Hvor gamle er DSB´s ICE tog som de overtog fra DB, når jeg kører med det, så lyder det som en Triangel fra ca.1930 og det er da utroligt at de ikke er mere lydløse !
---
Nedenstående er skrevet til DSB for lang tid siden. Forummet kan selv gætte det "konstruktive" svar fra DSB.
Hej DSB A/S
Fredag den 11. december 2009 kørte min datter og jeg med ICE 36 fra Københavns Hovedbanegård kl. 11.42 i vogn 38 der som bekendt er 1. klasse.
Allerede kort efter starten begyndte en meget generede støj. Det viste sig at være dieselmotorens kraftige vibrationer der fik en eller flere vægplader, bagagehylder eller hvad ved jeg til at vibrere meget kraftigt så det blev til resonanssvingninger. Disse resonanssvingninger forgik i de omtalte materialer lige over plads 31.
Da vi sad lige overfor på pladserne 33 & 35 kunne vi ikke undgå at høre disse høje og kraftige resonanssvingninger. Det var meget generende at høre på og det var stort set umuligt at føre en samtale, læse eller foretage sig noget andet når disse vibrationer var i gang. Og der var vibrationer på 2/3 af turen fra København til Hamburg.
Årsagen til det hele er primært en dieselmotor der havde problemer af en eller anden art. Da jeg også rejste med ICE både lørdag den 21. november 2009 fra Lübeck kl. 18.06 og lørdag den 5. december 2009 fra Lübeck kl. 14.06 har jeg et særdeles godt sammenligningsgrundlag.
Jeg forventer at ved rejse på 1. klasse at få en behagelig rejse uden denne generende støj fra dårligt vedligeholdt materiel.
Til Deres orientering er vognnummeret på ovenstående problem dette: 95 80 0605 517-1 D-DB
Jeg har kørt med ICE-TD på de samme pladser mange gange siden. Når ICE-TD kører mellem 120-140 km/t er problemet ekstremt. Ved øvrige hastigheder bare generende. IC3 er klart bedre selv om man på 1. klasse sidder over motorerne.