Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Himmelekspressen. (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/9 2011, 20:05 (4602 dage siden)

Overført "Gamle Ole-bemærkning", der næsten kræver en særskilt tråd:

"Fin ide. Vi ta´r s´gu Himmelekspressen. Hilsen ole"

-----------

HIMMELEKSPRESSEN.

Hvem har billeder og tekster til en "Fællesside" ???


Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

(Skulle der være en enkelt eller to, der ikke kender "Himmelekspressen", drejer det sig om den/de gamle personvogne, der blev opstillet ved Vasbygade i Københavns Sydhavn som midlertidigt hjemsted/overnatningslokaler for nogle af byens mange hjemløse.

Der var (er) tale om en privat organisation, oprettet i høj grad for at undgå, at de hjemløse tog ophold i "tilfældige" godsvogne, og dermed var til fare for både dem selv, men måske også andre, når de færdedes på rangerarealerne om natten i mørke, og måske ikke altid lige ædru.

Scan og send ! ! ! )

Himmelekspressen.

af Georg Schmidt, 22/9 2011, 23:26 (4602 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Disse sammenbragte CY ser ikke særlig "Himmelske" ud, "ekspressen" stod vel et andet sted.
[image]
[image]
Gb 1969.
Mvh
Georg

Himmelekspressen.

af UTJ, 22/9 2011, 23:36 (4602 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er CY 4614 (forrest) og CY 4627 der stod opstillet som skur på Gb og det er rigtigt at det ikke har noget med Himmelekspressen af gøre........

Himmelekspressen.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/9 2011, 23:53 (4602 dage siden) @ UTJ

Hvis man ser på min side: "Københavns Godsbanegård - Det sydvestlige hjørne", stod vognene cirka dér, hvor ordet "Lastbilerne" står (nederst til venstre) på den lidt fortegnede kortskitse (Parallelt med Vasbygade, men et stykke inde fra gaden).

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=gb----det-sydvestlige-hjorne

Himmelekspressen.

af Ole M. Nielsen ⌂, 23/9 2011, 08:51 (4602 dage siden) @ UTJ

Det er CY 4614 (forrest) og CY 4627 der stod opstillet som skur på Gb og det er rigtigt at det ikke har noget med Himmelekspressen af gøre........


og Q-vognene er (set fra CY-enden) QG 32977, QG 33749, QG 32858 og QG 33963.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Himmelekspressen.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/9 2011, 09:20 (4602 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole.

Vil/kan Du (eller UTJ) så også opgive CY´erne igen, f. eks. set fra Q-vognene.

En betegnelse som "forreste" er ikke altid den bedste på et foto. Er det set i forhold til et muligt lokomotiv, set i læseretningen eller er det den nærmeste.

Du opgiver os her et fast punkt: Skillelinien mellem CY´ere og Q-vogne. Der kunne evt. også være skrevet: Den nærmeste Cy´er.

. . . og så har Du/I måske også bedre fotos af dem, end det foto, der ligger på min side (scanning af et ældre Polaroid-foto) ??? Georg Schmidt´s foto lægges ind i løbet af dagen.

Erik V.
www.evp.dk

Himmelekspressen.

af Ole M. Nielsen ⌂, 23/9 2011, 16:54 (4601 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Ole.

Vil/kan Du (eller UTJ) så også opgive CY´erne igen, f. eks. set fra Q-vognene.

En betegnelse som "forreste" er ikke altid den bedste på et foto. Er det set i forhold til et muligt lokomotiv, set i læseretningen eller er det den nærmeste.

Du opgiver os her et fast punkt: Skillelinien mellem CY´ere og Q-vogne. Der kunne evt. også være skrevet: Den nærmeste Cy´er.

Per Topp's notater siger :

CY 4627 - CY 4614 - QG 32977 - QG 33749 - QG 32858 - QG 33963.
Sidevæggene på den ene side af QG-vognene skulle angiveligt være fjernet (?).
Vognene ophugget i 1972.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Himmelekspressen.

af UTJ, 23/9 2011, 19:22 (4601 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole.

Vil/kan Du (eller UTJ) så også opgive CY´erne igen, f. eks. set fra Q-vognene.

En betegnelse som "forreste" er ikke altid den bedste på et foto. Er det set i forhold til et muligt lokomotiv, set i læseretningen eller er det den nærmeste.

Du opgiver os her et fast punkt: Skillelinien mellem CY´ere og Q-vogne. Der kunne evt. også være skrevet: Den nærmeste Cy´er.


Per Topp's notater siger :

CY 4614 - CY 4627 - QG 32977 - QG 33749 - QG 32858 - QG 33963.

Topp har ombyttet CY'erne. Den nærmest sporstopperen er 4614.

Himmelekspressen.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/9 2011, 23:46 (4602 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, --himmelske er de ikke, men de "himlede" kort efter, --jfr. teksten fra min "side" om København Gb, Vognekspeditionen:

"Speditionsfirmaet K. Gyldenstein´s Eftf.´s forhenværende kontor-vogne, tilsyneladende et par gamle Cy-vogne, for enden af spor 65.

Vognene har tydeligvis kendt bedre dage, og blev fjernet kort tid efter."

Må dine billeder indgå på omtalte side ???


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=vognekspeditionen

Himmelekspressen.

af gamle ole, 23/9 2011, 15:39 (4601 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Egentlig en skæg historie. Jeg opfattede dit indlæg i overført betydning, og med Himmelekspressen mente jeg så at vi kunne sidde oppe i himlen og styre jernbanedriften.
Jeg havde da helt glemt den jordiske himmelekspres på Gb!, og nu får vi nogle fine fotos ud af det, og ikke religiøse symboler.
Det er da morsomt, og god weekend til alle (og jeg havde nær sagt amen, for nu at blive i det religiøse):-D


Hilsen Ole

Himmelekspressen.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/9 2011, 17:38 (4601 dage siden) @ gamle ole

Egentlig en skæg historie. Jeg opfattede dit indlæg i overført betydning, og med Himmelekspressen mente jeg så at vi kunne sidde oppe i himlen og styre jernbanedriften.
Jeg havde da helt glemt den jordiske himmelekspres på Gb!, og nu får vi nogle fine fotos ud af det, og ikke religiøse symboler.(evp-markering)
Det er da morsomt, og god weekend til alle (og jeg havde nær sagt amen, for nu at blive i det religiøse):-D


Hilsen Ole

"...fine fotos". Åhhh ja, --nu må vi se. Jeg har desværre ikke nogle -så havde de være på nu, --og der har ikke været "telefonstorm". Vi må se. Niels Munch oplyser, at DJKs artikeldatabase nævner en artikel om "Himmelekspressen" i 1952 -åbningsåret.
Desværre går mine egne blade kun tilbage til 1957, -så der mangler lige 5 år ! ! !

Om Himmelekspressen lige dette (med henblik på hj.siden):

"Efter 2. verdenskrig havde DSB store problemer med hjemløse, der færdedes på skinnerne på Københavns Godsbanegård om natten i håb om at finde en åbentstående godsvogn, der kunne give dem ly for natten. Residerende kapellan ved den Apostolske kirke, N.K. Stampe og vognmand Svend Aage Johannessen, indgik sammen en aftale med DSB om, at DSB stillede et antal gamle jernbanevogne til rådighed for byens hjemløse. Vognene blev henstillet på DSB´s terræn ved Vasbygade og indviedes i 1952 under navnet "HIMMELEKSPRESSEN".

Himmelekspressen er et herberg for hjemløse mænd, og tilbyder et gratis ophold over natten med morgen- og aftensmad for beboerne. Herberget drives udelukkende for private midler og ved hjælp af frivillig, ulønnet arbejdskraft. Et antal af Apostelkirkens kirkegængere stillede i årenes løb troligt op og smurte mad til mændene på Himmelekspressen.

I 1972 fik institutionen af DSB overdraget en bygning ved Vasbygade, som - med 50 pladser- huser de hjemløse den dag i dag."


Som nævnt: Billeder modtages meget gerne.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Himmelekspressen.

af Olaf Berg Nielsen @, Hurup Thy, 20/6 2012, 22:39 (4330 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Ole!

Ser først i aften din efterlysning om billeder af Himmelekspressen. Jeg var med til, sammen med vognmand Svend Aage Johannesen, at sætte jernbanevognene på plads og indrette dem til sovesale etc. Senere var jeg med til at indrette foreningen Hjemløses venner i en gammel jernbanevogn ikke så langt fra Himmelekspressen. Vi boede i H/F Ørsted lige ved siden af.

Lige i øjeblikket har jeg ikke tid, men skal lede billeder og min skolestil om projektet frem.

Med venlig hilsen

Olaf Berg Nielsen

Himmelekspressen.

af gamle ole, 23/9 2011, 17:10 (4601 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Og nu vi alligevel er landet- i det jordiske område-, ved vi jo alle hvor lidt der er tilbage af Gb og omegn.
Jeg var til konference i onsdags i det gamle loko-værksted på CVK. Det var en underlig oplevelse. Jeg var der som erhvervspraktikant omkring 1965 som eletromekaniker, med den skjulte dagsorden at snige mig rundt i det forjættede land. Det vrimlede jo med blå mænd og aktivitet dengang, og nu er området jo nærmest en slags død ruinby med en smule aktivitet.
Nye tider nye skigge, eller fra varm damp(lokomotiver), til varm luft-konferencer:-D

hilsen Ole

Himmelekspressen.

af Bent Jensen @, 24/9 2011, 11:35 (4601 dage siden) @ Georg Schmidt

Min barndomstid på Vesterbro førte mig tit til lokomotivremisen på Otto Busses vej men
når jeg cyklede derfra gik turen ofte af Vasbygade og et stenkast fra H C Ørsteds værket
stod Himmelekspressen, jeg forstod ikke rigtig den gang at der kunne bo mennesker der,
men folk kom faktisk kun om natten og havde et sted at sove og så var de også garanteret
lidt morgenmad. Senere var det i 70 erne der blev togvognene fjernet og erstattet af
nogen bygninger i det vi kaldte gasbetonsten, ikke så hyggeligt men måske mere lunt
end de gamle togvogne.

De fleste af de folk der kom der var ret fredelige, selvfølgelig spurgte de ofte mig
en ung knægt om jeg kunne undvære et par mønter til lidt "koger" kogesprit det var det
alkohol de havde råd til at køge.

Jo man så mange af livets skyggesider dengang på Vesterbro og jernbanen spillede en stor
rolle med arbejdspladser og meget andet oplevelser for en lille knægt der så på tog fra
Dybbølsbroen.

Med venlig hilsen

Bent

Himmelekspressen.

af Bent Jensen @, 24/9 2011, 11:40 (4601 dage siden) @ Bent Jensen

Hmm stavefejl i min maskine det er ikke Køge jeg mener, men der skulle stå Købe

mvh Bent

Himmelekspressen.

af Niels Munch, 23/9 2011, 11:41 (4602 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,

Jeg erindrer en artikel om "Himmelekspressen" i Rybro's "Jernbane-Bladet".

Jf. DJKs artikeldatabase var det i nr. 12. årgang 1952. Jeg har ikke dette nummer i mit arkiv.

M.v.h.
Niels

Avatar

Himmelekspressen.

af Per Hauberg, 24/9 2011, 03:31 (4601 dage siden) @ Niels Munch

I Jon Iversens film "Avismanden" fra 1952 med Ib Schønberg i hovedrollen, er der en lille flok subsistensløse, der holder til i en gammel 1. klasse vogn. der er en smule mere eller mindre kunstig rangerstøj i baggrunden, men man ser ikke køretøjer i bevægelse, ligesom personvognen ikke er identificérbar.
Vagabonderne går langs spor og et højt murværk, jeg heller ikke kender, og passerer undervejs en tender (måske et helt lok) med et 600-nummer.
For de tilpas nysgerrige findes filmen på dvd - givetvis på tilbud. Virkelige kendere vil måske kunne genkende omgivelserne i nattemørket.
Det mest underholdende er de mange tidstypiske scenerier fra Vesterbro (incl. sporvogne). Historien er typisk een af den påtaget "seriøse" skuffe, Palladium lavede med jævne mellemrum for at tilfredsstille bevillingsmyndigerne, der havde svært ondt af den folkelighed, foretagendet ellers producerede.

vh

Per

Himmelekspressen.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/9 2011, 09:43 (4601 dage siden) @ Per Hauberg

I Jon Iversens film "Avismanden" fra 1952 med Ib Schønberg i hovedrollen, er der en lille flok subsistensløse, der holder til i en gammel 1. klasse vogn. der er en smule mere eller mindre kunstig rangerstøj i baggrunden, men man ser ikke køretøjer i bevægelse, ligesom personvognen ikke er identificérbar.
Vagabonderne går langs spor og et højt murværk, jeg heller ikke kender, og passerer undervejs en tender (måske et helt lok) med et 600-nummer.
For de tilpas nysgerrige findes filmen på dvd - givetvis på tilbud. Virkelige kendere vil måske kunne genkende omgivelserne i nattemørket.
Det mest underholdende er de mange tidstypiske scenerier fra Vesterbro (incl. sporvogne). Historien er typisk een af den påtaget "seriøse" skuffe, Palladium lavede med jævne mellemrum for at tilfredsstille bevillingsmyndigerne, der havde svært ondt af den folkelighed, foretagendet ellers producerede.

vh

Per

-------------

At Ib Schönberg er med i ovennævnte film fra 1952 -indvielsesåret for Himmelekspressen- hænger måske/sikkert sammen med, at han også, en overgang, var medlem af bestyrelsen bag Himmelekspressen. Det kunne vel næsten ligne en tanke, at forarbejderne til / optagelserne af filmen "Avismanden", har ført til oprettelsen af institutionen.

Filmen må jeg se efter, næste gang jeg kommer til Byen (København forstås - den slags finder man ikke i Ballerup).

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Himmelekspressen.

af Bent Jensen @, 24/9 2011, 11:45 (4601 dage siden) @ Per Hauberg

Jeg har ikke selv set filmen endnu, men der var i den tids Vasbygade før fisketorvet og alt det der der var bede fir ebdeb af Fisketorvet og over mod H C Ørsteds værket flere virksomheder og
blandt andet en lang rød mur og ved siden af var der flere jernbanespor (jeg erindrer ikke hvilken virksomhed det drejedes sig om men Vadbygade var ofte trafikeret af rangermaskiner og godsvogne.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Himmelekspressen.

af Bent Jensen @, 24/9 2011, 11:49 (4601 dage siden) @ Bent Jensen

nede for enden af fisketorvet skal der stå

Bent

Himmelekspressen.

af Bent Jensen @, 24/9 2011, 11:52 (4601 dage siden) @ Bent Jensen

det er ikke min dag idag, Vadbygade er Vasbygade

Bent

Himmelekspressen.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/9 2011, 12:05 (4601 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg har ikke selv set filmen endnu, men der var i den tids Vasbygade før fisketorvet og alt det der der var bede fir ebdeb af Fisketorvet og over mod H C Ørsteds værket flere virksomheder og
blandt andet en lang rød mur og ved siden af var der flere jernbanespor (jeg erindrer ikke hvilken virksomhed det drejedes sig om men Vadbygade var ofte trafikeret af rangermaskiner og godsvogne.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

-----------

Filmen "Avismanden" kan købes over nettet:

http://www.danskefilm.dk/ ==> Avismanden. Et par firmaer reklamerer med den. Kr. 69.- + porto 29.- . Jeg håber, at min er under pakning :-)

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=himmelekspressen
(desværre er der stadig ingen fotos på "siden")

Himmelekspressen.

af Bent Jensen @, 24/9 2011, 16:17 (4600 dage siden) @ Per Hauberg

Rangerstøjen kunne måske godt være ægte da jeg var barn kunne man tydelig høre rangerstøj
fra godsbanens rangerbjerge jeg har tilgode at se filmen men i køkkenet i vores 3 værelses
lejlighed på femtesal på Vesternro havde vi jævnlig rangerstøj, udstrømmende damp lyd
og meget andet fra jernbanen.og når man så kom ned til for eksempel Dybbølsbro sikken
et leben der var, dengang var der tusindvis af arbejdere ved jernbanen havnen og meget andet
industri.

jeg kan næsten høre det for mig stadig selvom det er mange år siden jeg flyttede fra Vesterbro.

Bent

Himmelekspressen.

af Jens Bruun-Petersen, 24/9 2011, 13:26 (4601 dage siden) @ Niels Munch

Der var også en artikel i Dansk lokomotivmands Tidende i april 1965. Kopi haves og er netop scannet. Se nedenfor. Artiklen er skrevet af Chris Parø og publiceret 20. april 1965.

Vognkasserne er, så vidt det kan ses, 5 IG, 1 AF og 1 CX. AF-vognen var indrettet som sovevogn, CX'en var måske opholdsvogn og spiserum, og godsvognene var blandt andet vaskerum. Dette vurderer jeg på grundlag af billederne.

Da familien fik bil i 1954, kom vi af og til forbi Vasbygade, når vi kørte til København. Vognkasserne var blegrøde og med lyse trærammer på AF-vognen.

[image]

[image]

[image]

Venlige hilsener

Jens

Avatar

Himmelekspressen.

af Per Hauberg, 24/9 2011, 15:56 (4600 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Billederne herover viser, at artiklen enten er lavet på et senere tidspunkt, så man har haft tid til at indrette kupeerne til egentlige soverum - eller at filmen simpelthen er optaget i en hensat vogn et tilfældigt sted, for Johannes Meyer tager sin lur i en regulær, men hærget kupe med originalt first class møblement med mars-betræk og hvide nakkeovertræk. Meyer og de andre stiger også ombord fra sporniveau uden perron.

vh

Per

Himmelekspressen.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/9 2011, 16:18 (4600 dage siden) @ Per Hauberg

Hej Per.

Som Du vil kunne / vil komme til at kunne se på min hj.side, -der kommer yderligere tekst- så er filmen planlagt og optaget til premiere i foråret 1952, og "Himmelekspressen" blev først indviet i løbet af 1952.

Som en slags forløber for "Avismanden", må vi nok betragte filmen "Café Paradis", fra året 1951. Temaet/-erne ligger jo meget nær, og med et vist personsammenfald.

"Café Paradis" er da også direkte nævnt i Aage Falk Rønne´s bog: "Avismanden".

Mon ikke det er tanker, der er opstået under filmoptagelserne, Ib Schönberg blev jo også medlem af bestyrelsen af institutionen ! ! !

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=himmelekspressen

Avatar

Himmelekspressen.

af Per Hauberg, 25/9 2011, 05:02 (4600 dage siden) @ Erik V. Pedersen

"Himmelekspressen" Producent: Palladium Premiere Palladium 14.4.-2.6.1952

Et par klip fra pressens bevægende enige anmeldelser:

"...Schønberg er behageligt afdæmpet som avismandshelgen med Vorherre ved sin side og kaffekanden i hånden, men filmen er lavet med dræbende, jordslået pietetsfølelse. Selv de personer, der er ude på noget syndigt, synes lammet af nobel afmagt" (Morten Piil, Information ved gensyn 1998.

"Tåler i smagløshed og pinlighed sammenligning med de to andre attentater mod kristendommen, som dansk film i den forløbne sæson har taget på samvittigheden, "Fodboldpræsten" og "Det Sande Ansigt".
Werner Thierry, Land & Folk 1952.

Tjuhej !

Himmelekspressen.

af Steff, 24/9 2011, 21:05 (4600 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Godaften!

Jeg kan kun huske ”Himmelekspressen” fra de senere murede bygninger. Men jeg så lige dele af filmen ”Avismanden” igennem, der jo – som tidligere beskrevet – indeholder sekvenser af hjemløse, der søger nattely. Så der blev klippet et par billeder. Det hele er meget mørkt og jeg har prøvet at lysne det lidt.
Stedmæssigt genkender jeg ikke området, men der passeres en vamemaskine, ganske sikkert en litra G IV, da man kan tyde et sekstal på bagende af den forhøjede vandkasse. Så det kunne tyde på, at G-maskinen står ved et persontogsdepot.
[image]
Som togforvarmningsmaskine for personvogne på Belvederegruppens spor, havde 1. Distrikt i København længe anvendt DSB litra G nr. 613, der var blevet udrangeret 23-06-1937 og siden da anvendt i ”varmeperioden”. Så mit bud er, at denne sekvens er optaget på Belvedere ved varmemaskinen DSB litra G nr. 613.
[image]
Personvognen man træder op i ligner for mig en kombineret 1. og 2. klasses pladebeklædt vogn: Litra må andre kunne finde ud af hvis det skrevne tal med kridt 161 på overgangspladen kan bruges.
[image]
Gangsiden i vognen.

Fortsat god aften.

--
Steffen Dresler

Himmelekspressen.

af OJK37, 24/9 2011, 21:45 (4600 dage siden) @ Steff

Nu kan jeg altså ikke længere lade være at blande mig! Indtil 1963 havde jeg min gang i Vasbygade, idet min far og mor havde kolonihave i haveforeningen ”Kleis Minde” have nr. 20.
Haven lå næsten lige dér, hvor den nuværende ”Himmel-ekspres” ligger. Vasbygade var dengang brolagt og rangersporet lå mellem cykelstien og vejen. Den ”røde mur”, som nævnes i tråden skjulte ”Lemwig Müller & Muncks” jernplads og havn. Til rangering og kranopgaver havde man 3 skinnekørende kraner, 2 dampkraner og en motorkran, sidstnævnte lignede til forveksling Märklins 3-akslede kran. Hvor rangersporet til bl.a. Teglholmen krydsede Vasbygade lå margarinefabrikken Otto Mønsted.
Den gamle Himmelekspres lå ca. over for Belvedere-kloakken og jeg husker tydeligt især ”tagryttervognen” med hvidmalede vinduesrammer. Min mor advarede os drenge mod ”spritterne”, der hen mod aften kom dinglende mod ”ekspressen”, men de var skam fredelige nok.
Nå – et gammelt fjols blev nok lige nostalgisk!
Ole-Jørn
[image]
Vasbygade ca. 1960, "ukendt" F, foto: OJK

Avatar

Himmelekspressen.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 24/9 2011, 23:17 (4600 dage siden) @ OJK37

[image]

Fint billede af en offentlig ansat, der har stået stille så længe, at han er sunket ned i jorden. :-D

--
[image]

Himmelekspressen.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/9 2011, 22:03 (4600 dage siden) @ Steff

Hej igen.

Steff, --se tidligere svar.
Filmen er tilsyneladende optaget tidligere end "Himmelekspressen" blev åbnet, så mon ikke optagelserne har givet anledning til beslutningen ???

Der komme noget på min side herom senere på aftenen.

Erik V.
www.evp.dk

Himmelekspressen.

af Steff, 24/9 2011, 22:43 (4600 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Godaften Erik m. fl.

Er helt med på at "Himmelekspressen" - den stationære og rigtige - er åbnet senere og højst sandsynligt med bl.a. baggrund i filmen "Avismanden".
Men den interesserer mig nu ikke, jeg synes bare det var sjovt at finde ud af, hvor sekvensen i filmen "Avismanden" var optaget og hvilket lokomotiv, der kunne ses i baggrunden. Det var såmen det hele. Alt det andet overlader jeg til dem med forstand på den rigtige og stationære "Himmelekspres":-) . Og der er jo heldigvis kommet mange god informationer.
Fortsat god aften

Steff

--
Steffen Dresler

Himmelekspressen.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 25/9 2011, 09:13 (4600 dage siden) @ Steff

161 på overgangsbroen refererer til det tognummer vognen/stammen skulle bruges til da der holdt mange stammer til afgang i Belvedere. Vognen er så af en eller anden årsag på vej til værksted.

Filmen kan være "Avismanden" eller "Taxa K 1640 efterlyses", hvor der i slutningen er ca 15 minutters "forfølgelse" omkring og på Maskindepot Gb, fantastiske stemningsbilleder med masser af damp m.m.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Himmelekspressen.

af Jens Bruun-Petersen, 25/9 2011, 23:37 (4599 dage siden) @ Steff

På det første billede ses lidt af en godsvognsgavl med nummeret 439. Den meget karakteristiske konstruktion tilhører den meget brede gasvldør, som sjællandske lukkede godsvogne normalt havde i den ene ende. I slutningen af 1930'erne forsvandt gavlnumrene ved DSB, sikkert samtidig med, at man på godsvogne gik over til "højrestillet påskrift". ID 4396 blev udrangeret i 1935, så det kunne godt være den. Se http://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?Aar=1893&VognID=10432.
Billede 2 viser gavlen af en hvilken som helst pladebeklædt trævogn. Nummer "161" er tognummeret, normalt skrevet bag på sidste vogn i en stamme, så rangerpersonalet på København H kunne rangere den rigtige stamme til perron. Tog 161 var et persontog på Sydbanen, København H afgang 16.20, Gedser ankomst 21.54. Oprangeringen i 1952 var
P-maskine-2 C (Roskilde)-2 C (Næstved)-C-CM-ECO (Gedser)-DJ (Nykøbing F)-Sp 31 (Maribo)-I 212 (Næstved). Et "arbejdende persontog", nærmest at sammenligne med et blandettog. Togart P 300/200. "C" er uspecificeret fællesklassevogn. "Sp" er "spandevogn", dvs. tom mælkevogn. "I" er ilstykgodsvogn, her nr. 212 til Næstved. Tognummeret på billedet må være skrevet på forreste vogn og her af hensyn til lokomotivpersonalet på maskinen, der via "Maskinbakken" er kommet til personvognristen.

Venlige hilsener

Jens

Avatar

Himmelekspressen.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/7 2013, 21:59 (3946 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg sidder og ser tv-programmet "Monopolets helte", denne gang med dokumentaristen Poul Martinsen. Det fremgår af udsendelsen, at Gerda Pullen i 1956 lavede et tv-program om Himmelexpressen. Programmet hed "Himmelexpressen". Det er ikke at finde på Bonanza. Jeg kan i hvert fald ikke finde det.

I programmet "Monopolets helte" vises kun ganske få klip fra tv-programmet "Himmelexpressen". Hvor meget ferrovialt indhold der er i tv-programmet "Himmelexpressen" fortaber sig i skrivende stund i tågerne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Himmelekspressen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/5 2015, 12:08 (3269 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hvem har billeder og tekster til en "Fællesside" ???


Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]
Jernbane-Bladet, 9. årgang nr. 12, december 1952, side 275-276. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Himmelekspressen - artikel i "Vor Stand" 1952

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/4 2018, 13:14 (2198 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Artikel i Vor Stand, 15. september 1952.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

[image]

[image]

[image]Arkiv: Det Kongelige Bibliotek Aarhus/Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak