Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Casper, 17/12 2012, 16:07 (4165 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Burde snarere være 40 procent aften- og weekendrabat hvis man vil flytte passagerer og måske trække nye til.

Ved alle rabatter er det naturligvis et spørgsmål hvornår kurven "lavere pris" skærer kurven "højere gevinst" - men jeg tror at 20 procent rabat er for lidt til at batte noget.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Anders Pedersen @, Hornslet, 17/12 2012, 16:34 (4165 dage siden) @ Casper

Burde snarere være 40 procent aften- og weekendrabat hvis man vil flytte passagerer og måske trække nye til.

Det har NT haft på deres mobilletter de sidste par år efter kl. 18
DSB kunne jo passende have gjort det på dereres mobilletter.

Men om giver en fordel i flere passagere ved jeg ikke.

Ved alle rabatter er det naturligvis et spørgsmål hvornår kurven "lavere pris" skærer kurven "højere gevinst" - men jeg tror at 20 procent rabat er for lidt til at batte noget.

Jeg tror at det vil kunne flytte passagere fra Myldertiden til efter myldertidsslut.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Casper, 17/12 2012, 20:55 (4165 dage siden) @ Anders Pedersen


Jeg tror at det vil kunne flytte passagere fra Myldertiden til efter myldertidsslut.

Netop. Og da togene er overfyldte visse steder i myldretiden, er der alvorlig brug for at flytte nogle passagerer.

Alle der ikke rejser til arbejde/skole - eller ikke møder til bestemt tid - kan være modtagelige for en rabat.

Det er vel ikke så mange, men nok til at frigive nogle pladser.

Jeg gætter på at 10-15 % passagerer i den sjællandske myldretidstrafik og 20-30 % i IC- og lyntog ville overveje at rejse på andre tider.

Dette kan evt. mindske behovet for større/flere tog. Så derved er der potentielt en stor besparelse i infrastruktur hvis man giver offpeak-rabat.

(Jeg bryder mig ikke om ordet offpeak, men kan ikke lige finde et dansk ord. Måske stilletid?)

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Krabsen @, 17/12 2012, 21:12 (4165 dage siden) @ Casper

(Jeg bryder mig ikke om ordet offpeak, men kan ikke lige finde et dansk ord. Måske stilletid?)

'uden for myldretid'? :-)

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/12 2012, 16:54 (4165 dage siden) @ Casper

Burde snarere være 40 procent aften- og weekendrabat hvis man vil flytte passagerer og måske trække nye til.

Ved alle rabatter er det naturligvis et spørgsmål hvornår kurven "lavere pris" skærer kurven "højere gevinst" - men jeg tror at 20 procent rabat er for lidt til at batte noget.

Et desperat forsøg fra politikerne side på, at flytte folk til at benytte Rejsekortet, siden rabatten udelukkende gives til brugere af dette forfejlede, offentlige IT-projekt.

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af om rejse blot skal være påbegyndt eller også aflsluttet i off-peak perioden. Hvis hele rejsen skal være indeholdt i off-peak perioden, så vil geografien sætte visse begrænsninger på, hvordan rabatten kan udnyttes mellem 11 og 13.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Fysikeren, 17/12 2012, 16:59 (4165 dage siden) @ Henrik Hansen

Et desperat forsøg fra politikerne side på, at flytte folk til at benytte Rejsekortet, siden rabatten udelukkende gives til brugere af dette forfejlede, offentlige IT-projekt.

Forfejlet? Tja, har da lige kørt et par ture i dag med Rejsekortet med stor tilfredshed. Og skal til Jylland over julen, rart ikke at skulle tænke på billetter, især i forbindelse med tilslutningsbus før togrejse.

En sådan off peak-rabat er vel en del nemmere at gøre med rejsekort end uden? Ja, har vist set, at Midttrafik vil lave særlige klippekort, så hellere Rejsekort.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/12 2012, 17:15 (4165 dage siden) @ Fysikeren

Et desperat forsøg fra politikerne side på, at flytte folk til at benytte Rejsekortet, siden rabatten udelukkende gives til brugere af dette forfejlede, offentlige IT-projekt.


Forfejlet? Tja, har da lige kørt et par ture i dag med Rejsekortet med stor tilfredshed. Og skal til Jylland over julen, rart ikke at skulle tænke på billetter, især i forbindelse med tilslutningsbus før togrejse.

En sådan off peak-rabat er vel en del nemmere at gøre med rejsekort end uden? Ja, har vist set, at Midttrafik vil lave særlige klippekort, så hellere Rejsekort.

Systemet er forældet, når folk allerede snakker om at skifte til NFC i stedet.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af steenth, 17/12 2012, 18:24 (4165 dage siden) @ BlackThorneDK

Systemet er forældet, når folk allerede snakker om at skifte til NFC i stedet.

NFC er kompatibel med rejsekortsystemet - så det kommer når aftalerne om det praktiske er klar. Og der kommer flere NFC telefoner på markedet.

Mvh
Steen

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/12 2012, 17:36 (4165 dage siden) @ Fysikeren

Forfejlet? Tja, har da lige kørt et par ture i dag med Rejsekortet med stor tilfredshed. Og skal til Jylland over julen, rart ikke at skulle tænke på billetter, især i forbindelse med tilslutningsbus før togrejse.

http://www.dr.dk/dr2/soeinding/

Kapløbet stod mellem Rejsekortet og POLSAG !

- Rejsekortet vandt med den begrundelse, at der var voksne mennesker som trak stikket til POLSAG inden det kom i drift - derimod blev Rejsekortet ikke tilbudt samme 'hjælp' - og vi har nu et system hvor de blå 'skamstøtter' står som et monument over endnu et fejlramt offentlig IT-projekt.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af LasseG, 17/12 2012, 17:44 (4165 dage siden) @ Henrik Hansen

Forfejlet? Tja, har da lige kørt et par ture i dag med Rejsekortet med stor tilfredshed. Og skal til Jylland over julen, rart ikke at skulle tænke på billetter, især i forbindelse med tilslutningsbus før togrejse.


http://www.dr.dk/dr2/soeinding/

Kapløbet stod mellem Rejsekortet og POLSAG !

- Rejsekortet vandt med den begrundelse, at der var voksne mennesker som trak stikket til POLSAG inden det kom i drift - derimod blev Rejsekortet ikke tilbudt samme 'hjælp' - og vi har nu et system hvor de blå 'skamstøtter' står som et monument over endnu et fejlramt offentlig IT-projekt.

Sidder og ser P1debat på DR2, endnu har jeg ikke kunne finde ud af hvad problemet er. Udover at projektet er fordyret og forsinket men det virker jo i dag!!

Nogle vil gerne bruge deres mobiltelefoner men hvad gør man så når telefonen løber tør for strøm!!
Jeg er glad for at både mit dankort og rejsekort ikke skal lades op, TAK!

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Fysikeren, 17/12 2012, 17:55 (4165 dage siden) @ LasseG

Hovedproblemet med Rejsekortet er et gakket takstsystem der ikke passer til et landsdækkende billetsystem.

Men som forbruger virker Rejsekortet, herunder med de fordele, at det kan køre uafhængigt at mobilt net, er nemt at bruge, også for børn, og man kan rejse anonymt.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af LasseG, 17/12 2012, 18:03 (4165 dage siden) @ Fysikeren

Hovedproblemet med Rejsekortet er et gakket takstsystem der ikke passer til et landsdækkende billetsystem.

Er det ikke stadigt meningen at rejserne på sigt skal afregnes som en pris pr. km i luftlinje fra A til B? eller fik Arriva ødelagt det helt?

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/12 2012, 18:15 (4165 dage siden) @ LasseG

Hovedproblemet med Rejsekortet er et gakket takstsystem der ikke passer til et landsdækkende billetsystem.


Er det ikke stadigt meningen at rejserne på sigt skal afregnes som en pris pr. km i luftlinje fra A til B? eller fik Arriva ødelagt det helt?

Rejsekortet blev vel mere eller mindre irellevant for halvdelen af landet, da Midt trafik og Fynbus valgte at hoppe fra systemet.
Allerede nu hersker der bred forvirring heromkring, om klippekortene bliver udfaset eller man skal købe rejsekort til bussen. :-(

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af LasseG, 17/12 2012, 18:34 (4165 dage siden) @ BlackThorneDK

Hovedproblemet med Rejsekortet er et gakket takstsystem der ikke passer til et landsdækkende billetsystem.


Er det ikke stadigt meningen at rejserne på sigt skal afregnes som en pris pr. km i luftlinje fra A til B? eller fik Arriva ødelagt det helt?


Rejsekortet blev vel mere eller mindre irellevant for halvdelen af landet, da Midt trafik og Fynbus valgte at hoppe fra systemet.
Allerede nu hersker der bred forvirring heromkring, om klippekortene bliver udfaset eller man skal købe rejsekort til bussen. :-(

Det er klart at Midttrafik og Fynbus ikke skulle have den slags valg, ligesom der regler for at en bilet købt hos DSB også skal gælde hos Arriva og omvendt...

Klippekortet er da udfaset i Movia V og S og i H skal de vidst udfaseses fra næste sommer

http://www.moviatrafik.dk/presse/meddelelser/2011/Pages/rejsekorterstatterklippekortive...

Det undre mig så i den forbindelse at man på Hellerup station i forbindelse med den nye bro over syd-enden af perronen har opsat klippekort automater og henviser i øvrigt rejsekort brugere til modsatte ende af perronen!!

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af andersj, Aalborg, 17/12 2012, 19:00 (4165 dage siden) @ LasseG


Det undre mig så i den forbindelse at man på Hellerup station i forbindelse med den nye bro over syd-enden af perronen har opsat klippekort automater og henviser i øvrigt rejsekort brugere til modsatte ende af perronen!!

Det samme i Aalborg, hvor togbusserne siden marts har kørt fra busterminalen til Lindholm, Frederikshavn og nu igen Lindholm, men man skal stadig over på banegården for at checke ind/ud.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/12 2012, 20:19 (4165 dage siden) @ LasseG

Hovedproblemet med Rejsekortet er et gakket takstsystem der ikke passer til et landsdækkende billetsystem.


Er det ikke stadigt meningen at rejserne på sigt skal afregnes som en pris pr. km i luftlinje fra A til B? eller fik Arriva ødelagt det helt?


Rejsekortet blev vel mere eller mindre irellevant for halvdelen af landet, da Midt trafik og Fynbus valgte at hoppe fra systemet.
Allerede nu hersker der bred forvirring heromkring, om klippekortene bliver udfaset eller man skal købe rejsekort til bussen. :-(


Det er klart at Midttrafik og Fynbus ikke skulle have den slags valg, ligesom der regler for at en bilet købt hos DSB også skal gælde hos Arriva og omvendt...

Klippekortet er da udfaset i Movia V og S og i H skal de vidst udfaseses fra næste sommer

http://www.moviatrafik.dk/presse/meddelelser/2011/Pages/rejsekorterstatterklippekortive...

Det undre mig så i den forbindelse at man på Hellerup station i forbindelse med den nye bro over syd-enden af perronen har opsat klippekort automater og henviser i øvrigt rejsekort brugere til modsatte ende af perronen!!

Nu bor jeg så også pænt langt fra et Movia område.
Heromkring er folk begyndt at købe rejsekort, fordi de har hørt at klippekortet udfases til nytår. Hvad sker der så lige til januar, når de står med deres nye rejsekort, og vil checke ind i Midttrafiks busser?
Og gælder klippekortet fra Midttrafik også når jeg vil tage toget, eller Letbanen, når den engang dukker op?

Det er et stort gedemarked, og derfor er systemet defekt.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Fysikeren, 17/12 2012, 20:31 (4165 dage siden) @ BlackThorneDK

Spørgsmålet er, om du retter kritikken det rette sted hen. Nogle trafikselskaber har tilsluttet sig en fælles elektronisk billet, andre har ikke.

Det svarer sådan set mest af alt til, at de samme trafikselskaber havde lavet fælles klippekort. Midttrafik har så valgt at stå udenfor, hvilket nok skal skabe forvirring.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af andersj, Aalborg, 17/12 2012, 20:48 (4165 dage siden) @ Fysikeren

Spørgsmålet er, om du retter kritikken det rette sted hen. Nogle trafikselskaber har tilsluttet sig en fælles elektronisk billet, andre har ikke.

Det svarer sådan set mest af alt til, at de samme trafikselskaber havde lavet fælles klippekort. Midttrafik har så valgt at stå udenfor, hvilket nok skal skabe forvirring.

Men hele idéen bag Rejsekort var at der skulle være en billetform, uanset om du skulle til Thisted, Gedser eller den nærmeste Føtex. I disse dage er der jo mediestorm om at man skal anskaffe sig et Rejsekort for at få rabatter i det nye år, landsdækkende TV reklamer påpeger fordelene ved kortet.

Det ærgre faktisk at Midttrafik ikke er med, for selvom jeg arbejder med salg af billetter kan jeg ikke gennemskue hvor mange zoner der er fra Viborg til Skanderborg over Silkeborg, og dermed hvad prisen er. Rejseplanen siger 80,- uden zoneangivelse og efter at have kontaktet Midttrafik har jeg fået oplyst at prisen "vist nok" er 78,- og dermed 11 zoner. I øvrigt noget af en prisforskel når DSB tager 149,- for Viborg-Langå-Skanderborg.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Casper, 17/12 2012, 21:19 (4165 dage siden) @ andersj

Det ærgre faktisk at Midttrafik ikke er med, for selvom jeg arbejder med salg af billetter kan jeg ikke gennemskue hvor mange zoner der er fra Viborg til Skanderborg over Silkeborg, og dermed hvad prisen er. Rejseplanen siger 80,- uden zoneangivelse og efter at have kontaktet Midttrafik har jeg fået oplyst at prisen "vist nok" er 78,- og dermed 11 zoner. I øvrigt noget af en prisforskel når DSB tager 149,- for Viborg-Langå-Skanderborg.

Jeg forstår heller ikke at man ikke har tvunget alle trafikselskaber til at være med.

Men Midttrafik vil vel med på et tidspunkt?

Du kan nemt finde prisen på pris.rejsekort.dk. Der er også en via-funktion.

De fleste priser giver logisk mening, der er kun enkelte mærkværdigheder. Jeg har stadig ikke fundet ud af hvorfor prisen på en alm. voksenbillet kan være forskellig.

F.eks. Kh-Hr i morgen ca. kl. 10:00. Pris 340 kr. med rejsekort. 354 kr. på rejseplanen.dk.

Kh-Hjørring i morgen ca. kl. 10:00. Pris 410 kr. med rejsekort. 402 kr. på rejseplanen.dk.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Fysikeren, 17/12 2012, 21:53 (4165 dage siden) @ Casper

Midttrafik vil gerne med, men såvidt jeg har forstået, prøver de at få den samme introrabat som de trafikselskaber der har været med siden starten.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af LasseG, 17/12 2012, 20:40 (4165 dage siden) @ BlackThorneDK

Det er et stort gedemarked, og derfor er systemet defekt.

Systemet er jo netop ikke defekt, at nogle har besluttet ikke at tilslutte sig handler jo ikke om rejsekortet fungere som teknik men om det fungere for brugeren (i en del af landet!).
Problemet er noget der skal klares andre steder end hos Rejsekort hvis Fynbus og Midttrafik ikke retter ind.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Fysikeren, 17/12 2012, 19:15 (4165 dage siden) @ LasseG

Det var planen for længe siden. Lang tid siden det blev ændret til det klassiske zonesystem.

Dette gør dog ikke noget, da der beregnes den korteste zonevej, og ikke via det punkt der ligger længst væk undervejs.

Problemet er, at prisen for, hvad X antal zoner varierer meget, også fordi zonestørrelsen varierer.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Casper, 17/12 2012, 21:22 (4165 dage siden) @ LasseG

Er det ikke stadigt meningen at rejserne på sigt skal afregnes som en pris pr. km i luftlinje fra A til B? eller fik Arriva ødelagt det helt?

Det blev droppet, men jeg ved ikke hvorfor.

Jeg har mest fulgt med på Ingeniøren, som har fulgt sagen meget godt og dybtgående. Så godt som de nu kan, selv om Rejsekort svinger lidt imellem åbenhed og lukkethed om problemerne.

Emnesøgning: http://ing.dk/soeg/?result_type=inline&sort=datedesc&keywords=rejsekort

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af LasseG, 18/12 2012, 01:13 (4165 dage siden) @ Casper

Er det ikke stadigt meningen at rejserne på sigt skal afregnes som en pris pr. km i luftlinje fra A til B? eller fik Arriva ødelagt det helt?


Det blev droppet, men jeg ved ikke hvorfor.

Jeg har mest fulgt med på Ingeniøren,

Desværre er Ingeniøren noget ensidig og nogle gange når man læser artikler derinde skulle man tro at projektet ikke var i drift!

(Det samme kan man i et vidst omfang også sige om deres dækning af IC4, men her er der dog mere om det, desværre)

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Krabsen @, 17/12 2012, 19:52 (4165 dage siden) @ LasseG

Rejsekortet fungerer i al fald for nogle af os ganske fortrinligt - og har betydet både..

- lavere priser: Risikerer aldrig at klippe for mange zoner - heller ikke hvis man ændrer rejseplan undervejs..

- administrative lettelser: Eet rejsekort - med automatisk opfyldning - i stedet for at skulle have 3-4-5 forskellige klippekort.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af LasseG, 17/12 2012, 17:41 (4165 dage siden) @ Fysikeren

Et desperat forsøg fra politikerne side på, at flytte folk til at benytte Rejsekortet, siden rabatten udelukkende gives til brugere af dette forfejlede, offentlige IT-projekt.


Forfejlet? Tja, har da lige kørt et par ture i dag med Rejsekortet med stor tilfredshed. Og skal til Jylland over julen, rart ikke at skulle tænke på billetter, især i forbindelse med tilslutningsbus før togrejse.

En sådan off peak-rabat er vel en del nemmere at gøre med rejsekort end uden? Ja, har vist set, at Midttrafik vil lave særlige klippekort, så hellere Rejsekort.

Jeg har haft mit rejsekort i over et år og kan heller ikke se problemet...

Man kan jo ikke prisdifferentiere på samme måde med almindelige biletter ligesom man heller ikke kan give de mængde rabatter som er indbygget i rejsekortet.

Mht. til selve prisnedsættelsen udenfor myldretiden er det jo simpelt økonomisk teori at tilpasse udbud og efterspørgsel. Faktisk kunne man jo også sagtens argumenter for at prisen burde stige i myldretiden så længe at tog og busser er overfyldt og man ikke kan/vil udvide udbuddet.

Flyselskaber tilpasser også deres priser efter efterspørgslen.
Der er jo også forsøgt med forskellige aftenbilet(efter 16) "sviptur" så vidt jeg husker...

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af HenrikW, Rødovre, 17/12 2012, 17:45 (4165 dage siden) @ Fysikeren

Et desperat forsøg fra politikerne side på, at flytte folk til at benytte Rejsekortet, siden rabatten udelukkende gives til brugere af dette forfejlede, offentlige IT-projekt.


Forfejlet? Tja, har da lige kørt et par ture i dag med Rejsekortet med stor tilfredshed. Og skal til Jylland over julen, rart ikke at skulle tænke på billetter, især i forbindelse med tilslutningsbus før togrejse.

En sådan off peak-rabat er vel en del nemmere at gøre med rejsekort end uden? Ja, har vist set, at Midttrafik vil lave særlige klippekort, så hellere Rejsekort.

Hvordan får man sin rejse til Orange-pris med Rejsekortet?

Iøvrigt må det vel formodes at hovedparten af Rejsekort-indehavere er pendlere, formentlig ennda folk med arbejdstider indenfor myldretiden. I det lyst lyder 20% rabat måske lidt hult?

--
mvh. Henrik W.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Fysikeren, 17/12 2012, 17:58 (4165 dage siden) @ HenrikW

Hvordan får man sin rejse til Orange-pris med Rejsekortet?

Aldrig, Orange-billet er lidt en særlig billet med begrænset udbud, egner sig ikke til Rejsekort.

Iøvrigt må det vel formodes at hovedparten af Rejsekort-indehavere er pendlere, formentlig ennda folk med arbejdstider indenfor myldretiden. I det lyst lyder 20% rabat måske lidt hult?

Rejsekortet er ikke egnet til pendlere, men til folk, der hidtil har klaret sig med klippekort og enkeltbilletter. Der kommer først senere en version af Rejsekortet til pendlerne.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Casper, 17/12 2012, 21:10 (4165 dage siden) @ HenrikW

Hvordan får man sin rejse til Orange-pris med Rejsekortet?

Det kan man i sagens natur ikke tilbyde, og det er vel rimeligt nok.

Orange pris er en billet som skal forudbestilles, da der er begrænset antal pladser.

Ved rejsekort køber man derimod aldrig rejsen forud, man tjekker bare ind og ud.


Iøvrigt må det vel formodes at hovedparten af Rejsekort-indehavere er pendlere, formentlig ennda folk med arbejdstider indenfor myldretiden. I det lyst lyder 20% rabat måske lidt hult?

Du får også rabat med rejsekort hvis du rejser ofte. Man klatrer opad fra rabattrin 0 til 7, efterhånden som man rejser. Man kan derved komme op på max. 53 % rabat, hvis man rejser imellem Movias takstområder (dvs. regionalt på Sjælland-Lolland-Falster).

Jeg går ud fra at de 20 % offpeak kommer oven i hyppigheds-rabatten (som altså hedder rabattrin 0-7).

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af HenrikW, Rødovre, 17/12 2012, 23:23 (4165 dage siden) @ Casper

Hvordan får man sin rejse til Orange-pris med Rejsekortet?


Det kan man i sagens natur ikke tilbyde, og det er vel rimeligt nok.

Orange pris er en billet som skal forudbestilles, da der er begrænset antal pladser.

Ved rejsekort køber man derimod aldrig rejsen forud, man tjekker bare ind og ud.


Iøvrigt må det vel formodes at hovedparten af Rejsekort-indehavere er pendlere, formentlig ennda folk med arbejdstider indenfor myldretiden. I det lyst lyder 20% rabat måske lidt hult?


Du får også rabat med rejsekort hvis du rejser ofte. Man klatrer opad fra rabattrin 0 til 7, efterhånden som man rejser. Man kan derved komme op på max. 53 % rabat, hvis man rejser imellem Movias takstområder (dvs. regionalt på Sjælland-Lolland-Falster).

Jeg går ud fra at de 20 % offpeak kommer oven i hyppigheds-rabatten (som altså hedder rabattrin 0-7).

Min pointe er at jeg ikke kan være sikker på, at få den billigste pris med Rejsekortet..
Skal jeg rejse langt med Rejsekortet, skal jeg jo også sørge for der er penge nok både til ud- og hjemrejsen, så jeg skal ikke 'bare' checke ind og ud.
Hvordan med pladsbillet og Rejsekortet?

--
mvh. Henrik W.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af andersj, Aalborg, 17/12 2012, 23:26 (4165 dage siden) @ HenrikW

Hvordan med pladsbillet og Rejsekortet?

Skal købes som normalt.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af marrix, Valby, 18/12 2012, 00:06 (4165 dage siden) @ HenrikW

Skal jeg rejse langt med Rejsekortet, skal jeg jo også sørge for der er penge nok både til ud- og hjemrejsen, så jeg skal ikke 'bare' checke ind og ud.

Jo, hvis man har lavet en betalingsaftale bliver der automatisk overført penge fra ens dankort til rejsekortet når saldoen kommer under et vist minimum og man skal derved ikke tænke på om man nu har penge nok på kortet.

- Martin

Avatar

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/12 2012, 00:32 (4165 dage siden) @ marrix

Skal jeg rejse langt med Rejsekortet, skal jeg jo også sørge for der er penge nok både til ud- og hjemrejsen, så jeg skal ikke 'bare' checke ind og ud.

Jo, hvis man har lavet en betalingsaftale bliver der automatisk overført penge fra ens dankort til rejsekortet når saldoen kommer under et vist minimum og man skal derved ikke tænke på om man nu har penge nok på kortet.

Forudsat der er penge på Dankortet. Hvis du har tømt kontoen for at styre økonomien via kontanter (og der er der en del der er nødt til) er problemet reelt nok.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af PD Hansen, 18/12 2012, 19:33 (4164 dage siden) @ Michael Deichmann

Skal jeg rejse langt med Rejsekortet, skal jeg jo også sørge for der er penge nok både til ud- og hjemrejsen, så jeg skal ikke 'bare' checke ind og ud.

Jo, hvis man har lavet en betalingsaftale bliver der automatisk overført penge fra ens dankort til rejsekortet når saldoen kommer under et vist minimum og man skal derved ikke tænke på om man nu har penge nok på kortet.

Forudsat der er penge på Dankortet. Hvis du har tømt kontoen for at styre økonomien via kontanter (og der er der en del der er nødt til) er problemet reelt nok.

Hvis man ikke kan styre egen økonomi, som i eksemplet, bør man nok heller ikke foretage lange rejser impulsivt.

Selv om jeg ikke bryder mig om rejsekort, skal rejsekortet vel ikke have skylden for alt. Hvis en "kontant-bruger" med rod i økonomien, foretager en lang dyr kontant-betalt rejse i starten af måneden, er det vel heller ikke betalingsmidlets (pengesedlernes) skyld, at han ikke har penge nok i slutningen af måneden.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 18/12 2012, 22:43 (4164 dage siden) @ PD Hansen

Skal jeg rejse langt med Rejsekortet, skal jeg jo også sørge for der er penge nok både til ud- og hjemrejsen, så jeg skal ikke 'bare' checke ind og ud.

Jo, hvis man har lavet en betalingsaftale bliver der automatisk overført penge fra ens dankort til rejsekortet når saldoen kommer under et vist minimum og man skal derved ikke tænke på om man nu har penge nok på kortet.

Forudsat der er penge på Dankortet. Hvis du har tømt kontoen for at styre økonomien via kontanter (og der er der en del der er nødt til) er problemet reelt nok.


Hvis man ikke kan styre egen økonomi, som i eksemplet, bør man nok heller ikke foretage lange rejser impulsivt.

Selv om jeg ikke bryder mig om rejsekort, skal rejsekortet vel ikke have skylden for alt. Hvis en "kontant-bruger" med rod i økonomien, foretager en lang dyr kontant-betalt rejse i starten af måneden, er det vel heller ikke betalingsmidlets (pengesedlernes) skyld, at han ikke har penge nok i slutningen af måneden.

Så længe man fortsat kan købe kontant billetter, og månedskort er det vel også fint. Men er det ikke ligesom meningen at det alt sammen skal over på rejsekortet?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Fysikeren, 19/12 2012, 09:35 (4164 dage siden) @ BlackThorneDK

Månedskort skal over på Rejsekort, hvornår kan jeg ikke lige huske.

Kontantbilletter bliver næppe afskaffet; ikke alle danskere vil få Rejsekort, og så er der udlændinge.

Månedskort på rejsekort - slut med afslappende rejse

af PD Hansen, 20/12 2012, 15:14 (4162 dage siden) @ Fysikeren

Månedskort skal over på Rejsekort, hvornår kan jeg ikke lige huske.

Skrækkeligt. Slut med den afslappende rejse, hvor man kan slå hjernen fra, og ikke skal bekymre sig om ind- og ud-check.

Månedskort på rejsekort - slut med afslappende rejse

af Fysikeren, 20/12 2012, 16:02 (4162 dage siden) @ PD Hansen

Du kender allerede nu løsningen, kan jeg høre?

Jeg kunne nu godt forestille mig, at man kunne lave et månedskort uden check ind og eller ud. Det vigtige ved de to check er jo at sikre, at der er betalt det korrekte beløb, derfor skal man kende start- og slutpunkt.

For trafikselskaberne vil det vel være en fordel at have så få billettyper som muligt, så kunne de fremover nøjes med kontaktbilletter og rejsekort, så er man nået langt. Man kunne også forestille sig rejsekort til turister fremover.

Ved et månedskort betaler man vel for en given strækning forud, dog kan det være, at man vil have check for at sikre intern afregning, passagertælling osv.

Månedskort på rejsekort - slut med afslappende rejse

af UTJ, 20/12 2012, 16:24 (4162 dage siden) @ Fysikeren

Nix. Rejsekortet er jo et afregningsmodul til selskabernes mellemregning. Det er hele mellemregningsprocessen som de hele tiden har fokuseret på. Derfor skal du registrere din færden hele tiden (hven sagde at man blot kunne opfinde en bevægelses app....). Og så kan man jo ikke have abonniner rendende rundt på pratoutkort med uregistreret færden - hvem ved der bliver vel også knyttet en reklamefunktion til snart. Afregningsfokuset er også skyld i at det selvfølgeligt er håbløst at følge med i trækket på ens pengepung, på trods af at skiltning med priser for alle andre er påbudt.

Månedskort på rejsekort - slut med afslappende rejse

af PD Hansen, 20/12 2012, 18:23 (4162 dage siden) @ Fysikeren

Du kender allerede nu løsningen, kan jeg høre?


Ikke forstået. "Løsningen" kan f.eks. være at bevare månedskort i nuværende form.

Eller (som du er inde på) lade måneds-passagerer undlade at checke ind/ud, og blot stikprøvevis kontrollere at der er betalt for det område, passageren antræffes i (som i dag).

Men trafikselskabernes lyst til at høste information om kundernes færden, er vel større end lysten til at levere den mest afslappende rejseoplevelse. System frem for kunde :-(

Månedskort på rejsekort - slut med afslappende rejse

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/12 2012, 19:00 (4162 dage siden) @ PD Hansen

Men trafikselskabernes lyst til at høste information om kundernes færden, er vel større end lysten til at levere den mest afslappende rejseoplevelse. System frem for kunde :-(

Her er vi nok helt inde ved kernen i Rejsekortsystemet - en overvældende lyst fra trafikselskaber til at overvåge og registerer passagerne. Tænk blot hvilket værktøj politiet på sigt kan få glæde af, ved at kende alle passagernes færden i et givet område - George Orwell ville blive henrykt - http://da.wikipedia.org/wiki/1984_(roman)

Faktum er at det nuværende system er billigere i drift, nær 100% gennemskueligt og man behøves ikke en Ph.D. i system-analyse for på egen hånd, at være i stand til et gennemskue Rejsekortes prisblad.

Fordi et system er elektronisk og baseret på computerteknologi, så er det jo ingen naturlov, at det også er bedre og mere brugervenligt.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Casper, 18/12 2012, 00:07 (4165 dage siden) @ HenrikW

Min pointe er at jeg ikke kan være sikker på, at få den billigste pris med Rejsekortet..

Nej, det kan du ikke. Men rejser du på samme strækning forholdsvis tit, kan man som hovedregel optjene rabattrin med rejsekort. Det svarer lidt til klippekortspris, dog med den fordel at man ikke behøver købe 10 rejser på forhånd.

Jeg tjekker også helst på pris.rejsekort.dk i forvejen.

Men for mig er det lidt mere kompliceret. Hvis man har Wundercard eller er pensionist, så er rejsekorts rabat mærkeligt nok helt anderledes end kontantbilletter.

  • DSB giver 25 % på dyre dage og 50 % på billigdage.
  • Rejsekort giver 20 % på alle dage. (Men oveni kommer evt. offpeak-rabat på 19 eller 37 %)

En ung eller pensionist kan have stor fordel af at bruge rejsekort, hvis man rejser i offpeak-tid på en dyr dag. Hvorimod man bør købe kontantbillet hvis man rejser i myldretid på en billigdag.

Skal jeg rejse langt med Rejsekortet, skal jeg jo også sørge for der er penge nok både til ud- og hjemrejsen, så jeg skal ikke 'bare' checke ind og ud.

Det behøver du ikke, da saldoen gerne må gå i minus. Man skal bare indbetale snarest.

Saldoen skal altid være min. 50 kr. ved check-in, da de 50 kr. er forudbetalingen. Den færdige pris for rejsen afregnes først ved endeligt check-ud. Her må saldoen gerne gå i minus.

Hvordan med pladsbillet og Rejsekortet?

Den slags funktioner har de vist desværre opgivet, eller aldrig tænkt på det ... Det burde ellers være muligt.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af steenth, 17/12 2012, 18:22 (4165 dage siden) @ Henrik Hansen

Et desperat forsøg fra politikerne side på, at flytte folk til at benytte Rejsekortet, siden rabatten udelukkende gives til brugere af dette forfejlede, offentlige IT-projekt.

Der mere at nogle lover meget billig takster. Denne takstnedsættelse var hvad der der var råd til.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Casper, 17/12 2012, 21:04 (4165 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af om rejse blot skal være påbegyndt eller også afsluttet i off-peak perioden.

Check in-tidspunkt gælder.

Så man kan f.eks. tjekke ind kl. 4.50 i København og tjekke ud senest 16.49 i Jylland. (Maxtiden for en rejse over storebælt er 12 timer). Pauser i starten eller undervejs er fuldt mulige. På den måde får man rejsen til offpeak-pris.

Hvis man f.eks. skal rejse kl. 13.15 kan man f.eks. med fordel tjekke ind lige før kl. 13.

Det giver 19 eller 37 pct. rabat. Se prisblad.

Landsdækkende offpeak gælder dog kun for ung og pensionist.

Nordjylland er eneste region som giver rabat til alle. Det gælder kl. 18-04.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/12 2012, 21:57 (4165 dage siden) @ Casper

Check in-tidspunkt gælder.

Det giver 19 eller 37 pct. rabat. Se prisblad.

Landsdækkende offpeak gælder dog kun for ung og pensionist.

Gælder det også fra januar, at man skal være ung ell. pensionist for at få del i de 20% rabat ??

Mht. til Rejsekortet og dets fortræffeligheder, så er det prisbladet der linkes til i dette indlæg, et fantistisk eksempel på, hvorfor Rejsekoret må betegnes som 'defekt'. Nok fungerer der nogenlunde rent teknisk, men brugmæssigt er det 'defekt'. Den takststruktur som rejsekorter gør brug er, er komplet uigennemskuelig Hr. og Fru Danmark, de skal alene forlades sig på rejsekortes prisudregning - som ikke engang er enslydende med den der findes på rejseplanen.

I hele taget har rejsekortet store problemer med deres afregningssystemer, det er mig stadig ubegribeligt, hvordan man kan få lov til at benytte et system, hvor der er så dårlige muligheder for revision - den gik sgu' ikke hos andre firmaer der benyttes sig at elektroniske pengetransaktioner - men rejsekorter kan åbenbart tillade sig mere.

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Leif Jørgensen, København Ø., 17/12 2012, 23:37 (4165 dage siden) @ Henrik Hansen

El del af problemerne skyldes, at man har arvet takstsystemerne fra de hedengangne amtstrafikselskaber. Movia opererer f.eks. stadig med tre forskellige systemer i hhv. Hovedstadsområdet, Vestsjælland og Sydsjælland, Lolland-Falster mv. Priserne er forskellige, og det samme er størrelserne på zonerne, så man ikke umiddelbart kan sammenligne. Her skal der skæres igennem med et landsdækkende system, før det for alvor bliver enklere, rejsekort eller ej.

Andre problemer kan findes bag kulisserne i form af en række trafikselskaber, privatbaner, DSB, Arriva og Metroselskabet, der alle skal have en del af kagen. Og som allesammen naturligvis gerne vil have mere, end det de får i forvejen. Mens der så modsat er kommuner, der overhoved ikke vil give tilskud til noget, der rækker udover deres egne grænser.

Med venlige problematiske hilsner
Leif Jørgensen

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Casper, 17/12 2012, 23:56 (4165 dage siden) @ Henrik Hansen

Check in-tidspunkt gælder.

Det giver 19 eller 37 pct. rabat. Se prisblad.

Landsdækkende offpeak gælder dog kun for ung og pensionist.


Gælder det også fra januar, at man skal være ung ell. pensionist for at få del i de 20% rabat ??

Nej, ikke så vidt jeg har læst i pressen.

Her er Movias egen pressemeddelelse. Bemærk:

I hovedstadsområdet fastholdes prisen for kontantbilletter og mobilbilletter for voksne, mens nogle kontantbilletter for børn ligefrem nedsættes. Alle øvrige billettyper vil være omfattet af den almindelige takstregulering, som finder sted hvert år. I 2013 reguleres priserne med gennemsnitligt 3,5 procent.

Altså, uændrede og nedsatte priser må gerne beskrives i klart sprog, men forhøjelser omskrives til "den almindelige takstregulering". ;-)

Jeg kan ikke finde noget om hvorvidt det kun gælder Movia eller lokale rejser eller også de landsdækkende.

Rejsekort.dk er helt tavs, deres nyhedsside opdateres ikke særlig tit.


Mht. til Rejsekortet og dets fortræffeligheder, så er det prisbladet der linkes til i dette indlæg, et fantistisk eksempel på, hvorfor Rejsekoret må betegnes som 'defekt'. Nok fungerer der nogenlunde rent teknisk, men brugmæssigt er det 'defekt'. Den takststruktur som rejsekorter gør brug er, er komplet uigennemskuelig Hr. og Fru Danmark, de skal alene forlades sig på rejsekortes prisudregning - som ikke engang er enslydende med den der findes på rejseplanen.

Ja, det er amatøragtigt. Og ikke let at gennemskue, med mindre man er superbruger af takstsystemer. Jeg har i mange år sat mig grundigt ind i DSB's og andres systemer, så for mig er det overskueligt, om end rejsekort er unødig kringlet.

Det skal dog også siges at nogle mennesker er helt håbløse med takster, f.eks. er zonesystemet i hovedstadsområdet meget simpelt og vist 35 år gammelt, men alligevel kan/vil mange ikke forstå det.

Man hører tit nogen der vil "afskaffe" det, eller lave én stor zone. De har ikke tænkt på om en enkeltbillet skal koste 14,50 eller 100 kroner, uanset om man skal rejse 2 km eller 70 km.


I hele taget har rejsekortet store problemer med deres afregningssystemer, det er mig stadig ubegribeligt, hvordan man kan få lov til at benytte et system, hvor der er så dårlige muligheder for revision - den gik sgu' ikke hos andre firmaer der benyttes sig at elektroniske pengetransaktioner - men rejsekorter kan åbenbart tillade sig mere.

Jeg føler mig også en smule utryg ved at have en rejsehjemmel, som jeg ikke har mulighed for selv at kontrollere. Hvad nu hvis der er fejl, og jeg får en bøde? Den side af sagen ser dog ud til at fungere, jeg har ikke oplevet check-ind-fejl.

Rejsekort har ingen app til mobiltelefon, og det er ikke muligt at betale penge ind på saldoen via mobil browser. Hjemmesiden findes ikke i mobil version. Man kan dog zoome ind og scrolle rundt. Men der kommer et betalingsmodul på skærmen, som bliver kappet midt over, og derfor kan man ikke taste kreditkortoplysninger ind, med mindre man gør det i blinde med piletasterne (det lykkedes for mig - men så skal man godt nok være snedig).

Jeg skrev og påpegede det, og fik at vide at det var sendt til "afdelingen som sidder med indkomne forslag".:-(

Rejsekort viser også en kontakt-email på hjemmesiden, men den email er lukket. De har dog ikke ændret siden.

Selve hjemmesiden er amatøragtig og bygget over en wordpress-skabelon eller lignende.

Mange ting tyder altså på fortsatte problemer og rigtig dårlig ledelse. De får ellers tilført alle de penge de vil have.

Avatar

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 18/12 2012, 00:23 (4165 dage siden) @ Henrik Hansen

Mht. til Rejsekortet og dets fortræffeligheder, så er det prisbladet der linkes til i dette indlæg, et fantistisk eksempel på, hvorfor Rejsekoret må betegnes som 'defekt'. Nok fungerer der nogenlunde rent teknisk, men brugmæssigt er det 'defekt'. Den takststruktur som rejsekorter gør brug er, er komplet uigennemskuelig Hr. og Fru Danmark, de skal alene forlades sig på rejsekortes prisudregning - som ikke engang er enslydende med den der findes på rejseplanen.

Det kan jo skyldes at Rejseplanen ikke kan tage hensyn til alt, herunder hvilket rabattrin man er på og hvordan det ser ud med off-peak rabatten, der for nylig var knap så enkel som det er tilfældet nu. Den var mere logisk i den tidligere version hvor rabatten var større på lørdage og mindre på søndage end den er i dag. Nu er det mere fladt :(

I hele taget har rejsekortet store problemer med deres afregningssystemer, det er mig stadig ubegribeligt, hvordan man kan få lov til at benytte et system, hvor der er så dårlige muligheder for revision - den gik sgu' ikke hos andre firmaer der benyttes sig at elektroniske pengetransaktioner - men rejsekorter kan åbenbart tillade sig mere.

Jeg har efter 50 rejser foretaget med rejsekortet både lokalt i MTH, MTH-MTV og over Storebælt til Esbjerg og videre med bybus i Esbjerg, har jeg ikke oplevet fejl i beregningen og den faktiske pris efter rejsen. Jeg synes det er rart jeg kan tage til Esbjerg og stadig køre billigt i bybus der uden at skal købe en enkeltbillet eller skal ud at låne et klip. Jeg ser kun fordele ved rejsekortet og glæder mig til jeg snart rykker op i rabattrin.

Hvad er det så for konkrete erfaringer med rejsekortets afregningssystem du ligger til grund for din kritik, for den er for mig uforståelig. Som daglig bruger af det kollektive synes jeg det er dejligt jeg ikke skal have både 2- og 3-zoners klippekort, 2-klipskort til langfart og kilppekort til Sydtrafik og holde styr på. Nu skal jeg bare have mit lille smarte kort med og så kan jeg køre og kun skal tænke på at tjekke ud. Hvis det ikke er nemt, så ved jeg sgu ikke hvad der er nemt.

DSB og rejsekort har to zonesystemer og to pristabeller

af Casper, 18/12 2012, 04:03 (4165 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

rejsekortes prisudregning - som ikke engang er enslydende med den der findes på rejseplanen.


Det kan jo skyldes at Rejseplanen ikke kan tage hensyn til alt, herunder hvilket rabattrin man er på og hvordan det ser ud med off-peak rabatten, der for nylig var knap så enkel som det er tilfældet nu.

Der er også forskel på grundpriserne. Vi taler om rabattrin 0, og ingen offpeakrabat (som ved landsdækkende rejser kun gælder for ung/pensionist).

Som jeg nævner længere oppe:

F.eks. Kh-Hr i morgen ca. kl. 10:00. Pris 340 kr. med rejsekort. 354 kr. på rejseplanen.dk.

Kh-Hjørring i morgen ca. kl. 10:00. Pris 410 kr. med rejsekort. 402 kr. på rejseplanen.dk.

Et andet eksempel: Kh-Århus. Pris 355 kr. med rejsekort. 358 kr. på rejseplanen.dk.

Der er 51 zoner ifølge rejsekort, men 42 zoner ifølge DSB's prisbrochure.

51 DSB-zoner burde give prisen 386 kr.

Men Rejsekort har en anden zonepristabel, som kan ses her. (Rul ned til: Bilag 2, Rejser over storebælt, Mellem takstområder).

Rejsekort bruger altså både en anden zoneafstand og en anden pris pr. zone.

Det er to forskellige takstsystemer, side om side!

Sådan går det når man udliciterer stump for stump. Jeg ved ikke om DSB vil afskaffe sit eget takstsystem til fordel for rejsekort? Eller skal vi leve med de to systemer side om side i 5 eller 10 år eller mere?

DSB og rejsekort har to zonesystemer og to pristabeller

af Svend, 18/12 2012, 09:47 (4165 dage siden) @ Casper

offpeakrabat

... hvilket sprog taler vi her - og hvis det er en slags dansk, hvad er der så for en krabat der tales om?
:-| ;-)

--
Svend

DSB og rejsekort har to zonesystemer og to pristabeller

af Niels Munch, 18/12 2012, 10:48 (4165 dage siden) @ Svend

..... én, der bælger ærter?

[image]

Duk & vææææk
Niels

DSB og rejsekort har to zonesystemer og to pristabeller

af Svend, 18/12 2012, 12:23 (4165 dage siden) @ Niels Munch

offpeakrabat
... hvilket sprog taler vi her - og hvis det er en slags dansk, hvad er der så for en krabat der tales om?

..... én, der bælger ærter?

[image]

Duk & vææææk
Niels


Ja, det giver mening. Altid rart med lidt hjælp :-D

--
Svend

DSB og rejsekort har to zonesystemer og to pristabeller

af steenth, 18/12 2012, 13:37 (4164 dage siden) @ Casper

Det er to forskellige takstsystemer, side om side!

Sådan går det når man udliciterer stump for stump. Jeg ved ikke om DSB vil afskaffe sit eget takstsystem til fordel for rejsekort? Eller skal vi leve med de to systemer side om side i 5 eller 10 år eller mere?

Der er noget nyt på vej - det landsdækkende enkeltbilletsystem. Det system bruger den samme opdeling i zoner som rejsekortet og vil erstatte DSB's takstsystem. Men DSB vil nok have billigere billetter som fx Orange.

Og det er ikke udliciterering som har skylden - det er de mange trafikselskaber!

Avatar

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 18/12 2012, 00:01 (4165 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af om rejse blot skal være påbegyndt eller også aflsluttet i off-peak perioden. Hvis hele rejsen skal være indeholdt i off-peak perioden, så vil geografien sætte visse begrænsninger på, hvordan rabatten kan udnyttes mellem 11 og 13.

Nu har jeg benyttet mig af off-peak rabatterne gennem nogle måneder og så sent som i går der valgte jeg at rejse to timer senere hjem fra Bramming til Østerport for at spare ca. 100 kr og det skyldes udelukkende off-peak rabatten efter 21 som jeg får med mit personlige rejsekort kombineret med WildCard. Det samme gør jeg gældende når jeg skal hjem til jul og tilbage fra juleferien med familien.

Hvad angår hvornår off-peak rabattens begyndelse, så er reglerne ikke så anderledes som for alle andre billettyper. Hvis rejsen strækker sig over 11:40 til 15:53, så er det selvfølgelig det første tidspunkt der er gældende. Det er det samme der er tilfældet når en pensionist køber en billet natten mellem søndag og mandag kl 2 og undrer sig over det kun giver 25% søndagsrabat, selvom rejsen slutter mandag kl 6..

Billigere rejser uden for myldretiden fra 20. januar

af Svend, 17/12 2012, 18:56 (4165 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Overskriften Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar er forkert, når det i virkeligheden er rejser - på kort - der menes.

--
Svend

Avatar

Billigere rejser uden for myldretiden fra 20. januar

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 18/12 2012, 00:25 (4165 dage siden) @ Svend

Overskriften Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar er forkert, når det i virkeligheden er rejser - på kort - der menes.

Men da rejsekort er en rejsehjemmel (i folkemunde en billet) der kan sidestilles med alle andre billettyper, som der er mange af, så er overskriften vil ikke forkert. Et periodekort er jo også en billet til at rejse med tog/bus.

Billigere rejser uden for myldretiden fra 20. januar

af Svend, 18/12 2012, 09:56 (4165 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
redigeret af Svend, 18/12 2012, 10:20

Overskriften Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar er forkert, når det i virkeligheden er rejser - på kort - der menes.


Men da rejsekort er en rejsehjemmel (i folkemunde en billet) der kan sidestilles med alle andre billettyper, som der er mange af, så er overskriften vil ikke forkert. Et periodekort er jo også en billet til at rejse med tog/bus.

Det er sjovt som sproget ud- og tilbagevikles. Tilbage i 80´er var det endelig lykkedes at få aflivet det forfærdelige ord "rejsehjemmel". Overalt, både i befordringsreglementer og lovtekster, var det blevet erstattet af "kort og billetter". Nye konservative koste (jeg tør slet ikke sige DJØF´er) har åbenbart arbejdet så ihærdigt på at få begrebet tilbage, så selv vi her på Jernbanen.dk må lide under det ;-)

Det skal da siges til DSBs ros, at de selv (fortsat) kalder kort og billetter for .....kort og billetter :-)

--
Svend

Avatar

Billigere rejser uden for myldretiden fra 20. januar

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 18/12 2012, 11:38 (4165 dage siden) @ Svend

Det er sjovt som sproget ud- og tilbagevikles. Tilbage i 80´er var det endelig lykkedes at få aflivet det forfærdelige ord "rejsehjemmel". Overalt, både i befordringsreglementer og lovtekster, var det blevet erstattet af "kort og billetter". Nye konservative koste (jeg tør slet ikke sige DJØF´er) har åbenbart arbejdet så ihærdigt på at få begrebet tilbage, så selv vi her på Jernbanen.dk må lide under det ;-)

Det skal da siges til DSBs ros, at de selv (fortsat) kalder kort og billetter for .....kort og billetter :-)

Det er også sjovt som Jernbanen.dk ofte taget karakter af at være en sprog- og lingvistikklub, hvor man bruger mere tid på at fluekneppe ligegyldige begreber, stavefejl og vendinger end diskutere det det i sangens natur handler om; nemlig jernbaner.

Billigere rejser uden for myldretiden fra 20. januar

af Svend, 18/12 2012, 12:07 (4165 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Det er også sjovt som Jernbanen.dk ofte taget karakter af at være en sprog- og lingvistikklub, hvor man bruger mere tid på at fluekneppe ligegyldige begreber, stavefejl og vendinger end diskutere det det i sangens natur handler om; nemlig jernbaner.

Ja, og vi hopper - også du og jeg - med største fornøjelse ombord på vognen, når en enkelt formaster sig til at kalde en lokomotivfører for togfører, et sporskifte for et skiftespor og - i det aktuelle tilfælde - i diskussionen om det hedder kort og billet eller rejsehjemmel.
:-)

--
Svend

Orange Sviptur og Bytur forsvinder

af andersj, Aalborg, 20/12 2012, 10:41 (4163 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Rejsekortet tager nu også livet af Orange Svitur og Orange Bytur billetterne, allerede pr. 31/12 2012.

Orange Sviptur og Bytur forsvinder

af UTJ, 20/12 2012, 10:55 (4163 dage siden) @ andersj

Spændende - hvorfor reklamerer DSB ikke blot snart med at en enkelttur koster 750 kr og bliver opkrævet i toget.

Orange Sviptur og Bytur forsvinder

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 20/12 2012, 23:09 (4162 dage siden) @ UTJ

Spændende - hvorfor reklamerer DSB ikke blot snart med at en enkelttur koster 750 kr og bliver opkrævet i toget.

Og så er der endda 14 dages kredit... :-D

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak