Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Cirkulære om rangering i Holbæk forlænget (Generelt)

af Fysikeren, 21/9 2012, 14:48 (4258 dage siden)

Cirkulæret om ind- og udrangering i Holbæk er blevet forlænget til den 31. januar 2013. Synes det med et nyt sikringsanlæg trækker ud.

http://www.bane.dk/db/filarkiv/13443/1312.pdf

Cirkulære om rangering i Holbæk forlænget

af Peter Matros, Holbæk, 21/9 2012, 17:58 (4258 dage siden) @ Fysikeren

Det er da fordi de elektrikkere, eller hvad det nu hedder, der skulle stå for udbedringen af signaler, og genetablering af relæ-hytten i Holbæk, efter branden for snart 1½ år siden er sat på IC4 projektet. (Ironi kan forekomme)

Det er, af det jeg har læst her, og hørt som trommen på vandrørene, været en større omgang, da der var mange ting der ikke kunne fås som nyt, samt at de ledninger der gik til div. signaler, og andre funktioner var lige akkurat lange nok til at nå det de skulle. Men 1½ år med det system de har praktiseret nu det er for lang tid, i følge min terminologi. Man kunne forstå det hvis de satte ERTMS med i det i samme åndedrag. Men det har jeg hørt at det ikke skulle med i det, da det ville gøre projekt "Relæ-hytte" betydeligt dyrere. Men da jeg kan forstå at ERTMS er vejen frem, hvorfor så ikke få det lagt ind, eller forberede for det, nu de har "købt" lidt mere tid, med de 3 mdr. forlængelse? For med den brand var det som om at Holbæk blev et "jernbanemæssigt U-land", og toggangen blev minimaliseret.
Men det var så til gengæld en fryd at se at Regionstog, og DSB kunne få det til at virke så fantastisk under sommerens sporarbejde. Og glæder mig til at se om det kommer til at virke lige så godt de næste 2 somre.

--
[image]

Cirkulære om rangering i Holbæk forlænget

af Fysikeren, 21/9 2012, 18:13 (4258 dage siden) @ Peter Matros

ERTMS er ikke en mulighed her. Det ville for det første kræve, at alle tog på Holbæk station blev udstyret med det nødvendige udstyr. Her mangler man stadig et DK-STM-modul, så togene kan fortsætte på ATC-strækninger.

Videre så er ERTMS jo en total udskiftning fra det enkelte signal op og til fjernstyringscentralerne, så at lave et enkelt af dette komponent er ikke en gangbar løsning, når det ikke har noget at snakke med. Der ville i givet fald skulle udvikles en grænseflade mellem ERTMS og RFC Roskilde. Alle disse grænseflader er jo noget man undgår, når man laver en total udskiftning.

Videre har man den udfordring, at man i Danmark vil gå efter endnu ikke helt færdig udvikling version af ERTMS, hvis jeg husker korrekt, version 3, mens man i dag kører med 2.3 (ikke at forveksle med niveau 1, 2 eller 3). Version 3 kan bl.a. håndtere jernbaneoverskæringer på en standardiseret måde.

Cirkulære om rangering i Holbæk forlænget

af Peter Matros, Holbæk, 21/9 2012, 19:38 (4258 dage siden) @ Fysikeren

Tak for forklaringerne vedr. ERTMS, og hvad dertil hører, og ikke hører hjemme til det. Det var nu også mest som en strøtanke. Især fordi jeg jo har hørt det skulle blive landsdækkende, hvad ATC jo ikke er når man kommer vest for Holbæk, for eksempel.
God weekend.

--
[image]

Cirkulære om rangering i Holbæk forlænget

af Tolpen, 22/9 2012, 13:49 (4257 dage siden) @ Peter Matros

Det forventes at sikringsanlægget i Holbæk er klart primo december 2012. Forlængelsen af cirkulæret til januar er "for en sikkerheds skyld"

T


Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak