Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

? om Rheingold og epoke IV farver (Generelt)

af Woodi, 16/12 2012, 15:15 (4151 dage siden)

Sad og kikkede på modeltog og billeder fra, ca. 1960 og op til 1995.

Da man introducerede TEE med Rheingold toget, var det med denne creme/røde farve med den underste del i sort.:
[image]


Men, der var jo også dem uden den underste del i sort.:
[image]


Men, men.. Så var der jo også Rheingold toget, i creme/oceanblå farve med den underste del i sort.:
[image]


Her kommer så Spørgsmålene.:

Hvilken betydning skulle det have og hvilken grund er der til,
at nogen var creme/røde og andre creme/oceanblå.?

Var det p.g.a. forskellige koncepter IC, regional, grænseoverskridende eller,
på grund af bestemte stræknings og rejse-mønstre.?

Med venligst og farveforvirrende hilsner.. :-|

--
[image]

om Rheingold og epoke IV farver

af gamle ole, 16/12 2012, 15:52 (4151 dage siden) @ Woodi

Der skete vist en fejl.

Mener der også var et der hed "Rheipfeil" og endnu ældre "Toureuropa"- med forbehold for stavemåden.


Ole

om Rheingold og epoke IV farver

af Bent Jensen, 16/12 2012, 16:34 (4151 dage siden) @ gamle ole

Her er vist ved at opstå en misforståelse, Toeuropa (eller staves det toueuropa) var et tysk rejsebureau der havde liggevogne til brug for deres gæster. Der var også et selskab der hed Scharnowreisen som også havde liggevogne, jeg er forresten ikke helt klar over om de selv havde vognene eller de havde lejet dem hos DB og så malet i deres farver. Oprindelige rheingold og rheinpfeil vogne var creme farve og blå malet blev ommalet til tee farver på et tidspunkt altså creme farve og rød malet.

Bent

om Rheingold og epoke IV farver

af gamle ole, 16/12 2012, 17:12 (4151 dage siden) @ Bent Jensen

Ok. Husker blot vist nok mørkeblå vogne med Touropa malet med store bogstaver midt på vognsiden. Mener det var Trix Express der havde dem modeller.

Ole

om Rheingold og epoke IV farver

af Woodi, 16/12 2012, 16:35 (4151 dage siden) @ gamle ole

Ja der har været et hav af disse rejser langs med Rhinen og lige så mange forskellige selskaber.;-)

Men denne epoke IV med disse to forskellige farver creme/oceanblå og creme/Rød fra DB - kørte på samme tid og fulgtes ad op til epoke V hvor man lige nåede at sluttede af med alle disse nye 3 farver-skørter som Orange til nærbanen ved Köln og pastelgrøn til nær/regional og blå til IR (dem der bl.a kørte til Danmark med en Bistro-Café) og rød til Euro-city o.s.v..

--
[image]

? om Rheingold og epoke IV farver

af UTJ, 16/12 2012, 16:37 (4151 dage siden) @ Woodi

Wiki er din ven, læs mere her

"Ab 1962 wurden auf der Basis der UIC-X-Wagen der DB neue komfortable, 26,4 Meter lange Wagen ausschließlich der ersten Wagenklasse entworfen. Es handelte es sich um klimatisierte Großraumwagen mit 48 Plätzen, Typ Apmh-62 (Apmz121), und Abteilwagen Avmh-62 (Avmz111) mit nur neun Abteilen. Die Dachform entsprach den m-Wagen. In jeder Zuggarnitur befand sich auch ein Aussichtswagen AD4üm-62/ADmh101 (er wird seit 2007 von der DB wieder eingesetzt) sowie ein „Buckelspeisewagen“ WR4üm-62 (WRmh131), bei dem sich Küche und Spülküche voneinander getrennt auf zwei Ebenen befanden.[2] Neu waren seitliche Schürzen an den Wagen zum Schutz der Geräte unter dem Wagenboden und die blau-beige Farbgebung.
Ab 1965 wurden weitere Rheingoldwagen geliefert, nun im TEE-Anstrich, wobei das Dachende jetzt gerade abfiel (Steildach). Ansonsten blieben die Wagen unverändert. Neu kam ein Barwagen ARD4üm-64 (ARDmh105) hinzu. Ein Teil der Apmz-Wagen hatte in den 1970er und 1980er Jahren Schwenkschiebetüren. Die Farbgebung war einheitlich rot-beige."

Konklusion TEE-farver fra 1965. Den blå/beige er perioden 1962-65.

? om Rheingold og epoke IV farver

af Woodi, 16/12 2012, 16:55 (4151 dage siden) @ UTJ

Konklusion TEE-farver fra 1965. Den blå/beige er perioden 1962-65.

Ja der er det så tydeligt at de blå´s tid var før de rødes. Tak´er ;-)

Men man forsatte jo, langt op i tiden med både de blå og de røde vogne og det er den næste del af spørgsmålet.

Som her f.eks.:
[image]

--
[image]

? om Rheingold og epoke IV farver

af UTJ, 16/12 2012, 16:58 (4151 dage siden) @ Woodi

Konklusion TEE-farver fra 1965. Den blå/beige er perioden 1962-65.


Ja der er det så tydeligt at de blå´s tid var før de rødes. Tak´er ;-)

Men man forsatte jo, langt op i tiden med både de blå og de røde vogne og det er den næste del af spørgsmålet.

Som her f.eks.:

[image]

Det var først senere (fra 1974, men aldrig 100 % gennemført), da DB indførte oceanblå/beige som normal - TEE-vognene (og måske andre lignende finere vogne) beholdt TEE-farverne, herunder 103'erne.

? om Rheingold og epoke IV farver

af Steff, 16/12 2012, 17:06 (4151 dage siden) @ UTJ

Godeftermiddag.

Ganske kort, for dette er faktisk en meget lang og meget interessant historie.
I 1960 besluttede Deutsche Bundesbahn, at det hidtidige F-tog RHEINGOLD skulle opgraderes fra og med 1962 med helt nyt vognmateriel samt indledningsvis en omgearet og nymalet standard E10, men bogier for 160 km/t.
Vognmateriellet var fuldstændigt nyt både i design og ikke mindst indretningsmæssigt og bestod af en kupevogn type SA4üms/Av4üm-62/Avümh 111/Avmh 111 og Av4üm-63/Avümh 111/Avmh 111, en storrumsvogn type SA4ümm/Ap4üm-62/Apümh 121/Apmh 121 og Ap4üm-63/Apümh 121/Apmh 121, en restaurationsvogn type SDWR4üm-62/WRümh 131/Wrmh 131/WR4üm-63/ WRümh 131/Wrmh og en udsigtsvogn type SDA4üm/AD4üm-62/ADümh 101/ADm 101 og AD4üm-63/ADümh 101/ADm 101, alle med klimaanlæg, trykluftbetjente døre. Man kan vel tillade sig at sige, at disse vogne dannede grundlag for senere vogntyper, men aldrig har der været en så høj standard, som med TEE.
Vognene var malet i den gamle originale RHEINGOLD farve fra slutningen af 1920´erne i creme/blå. Fra 1962 befarede dette, i ordets bogstaveligste forstand luksustog med kun 1. klasse, den gamle strækning fra Holland og til Svejts. Året efter i 1963 indførtes yderligere et luksustog benævnt RHEINPFEIL med samme materiel, bortset fra nogle ændringer i vinduesinddelingen på udsigtsvognen. På samme tidspunkt var de nye lokomotiver for disse tog færdige. Det var E10 med ny og mere strømlinjet vognkasse og omgearede for 160 km/t som standard. De fik betegnelse E10.12.
I 1965 fik begge tog ændret deres status fra nationalt F-tog til internationalt TRANS EUROP EXPRESS (TEE) med samme strækninger, men nu en del af det europæiske TEE net.

Den nederste plan i din tråd med de blå/creme farver er den originale som for F-togene, altså FØR 1965. I 1965 ændredes farveskemaet som på den øverste planche med rød/creme og sort undervogn, men UDEN UIC påskrifterne, de kom første ca. 1967 (i øvrigt RHEINPHEIL udsigtsvogn). I perioden fra 1965 og frem til ca. 1967 blev vogn- og lokomotivmateriellet for RHEINGOLD og RHEINPHEIL malet om og man kunne i denne periode se tog sammensat i ny og gammel bemaling, ligesom der ofte forekom almindelige blå 1. klassesvogne og røde spisevogne.
Samtidig hermed fremkom yderligere TEE tog bl.a. TEE BLAUER ENZIAN med BR E03 som trækkraft. Dette var i øvrigt en overgang Europas hurtigste forbindelse med en gennemsnitshastighed på 106 km/t. Den blev først slået ved indførelsen af ICE og de franske TGV. Vognmateriellet for disse senere forbindelser var lidt ændret i forhold til A-62 materiellet og havde lidt ændret tagkonstruktion i gavlene. Yderligere blev udsigtsvognene og den oprindelige restaurationsvogn (benævnte ”pukkelvogn”) begge erstattede med en bar-vogn type ARD4üm-64 og en ny restaurationsvogn type WR4üm-64, begge med en længde på 27500 mm. De nye vogne sat i drift var alle rød/creme og sort undervogn og indtil ca. 1967 uden UIC nummerering.
TEE vognmateriellet kørte i dette liveri med små ændringer i beskriftningen frem til CIRKA indførelsen af IC-systemet, hvor vognene fik rød undervogn (tages med forbehold, ikke min stærke side med den nye tid).
Dit billede er et meget senere foto, lige før lukketid, hvilket bl.a. kan ses på E112´erne og viser det lidt specielle TEE RHEINGOLD med dets Rheingold-club vogne, der er kendetegnet på den orange stribe under vinduerne. Men da var de normale TEE forbindelser for længst en saga.

Hvis du vil vide mere om disse fantastiske tog, kan bl.a. EK-verlag ”TEE Züge in Deutschland”, ISBN 978-388255-698-8 anbefales.

[image]
TEE RHEINGOLD i hele sin længde ved Rhinen på vej syd fra Köln.
[image]
TEE RHEINPHEIL ved Bingerbrück mod syd i juli 1967.

Med venlig hilsen

Steff

NB: Skal ikke undlade og fortælle, at nok nogle af de bedste jernbaneoplevelser havde jeg med TEE. Bl.a. med TEE Blauer Enzian med E03, hvor der VIRKELIGT blev gået til den med ca. 230 km/t! Vognmateriellet bare gled over skinnerne og der var ingen støj, whau!

--
Steffen Dresler

? om Rheingold og epoke IV farver

af gamle ole, 16/12 2012, 17:21 (4151 dage siden) @ Steff

Og det var vel i den periode hvor farvekoderne på de "almindelig" tog- i store træk var.

grøn: 2.kl
blå: 1.kl
rød (DSG) spise-og sovevogne-også senere de sølvgrå nærtrafikvogne.

Ole

? om Rheingold og epoke IV farver

af OLL, Ballerup, 16/12 2012, 17:29 (4151 dage siden) @ gamle ole

Husker at have fået at vide at Creme/Rød Rheingold var 1 klasse, og det Creme/Blå Rheingold var 2. klasse, men det kan jeg se ikke har været rigtigt, så tak for info'en Steff :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

? om Rheingold og epoke IV farver

af Woodi, 16/12 2012, 18:03 (4151 dage siden) @ Steff

Hold da fast.. ;-)

Der må jeg ski ta´hatten af, for et indspark, du fik serveret der Steff.:-)

Rigtig mange tusinde tak, for en særdeles og interessant indlevning i "Der Rheingold saga" - næsten så billedligt, at jeg kan mærke suset fra togets forbipassering. :-P

--
[image]

? om Rheingold og epoke IV farver

af tjesp02 @, 16/12 2012, 18:32 (4151 dage siden) @ Steff

Godaften.
Rheingold blev først til et F-tog i 1956, men var indtil da et internationalt persontog. Mellem 1949 og 1956 medførte det både 1/2/3 klasse i blå Schürzenwagen og på grund af den internationale strækning var spisevognen fra CIWL i 1955 spisevogn fra DSG, som regel Schürzenwagen. I 1956 får Rheingold nye vogne UIC type X A4üm altså blå vogne kun 1. klasse. Det er først her det blev til et F-tog.

mvh
Thomas

? om Rheingold og epoke IV farver - og før dette

af h087 ⌂, køge, 16/12 2012, 19:58 (4151 dage siden) @ tjesp02

Hej

vogne til Rheingold

de oprindelige; Creme/blau

Sa4ü-28
SA4ük-28
SB4ü-28
SB4ük-28
og pedanter -29
Pw4ü-28

efter krigen;

fra 51 blev også en del A4ü-30 og B4ü30 malet blå og brugt i Rheingold og nogle blev til AB4ü-30/52

og Schürzenwagen gruppe 38 og 39 blev malet blå og brugt til disse tog, som nævnt, - endda med A, AB, ABC og B med underlitra

mener at der er en side med dette, prøver at finde den og lægger linket ind som redigering
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=deutsche%20reisezugwagen&source=web&a...

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=rheingold%20z%C3%BCge&source=web&...

ang creme/blau og creme/rot
først i 62 kom Av4ümh 62 og Apümh 62 i creme/blau, som omkring 65 blev creme/weinrot

de senere creme/blau var vist af typen Avmz og Bpmz da man indførte 2 kl i disse tog, men hæng mig nu ikke helt op på det :-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

? om Rheingold og epoke IV farver - og før dette

af tjesp02, 16/12 2012, 20:56 (4151 dage siden) @ h087

De gamle Rheingold vogne kom ikke til at køre Rheingold eller Lorelei igen de blev brugt i normale F-tog. Det var Schürzenwagen af type ABC4üe-39/51, ABC4üe-39/52, AB4üe-39/51, C4üe-38/51 og Pw4üe-37/51. Dem der kørte Rheingold kan kendes på at der stod DEUTSCHE BUNDESBAHN henad siden.

mvh
Thomas

? om Rheingold og epoke IV farver

af Jens MO-Møller @, 17/12 2012, 01:14 (4151 dage siden) @ Steff

Den historie med at i kørte ca. 230 km/t skal nok tages med et vist forbehold! Jeg har også hørt røverhistorier om, at man engang har været oppe på omkring 120 km/t med en museal Scandia skinnebus på en DSB strækning, men men men!!

Venlig hilsen
Jens Møller

? om Rheingold og epoke IV farver

af Steff, 17/12 2012, 07:57 (4150 dage siden) @ Jens MO-Møller

Go´morn Jens!

Ja, de bemeldte antal km i timen er ganske høje. Da det jo indledningsvis drejede sig om prestigetog og nyindsat i driften, var det jo om at holde tiden. Toget havde alt andet lige en kæmpestor interesse fra pressens side og der blev skrevet hele sider op og ned om Blauer Enzian.
Nogle gange var der medtaget en af de vogne, der blev anvendt ved IVA i München, og dér var der opsat speedometer. Der kunne de rejsende se hastigheden ved selvsyn.
Det var jo ikke hele strækningen mellem Hamburg og München der kørtes så stærk, men syd for Frankfurt M og München som jeg husker det. Det blev faktisk på "min tur" annonceret over højttaleren og alle jublede.
E03 var standard udlagt til en normal maksimalhastighed på 200 km/t + de normale 10 til 15 procent. De var jo alt andet lige prøvelokomotiver.
Men en gennemsnitshastighed på 106 km/t KRÆVER faktisk at der køres rigtigt stærkt.

Fortsat god dag til dag og selvfølgelig alle andre.

Steff

--
Steffen Dresler

? om Rheingold og epoke IV farver

af Bent Jensen, 17/12 2012, 08:21 (4150 dage siden) @ Steff

apropos 200km/t jeg mener at huske at det var mellem Augsburg München det startede med den tophastighed, senere kom så Hamburg Hannover til og sidenhen flere andre steder.

Bent

? om Rheingold og epoke IV farver

af Georg Schmidt, 17/12 2012, 11:20 (4150 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ja, den med 230 km/t ville jeg nu også tage med cum grano salis. Jeg er ret sikker på, at der i tjenestekøreplanen for TEE 54 eller 80 Blauer Enzian har stået 160 km/t. De 160 forhindrede nu ikke tyskerne i at have imponerende rejsehastigheder i slutningen af tresserne. Ved lidt hurtige køreplansopslag har jeg fundet et par for Blauer Enzian. I sommeren 1968 var den på 106 km/t mellem Hamburg Hbf og München Hbf, i sommer 1969 fantastiske 114 med 7 timer og 8 minutter for de 813 km. I sommer 1970 var rejsehastigheden faldet til 101 med ligeud 8 timer, måske i forbindelse med større tog evt med sporarbejder for højere hastigheder. Blauer Enzian har sikkert været fremført af E 10.12 i TEE-farver ligesom Helvetia som ses på billedet herunder. BR 103 har også fremført Blauer Enzian. I det senere IC-system blev rejsetiden forlænget, men nu kom der også 550 tons på krogen, og det tog tid med med opgradering til de 200 på strækningen. I dag omkring 6 timer Hamburg-München med ICE.
[image]
[image]
Den ældre pantografmodel som 103'erne kørte med i starten kunne ikke lide mere end 160 km/t.

Hilsen Georg

? om Rheingold og epoke IV farver

af PEL, 17/12 2012, 11:40 (4150 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, den med 230 km/t ville jeg nu også tage med cum grano salis. Jeg er ret sikker på, at der i tjenestekøreplanen for TEE 54 eller 80 Blauer Enzian har stået 160 km/t. De 160 forhindrede nu ikke tyskerne i at have imponerende rejsehastigheder i slutningen af tresserne.
Hilsen Georg

I sommeren 1969 oplevede jeg Blauer Enzian München-Hamburg. Trækkraft: BR 103. Suveræn oplevelse. Vi accelerede ud af stationerne som et S-tog. Og accelerationen fortsatte indtil topfart. De 230 km/t var vi ikke oppe på. Men 200 km/t nåede vi flere gange (iflg. togpersonalet).
Hilsen Poul E. Larsen

? om Rheingold og epoke IV farver

af Georg Schmidt, 17/12 2012, 12:09 (4150 dage siden) @ PEL

Du har ret, jeg har fået kigget i "bøgerne" og de fire forserielok kørte faktisk nogle TEE allerede fra 67-68 (Blauer Enzian, Rembrandt, Rheinpfeil og Rheinblitz)hvorimod Helvetia beholdt sin 112'er lidt længere tid. På billeder kan man se, at forserielokomotiverne faktisk fik monteret den etbenede strømaftager. I sommer 69 har man nok lige strammet den lidt rigeligt med tiden, der var jo ikke ret mange steder man kunne køre 200 og ligeledes den gamle nord-syd strækning med de mange sving. Indsættelsen af alle de fire forserie 103 kan næsten sammenlignes med indsættelsen af de fire MY i 1954, man satsede hele butikken, dog havde tyskerne en lille 200 km reserve i de to 110'ere 299 og 300.

Mvh
Georg

? om Rheingold og epoke IV farver

af Steff, 17/12 2012, 12:00 (4150 dage siden) @ Georg Schmidt

Godformiddag til alle I tvivlere:-) !

I min notesbog står Würtzburg og til München sammen med Morfar i TEE Blauer Enzian fremført af E03 001 (juli 1967) og forsinkelse kørt ind mellem Augsburg og München med 226 km/t "sagt i højttaleren".
Og jeg skrever jo heller ikke, at det var en daglig foreteelse, men en oplevelse jeg ikke ville have været foruden, ik´?
Og højere hastigheder end tilladt kender vi jo også herhjemme fra, bl.a. forspand med P og E over Sjælland med forsinket tog og hvor den klokkede ca. 130 km/t, hvis vi skal tro afdøde Svend Jørgensen, der var Lfb på en af maskinerne.


Steff

--
Steffen Dresler

? om Rheingold og epoke IV farver

af Georg Schmidt, 17/12 2012, 12:15 (4150 dage siden) @ Steff

Ja, ok Steff som du ser af mit forrige bidrag, jeg er nok mere "serie 103 ekspert".:-D
Hilsen Georg

? om Rheingold og epoke IV farver

af Steff, 17/12 2012, 12:29 (4150 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg!

Det gode ved dette er jo at vi alle har ret, ikke sandt!
Jeg må jo nok sige, at det er de "originale" E03´er der fangede mig og gør det stadig. Min morfar sponsorerede først en tur til München til IVA (han var tidligere ingeniør og indkøbschef ved KS og derfor "ælskede" sporvogne og tog) hvor vi var med 200 km/t. toget. Men det kostede en overnatning ekstra p.g.a. tekniske problemer og DET syntes Hansen ikke om. Men vi SKULLE altså prøve. Og så var jeg aldels hooked på E03. Hjemme kom så Märklin med deres E03 i model og i 1967 fik jeg i Frankfurt købt de første "lange modelpersonvogne" fra TRIX (var vistnok 1:100) af TEE materiellet. Jo, det var en oplevelsesrig tid. Nå, ja, de købte modeller forblev vitrinemodeller (det var før jeg kendte til dette udtryk), da det viste sig, at TRIX havde helt andre hjul og ikke mindst koblinger, så man IKKE kunne køre på mine metalskinner.

Ønsker alle en go´ dag!!

--
Steffen Dresler

? om Rheingold og epoke IV farver

af Georg Schmidt, 17/12 2012, 13:21 (4150 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Jeg ville gerne have været med på en af disse "paradekørsler" som Blauer Enzian vel egentlig var. Ser man billeder af de fire første 103 fra de 5 år der gik inden serielokomotiverne viste sig, fik flere af dem igen "gamle" pantografer monteret. Noget tyder på at Blauer Enzian forblev paradetoget. Beretninger fra IVA 1965 har jeg fået fra min gode ven A B Sillesen, som fik prøvet 200 km/t turen fra München til Augsburg. Kvitterer med et billede af Br 103 som jeg synes er det smukkeste ellokomotiv nogensinde bygget. Fra nummer 216 blev de forlænget og dette tog måske lidt af det harmoniske, men alligevel..:-P
[image]
103 244 fotograferet i Lehrte 1975,leveret 5/4 1974 af Henschel-Siemens udrangeret 30/10 1999.

Hilsen Georg

? om Rheingold og epoke IV farver

af Svend, 16/12 2012, 18:11 (4151 dage siden) @ Woodi

Som det nok er gået op for dig ved at læse de seneste indlæg har dette foto - når vi taler de bageste vogne - ikke meget at gøre med de tidligere Rheingold-/Rheinpfeil-vogne. Det viser et Intercitytog, som de så ud efter 1979, hvor det tidligere IC-system blev nedlagt og erstattet med et system, der førte begge vognklasser.

--
Svend

? om Rheingold og epoke IV farver

af Woodi, 16/12 2012, 18:29 (4151 dage siden) @ Svend

Som det nok er gået op for dig ved at læse de seneste indlæg har dette foto - når vi taler de bageste vogne - ikke meget at gøre med de tidligere Rheingold-/Rheinpfeil-vogne. Det viser et Intercitytog, som de så ud efter 1979, hvor det tidligere IC-system blev nedlagt og erstattet med et system, der førte begge vognklasser.

Jep´s Svend. ;-)
Men det der var min undring, var den forsatte farveforskel i IC-systemet, for der fandtes jo både 1´og 2´klasses vogne i begge farvegrupper, men det er så der, at alle de overskydende røde TEE blot blev "ned-degraderet" til almindeligt IC-materiel og dermed fandt vi ud af forklaringen på disse to farvede kombinationer. :-)

Det var fordi, jeg var bange for at tro, at det var noget med indlandskørende og udenrigskørende.. ;-)

--
[image]

? om Rheingold og epoke IV farver

af Svend, 16/12 2012, 18:56 (4151 dage siden) @ Woodi

Lige for at slå det helt fast:

IC´79:
Fra 1979 var alle førsteklassevogne (og spisevogne) rød/beige og andenklassevogne oceanblå/beige. Der kunne vist også efter 1979 ses enkelte undtagelser, hvis en spisevogn måtte udgå og erstattes af en anden (rød eller blå+rød).

Alle de oprindelige blå/beige førsteklassevogne var - som skrevet andet sted - malet om til rød/beige 12-13 år tidligere.

--
Svend

? om Rheingold og epoke IV farver

af Woodi, 16/12 2012, 19:12 (4151 dage siden) @ Svend

Rejste ellers for et par år siden til Schweiz, hvor jeg sad på 1´ klass som var oceanblå/creme.

Fandt ski lige et klip på Tube´en.. ;-)

Spol frem til 1:45 og se vogn nr 2,3 og 4.
http://www.youtube.com/watch?v=xLkgToj9B8Y

--
[image]

? om Rheingold og epoke IV farver

af Svend, 16/12 2012, 20:04 (4151 dage siden) @ Woodi

Der har også været blå/beige vogne med 1. klasse, men de blev (normalt) ikke anvendt i IC-tog (var ikke forsynet med klimaanlæg).

Filmklippene viser det historiske IC-tog, som har kørt frem til køreplanskiftet forleden. Det er dog ikke helt tro mod den oprangering der var, da der kørte "rigtige" IC-tog.

--
Svend

? om Rheingold og epoke IV farver

af gamle ole, 16/12 2012, 19:20 (4151 dage siden) @ Woodi

I en tidligere tråd var der en hel"afhandling" om alle mulige farvevariationer mht til de tyske materielfarver. Prøv at søg.


Ole

? om Rheingold og epoke IV farver

af Woodi, 16/12 2012, 19:38 (4151 dage siden) @ gamle ole

I en tidligere tråd var der en hel"afhandling" om alle mulige farvevariationer mht til de tyske materielfarver. Prøv at søg.


Ole

Hej Ole. ;-)

Synes ellers, jeg har været hele viften rundt i dette forum, -
dog med forurettet handling, desværre.

--
[image]

? om Rheingold og epoke IV farver

af gamle ole, 16/12 2012, 19:49 (4151 dage siden) @ Woodi

Ja, og jeg kan ikke huske det nøjagtigt, men det var en tysk hjemmeside med farvekort/skalaer mm, muligvis et link fra Niels munch, og muligvis den der hedder Dreehs.....???.
Det var en tråd om materielfarver også og tyske skinnebusser og "skørtevogne" mm-så vidt jeg husker.


Ole, ,

? om Rheingold og epoke IV farver

af gamle ole, 17/12 2012, 13:05 (4150 dage siden) @ Steff

Lige netgop! godt gået!


Ole

? om Rheingold og epoke IV farver

af Woodi, 16/12 2012, 20:28 (4151 dage siden) @ Svend

Tak for et interessant link, Svend - er tilføjet "Foretrukne bogmærke" ;-)

--
[image]


Indsend billeder

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak