Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Bog: Europe by Rail (Jernbanen i dag)

af BoergeOf61, Randers C, 14/3 2013, 16:34 (4084 dage siden)

har også lyst til kort at omtale den engelske bog "Europe by Rail", som kan købes fx. på http://www.amazon.co.uk/gp/product/1848485530.

Af bogens 50 turforslag berøres Danmark af 4:
Rute 17: Hannover - Hamborg - Lübeck - København
Rute 21: København - Gøteborg - Oslo
Rute 22: København - Roskilde - Odense - Aalborg - Gøteborg
Rute 25: København - Malmø - Linköping - Stockholm.

Sådanne bøger er tilsyneladende ikke velkendte i Danmark.

Personligt havde jeg så andre problemer, som fik mig til også at købe bogen "Good Beer Guide Belgium". Den er værd at kende for vi, der gerne overnatter i Bruxelles på vej med tog til Storbritannien, og gerne vil have en el. to øl før sengetid. Ellers kan udvalget af øl på belgiske barer godt være uoverskueligt.

I øvrigt har Amazon.uk.co et stort udvalg af bøger om tog og jernbaner.

Avatar

Bog: Europe by Rail - og andet.

af BoergeOf61, Randers C, 14/3 2013, 18:52 (4084 dage siden) @ BoergeOf61

For en ordens skyld: Jeg overnatter ikke på stationerne, når jeg overnatter undervejs på togrejser.
I Bruxelles foretrækker jeg Park Inn Brussels Midi, som ligger ved siden af Ibis Brussels Midi over for stationen Bruxelles-Midi.
I Køln overnatter jeg fortrinsvis på Hilton Cologne, som ligger ca. 5 min. gang fra hovedbanegården og domkirken, selvom Ibis Koeln Am Dom ligger på stationen, og fx. Excelsior Hotel Ernst am Dom og Drei Könige am Dom.

Noget andet er, at jeg har brugt Railteams HOTNAT ordning en gang. Den fungerede, som navnet antydede. På vej fra London til Hamborg skulle jeg med Thalys fra Bruxelles til Køln. Det tog blev forsinket over to timer, og i Aachen blev passagererne henvist til et regionaltog til Køln. Mens jeg ventede på Bruxelles-Midi fik jeg nye, mulige rejseplaner for DBs tog fra Køln til Hamborg ved Thalys' informationsskranke. I Køln var jeg så heldig at nå et forsinket Eurocity mod Hamborg få minutter efter, jeg var ankommet til Køln. Der var intet krav om pladsreservation. Selvom jeg havde en billig billet, som formelt kun var gyldig til toget, jeg ikke nåede grundet forsinkelsen fra Bruxelles, blev den accepteret som gyldig i toget, jeg nåede. Det var vist nemmere end med rutefly.

Eurostars tog har jeg flere gange set anvendt som alternativ til rutefly. I et tilfælde mødte jeg en kvinde, der var med toget fra London til Bruxelles, og skulle videre med et lokalt tog til et møde i Bruxelles lufthavn. I et andet tilfælde mødte jeg en mand, som stod på toget i Lille i retning mod London, hvor han skulle videre til et hotel ved Heathrow. I andre tilfælde har jeg set rejsende, der skulle med toget fra London til Paris, og hvis bagage bar mærker fra Heathrow.
Modsat har jeg flere gange fået oplyst på DSBs side på Facebook, at man ikke rejser med tog men med rutefly til fx. Østrig el. Storbritannien. Derfor antager jeg, at vi skal længere ud i Europa med tanker om tog som alternativ til rutefly.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak