hun var jo den første af de kan vi kalde dem klassiske 60'ere og 70'ere dobbeltendere på HH-overfarten.

Havde de ikke "kun" et spor på vogndækket og hvor mange vogne kunne der være med på en overfart?

og hvad er nu det, vil nogen bevare "Holger Danske"?? :-)

Gamle "Najaden" som skrot

af A. Nissen, 20/9 2012, 12:59 (4259 dage siden) @ Niekind

Det skib jeg kan se på det linkede billede er Rhodanti. Hvor er Najaden?

Gamle "Najaden" som skrot

af KimC, 20/9 2012, 13:42 (4259 dage siden) @ Niekind

Jeg fandt lige denne tråd på Landgangen:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=25471.msg0#new

Havde de ikke "kun" et spor på vogndækket og hvor mange vogne kunne der være med på en overfart?

Najaden sejlede jo en tid på Bøjden - Fynshav, hvor den i øvrigt var meget populær.
Den have ganske rigtigt kun et spor i vogndækket, det var asfalteret mens den sejlede på ovennævnte rute.

Gamle "Najaden" som skrot

af Allan Eriksen, 20/9 2012, 13:52 (4259 dage siden) @ Niekind

Det ligner virkelig meget ex Najaden så vidt jeg husker kunne den have 6 jernbanegodsvogne eller 3
jernbanepersonvogne på en overfart, bilantal husker jeg ikke. Apropos Holger Danske så afventer den vel bare om de nye SCandlines færger til Gedser Rostock bliver sat ind.

Er der foriøvrigt nogen der ved hvad der sker i den sag. Hvis de bliver sat ind i nærmeste fremtid, så kan Kronprins Frederik komme til Rødby Puttgarden og sejle med farligt gods og afløserfærge for de andre.(som jeg hidtil har hørt var meningen) Når det sker så er jeg alvorlig bange for Holger Danskes skæbne.

Venlig hilsen

Allan

Gamle "Najaden" som skrot

af Allan Eriksen, 20/9 2012, 14:13 (4259 dage siden) @ Niekind

Tak for link, spændende udvikling må jeg sige og jeg troede faktisk jeg måske skulle til Rostock i foråret og sejle med nye færger.

Men Kronprins FRederik og Prins Joachim er jeg da udmærket tilfreds med og en sidegevinst at det giver Holger Danske noget respit.

Venlig hilsen

Allan

Gamle "Najaden" som skrot

af Allan Eriksen, 20/9 2012, 14:25 (4259 dage siden) @ Anders Madsen

Hvis det bliver til noget så håber jeg da det er et seriøst rederi der overtager, hvem er der til at købe Scandlines DFDS, STENA, TT line uha jeg håber det er et venligsindet rederi hvis det kommer så langt Ellers er vi virkelig på dybt vand.

Venlig hilsen

Allan

Gamle "Najaden" som skrot

af Niekind, 20/9 2012, 14:33 (4259 dage siden) @ Allan Eriksen

Ja, Stena har været nævnt mange gange.

Gamle "Najaden" som skrot

af steen møller jensen, 20/9 2012, 20:55 (4259 dage siden) @ Niekind

mon ikke også et godt bud på en interesseret part kunne være förde rederi som pt har klb århus ruten .. er jo også et halvstort foretagende der har gang i lidt mere end det umiddelbart ser ud til

Gamle "Najaden" som skrot

af Allan Eriksen, 20/9 2012, 21:00 (4259 dage siden) @ steen møller jensen

Ja men hvorfor ikke og måske det bliver tre forskellige rederier der hver køber sin part som måske kunne passe ind i sine interesser. (kun min tankegang)

Venlig hilsen

Allan

Gamle "Najaden" som skrot

af Niekind, 21/9 2012, 09:17 (4258 dage siden) @ Niekind

Jeg hopper lige tilbage i historien

Havde "Najaden" og de andre dobbeltendere der fulgte hende perroner på vogndækket? og endnu bedre er der nogen der har billeder fra vogndækket på dem? Der var jo ikke forfærdelig meget plads i bredden når der både skulle være plads til togvogne og biler.

Var det bestemte af DSB-færgerne på HH der havde tog med over eller afhang det af afgangstiderne?

Gamle "Najaden" som skrot

af Allan Eriksen, 21/9 2012, 11:02 (4258 dage siden) @ Niekind

Der var ikke plads til perroner på færgerne på HH overfarten Der skulle også biler lastbiler med på overfarten. Jeg har desværre ikke billeder jeg kan vise, de ligger på lysbilleder men ikke noget fra vogndækket. Jeg tror der var nogle små skal vi kalde det trapper personale kunne skubbe hen til nogle af dørene. Jeg har faktisk kun kørt over med overførselsvogne heroppe når det var med liggevogn ellers kørte jeg til Helsingør, gik ombord og fra og fandt siddeplads i vogne der udgik fra Helsingborg F.

Apropos det var faktisk kun de 3 store IC færger (kronprins Frederik prins Joachim og Dronning Ingrid) der havde perroner. Heller ikke på Trelleborg Sassnitz er der perroner.

Venlig hilsen

Allan

Gamle "Najaden" som skrot

af Georg Schmidt, 21/9 2012, 11:19 (4258 dage siden) @ Niekind

Har ikke billede af Najaden, men her et af Kärnan. I 1985-86 blev der sejlet med 4 eller 5 af de små færger. Til rådighed var Hälsingborg, Helsingør, Kronborg, Kärnan, Holger Danske og Najaden. Najaden og Helsingør var skiftevis oplagt, men det var mest Helsingør der sejlede.
[image]
[image]

Mvh
Georg

Gamle "Najaden" som skrot

af Niekind, 21/9 2012, 12:25 (4258 dage siden) @ Georg Schmidt

Rigtig fint billede.... ja, der var ikke meget plads på vogndækket når der skulle være jernbanevogne med også, det kan jeg godt se.

Blev vognene fastgjort med kæder?

Åh ja... havde jo helt glemt de gamle "Helsingør" og "Helsingborg". Det var nogle ganske kønne færger. Man ser jo tydeligt de designmæssige slægskaber med tidens øvrige DSB-færger... "Kongen" og de mange klassiske jernbanefærger på Storebælt.

Ser man dette billede: http://flickriver.com/photos/oleryolf/262240575/ så ser man jo tydeligt "Romsø" for sig. :-)

Det var noget af en massiv færgetrafik der var på HH dengang....

Gamle "Najaden" som skrot

af Niekind, 21/9 2012, 12:43 (4258 dage siden) @ Allan Eriksen

Skubbede man også små trapper hen til togdørene på "Dronning Margrethe II" og "Prins Henrik"?

Gamle "Najaden" som skrot

af Allan Eriksen, 21/9 2012, 13:16 (4258 dage siden) @ Niekind

Ja der blev skubbet sådanne små trapper hen til nogle døre i overførselsvognene, men hvis der bare var et par døre der fik sådanne, så var det jo en stor hjælp for mange. andre udstigningsdøre i toget var så aflåst så ud af f.eks 4 vogne så var der 2 døre der var åbnet.

Men inden man var rigtig kommet ud af havnen, så var der kæder der blev sat i krog i vogndækket og i siden af vognkassen de blev så strammet op, jeg mener alle vogne skulle have kæde til krogen i vogndækket.

Med venlig hilsen

Allan

Gamle "Najaden" som skrot

af Erik Olsen, 21/9 2012, 14:01 (4258 dage siden) @ Niekind

Rigtig fint billede.... ja, der var ikke meget plads på vogndækket når der skulle være jernbanevogne med også, det kan jeg godt se.

Indtil 1986 hvor Danlink åbnede, var der stort set altid jernbanevogne med på HH-overfarten. Godsvognene holdt så at sige i kø for at komme med over sundet.

Gamle "Najaden" som skrot

af Niekind, 21/9 2012, 21:21 (4258 dage siden) @ Allan Eriksen

Hvad med passagerapteringen? Var der restaurant og kiosk ombord på dem og var de ens bygget op ombord. Jeg tænker på Najaden, Kärnan, Kronborg og Holger Danske...

Gamle "Najaden" som skrot

af Allan Eriksen, 21/9 2012, 21:35 (4258 dage siden) @ Niekind

Der var ihvertfald en form for restaurant ombord ret god endda, jeg har været med det firma jeg arbejdede i dengang til julefrokost ombord jeg kan ikke huske hvor mange pladser der var, men med nogle ture frem og tilbage så var det da et vellykket arrangement, og der var også kiosk ombord,men man måtte kun købe begrænset tobak og heller ikke vin spiritus på denne overfart, men det gjorde da ikke noget.

Venlig hilsen

Allan

Gamle "Najaden" som skrot

af Allan Eriksen, 21/9 2012, 21:38 (4258 dage siden) @ Allan Eriksen

Såvidt jeg husker var aptering ens på de færger hvis der var forskel var det ikke noget man rigtig lagde mærke til.

Venlig hilsen

Allan

Gamle "Najaden" som skrot

af UTJ, 21/9 2012, 21:38 (4258 dage siden) @ Niekind

Hvad med passagerapteringen? Var der restaurant og kiosk ombord på dem og var de ens bygget op ombord. Jeg tænker på Najaden, Kärnan, Kronborg og Holger Danske...

Prøv at søg i gamle Signalposten som ligger tilgængelige her: Tommys Signalposten hjemmeside

Kig efter Ib V Andersens artikler om danske jernbanefærger og du vil finde ganske udførlige artikler om hverenkelt færge. Opgave: find selv ud af hvilke numre de ønskede færger bliver omtalt i (du bliver belønnet med en vidunderlig distraktion mht andre spændende oplysninger).

Den der søger finder, den der spørger risikerer aldrig at få svar ;-)

Avatar

Gamle "Najaden" som skrot

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/9 2012, 22:28 (4258 dage siden) @ Niekind

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1625641

Imponerende! Det ser ud til, at der er 100% styr på både arbejdsmiljøet og på miljøet generelt dernede i Tyrkiet...
Havnen her i staden er efterhånden blevet til en anselig udskibningshavn for skrot, og Orla har rigeligt at lave i sin skibsophugningsforretning ved siden af Orskov, for enden af havnesporet - men trods disse skrotaktiviter er vandet i havnen fint rent, og der er masser af liv dernede i dybet, til glæde for havternerne og lystfiskerne.
Ophugning af skibe kan med andre ord godt gøres på en pæn og ordentlig måde, uden at Moder Natur tager alt for meget skade.
Det ser ud til, at "Najaden" senest har sejlet under navnet "Wilhelm Kaisen" for Elbe Ferry.
Men nu er den da kommet lidt langt væk hjemmefra her på sine gamle (og sidste) dage.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Gamle "Najaden" som skrot

af Niekind, 24/9 2012, 09:40 (4255 dage siden) @ UTJ

Det var da en rigtig fin side... man bliver jo total grebet at bladre rundt i de gamle blade og med en DSB-færge nostalgier som mig, så er det jo det rene guf flere steder, blandt andet den store artikel om de dengang nye IC-færger.

Specielt her: http://www.signalposten.dk/download/SP_1975_3.pdf var der en interessant artikel fra dengang de fire klassikere på HH var ganske unge færger. På side 12 er der en tegning af passagerområdet og det ligner jo en typisk DSB færge fra den tid. Er der nogen der har billeder fra ombord?
Forblev kioskerne i den størrelsen man ser? Mange tog vel over Sundet for at forsyne sig i diverse varer eller blev de primært købt på kajen i Helsingør?

Jeg fandt tilfældigt dette billede på Google... http://farm2.staticflickr.com/1169/5120684231_3c55cd2a83_b.jpg
Godsvognen fylder godt op på vogndækket....

Gamle "Najaden" som skrot

af Allan Eriksen, 24/9 2012, 16:45 (4255 dage siden) @ Niekind

Hvis man tager for eksempel Helsingør, så kom det næsten hele byens handelsliv til gode at svenskerne kom og handlede ind, selvfølgelig blev noget købt ind ved kajen men det meste af det var selve Helsingør by, (næsten ligesom Dragør da man havde overfarten Dragør Limhamm København havde også noget der var da flere butikker inde ved Havnegade kvarteret) Jeg kan ikke svare for Grenå eller Frederikshavn.

Venlig hilsen

Allan

Gamle "Najaden" som skrot

af Erik Olsen, 24/9 2012, 17:01 (4255 dage siden) @ Allan Eriksen

Hvis man tager for eksempel Helsingør, så kom det næsten hele byens handelsliv til gode at svenskerne kom og handlede ind, selvfølgelig blev noget købt ind ved kajen men det meste af det var selve Helsingør by,

Der var ikke meget handel "ved kajen" i Helsingør. Selv plørede svenskere kunne finde ud af at gå op til Stengade og alle tværgaderne for at handle: Slagtervarer (f. eks. ænder ved juletid), vin og spiritus i lange baner.

Gamle "Najaden" som skrot

af Georg Schmidt, 24/9 2012, 20:30 (4255 dage siden) @ Niekind

Fandt alligevel et billede af Najaden 1986 på vej over med personvogne.
[image]
Der kunne vist være 10-12 personbilsenheder når der var jernbanevogne med. De internationale tog var jævnt fordelt på de "unge" færger, nogle kom over på to færger som f. eks 391 "Alfred Nobel" om natten. Dette tog kom både fra Oslo og Stockholm og videre med en MZ 4 til Rødby/Hamburg somme tider uden om København H.
[image]
Najaden og sundbuss Magdelone ud for Hälsingborg 1986.
[image]
Reparationsværftet hvor "Sjælland" var til eftersyn. 1986.
[image]
"Kärnan" i bilfærgelejet, derfor ingen spor på klappen på billedet af vogndækket.
[image]
En aftenstund i 1985.
[image]
Det tog ca 2 timer at overføre et godstog på de små færger så der kunne opstå godsvognsophobning i Helsingør. Sidesporet i Snekkersten blev fyldt helt op med tomme svenske godsvogne, f. eks ventede den 19/4 1986 241 læssede og 639 tomme vogne på overførsel og fra Hälsingborg var det 732 læssede og 144 tomme. Denne dag var der nok at se til for Hälsigborg, Helsingør, "Kærnen", Kronborg og Holger.:-D
[image]
Sundbuss Magdelone, der var også en der hed Pernille.
[image]
"Hälsingborg" og "Magdelone".
[image]
Helsingør og Holger i 1985.

Hilsen Georg

Gamle "Najaden" som skrot

af Allan Eriksen, 24/9 2012, 21:07 (4255 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er rigtig gode billeder Georg krydrer denne tråd med. Jeg vil lige bemærke at i sommersæsonen var der flere tog der havde mindst 6 overførselsvogne med, jeg kan ikke huske tognumre men der var også to nattog et til Stockholm og et til Oslo der havde godt med vogne fra København i 1950 erne og 1960 erne var der også gennemgående blå wagon lits sovevogne, af dagtog var et tog som ôresundspilen meget populært en del af perioden med op til 6 svenske vogne gennemgående fra Kh til Stockholm.

Venlig hilsen

Allan

Gamle "Najaden" som skrot

af Niekind, 24/9 2012, 21:23 (4255 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er jo det rene billedguf det her... ;-) Tak Georg

Ja, så kan dælme godt forstå man var glad da Dan-Link ruten blev indviet, hvis det tog så mange afgange at få overført et godstog og på bekostning af biler.

Gamle "Najaden" som skrot

af steen møller jensen, 24/9 2012, 21:31 (4255 dage siden) @ Georg Schmidt

vi nødig være krakilsk og skal ikke kunne sige hvad der kunne ha været af ombygninger under vejs .. men når man sammenligner billedet fra "kirkeggården" med de flotte billeder fra øresund af najaden .. så passer størrelsen og formen på skorstenene ikke sammen .. :-P

Gamle "Najaden" som skrot

af Niekind, 25/9 2012, 16:26 (4254 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Niekind, 25/9 2012, 16:38

Hvilke færger udover netop "Najaden" røg egentlig ud da prinsesserne fra Kattegat blev indsat på HH?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak