Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En lille hurtig. (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/2 2013, 23:13 (4109 dage siden)

Normalt er jeg ikke til alle disse gætterier her på Forum, men vil alligevel tillade mig et at stå bag et sådant gætteri: Hvad og hvor ???

"Hvad" er sikkert ikke så svært, "hvor" måske lidt sværere (jeg kender selv svaret), men den underliggende årsag vender jeg tilbage til, når de ovennævnte spørgsmål synes besvaret.

[image]
Hvad - hvor ???

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=februar-2013

Avatar

En lille hurtig.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/2 2013, 00:50 (4109 dage siden) @ Erik V. Pedersen

[image]
Hvad - hvor ???

Det er vel tydeligvis bagageboxe - men det er godt nok nogle sjove 3 taller. Det ser nærmest ud som om de er "litreret om" fra 38xx til 33xx.

Hvor det er har jeg ingen anelse om.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

En lille hurtig.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 7/2 2013, 01:04 (4109 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]
Hvad - hvor ???


Det er vel tydeligvis bagageboxe - men det er godt nok nogle sjove 3 taller. Det ser nærmest ud som om de er "litreret om" fra 38xx til 33xx.

Hvor det er har jeg ingen anelse om.

-------------

Endelig een. :-)

-------------

Hej Michael.

Det snerper ! ! ! "Hvad" er rigtigt, og med hensyn til det ikke-stillede spørgsmål: "Hvorfor" er Du inde på det rigtige ! ! !

Skal vi lige prøve, om der er een, der har et bud på: "Hvor". Jeg har kendskab til ca. 40 (ældre) pensionister, der tirsdag havde lejlighed til at se "boksen", og vi undrede os over -netop- skriften/typografien. Flere af disse læser "Forum".

De får lige en chance til i morgen (i dag) tidlig.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=februar-2013

En lille hurtig.

af Morten812 ⌂, Randers, 7/2 2013, 07:39 (4109 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Er det dem i Randers?

En lille hurtig. --- Løsning og et nyt spørgsmål.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 7/2 2013, 10:23 (4109 dage siden) @ Morten812

Er det dem i Randers?

-----------------------------

Hej.

Hvad: Bagagebokse er rigtigt. Hvor: Nyborg, Hvorfor:

Er der nogle på Forum, der har et godt svar på den -for os ældre jernbanepensionister, der stod og undrede os (DSB/Privatbaner)- besynderlige typografi.

[image] [image]
Hvorfor to typer 3-taller ? --- Det kan næppe være tilfældigt, men er helt generelt tredie ciffer. Selv lågen med fire 3-taller er nummereret således.

Man kommer næsten til at tænke på trykkeren af Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - HHGB´s banemærker, der i "gamle dage" med "satte" værdiangivelser, ikke havde tilstrækkeligt mange af de da anvendte bly-tal / -bogstaver, og derfor på et ark med 25 mærker kunne have helt op til 16 varianter.

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=februar-2013

Avatar

En lille hurtig. --- Løsning og et nyt spørgsmål.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/2 2013, 20:26 (4108 dage siden) @ Erik V. Pedersen

[image]

[image]

Hvorfor to typer 3-taller ? --- Det kan næppe være tilfældigt, men er helt generelt tredie ciffer. Selv lågen med fire 3-taller er nummereret således.

Der er et eeler andet HELT galt med typografien. Det må have været lærlingen der var alene på værkstedet den dag.
3-tallerne (dem der er flest af) er efter min bedste overbevisning fra et andet skriftsnit end 2 tallet og det 8 tal der er på en af de andre låger.
Der er jo næppe over 3800 bagagebokse på den station, mendet kunne der måske godt være ialt over hele landet - eller - Nyborg er station nr. 33 i en eller anden sammenhæng (og der regnes ikke med over 100 bokse pr. station).
Dette sæt er så flyttet fra statin 38 til 33 - ELLER - har stået et andet sted hvor de var nummeret 38xx men med lidt mørkmaling er 8 ændret til 3.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Bagagebokse - blanding af typografier

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/2 2013, 20:55 (4108 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]
[image]

Så vidt jeg kan se, er der tale om en sammenblanding af DSBs nuværende skilte-typografi (normalt med hvide bogstaver på mørkeblå baggrund) og den tidligere skilte-typografi (normalt med sorte bogstaver på hvid baggrund).

Som tidligere DSB-chef med bl.a. ansvaret for drift af DSBs bagagebokse i Midt- og Nordjylland er der efter min mening tale om sjusk, slendrian og manglende synlig ledelse. En hvilken som helst chef med r** i bukserne ville, i samme sekund "fejlen" blev opdaget, bede sine folk om at få det rettet.

En lignende sag om manglende synlig ledelse er tidligere opgylpet her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Bagagebokse - blanding af typografier

af Ove Nygaard, 7/2 2013, 22:32 (4108 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som tidligere DSB-chef med bl.a. ansvaret for drift af DSBs bagagebokse i Midt- og Nordjylland er der efter min mening tale om sjusk, slendrian og manglende synlig ledelse. En hvilken som helst chef med r** i bukserne ville, i samme sekund "fejlen" blev opdaget, bede sine folk om at få det rettet.

En lignende sag om manglende synlig ledelse er tidligere opgylpet her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas.

Tjah, "synlig ledelse" er nok ikke, hvad det har været, og chefer med "r'' i bukserne" er måske nok også blevet lidt af en mangelvare. :-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Bagagebokse - blanding af typografier

af Svend, 7/2 2013, 22:38 (4108 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ikke for at genere nogen, men jeg er overbevist om at de lokale 7-Eleven medarbejdere (som godt nok får deres løn af DSB) er mere interessede i at sælge kioskvarer, end om bagageboksene følger DSBs designkoncept - eller om der er gjort rent i bygninger, i perrontunnel og på perronerne.

--
Svend

Bagagebokse - blanding af typografier

af Casper, 7/2 2013, 23:52 (4108 dage siden) @ Svend

Ja, det er tydeligvis en blanding af gamle og nye bogstaver.

Helt befriende at den slags forekommer i det ellers så pertentlige Danmark :-)

Og numrene viser jo det de skal.

I Rusland (i hvert fald i provinsbyer) ville man male dem på med en pensel! Et populært design er almuerød maling på skidengrønblå bund. Men de lægger mest vægt på at tingene fungerer. I Danmark lægger man mere vægt på at det ser ud af noget.

Bagagebokse - blanding af typografier

af re20000, 8/2 2013, 00:23 (4108 dage siden) @ Casper

I Danmark lægger man mere vægt på at det ser ud af noget.

Ligesom med togene.

Nold

Bagagebokse - blanding af typografier - kendskab/ansvar ?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/2 2013, 01:33 (4108 dage siden) @ re20000

... men der må da være nogen/nogle, der kender årsagen. Hvis det var "almindelig sjusk", ville det næppe være sket så ensartet.

Måske læser de -de her- rette mennesker ikke www.jernbanen.dk / Forum, --men hvis nu en eller anden kunne "prikke lidt til dem" -- inden det glider "nedenud" :-)

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

En lille hurtig.

af cm, 8/2 2013, 13:38 (4108 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Man kan jo forestille sig meget, men en mulig forklaring kunne måske være, at boksene oprindeligt har heddet f.eks 35xx på en Rutebilstation, men så rent administrativt er flevet flyttet til hidhørende en nærliggende banegård- der måske i forvejen havde 35xx numre - og så har omnummeréret til 33xx...

Kan det være bokse på en strækning der har været operéret af DSB - men nu er under ARRIVA - og derefter DSB igen??

-det er unægteligt lidt mystisk...
Er spændt på, hvad forklaringen kan være...


mvh
Chr

--
[image]

En lille hurtig (..og en løsning..)

af Ole Gold ⌂ @, Ishøj, 8/2 2013, 16:48 (4107 dage siden) @ cm

Hej alle

Iflg "pålidelig kilde" næsten på stedet, er grunden til de forskellige 3-taller denne:

Boksene hed i første omgang 38xx. Men da de tal allerede var brugt på en anden station, lavede man det om til 33xx.

Så man kan vel godt tale om en slags "omlitrering" !

Og valg af typografi og tilsyn med sligt kan man jo altid diskutere, men det vil jeg holde mig uden for her :-) !

mvh
Ole Gold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak