Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De travle julerejsedage i 80'erne (Generelt)

af Niekind, 20/12 2012, 09:37 (4163 dage siden)

En bekendt og jeg kom til at snakke om de travle rejsedage i julen, dengang vi befandt os i 80'erne og IC-togene var lokomotivtrukket af MZ vest for Storebælt og ME og MZ IV øst for Storebælt (har vi ret??)

Men vi kan svagt huske at IC-færgerne næsten havde vogne på alle fire spor på vogndækket, når de sejlede over bæltet, hvilket jo var noget af et særsyn til daglig.

Er der nogen der kan huske hvor mange ekstratog der var indsat dengang i de helt travle rejsedage?

De travle julerejsedage i 80'erne

af fjorbak @, 24/12 2012, 15:07 (4159 dage siden) @ Niekind

Hej Niekind

Ja det var dengang at man kørte med en forløber, da stammerne ikke var så lange, det var et være postyr, man kørte med forløber, for at aflaste IC togne, nu mener jeg ikke vi havde ME så tidligt, men kørte med MZ og MY, jeg kan ikke huske i hvilket år de kom ME, men det dengang man kørte til perron i korsør, afkoblede lokomotivet og lokalvogne, hvorefter en rangermaskine trak IC togt ud på rangerterrænet for at skubbede toget på færgen. At tænke sig at det fungerede, måske ikke lige på slaget men man kom frem, jeg har selv som togfører en oplevelse fra vinteren 78 eller 79 hvor vi havde en kanon vinter. Men mere om den en anden gang. Rigtig god tog jul

Avatar

De travle julerejsedage i 80'erne

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 24/12 2012, 15:42 (4159 dage siden) @ fjorbak

ME'erne kom jo til landet fra 1981 og frem, så de var i høj grad i spil i firserne.
De kørte både forløbere med Bn-materiel og IC-tog dengang.

Hilsen
Henrik

--
[image]

De travle julerejsedage i 80'erne

af fjorbak @, 25/12 2012, 21:56 (4158 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja du har ret,

De travle julerejsedage i 80'erne

af fjorbak @, 25/12 2012, 22:25 (4158 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej igen

Jeg opfattede og skrev mit indlæg som værende for 1980, og der var ME ikke kommet til DK det første ME kom først i sommeren 1981, jeg mente nok jeg ikke havde taget fejl, året forud havde vi en af de værste vinter, hvor flere lokomotiver var sneet inde i Rødby og strækningen Vordingborg til Næstved var blokkeret af et sneplov ødelagt tog.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak