Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Y-togsserier (MM¤) (Generelt)

af gamle ole, 29/3 2013, 18:51 (4048 dage siden)

Efter at have nærlæst MM4 undrer det mig at der opereres med hele7 serier med underopdelinger.
Jeg mener at der egentlig var tale om 2 "grovserier"- lidt a la skinnebusserne med variationer.
Her ser jeg bort fra træktøj, diverse ombygninger mm, men udelukkende ny leverancerne,
Designmæssigt skulle det være de oprindelige kendetegnet ved bl.a pakafdelingens dørplacering længere nede af vognen, og så de nyere hvor døren er placeret i enden i motorvognen. Det ser ud til at sondringen mellem de 2 serier må være mellem serie 5 og 6 i MM4. Der var ikke de store forskelle på de enkelkørende enheder (bortset fra LNJ med dobbeltdørene)
Holder denne fortolkning af MM4 nogenlunde3 vand?

Ole

Y-togsserier (MM¤)

af Svend, 29/3 2013, 20:50 (4048 dage siden) @ gamle ole

Mener du at bogen skal skrives om eller ....??

--
Svend

Y-togsserier (MM¤)

af gamle ole, 29/3 2013, 21:27 (4048 dage siden) @ Svend

Næh, den er skam fin nok. Jeg blev blot endnu engang klogere. Det er jo aldrig for sent. Glimrende bogserie.

Ole

Y-togsserier (MM¤)

af jiko, 30/3 2013, 01:04 (4048 dage siden) @ gamle ole

Hej.

Flere af motormateriel bøgerne, er jo i dag dybt forældet bl.a. MM 4 og MM 5. Men derfor er det nu stadig nogle rigtige gode bøger, desvære har jeg selv kun 5, 6 og 7.

Y-togsserier (MM¤)

af Jens MO-Møller @, 30/3 2013, 02:07 (4048 dage siden) @ jiko

Det undrede mig for mange år siden, at man så tidligt udgav MM 4, men mon der måske ikke har været den bagtanke fra forlaget, at man nogle årtier senere ville udgive en revideret udgave af bogen, med div. optegnelser af køb/salg/bemalinger og udrangeringer? Der er jo tale om flere hundrede materielenheder og deres epoke er endnu ikke afsluttet.

Bogen MM 7 var jo lidt bedre stillet, for da den udkom, var det i bogen omhandlede materiel forlængst udrangeret og/eller ophugget eller placeret i div. veteranklubber og historien om materiellet dermed næsten afsluttet.

Jeg glæder mig til at kunne købe MM 8, når den forhåbentlig inden længe er klar til salg, for bøgerne er af høj kvalitet.

Venlig hilsen
Jens Møller

Y-togsserier (MM¤)

af gamle ole, 30/3 2013, 11:58 (4047 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ved vi hvornår på foråret MM8 udkommer, og en ca pris?


Ole

Y-togsserier (MM¤)

af Niels Munch, 30/3 2013, 07:48 (4048 dage siden) @ jiko

Flere af motormateriel bøgerne, er jo i dag dybt forældet bl.a. MM 4 og MM 5. Men derfor er det nu stadig nogle rigtige gode bøger, desvære har jeg selv kun 5, 6 og 7.

Aehm - historieskrivning bliver vel kun "forældet", hvis de nedfældede historiske oplysninger viser sig forkerte eller ukomplette - og lader sig "overhale" af ny viden?

Men det er rigtigt, at Y-togsbogen (MM4) "slutter" på et tidspunkt, hvor den ikke får de forskellige levetidsforlængelses-projekter med, og det er vel et savn.

M.v.h.
[image]
Niels

Y-togsserier (MM¤)

af gamle ole, 30/3 2013, 09:43 (4048 dage siden) @ Niels Munch

Enig med Niels. Jeg mener stadig det er en fremragende serie , og evt opdateringer fra nyere tid er vel ikke det mest vanskelige at gå til.
Som sagt var jeg i MM4 ikke obs på at der var hele 7 serier med variationer, men oversættelsen til "mit system" må så nærmest blive:
"Serie 1" = MM4 serie 1-5
"Serie 2" = MM4 serie 6-7
-og set på stor afstand er det dørens placering (og måske vinduesdesign) der udgør en tydelig forskel på de "2 serier"


Ole

Y-togsserier (MM¤)

af Niels Munch, 30/3 2013, 09:50 (4048 dage siden) @ gamle ole

Hvis du er tryg ved den grovsortering, Gamle Ole, så fred være med den ;-) .

Og så skal jeg nok lade være at drille med, at Østbanens byggeserie-5 motorvogne under levetidsforlængelsen fik flyttet og ændret pakrumsdørene således, at de blev ens med byggeserie-7 (og dermed bl.a. blev bedre egnet til énmandsbetjening).

M.v.h.
Niels

Y-togsserier (MM¤)

af Poul Andersen, 30/3 2013, 10:10 (4048 dage siden) @ Niels Munch

Som Niels skriver, så blev der foretaget mange ændringer i.f.m. levetidsforlængelserne i 90´erne, og disse kunne nemt fylde adskellige sider, idet banerne ændrede mange ting på togene, alt efter byggeserie og lokale behov.
Der blev dog på alle baner foretaget arbejdsmiljøforbedrende tiltag efter aftale med lokomotivførernes fagforening.

De nævnte 7 byggeserier refererer udelukkende til antal leverede tog de pågældene år i jf. de bevillinger der blev givet til hver enkent bane.

Mvh.
Poul.

Y-togsserier (MM¤)

af gamle ole, 30/3 2013, 10:13 (4048 dage siden) @ Niels Munch

Tak. ja ingen regel uden undtagelse. Der røg det system.:-P


Ole

Y-togsserier (MM¤)

af OnAir112 ⌂, 30/3 2013, 16:46 (4047 dage siden) @ gamle ole

Der er også stor forskel på selve "elektronikken".

Ser man på f.eks serie 2-3 og serie 7, så er det ikke bare kortene i tavlen, der er forskel på. Selve styringen er der meget stor forskel på.
Selv om instrument bordet er næsten ens.

paul

Y-togsserier (MM¤)

af 1146Repratør, 7/4 2013, 00:59 (4040 dage siden) @ OnAir112

Der er også stor forskel på selve "elektronikken".

Ser man på f.eks serie 2-3 og serie 7, så er det ikke bare kortene i tavlen, der er forskel på. Selve styringen er der meget stor forskel på.
Selv om instrument bordet er næsten ens.

paul

I glemmer jo helt SB YM6 denne er jo den sidste og har byggeserie 8 men bygget over en byggeserie 7 SB YM er den eneste der er leveret med OM447 Mercedes motor.

Hvis man ser på motorsiden så blev byggeserie 1-6 leveret med büssing motor hvor byggeserie 7 blev leveret med Mercedes OM407.

Y-togsserier (MM¤)

af Tage Crillesen @, 30/3 2013, 10:23 (4048 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Jeg har prøvet at klemme det lille dyr du men kunne ikke.
M.V.H Tage

Y-togsserier (MM¤)

af gamle ole, 30/3 2013, 14:14 (4047 dage siden) @ Niels Munch

Og ydermere er det fint at hele MM-serien eksister, også fordi der er tale om et faktuelt og systematiskværk om motormateriel, i lighed med de mange dittoværker om damplokomotiver. Værket udfylder jo simpelthen et vacuum på området.

Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak