Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Filmkrimi, fem kvarter med Nordexpress 1971 (Generelt)

af Casper, 17/12 2012, 07:44 (4166 dage siden)

Jeg faldt tilfældigvis over denne her:

Kressin stoppt den Nordexpress

Tatort, sæson 1, episode 7 (2. maj 1971), med bl.a. Yvonne Ingdal og Gitte Hænning.

(De fleste som er gamle nok kender den nok fra tysk fjernsyn. Men til de andre skal det lige forklares at Tatort er en tysk serie som stadig produceres, med nu over 800 afsnit).

Det er kræs ... Fulde svenskere i formelt tøj, danske piger, tyske gangstere og fine togvogne.

Stationen i Heringsdorf er nedlagt for passagerbetjening og muligvis nedrevet nu.

Sidesporet er måske det som førte til Heiligenhafen (måske ligger sporet der endnu).

Filmen tager sig flere friheder, f.eks. ser det ud til at man passerer Femernsundbroen efter Heringsdorf, og et sted ligner også snarere udsigten fra højbroen i Rendsborg.

Jeg mener også man ser Malmø C i begyndelsen, men toget annonceres i højttalerne som kørende til Hamborg-Paris via Stockholm. Det er dog tydeligt at banegården ikke skal forestille Malmø, da toget senere kører til Helsingborg og skal med færgen. Men såfremt sådan en "Nordekspres" har eksisteret på et tidspunkt, så kan det næppe have haft udgangspunkt nord for Stockholm. Og kunne derfor ikke køre "via Stockholm".

Men ellers er det en helt fantastisk film med interiør fra togvogne, spisevogn, lokomotiv, FC Puttgarden, samt perroner og scener fra København.

Filmkrimi, fem kvarter med Nordexpress 1971

af Casper, 17/12 2012, 22:58 (4166 dage siden) @ Casper

Rettelse: Ifølge højttaleren skal toget køre til Hamborg-Køln via Stockholm.

Der skiftes tog på København H, så den historie hænger ikke helt sammen.

Desuden stiger de ind i svenske vogne af "bølgeblik" i Sverige, men ud af danske vogne på København H.

Derfra er det "København-Express" til Hamborg, som togviserskiltet viser (0:25:08).

Det er DB-vogne. Toget trækkes af tysk diesellokomotiv, også på det der skal forestille dansk strækning. (0:26:02

Senere - efter færgen - ser man dog også mindst én hollandsk vogn.

I filmen fortæller en kvindelig togbetjent dog at toget kører til Køln, men hun kun skal med til Hamborg.

Senere, ved 0:30:14 i Puttgarden, viser togviserskiltene afgang 15.30 og nu er toget "Nord-Expreß" til Paris.

Toget er sammensat af forskellige stammer. Man ser dels en 1. kl. vogn lige efter lokomotivet, og bl.a. med rød spisevogn. Dels også stammer bestående af 2. kl. vogne efter lokomotivet. Jeg er ingen ørn til vogne og lokomotiver, så dem vil jeg ikke sætte navn på.

Overkørslen og sporskiftet, hvor politiet prøver at lede toget ind, er ved vejbroen ved E47/209 og 207 på Femern. Her gik der en sidebane mod vest, som var aktiv helt indtil 1995. (Inselbahn Fehmarn). I handlingen er det meningen at stedet ligger længere nede, mellem Oldenburg og Lübeck.

Der er en grundig gennemgang af det jernbanemæssige her:
Eisenbahn im Film

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak