Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

øst/nordjylland, status mm (Jernbanen i dag)

af gamle ole, 30/6 2013, 13:20 (3960 dage siden)

Hej

har lige været i Ålborg, 5 år siden.
Der dukkede nogle observationer/spørgsmål op på turen.
1 Hvilken status har Lindholm St egentlig?
Den fungerer jo som en slags "endestation", men er der blot tale om den sædvanlige "S-togs-trinbrætmodel"?
-eller er der sidespor, depotspor mm, eller er det nstadig Ålborg St der er "Hovedbanegården"? Her er der ihvertfald stadig opstillingsspor med materiel.

I randers så det ud til der var hele 2-3 østligt gående sidespor der så intakte ud! I hvertfald 2 af disse må jo være de nedlagte strækninger, men hvad er status?
(Der så iøvrigt lidt dødt u på "museet", bortset fra at en række IC-4 måske allerede var ivergået til museumsafd?, he he)

I langå så det ud som om der er noget der ligner en tidligere jernbanebro S-Ø for stationen, men her har jo aldrig været nogen bane???

Det ser ud til at der ikke er noget som helst der har bevæget sig på Handest-Mariagerbanen. Er det spor overhovedet brugbart?


hilsen Ole

Avatar

øst/nordjylland, status mm

af BoergeOf61, Randers C, 30/6 2013, 13:36 (3960 dage siden) @ gamle ole

Mariager-Handest veteranjernbanehar en køreplan, så de har nok togdrift.

I Randers benyttes kun spor 1 og spor 3 til ordinære tog. Et spor til industriområder ved havnen benyttes stadig efter behov. Det er sporet, der går langs Tørvebryggen. Et andet sidespor bruges ikke, men ender brat ved Aarhusvej og Gudenåcentret, så vidt jeg husker.
IC4-togene fik jeg forklaret på http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=63869 .

øst/nordjylland, status mm

af gamle ole, 30/6 2013, 13:40 (3960 dage siden) @ BoergeOf61

Tak. Det går jo lidt hurtigt når man lige "flyver" forbi, men det lyder jo rigtigt.


Ole

Avatar

øst/nordjylland, status mm

af BoergeOf61, Randers C, 30/6 2013, 13:48 (3960 dage siden) @ gamle ole

Ja, og to østgående sidespor er knap synlige for de, der "flyver" forbi. Det, der stadig benyttes efter behov, ligger på den modsatte side af regnskovens markante kupler og Lidl, mens det lukkede sidespor ender på den modsatte side af den blå bro.

øst/nordjylland, status mm

af gamle ole, 1/7 2013, 11:12 (3959 dage siden) @ BoergeOf61

Nåh, også på vestsiden må det jo være?
næste gang må jeg vist hellere stå af toget og snuse rundt.

Ole

øst/nordjylland, status mm

af Smed, 30/6 2013, 13:36 (3960 dage siden) @ gamle ole

Prøv nu lige at lede efter svarene først inden du fylder forum op med underlige og ligegyldige spørgsmål. Svarene på dine spørgsmål findes ret let ved lidt brug af google...

Mvh.

Søren

Avatar

øst/nordjylland, status mm

af BoergeOf61, Randers C, 30/6 2013, 19:56 (3960 dage siden) @ gamle ole

I langå så det ud som om der er noget der ligner en tidligere jernbanebro S-Ø for stationen, men her har jo aldrig været nogen bane???

Google Maps afslører ingen jernbanebro der, men stationens udgang til forpladsen er på 1. sal.

øst/nordjylland, status mm

af Thansi, 30/6 2013, 20:38 (3960 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole.

Pas på med hvad du skriver herinde, nogen bliver altid sure når der spørges om noget der kan findes på nettet ;-)

Broen S-Ø for Langå er den gamle jernebanebro. Den nuværende er fra 1952.

Prøv dette link: http://www.museumilangaa.dk/BANEN/INDEX.HTM#D
Der er en del om banen i Langå.

Spørg endelig, hvis der er mere du er i tvivl om, jeg bliver ikke sur :-)


Mvh
Torben

øst/nordjylland, status mm

af gamle ole, 1/7 2013, 11:27 (3959 dage siden) @ Thansi

Mange tak.


Så må banen jo så være omlagt til den nuværende mere vestligt placeret bro, så vidt jek kan regne ud.

Ole

øst/nordjylland, status mm

af peter dj, 1/7 2013, 09:31 (3959 dage siden) @ gamle ole

Hej!

Angående Randers. Her går sporet fra forbi Regnskoven og til havnen og videre ud til Bombardier (eks Scandia). Dette var også Hadsundbanens spor, da sporet løb igennem "scandia´s" fabriksområde og ud igennem Dronningborg. Sporet ender ved den tidligere mejetærsker fabrik Dronningborg.
Det andet spor gik videre "Den blå bro" ud til Grenå. Broen anvendes idag til cykel/gangbro. Banen er bevaret som veteranbane ud til Allingåbro. Der var sidespor til "Randers havn syd" fra Strømmen station. Banen bruges til skinnecykler fra Allingåbro imod Randers.
Derimod er der på den anden side af Gudenå broen lavet et spor ud til netop denne bane. Så der køres egentlig imod "færdselsretningen" for og komme ind på dette.

Mvh peter

Avatar

øst/nordjylland, status mm

af BoergeOf61, Randers C, 1/7 2013, 09:47 (3959 dage siden) @ peter dj

Det andet spor gik videre "Den blå bro" ud til Grenå. Broen anvendes idag til cykel/gangbro. Banen er bevaret som veteranbane ud til Allingåbro. Der var sidespor til "Randers havn syd" fra Strømmen station. Banen bruges til skinnecykler fra Allingåbro imod Randers.

Der ligger endnu et spor nær den blå bro og Gudenåcentret. Det krydses af en gangsti mellem centrum og Kristrup mellem nogle træer.

I øvrigt må jeg erkende, jeg igen huskede forkert i weekenden. Set fra de ordinære tog ligger havnesporet, der stadig benyttes, foran Lidl men bag regnskoven.

Jeg vil prøve at komme ud og se på området i dag.

øst/nordjylland, status mm

af peter dj, 1/7 2013, 10:54 (3959 dage siden) @ BoergeOf61

Det er netop dette spor jeg tænkte på. Den tidligere Grenå bane. Istedet for og krydse Gudenåen på "Den blå bro", køres der idag mod syd af det nordgående spor på hovedbanen. Og lige efter at have krydset Gudenåen er "Eks Grenåbanen" blevet tilsluttet det nordgående spor. Så der er stadig mulighed for og benytte dette.
Djursland for fuld damp kørte veteran kørsel på det til Allingåbro, men er ikke benyttet de seneste år. Der blev kørt fra Regnskoven og ud til banegården, for så og køre imod strømmen/Allingåbro. Det er her som du skriver at stien krydser banen ved Gudenå centret til Vorup.

mvh peter

øst/nordjylland, status mm

af gamle ole, 1/7 2013, 11:24 (3959 dage siden) @ BoergeOf61

Ja ikke så underligt med alle disse elementer når man bare lige ser det fra toget.
Det var alligevel mere komplicwewt end som så.


Ole

Avatar

øst/nordjylland, status mm

af BoergeOf61, Randers C, 1/7 2013, 12:19 (3959 dage siden) @ BoergeOf61

Når ret skal være ret, er det vist egentlig Vorup, der ligger på den side af Århusvej, hvor Gudenåcentret ligger.

[image]
Gang- og cykelsti ved Gudenåcentret.

[image]
Samme jernbanes overskæring af Aarhusvej. Jeg kan ikke se, hvor den ender, eller om den er lukket. Den ser ikke lukket ud, og bommene er der jo stadig.

--------------
To billeder fra havnen over for Busterminalen

[image]

[image]

øst/nordjylland, status mm

af gamle ole, 1/7 2013, 14:13 (3959 dage siden) @ BoergeOf61

Næh, det ser ud til der stadig "er hul igennem". Det var jo også det der slog mig set fra toget, at det så intakt ud

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak