Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Finnes det oversikt over antall enheter i drift for hvert år (Generelt)

af Asgeir Stordahl @, Oslo, Norge, 9/12 2012, 13:30 (4174 dage siden)

Hei.

Jeg er helt ny på dette forum, men imponert over de mange gode bilder og informasjon.

Jeg prøver å finne oversikt over antall lokomotiver, person- og godsvogner som var i drift ved DSB til enhver tid. Spesifikt ønsker jeg oversikt på slutten av 1950-tallet, men antar at flere vil synes en oversikt over andre år er interesant.

Jeg har anskaffet tilsvarende lister for NSB og SJ, og skulle gjerne hatt for DSB.

Finnes en slik oversikt allerede på nettet, som jeg ikke har funnet, eller hvor kan jeg søke?? Kan muligens Jernbanemuseet i Odense være rett sted?

Takknemlig for alle råd


Mvh Asgeir Stordahl

Finnes det oversikt over antall enheter i drift for hvert år

af h087 ⌂, køge, 9/12 2012, 14:40 (4174 dage siden) @ Asgeir Stordahl

Hej Asgeir

ja, - der findes oversigter forskellige steder, om hvor på nettet har jeg ingen anelse om, der fandtes nogen på et forum engang, men ellers har Jernbanemuseumets årsblad stationeringer af trækkraft ( Erik og Inge Hellesen ), DJKs Jernbanen har igennem årene bragt diverse oversigter af trækkraft, personvogns - og godsvognsmateriel, og der vel flere
så det er bare at købe eller låne disse.
Engang kunne man også få disse oversigter fra DSB, men er vist et overstået kspitel nu.

ellers har diverse folk rundt omkring nok sådan noget, men det skal jo skannes og lægges ud, og det er et større arbejde og vil tage tid,
jeg har selv en stor del, men som sagt - det tager sin tid, men kommer på et tidspunkt
men her et enkelt eksempel på DSBs personvogne i 1958

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Finnes det oversikt over antall enheter i drift for hvert år

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/12 2012, 14:43 (4174 dage siden) @ h087

Pokkers - Henning slog mig med flere minutter.
Her er oversigten fra april 1940.

[image]

--
[image]

Finnes det oversikt over antall enheter i drift for hvert år

af h087 ⌂, køge, 9/12 2012, 15:09 (4174 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Igen

a´ beklager Tommy ;-)-

men til Asgeir og andre
så her endnu et eksempel - "hapset" fra Jernbanemuseet Årsblad 1958 med stationering
1957 af trækkraft - af Erik og Inge Hellesen

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Finnes det oversikt over antall enheter i drift for hvert år

af Asgeir Stordahl @, Oslo, Norge, 9/12 2012, 15:38 (4174 dage siden) @ h087

Hei

Takk for gode svar og eksempler.

Oversikten til Henning er akkurat slik jeg søker, men jeg ser at arbeidet med å legge ut disse for mange år er omfattende. DSB har et stort antall litra på sine vogner, så det er vanskelig for en utlending å følge opp. Oversikten over lokomotiver , person- og godsvognen på Jernbanen.dk er min eneste redning :-)

Kan jeg be, ihvertfall for min del, om det er mulig å scanne og legge ut tilsvarende komplett oversikt for DSB godsvogner i 1956, 1957 eller 1958? Det hadde hjulpet meg enormt, og jeg hadde vært meget takknemlig.

Jeg kjøper gjerne bøker som kan gi meg god informasjon, og siste bestilling er "Danske personvogne". Jeg gleder meg tilå studere denne.


Mvh Asgeir Stordahl

Finnes det oversikt over antall enheter i drift for hvert år

af Holger Sørensen, Hedehusene, 10/12 2012, 09:29 (4173 dage siden) @ Asgeir Stordahl

Der er flere muligheder:

1) Jernbanen.dk

2) ho87

3) Per Topp Nielsen som har totale godsvognoversigter.

4) Officielle DSB fortegnelse (med tegninger) over Driftsmateriellet, som jeg har flere af. Men det er et gigantisk arbejde at scanne op til 500 hundrede sider.

5) DSB Skematiske oversigter over Driftsmateriellet.

Så prøv punkt 1, 2 og 3.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak