Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

BR 221 (Generelt)

af Bent Olsen, 31/3 2013, 10:34 (4047 dage siden)

Er det et lokomotiv som har "kult"-status i Tyskland/DK, ligesom My?Er der nogen der ligger inde med foto af br 221 mens de kørte ic tog i DK i 80erne?
Mvh Bent ;-)

BR 220 (1 foto)

af Niels Munch, 31/3 2013, 10:56 (4047 dage siden) @ Bent Olsen
redigeret af Niels Munch, 31/3 2013, 11:48

[image]
DB 220 075 og 076 med Bxh 392 og BDh 275 (tog 3718) i Struer, onsdag d. 29. juli 1981 (nm).

Jf. denne V200 omløbsplan, Sommer 1981:

Ti - To:

1:
7973 Århus - Frederikshavn,
140 Frederikshavn - Århus,
144 Århus - Nyborg,
143 Nyborg - Århus,
41801 Århus - Padborg.

2:
42242 Padborg - Århus,
112 Århus - Nyborg,
131 Nyborg - Århus,
143 Århus - Frederikshavn,
594 Frederikshavn - Århus.

3:
7903 Århus - Randers,
7805 Randers - Struer,
3718 Struer - Fredericia,
946 Fredericia - Padborg.

4:
7357 Padborg - Fredericia,
7481 Fredericia - Århus.


M.v.h.
Niels


PS: Se evt. videre *her*.

Avatar

BR 220 (1 foto)

af Ove, Struer, 31/3 2013, 23:29 (4046 dage siden) @ Niels Munch

Det bringer godt nok minder det billede der.Det år sad jeg på et kontor hvor jeg havde direkte udsigt ned mod banen og så tit de to lokomotiver med deres lidt særprægede udseende, og lyd. ;-)

Avatar

BR 221

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/3 2013, 12:36 (4047 dage siden) @ Bent Olsen

Er det et lokomotiv som har "kult"-status i Tyskland/DK, ligesom My?

Hvis det har kultstatus, så skyldes det måske at Märklin (og måske også andre) havde dette lokomotiv i 1960'erne inden MY'erne kom på programmet. Min første tanke når jeg ser billedet er netop "Märklin".

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

BR 221 versus BR 220

af Svend, 31/3 2013, 19:25 (4046 dage siden) @ Michael Deichmann

Er det et lokomotiv som har "kult"-status i Tyskland/DK, ligesom My?

Hvis det har kultstatus, så skyldes det måske at Märklin (og måske også andre) havde dette lokomotiv i 1960'erne inden MY'erne kom på programmet. Min første tanke når jeg ser billedet er netop "Märklin".

De tidlige udgaver fra Märklin m.fl. var vist netop V200.0, altså den senere BR220.

--
Svend

BR 221 versus BR 220

af Jens V, 31/3 2013, 20:07 (4046 dage siden) @ Svend

Hvis det har kultstatus, så skyldes det måske at Märklin (og måske også andre) havde dette lokomotiv i 1960'erne inden MY'erne kom på programmet. Min første tanke når jeg ser billedet er netop "Märklin".


De tidlige udgaver fra Märklin m.fl. var vist netop V200.0, altså den senere BR220.

... som nogle af os i mangel af bedre viden da også kaldte "den tyske MY"... Og den ligner da LIDT! :-)

BR 221

af Hedegaard, 1/4 2013, 00:47 (4046 dage siden) @ Bent Olsen

Hvad var årsagen til at disse maskiner altid kørte i forspand her i landet?
Jeg har set dem trække lange og tunge hurtigtog syd for grænsen, så de burde da have haft kræfter nok?

I øvrigt en herlig maskine. Jeg glemmer aldrig Dampdagene i Odense, hvor den fik lov at køre i forspand med MY 1101 og MX 1001. Skøn lyd, skøn lyd. :-)

BR 221

af re20000, 1/4 2013, 01:28 (4046 dage siden) @ Hedegaard

Hvad var årsagen til at disse maskiner altid kørte i forspand her i landet?

Se også i føromtalte tråd. Man var ikke sikker på deres driftssikkerhed, de var lidt gamle og trætte på den tid.

Nold

BR 221

af KimC, 1/4 2013, 07:38 (4046 dage siden) @ re20000

Hvad var årsagen til at disse maskiner altid kørte i forspand her i landet?


Se også i føromtalte tråd. Man var ikke sikker på deres driftssikkerhed, de var lidt gamle og trætte på den tid.

Så burde ME'erne jo også til at køre parvist, nu på ders gamle dage ;-)

BR 221

af Poul Andersen, 1/4 2013, 08:02 (4046 dage siden) @ KimC

Hvad var årsagen til at disse maskiner altid kørte i forspand her i landet?


Se også i føromtalte tråd. Man var ikke sikker på deres driftssikkerhed, de var lidt gamle og trætte på den tid.


Så burde ME'erne jo også til at køre parvist, nu på ders gamle dage ;-)

BR 220 blev stillet til rådighed for DSB p.g.a. forsinket levering af ME lokomotiver.
Derfor skulle der to BR 220 til at erstatte et lokomotiv med samme ydelse som ME.
BR 220 har 2200 hk. og ME 3300 hk.

Mvh.
Poul.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak