Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

litteratur om driftsmateriel (Generelt)

af gamle ole, 5/4 2013, 12:30 (4070 dage siden)

Fik netop fat i DPM, og sammen med DSM, MM-seien, Bays bøger om damplokos samt Bruun Petersens nye personsvognsbog må man være godt dækket ind. MEN, nok engang godsvognsbogen. Det er jo et kæmpearbejde med den slags bøger, og i nødstilfælde kunne man både med person-og godsvognsbogen kunne have nøjes med et genoptryk, evt med lidt opdatering.
Og nu til sagens kerne: Da der næppe kommer en ny udgave af godsvognsbogen også, kunne man måske overtale Bruun Petersen til at lave et genoptyk af den gamle, evt med en smule opdatering formodentlig af nyeste vogne inden det hele lukkede ned medd gods.
Det ville være skønt hvis det kunne lykkes.


Ole

litteratur om driftsmateriel

af gamle ole, 5/4 2013, 12:52 (4070 dage siden) @ gamle ole

Og er der nogen der ved hvornår MM8 udkommer og en pris?


Ole

litteratur om driftsmateriel

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 5/4 2013, 20:50 (4069 dage siden) @ gamle ole

Den kommer i hvert fald i år, kan jeg forstå på det hele. Prisen bliver vel omkring en plovmand, men med mulighed for rabat gennem fx banebogklubben eller boghandlen herinde.

Mvh
Claus

--
[image]

litteratur om driftsmateriel

af gamle ole, 6/4 2013, 14:42 (4069 dage siden) @ Claus E. Hansen

Ok og tak.
Så mangler vi bare-måske- et opdateret genoptryk af godsvognsbogen, så vil alt være fryd og gammen på driftsmaterielbogfronten!:-)

Hilsen Ole

litteratur om driftsmateriel

af Jens Møller, København S, 6/4 2013, 22:01 (4068 dage siden) @ gamle ole

Betaler DU for trykningen og køber de første 100 eksemplarer af omtalte bog??

V.h.
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

litteratur om driftsmateriel

af gamle ole, 7/4 2013, 10:52 (4068 dage siden) @ Jens Møller

Skal ikke gøre mig klog på trykkekunst, men er der ikke mange billige muligheder i vore dage med hjælp af diverse IT?

Ole

Avatar

litteratur om driftsmateriel

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/4 2013, 22:00 (4067 dage siden) @ gamle ole

Skal ikke gøre mig klog på trykkekunst, men er der ikke mange billige muligheder i vore dage med hjælp af diverse IT?

Jo, man kan faktisk lave noget "print on demand" men så bliver det nok ikke på lækkert glittet papir og hårdt bind.

Man kunne også lave det på DVD'er med PDF filer, men så begynder folk jo nok bare at kopiere og dele, og så skal det godt nok være meget con amore.

Endelig er der jo en webside - og den har Tommy jo sådan set her.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

litteratur om driftsmateriel + viljen til selv at gøre noget

af Steff, 8/4 2013, 11:21 (4067 dage siden) @ Michael Deichmann

Go´ formiddag!

Uden at skulle lyde som en sur gammel mand på bagsiden af EB, der ikke har andet at lave, kan jeg nu alligevel ikke lade være med, at kommentere bare lidt på det skrevne om ”genoptryk”, ”bare lave” og det at finde kildemateriale, HVIS man ønsker det. Jeg mener at have bare lidt erfaring udi udgivelser.

Et genoptryk kræver mange ting. At der er et reelt ønske og behov (masser af købere = KRONER og ikke bare ”jeg kunne godt tænke mig” snak fra nogle få personer), at forlaget har trykkepladerne liggende (eller andre elektroniske filer), at skribenten og andre involverede, herunder forlag, er helt klare på, at genudsende en bog, der muligvis ikke er up to date med informationer (nyt kildemateriale kommet senere), at der er utilsigtede fejl, at layout og billeder ikke er de bedste (der er kommet bedre og flere billeder til senere) mv. Og så skal der jo lige være en sum penge til at stikke i projektet, for at betale kostprisen + andre omkostninger som reklame mv. Er disse ting til stede, kan det så OVERVEJES og skal alligevel holdes op mod det, at skrive en ny udgivelse. Og selvom det er et genoptryk, koster det TID for en del personer, der oftest gør det frivilligt. Og hvad skal de så ikke gøre? Altså også hér en prioritering.

Faglitteratur er sjældent genoptrykt, med mindre det drejer sig om epokegørende udgivelser (standardværk) på området. Årsagen er jo helt klart, at netop faglitteraturen gerne skulle give de bedste og sidste informationer om et emne. Med skønlitteratur er der jo i princippet ingen begrænsninger med hensyn til nye oplag, ”andet” end om der er købere!

Bortset fra et fåtal af personer, er jernbanelitteraturen skrevet af personer, der kan lide at skrive om et emne og normalt gør det for egen skyld, altså det hobbyprægede. Men det kan alligevel sagtens være professionelt i tilgang og heldigvis ofte er det. Der skal også være en lyst tilstede og selvfølgelig også tid.
Kan kun skrive personligt, men hvis ikke emnet har interesse, gider jeg ikke røre det med en ildtang og skal jeg det, så kun for ussel mammon for en pris (adfærdsregulerende), der betaler lidt af tid og udgifter.

Med hensyn til at anvende tid (indhente, bearbejde, evaluere, skrive mv.) og muligvis også økonomi for at fremstille et og andet, hvor lysten ikke er der og herefter ligge resultatet frit ud på Internettet? Nix, glem det. Det gælder for mit vedkommende også om emner jeg holder af. Der skal være en ”adfærdsregulerende faktor”. Altså hvis nogen ønsker informationen skal de også vise det i handling og ikke bare ord, MEGET groft sagt.

Dette får mig til sidst hen til, at hvis man søger informationer er der – som også nævnt af andre – masser af muligheder. Internettet med de begrænsninger, der altid vil være med kildetroværdighed, da det er let at smække informationer ud hér (lidt mindre med bøger), bibliotekerne (vi har verdens bedste system), arkiver som lokalhistoriske, landsarkiver, Rigsarkivet etc. og bogudgivelser fra foreninger, klubber og museer mv. Og hvis udsolgt eller andet, brugt salg (som i Køge denne WE, DJK Kh afd. en gang om året, Frederiksberghallerne og andre udstillinger rundt om i landet), antikvariater, bogudslag hos boghandlerne mv. Altså, det kan koste lidt tid og midler, men tænk på den tilfredsstillelse det også er at finde ting! Nå, ja ikke at forglemme, den viden der allerede er her på de forskellige sider (www jernbanen ++), HVIS man gider søge.

Sluttelig tror jeg der er mange af læserne hér, der ofte kan svare på dette eller hint spørgsmål, stillet på de forskellige sider. Men når man får på fornemmelsen, at spørgeren (ingen nævnt ingen glemt) ikke gider gøre sig de simpleste ting for at få viden selv, så gider man ikke tá til tasterne. Jeg gør ihvert tilfælde ikke.

Med venlig hilsen en ikke sur gammel mand;-)

--
Steffen Dresler

litteratur om driftsmateriel

af UTJ, 7/4 2013, 11:37 (4068 dage siden) @ Jens Møller

Betaler DU for trykningen og køber de første 100 eksemplarer af omtalte bog??

- og honorar til forfatteren, for nu er det således at man ikke bare bestiller jernbanelitteratur, når det nu bliver skrevet med en høj grad af 'con amore'.

Optryk har det med at henligge og så skal de konkurrere med brugtmarkedet, hvor den brugtprisen altid vil ligge lidt lavere end prisen på den genoptrykte.

Man kan så opstøve en brugt eller vente til en eller anden (tjaaah der er vel flere om Personvognsbogen, men det blev ikke nævnt) gider at skrive om godsvogne.

Måske lidt gnavent, men der er en grad af dovenskab med hensyn til selv at opstøve oplysninger, som man nutildags tror blot kommer flyvende ned i gabet, som om man er en fugleunge, der venter på mor-fugl med regnorm i næbbet.

litteratur om driftsmateriel

af gamle ole, 7/4 2013, 12:49 (4068 dage siden) @ UTJ

Tja, troedede blot at der kunne være tale om en "discountløsning", men så enkelt var det så ikke, så det tog er kørt.


ole

litteratur om driftsmateriel

af Svend, 7/4 2013, 13:00 (4068 dage siden) @ gamle ole

Så´n hånden på hjertet: Hvor meget leder du selv "her og der og rundt omkring", hvor der er brugte jernbanebøger til salg? Man skal være om sig, og som jeg skrev et andet sted, kunne du - for få penge - have bragt flere af de køreplaner, som du efterlyser den ene gang efter den anden, med hjem fra Køge.

God jagt!

--
Svend

litteratur om driftsmateriel

af steenth, 8/4 2013, 19:21 (4066 dage siden) @ Jens Møller

Betaler DU for trykningen og køber de første 100 eksemplarer af omtalte bog??

Det kunne være oplagt at mange gamle titler kunne leveres via "print on demand" - så behøver man ikke at trykke et stort første oplag til lager.

Mvh
Steen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak