Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave. (Generelt)

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 2/4 2013, 11:22 (4046 dage siden)
redigeret af mhv_vsvt, 2/4 2013, 11:33

- Håber at den store børste og poler-midlet er fundet frem i Randers, for det ser ud til at det er de 2 nævnte lokomotiver der skal trække Orient-expressen fra Padborg til København (kilde DREHSHREIBE Online)

Jeg citere fra indlægget (på tysk)

Am 6.April verlassen die Venice-Simplon-Orient-Express, mit 15 wagen, Venedig Mestre in Richtung Stockholm Central.

Am 9.April um 10,54 liefern DB-AG die V.S.O.E Zug in Padborg (Pattburg) der Dänische Grenzbahnhof,dort wird die Zug von DSB Museumstog und die Loks MZ 1401 und MY 1101 übernommen.
Abfahrt von Padborg um 11,53 Uhr,über Kolding, Middelfart, Odense bis Nyborg, in Nyborg eine dienstliche halt - weil man dort die Kohlengefeurte ofen im Zug entleren muss, vor der fahrt durch die Grossen Belt Tunnel.
Der Zug erreich Kopenhagen H. um 17,56 Uhr, es wird keine möglichkeit auf den ankunft Bahnsteig Zu fotografieren, weil die bahnsteig zugespertt ist.

Se hele indlægget på DREHSCHREIBE lige HER.

- oversættelse (med mine ringe tysk-kundskaber)

- Den 06-04 forlader Venice-Simplon-ORIENT-Express, med 15 vogne, Venedig Mestre mod Stockholm Central

- Den 09-04 klokken 10:54 overlader et lokomotiv fra DB-AG V.S.O.E vognene til DSBMs 2 lokomotiver MZ 1401 og MY 1101 Hvor estimated afgang fra XDPA Padborg bliver 11:53 - og kører op over Kolding, Middelfart og Odense til Nyborg hvor der gøres et holdt - og hvor man nedfyrer de kulfyrede ovne i vognene med henblik på passage af Storebælts-forbindelsen.
Toget forventes at ankomme Københavns Hovedbanegård 17:56, hvor perronnen kun vil være tilgængelig for togets rejsende og personale (så der bliver højst tænkeligt tale om ank i Spor 1 og en totalspærring af perron 1 og 2 - der skal gæsterne fra VSOE-toget muligvis også entrerer et særlig Ø-tog til Malmø C - da DB schenker skal trække de 15 vogne fra Kbh til Malmø UDEN PASSAGERER, de skal over med Ø-tog, sådan gør man også retur.

Håber at se billeder fra nogen af dette tog her i forum.

Og ifølge samme kilde er toget TOTALT UDSOLGT I BEGGE RETNINGER!!!

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 2/4 2013, 16:49 (4045 dage siden) @ mhv_vsvt

Det kunne godt nok have været et flot syn, hvis bare 1401 havde været vinrød. Lyden kan dog stadig være en optagelse værd.

Hilsen
Henrik

--
[image]

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af andersj, Aalborg, 2/4 2013, 19:23 (4045 dage siden) @ Henrik Thomsen

Det kunne godt nok have været et flot syn, hvis bare 1401 havde været vinrød. Lyden kan dog stadig være en optagelse værd.

Hilsen
Henrik

Ja, eller hvis man kørte med 1159 istedet for 1101.

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Allan Støvring-Nielsen, 2/4 2013, 22:26 (4045 dage siden) @ andersj

Det kunne godt nok have været et flot syn, hvis bare 1401 havde været vinrød. Lyden kan dog stadig være en optagelse værd.

Hilsen
Henrik


Ja, eller hvis man kørte med 1159 istedet for 1101.

Præcis min tanke også!

mvh, Allan

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Bruger4711, 2/4 2013, 22:36 (4045 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Ja, eller hvis man kørte med 1159 istedet for 1101.

Præcis min tanke også!

1101 skal ikke trække, det skal kun 1401. 1101 er planlangt som nedbrudsreserve.

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af andersj, Aalborg, 2/4 2013, 22:44 (4045 dage siden) @ Bruger4711

Ja, eller hvis man kørte med 1159 istedet for 1101.

Præcis min tanke også!


1101 skal ikke trække, det skal kun 1401. 1101 er planlangt som nedbrudsreserve.

Men den er jo med i toget, og det er farvesammensætningen vi ærgrer os over, for det ville da være smukkere at køre den rød/sorte MY 1159 sammen med den rød/sorte MZ 1401, eller den vinrøde MY 1101 sammen med den vinrøde MX 1001.

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Bruger4711, 2/4 2013, 23:58 (4045 dage siden) @ andersj

Men den er jo med i toget, og det er farvesammensætningen

Jeg er ikke hundrede procent sikker. Men jeg mener at den kommer til at kører solo bagved toget. Igen, rygters rygte.

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af KimC, 4/4 2013, 07:49 (4044 dage siden) @ Bruger4711

Ja, eller hvis man kørte med 1159 istedet for 1101.

Præcis min tanke også!


1101 skal ikke trække, det skal kun 1401. 1101 er planlangt som nedbrudsreserve.

Er det ikke lidt overkill at have en maskine trillende med i - eller bagved toget som nedbrudsreserve? Så dårlig er 1401 vel heller ikke?
Skulle man gardere sig på tilsvarnede vis i andre sammenhænge, skulle der trille et hjælpetog af sted i blokken bag ethvert IC2/4 tog der måtte vove sig ud af kravlegården. Det gør man ikke.

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af thomash, 4/4 2013, 07:57 (4044 dage siden) @ KimC

Er det ikke lidt overkill at have en maskine trillende med i - eller bagved toget som nedbrudsreserve? Så dårlig er 1401 vel heller ikke?

Man må formode, at efter som de har planlagt at der skal være en nedbrudsreserve i nærheden, så er det ikke overkill. Selvom 1401 ikke er i dårlig forfatning, så kan der jo stadig gå noget galt, og alt andet lige, vil det da være bedre man hurtigt kan træde til, end at man skal holde og vente i flere timer på at et nedbrudsreserve kan nå frem.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Andreas Jørgensen @, 7/4 2013, 14:10 (4041 dage siden) @ thomash

Ved man hvor mange vogne toget bliver på?

Avatar

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/4 2013, 08:16 (4044 dage siden) @ KimC

Er det ikke lidt overkill at have en maskine trillende med i - eller bagved toget som nedbrudsreserve? Så dårlig er 1401 vel heller ikke?

Det kan jo være at rejsearrangøren har bestilt det? Så er den vel ikke længere.

Desuden kunne historien med køreplanen og så dette indikere at der måske er nogle VIP personer i toget denne gang...

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Peter Sloots, 4/4 2013, 17:04 (4043 dage siden) @ andersj

Det kunne godt nok have været et flot syn, hvis bare 1401 havde været vinrød. Lyden kan dog stadig være en optagelse værd.

Ja, eller hvis man kørte med 1159 i stedet for 1101.

Burde sådan et tog ikke køre med damptrækkraft?

Sådan så det ud i 1981:

[image]

PS

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Filip Gram, 4/4 2013, 17:07 (4043 dage siden) @ Peter Sloots

Burde sådan et tog ikke køre med damptrækkraft?

Jo, hvis der var noget værdig trækkraft kørende... :-(

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Woodi, 4/4 2013, 20:16 (4043 dage siden) @ Filip Gram

Burde sådan et tog ikke køre med damptrækkraft?


Jo, hvis der var noget værdig trækkraft kørende... :-(

Lad os støbe en BR 50 sammen eller købe noget virksomt 01 i Tyskland. :-D

--
[image]

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Thansi, 2/4 2013, 17:32 (4045 dage siden) @ mhv_vsvt

Bruger man også 1. april i Tyskland ?

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af LasseG, 2/4 2013, 17:55 (4045 dage siden) @ Thansi

Bruger man også 1. april i Tyskland ?

Ja men det har nu intet med denne sag at gøre..

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Thansi, 2/4 2013, 17:58 (4045 dage siden) @ LasseG

Okay.

Men det var meget nærliggende at tro, da det var skrevet i går på det tyske forum ;-)

Men fedt, at det vil ske, mon ikke Hyundaien skulle hidses lidt op og fragte mig til et godt sted i landet.

Avatar

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/4 2013, 20:29 (4045 dage siden) @ mhv_vsvt

Vi fik faktisk en forsmag på at i hvert fald MZ 1401 skulle i ilden i denne køreplan.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Jakob, 3/4 2013, 00:35 (4045 dage siden) @ mhv_vsvt

Er der lokomotivernes profil der gør at de ikke trækker toget over Øresund?

Lokomotiverne har ganske vist ikke svensk ATC, men betyder det så meget i kapacitetsforbrug og køretid?

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Flemming Jakielski, Rødovre, 3/4 2013, 10:48 (4045 dage siden) @ Jakob

Er der lokomotivernes profil der gør at de ikke trækker toget over Øresund?

Lokomotiverne har ganske vist ikke svensk ATC, men betyder det så meget i kapacitetsforbrug og køretid?

Næh, egentlig ikke, men der kører ikke noget tog over den bro/ forbindelse uden ATC ( dansk og svensk) undtagen i helt særlige tilfælde. Det kan dette tog ikke siges at være.
Dette jf. TF ( trafiksikkerhedsforskrifterne for denne forbindelse).

Flemming

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Jakob, 3/4 2013, 23:13 (4044 dage siden) @ Flemming Jakielski

Kan de trafiksikkerhedsforskrifter læses nogen steder.
For umiddelbart så synes jeg, at det virker som et pinligt og overflødig cirkus.

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Svend, 3/4 2013, 23:29 (4044 dage siden) @ Jakob

For umiddelbart så synes jeg, at det virker som et pinligt og overflødig cirkus.

Mener du at det er overflødigt, at de skal være forsynet med svensk ATC?

--
Svend

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Jakob, 4/4 2013, 10:22 (4044 dage siden) @ Svend

Mener du at det er overflødigt, at de skal være forsynet med svensk ATC?

Jeg ved at det kan lade sig gøre uden.
Jeg har selv 100'vis af gange fremført et tog med passagerer uden at der var noget til at stoppe mig.

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Svend, 4/4 2013, 13:06 (4044 dage siden) @ Jakob

Jeg ved at det kan lade sig gøre uden.
Jeg har selv 100'vis af gange fremført et tog med passagerer uden at der var noget til at stoppe mig.

Hvis du er lokomotivfører kender du formentligt de svenske regler bedre end os andre. Tillader de tog fremført af lokomotiver, som ikke er forsynet med svensk ATC?

--
Svend

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Hedegaard, 4/4 2013, 13:22 (4044 dage siden) @ Svend

MZ 1401 har jo kørt museumstog mellem Helsingborg og Ängelholm. Den må da næsten have kørt uden, medmindre svenskerne har en form for "mobilt ATC" man kan sætte i maskinerne.

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Svend, 4/4 2013, 13:57 (4044 dage siden) @ Hedegaard

MZ 1401 har jo kørt museumstog mellem Helsingborg og Ängelholm. Den må da næsten have kørt uden, medmindre svenskerne har en form for "mobilt ATC" man kan sætte i maskinerne.

Spørgsmålet var blot, hvilke regler der gælder i Sverige for sådanne kørsler (dispensationer, mulige strækninger, hastighed osv). Der gælder formentlig forskellige regler, alt efter om et lokomotiv med ATC får en fejl undervejs hhv at lokomotivet slet ikke er forsynet med svensk ATC.

--
Svend

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Søren A, 4/4 2013, 22:45 (4043 dage siden) @ Jakob

Så vidt jeg ved, må man ikke køre dieseltrukne tog, gennem Storebælt- og Øresund- tunnelen, med personmateriel, hvor vinduer kan åbnes og dieselosen trænge ind,
i så fald skal toget tømmes for pass. det er derfor Mr ikke må køre igennem med pass.
På Mf og Er spærres der af for friskluft forsyning, når der køres igennem Storebælt,
jeg ved ikke med dobbeltdækker-vogne om det er det samme, når de bliver trukket af en Me.

så jeg vil tro, der gælder nogle af de samme regler med Orientekspressen, derfor bliver pass. transporteret med bus fra København til Malmø, om pass. skal med et andet tog fra Nyborg til Korsør ved jeg ikke.

Søren A

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af andersj, Aalborg, 4/4 2013, 22:55 (4043 dage siden) @ Søren A

Så vidt jeg ved, må man ikke køre dieseltrukne tog, gennem Storebælt- og Øresund- tunnelen, med personmateriel, hvor vinduer kan åbnes og dieselosen trænge ind,
i så fald skal toget tømmes for pass. det er derfor Mr ikke må køre igennem med pass.
På Mf og Er spærres der af for friskluft forsyning, når der køres igennem Storebælt,
jeg ved ikke med dobbeltdækker-vogne om det er det samme, når de bliver trukket af en Me.

så jeg vil tro, der gælder nogle af de samme regler med Orientekspressen, derfor bliver pass. transporteret med bus fra København til Malmø, om pass. skal med et andet tog fra Nyborg til Korsør ved jeg ikke.

Søren A

Ahh, det er vist en and :) Der har kørt både nattog (CNL) med ME, Bn-vogne med ME og Bc-t vogne med ME. Men nødbremseoverstropning har MR ikke, og derfor må den ikke køre under Storebælt. Men Orientekspressen har højst sandsynligt eller ikke NBO, så hvordan har den fået lov til at befare tunnellen?

Jeg vil skyde på at det er en blanding af ATC problemer og at der ikke er plads til at skal have stammen ind på hovedbanegården igen.

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Brian Væver, København, 4/4 2013, 23:10 (4043 dage siden) @ andersj

Mener at have hørt at de eneste der har lokomotiver, der er forsikret til passagertrafik, samt har ATC og strøm til begge lande er Hector Rail.

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af thomash, 8/4 2013, 16:15 (4039 dage siden) @ Søren A

Så vidt jeg ved, må man ikke køre dieseltrukne tog, gennem Storebælt- og Øresund- tunnelen, med personmateriel, hvor vinduer kan åbnes og dieselosen trænge ind,
i så fald skal toget tømmes for pass. det er derfor Mr ikke må køre igennem med pass.
På Mf og Er spærres der af for friskluft forsyning, når der køres igennem Storebælt,
jeg ved ikke med dobbeltdækker-vogne om det er det samme, når de bliver trukket af en Me.

http://www.togbilleder.dk/danmark/?album=2&gallery=2&pid=19
Litra ME med Skiløberen ved storebælt - 8. Marts 2009.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af trains, 3/4 2013, 16:23 (4044 dage siden) @ mhv_vsvt

1.
nu da køreplanen allerede er fjernet af webmaster - og jeg vil ikke åbne en diskussion desangående -
er min "tvangstanke" om at altid gemme på egen computer atter blevet bekræftet :-)

efter www.bahntv.de pludselig uden varsel gik ned og alle de derpå liggende video's blev slettet,
blev ideen om at gemme lokalt aktualiseret ;-)


2.
er der nogen, der kender den forventede køreplan i tyskland ?

da det er Venedig-København, går jeg næsten ud fra, at det bliver standard:
Brenner-Munchen-Fulda-Hannover-Hamburg

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af trains, 3/4 2013, 16:25 (4044 dage siden) @ trains

er der nogen ide i at forsøge at koordinere fotograferingen af orient-expressen ?

eller har vi alle hver især vores private foto-sted ?

i tyskland har fotoklubber lykkedes med at fordele medlemmerne langs strækningen
således at toget kan filmes / fotograferes på flest mulige stedet / flest mulige vinkler

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Hedegaard, 3/4 2013, 16:47 (4044 dage siden) @ trains

Nu er det så heldigt, at toget skal have nogle lange ophold på de danske stationer.
Min plan er i hvert fald, at prøve at "følge" det og fange det ved ankomst til hhv. Odense, Nyborg og Sorø.
Efter ankomst til Odense burde det være muligt at hoppe på en IC'er, så man kan fange det ved ankomsten til Nyborg :-)

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Egon Schmidt, 3/4 2013, 19:37 (4044 dage siden) @ trains

Af hvilken grund har Webmaster slettet køreplanen
Egon

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Hedegaard, 3/4 2013, 20:16 (4044 dage siden) @ Egon Schmidt

Er jeg egentlig også nysgerrig efter at vide.
Der er tonsvis af videoer på Youtube, hvor folk har filmet toget. Også mindre "pæne" steder som Rumænien.

Danmark er vel ikke så "farligt", at man er bange for at tog-entusiaster vil dukke op med indbyggede missiler i deres kamera?

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Hedegaard, 3/4 2013, 20:36 (4044 dage siden) @ kiminfarum

Det er jo så ikke rigtig noget svar. :-)
Det forklarer stadig ikke hvorfor togets kørsel nærmest skal hemmeligeholdes når det er i Danmark.
Som sagt har man altid kunne se dets køreplan i andre lande.

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Jens Møller, København S, 3/4 2013, 21:58 (4044 dage siden) @ Hedegaard

Jeg kan da godt forstå, at en bestiller af et så eksklusivt særtog med så mange vogne og deltagere, som der her er tale om, gerne vil kunne agere i fred uden for mange nysgerrige.Vi taler vel om et arrangement til mange hundredetusinde kroner, så det er vel ikke urimeligt, at bestilleren har stillet krav om en vis anonymitet og "gåen stille med dørene". Men det er rent gætværk, men mon dog ikke, at der er en smule realitet i min påstand.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af Svend, 4/4 2013, 10:02 (4044 dage siden) @ Jens Møller

Du kan være helt sikker på, at de der gerne vil vide noget om toget kørsel, allerede ved det. Der er vel udsendt en toganmeldelse på helt normal vis og hvis det går som det plejer, er denne toganmeldelse allerede fordelt til "vennerne".

--
Svend

Avatar

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af BoergeOf61, Randers C, 4/4 2013, 14:32 (4044 dage siden) @ Hedegaard

Uden at vide noget om det, gætter jeg på, en mulighed kunne være et ønske om ikke at få kritik for forsinkelser af Orient-ekspressen el. andre tog. Det danske jernbanenet har mindre kapacitet end nabolandes jernbanenet. Udover en strækning i Sønderjylland er enkeltsporet, har Danmark ikke samme muligheder for omdirigering af tog, som andre lande har. Samtidig er den danske befolkning temmelig følsom i forhold til forsinkelser.

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af belidk, Hadsten, 8/4 2013, 16:00 (4039 dage siden) @ trains

Orientekspressen i København 9.-10. og 13.-14. april 2013 (Generelt)

aHadsten, mandag 08. april, 2013, 14:13 (1 timer, 45 minutter siden

MZ 1401 er lige kørt gennem Hadsten flot og nyvaskede i sydgående retning.

Måske den skal mødes med MY1101 hvis den kommer fra KBH

MY1101 og MZ1401 skal på fornem trækkeopgave.

af OD, Od ⌂, 8/4 2013, 16:51 (4039 dage siden) @ belidk

Orientekspressen i København 9.-10. og 13.-14. april 2013 (Generelt)

aHadsten, mandag 08. april, 2013, 14:13 (1 timer, 45 minutter siden

MZ 1401 er lige kørt gennem Hadsten flot og nyvaskede i sydgående retning.

Måske den skal mødes med MY1101 hvis den kommer fra KBH


Det er en and. MY 1101 skal ikke med. Trækkraft bliver kun MZ 1401.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak