Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kamerakvalitet - et gættebillede lillejuleaftensdag (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/12 2012, 01:30 (4161 dage siden)

Når man sådan sidder og kigger på "nye" billeder her på forum, går der ikke ret længe, inden man finder ud af, at fotografer (det vælger jeg at kalde dem) som Asger Christiansen, Per Hauberg, Johnni Lassen, Morten Larsen, Allan Støvring-Nielsen, Tommy Nilsson og mange, mange flere sammen med dem, anvender noget fotogrej, i forhold til hvilket vi andre ikke når op i sokkeholderhøjde.

Jeg nyder hver eneste billede, så bliv endelig ved med at prioritere jeres "lommepenge" på den måde.

I "gamle dage", hvilket vil sige for 30-35 år siden, kunne jeg godt selv, så nogenlunde, følge med på den front. Nu til dags har jeg (desværre) prioriteret anderledes. Jeg er derfor kun udstyret med et kamera, som - i de fleste tilfælde - tager "fornuftige" billeder og som på en god dag stadig kan fange en septemberhimmel fra dens bedste side.

Dagens gættebillede viser mit kameras absolutte formåen for så vidt angår "telelinse";-). Grynet, ja, men vel alligevel et gættebillede.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlige lillejuleaftenshilsner

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Kamerakvalitet - et gættebillede lillejuleaftensdag

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 23/12 2012, 06:50 (4161 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Når man sådan sidder og kigger på "nye" billeder her på forum, går der ikke ret længe, inden man finder ud af, at fotografer (det vælger jeg at kalde dem) som Asger Christiansen, Per Hauberg, Johnni Lassen, Morten Larsen, Allan Støvring-Nielsen, Tommy Nilsson og mange, mange flere sammen med dem, anvender noget fotogrej, i forhold til hvilket vi andre ikke når op i sokkeholderhøjde.

Jeg nyder hver eneste billede, så bliv endelig ved med at prioritere jeres "lommepenge" på den måde.

I "gamle dage", hvilket vil sige for 30-35 år siden, kunne jeg godt selv, så nogenlunde, følge med på den front. Nu til dags har jeg (desværre) prioriteret anderledes. Jeg er derfor kun udstyret med et kamera, som - i de fleste tilfælde - tager "fornuftige" billeder og som på en god dag stadig kan fange en septemberhimmel fra dens bedste side.

Dagens gættebillede viser mit kameras absolutte formåen for så vidt angår "telelinse";-). Grynet, ja, men vel alligevel et gættebillede.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlige lillejuleaftenshilsner

Thomas Boberg Nielsen

[image]

AM-signal 2152 lige efter Laurbjerg tidligere station i retning mod Langå. 1. + 2. afstandsmærke til Langå´s I-signal ses også.

Mvh Jørgen

Kamerakvalitet - et nyt gættebillede (m1B)

af Dampfmeisteren ⌂, 23/12 2012, 09:26 (4160 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu behøver man jo ikke en lang telelinse for at kunne tage gode jernbanebilleder.

Mange begyndte med et spejlrefleks og et 50 mm objektiv.
I øjeblikket anvender jeg et Nikon D5100, der har afløst mit trofaste D200.
Et D5100 koster i skrivende stund 3000 kr hos Kamerahuset i København.
Kombiner huset med et AF-S 35/1.8 DX objektiv til 1400 kr og du har en moderne udgave af det klassiske udstyr til en rimelig penge.

Her er et nyt gættebillede fra i forgårs d.21.12.2012. Så må I gætte hvor jeg har været.

[image]

Billedet er i øvrigt taget med en brændvidde på 35 mm, så den gamle skole er ikke helt glemt!

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Kamerakvalitet - et nyt gættebillede (m1B)

af toylsbjerg, Rønnede, 23/12 2012, 11:34 (4160 dage siden) @ Dampfmeisteren

Hej!
ERITREA;-)
mvh
Thyge

Kamerakvalitet - et nyt gættebillede (m1B)

af Steen Heick @, 23/12 2012, 11:53 (4160 dage siden) @ toylsbjerg

Hej
Sydlige Afrika, måske Zambia
hilsen steen

Kamerakvalitet - et nyt gættebillede (m1B)

af Dampfmeisteren ⌂, 23/12 2012, 18:00 (4160 dage siden) @ toylsbjerg

Eritrea er helt rigtigt.

Jeg har været på tidlig juleferie med FarRail Tours til Eritrea for at fotografere den smukke jernbane mellem Massawa ved det Røde Hav og hovedstaden Asmara.

Kan kun anbefales.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Kamerakvalitet - et gættebillede lillejuleaftensdag

af cm, 24/12 2012, 11:36 (4159 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas!

Du skriver:

Når man sådan sidder og kigger på "nye" billeder her på forum, går der ikke ret længe, inden man finder ud af, at fotografer (det vælger jeg at kalde dem) som Asger Christiansen, Per Hauberg, Johnni Lassen, Morten Larsen, Allan Støvring-Nielsen, Tommy Nilsson og mange, mange flere sammen med dem, anvender noget fotogrej, i forhold til hvilket vi andre ikke når op i sokkeholderhøjde.
Jeg nyder hver eneste billede, så bliv endelig ved med at prioritere jeres "lommepenge" på den måde.
I "gamle dage", hvilket vil sige for 30-35 år siden, kunne jeg godt selv, så nogenlunde, følge med på den front. Nu til dags har jeg (desværre) prioriteret anderledes. Jeg er derfor kun udstyret med et kamera, som - i de fleste tilfælde - tager "fornuftige" billeder og som på en god dag stadig kan fange en septemberhimmel fra dens bedste side.

-og der er da tilfælde, når man graver i "det historiske", hvor et sløret, halvdårligt billede af et eller andet angives "at være det eneste kendte foto" af en given begivenhed eller genstand. Så kan man enten ærgre sig over billedets beskaffenhed / manglende kvalitet - eller glæde sig over at "der trods alt findes et foto". Vi er i vor tid godt hjulpet af digitale camera'er - og især mobiltelefonen's camera, der trods dets begrænsninger - næsten altid er "lige ved hånden".

Jeg er absolut enig med dig i værdien af -og taknemmelig for de mange spændende fotos der dukker op her på forum - og på de andre fora - samt de mange fine hjemmesider som indsigtsfulde mennesker - og flittige samlere og fotografer har at præsentere. Men det er ofte også det hastige "snapshot" med mobiltelefonen, der fanger et eller andet spændende situationsbillede, som derefter er ganske unikt. Hellere et dårligt foto end intet foto.

Glædelig jul til dig og alle andre:-)

mvh
Chr

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak