Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

personvogn LB C21 (Generelt)

af Arne Jørgensen. @, 21/9 2012, 22:58 (4258 dage siden)

Museumbanen er netop gået i gang med at renovere Langelandsbanevognen LB C21. Er der nogen der har tegninger/ billeder af vognen fra før 1950 hvor den blev moderniseret.
Vi vil vurdere om det kan være muligt at føre vognen tilbage.
Arne J

personvogn LB C21

af UTJ, 22/9 2012, 10:27 (4257 dage siden) @ Arne Jørgensen.

Vi vil vurdere om det kan være muligt at føre vognen tilbage.

Jeg vil på det kraftigste advare mod at "føre vognen tilbage", da vognen netop viser en modernisering og fremstår i original, men moderniseret udgave. Al ændring vil gøre vognen mere uoriginal. Husk at alt hvad i fjerner fra vognen, der kan dateres tilbage fra før 1962 jo intet musealt har over sig. Så tag hellere et eller andet vognkasseprojekt som så kan tilbageføres på et senere tidspunkt.

I øvrigt var privatbanepersonvognes indretning ganske ensartede ved leverancetidspunktet, også omkring 1910-1911.

personvogn LB C21

af Peter Roland Hansen, 24/9 2012, 18:19 (4255 dage siden) @ UTJ

At prøve at føre C 21 tilbage til den oprindelige skikkelse vil være synd. Oprindeligt havde vognen trærammer i vinduer og indvendig træbænke med høje rygge og lakerede sider.
Der er bevaret ret mange vogne herhjemme fra den årgang både hos NSJV og KLK/DJM, så det vil være meget mere interessant at vise C 21 som et meget fint eksempel på hvordan en privatbane prøvede at modernisere gamle vogne. For C 21 vedkommende med et meget flot og unikt resultat.
Der er så mange spændende detaljer i den vogn som vil gå tabt hvis den føres tilbage til sin oprindelige skikkelse.
Det er vel heller ikke en hel håbløs opgave da vognen jo er intakt

personvogn LB C21

af Henrik Winther Andersen @, 25/9 2012, 06:25 (4254 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Jeg er enig med UTJ og Peter Roland Hansen.

personvogn LB C21

af re20000, 25/9 2012, 08:27 (4254 dage siden) @ Henrik Winther Andersen

Jvf også tråden om DSB Mr 201 er der nu gået så mange år siden ombygningerne, at selv disse ombygninger ("moderniseringer") er blevet historiske vidnesbyrd om, hvad man kunne træffe på danske spor i hvad der efterhånden faktisk er blevet "gamle dage".
Jeg synes begge køretøjer burde sættes i stand i den udgave, de havde, da de blev udrangerede.

Venligst

Nold

personvogn LB C21

af Arne Jørgensen. @, 25/9 2012, 23:15 (4254 dage siden) @ re20000

hejsa og foreløbig tak for bemærkninger, men for ikke efterfølgende at blive kritiseret for hvorfor vi ikke gjorde noget andet, er det da godt at stikke fingeren i jorden først. !
Pt. har vi fjernet træfiber gulvbelægningen der lignede østersøen i oprør og nederste sideplader udvendig er fjernet for vurdering af træskelettet, som ser rimeligt ud til videre renovering.

personvogn LB C21

af re20000, 26/9 2012, 09:40 (4253 dage siden) @ Arne Jørgensen.

ja nu er det jo Jer, der står med tingen i hånden og derfor bedst ved hvad stand, den er i. En anden ting er jo at det er jeres vogn og jer, der skal lægge timerne i den, så må det også være jer, der bestemmer, hvad der skal ske med den. Hvis nogen mener noget andet, må de jo melde sig under fanerne og argumentere deres sageller yde nogle timer.

Nold

personvogn LB C21

af Knud w, 26/9 2012, 09:46 (4253 dage siden) @ Henrik Winther Andersen

Hvad med bare at lade mbj lave vognen som de vil have den, de bestrmmer heller ikke over hvodan feks. 1135 skal males

personvogn LB C21

af Svend, 26/9 2012, 10:52 (4253 dage siden) @ Knud w

Hvad med bare at lade mbj lave vognen som de vil have den, de bestrmmer heller ikke over hvodan feks. 1135 skal males

Ja, hvorfor fremkomme med sine betragtninger?
For det første fordi emnet bliver bragt op her på forummet. For det andet fordi mange af dette forums deltagere har en selvstændig mening om dette emne og måske endda er "medejere" af vognen i kraft af deres medlemsskab af DJK.

Jeg håber at man renoverer vognen, så den (fortsat) ser ud som den dag den forlod Langeland.

--
Svend

personvogn LB C21

af Anders D, 26/9 2012, 18:17 (4253 dage siden) @ Svend

Klubberne har i sin tid taget initiativ til at anskaffe og dermed bevare deres køretøjer. Som det fremgår af denne diskussion er der en pæn respekt for de enkelte klubbers ret til at gøre hvad de vil med materiellet. Dvs. føre tilbage til tidligere stadier. Forståelsen er noget mindre når det gælder forfald og skrotning, men hvorfor egentlig? Som UTJ skriver, så bliver vognen jo "skændet" ved at blive tilbageført!
Selv om vi som klubber har hånds- og halsret over vores egne køretøjer, så mener jeg at vi også har en moralsk forpligtelse (der er bredere end subjektive klubinteresser) til at understøtte bevarelse af de køretøjer der er unikke i deres udtryk. Således også diverse eksempler på privatbanemoderniseringer. NSJV´s OHJ C 216 er et andet eksempel på en vogn der selvfølgelig ikke skal føres tilbage til sit originale udseende.

personvogn LB C21

af Henrik Winther Andersen @, 26/9 2012, 18:42 (4253 dage siden) @ Anders D

Prøv at se i NSVJ; OHJ C 216 interiør

personvogn LB C21

af Erik Olsen, 26/9 2012, 19:10 (4253 dage siden) @ Anders D

Som UTJ skriver, så bliver vognen jo "skændet" ved at blive tilbageført!

Det kommer nok an på hvorledes man betragter det pågældende køretøj. Jeg husker vogne som nærmest kunne betragtes som råmateriale (f. eks. tidligere værkstedsvogne), og hvor istandsættelsen sagtens kunne tage flere retninger alt efter hvad man måtte ønske.

NSJV´s OHJ C 216 er et andet eksempel på en vogn der selvfølgelig ikke skal føres tilbage til sit originale udseende.

Så vidt jeg ved har det aldrig været diskuteret at føre C 216 tilbage til en tidligere skikkelse. Som andelshaver ville jeg protestere!

personvogn LB C21

af Anders D, 26/9 2012, 19:52 (4253 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg bruger blot C216 som eksempel på en vogn der er taget ud af driften, istandsat som den var og siden anvendt som Veteran. Således er det også med LB C21.

personvogn LB C21

af Peter Roland Hansen, 26/9 2012, 22:03 (4253 dage siden) @ Erik Olsen

Vi har tegninger af OHJ C 216 som den så ud ved levering, og den er faktisk næsten identisk med LB C 21 som den så ud da den blev bygget

Det ville slet ikke give mening at føre C 216 tilbage til den oprindelige skikkelse da den indvendig vil ligne flere af klubbens øvrige vogne.

Selvfølgelig kan klubberne restaurere vognene som de vil, men det er flot at MBJ i dette forum lufter alternative muligheder.

personvogn LB C21

af arne jørgensen @, 29/10 2012, 17:32 (4220 dage siden) @ Peter Roland Hansen

jeg har vedtaget ( lidt i samråd )og da det er mig der laver den, at den bliver i 50 udgave, dvs som den ser ud pt. blot gennemrestaureret. Det eneste der bliver som før 50 er gulvet, der får linoliumsbaner mellem sæder og i midtergang. Det træfiberlag med " terazzo " der efterhånden lignede et bølgelandskab, kan vi ikke genskabe, men søm og lister fra tidligere linolium er der stadig. Der går nok et år eller mere før den bliver køreklar.

personvogn LB C21

af UTJ, 29/10 2012, 17:43 (4220 dage siden) @ arne jørgensen

jeg har vedtaget ( lidt i samråd )og da det er mig der laver den, at den bliver i 50 udgave, dvs som den ser ud pt. blot gennemrestaureret. Det eneste der bliver som før 50 er gulvet, der får linoliumsbaner mellem sæder og i midtergang. Det træfiberlag med " terazzo " der efterhånden lignede et bølgelandskab, kan vi ikke genskabe, men søm og lister fra tidligere linolium er der stadig. Der går nok et år eller mere før den bliver køreklar.

Top.

Inden I skraber maling af, så foretag venligst diverse farveundersøgelser. Jeg er nemlig ikke helt sikker på at den mørke farve vognen havde i 1962 (og vist var et oprigtigt forsøg på videresalg) også er den som vognen havde efter moderniseringen i 1950.

Vi glæder os alle over ar du vil sørge godt for vognens videre liv.

:-)

personvogn LB C21

af Henrik Winther Andersen @, 26/9 2012, 16:42 (4253 dage siden) @ Arne Jørgensen.

Hej Arne. Vil du ikke tage nogle fotobilleder af LB C 21?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak