Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Døre til 2. G S-tog (Generelt)

af Triangel, 15/7 2013, 16:50 (3949 dage siden)

Hej Alle i forummet


Hos museumstog i København har vi haft tyveri af 12 par dører til vores 2. generations S-tog.

Dørene er med vold og magt brækket ud af toget.

Det er muligt at dem som har beriget sig dørene, måske er nogle der vil forsøge at sælge dem !

Derfor hvis der er nogle herinde, der får nys om nogle døre skulle være til salg vil vi gerne vide det.


kontakt vedrørende ovenstående : webmaster@museumstog.dk


På forhånd tak.


Mvh Mikkel

Døre til 2. G S-tog

af glade-koege ⌂, køge, 15/7 2013, 19:46 (3949 dage siden) @ Triangel

Sørgeligt.

Mit bud er i burde kontakte alle skrotfirmaer i danmark og tyskland med en efterlysning da de sikkert bliver solgt til skrot og derved står vi vel tilbage med ingen brugbar 2G s-tog mere hvilket ville være rigtigt trist, ser frem til mine sønner en dag kan få en tur vil man sætte det i stand en dag.

Døre til 2. G S-tog

af Jens Møller, København S, 15/7 2013, 21:52 (3949 dage siden) @ Triangel

Det er da noget af det mest underlige tyveri jeg nogensinde har hørt om; at brække døre af gammelt jernbanemateriel! Dørene er jo ikke fremstillet af hverken guld eller sølv, men højst sandsynligt af aluminium. Gad vide, om det er samme type skruppelløse skabninger, som heller ikke holder sig for gode til at stjæle kobber og messing fra gravsteder på div. kirkegårde her i landet. Man kan have meget konkrete mistanker om hvilke grupper der udfører den slags tyverier, men det må man jo ikke sige højt mere; endsige tænke!

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Døre til 2. G S-tog

af JensenJ, 16/7 2013, 12:47 (3948 dage siden) @ Jens Møller

Mærkeligt tyveri ja! Men var der ikke et sæt fra Odense og Rødekro eller er det skrottet?

Døre til 2. G S-tog

af TeamBaumann, Hjordkær, 16/7 2013, 14:50 (3948 dage siden) @ JensenJ

Sættet i Rødekro står der stadig endnu, ved samme plads siden de sidste 5 år.
Og de har alle sammen stadig dørende i god behold.
De trænger til mere eller mindre til velligeholdelse´, pga. de er ved at ruste op eller forfalde,vis man kalde det.

Døre til 2. G S-tog

af JensenJ, 16/7 2013, 15:13 (3948 dage siden) @ TeamBaumann

Ja okay det fandme ærgeligt... At Danmark er forholdsvis dårlige til at passe på gammelt håndværk i forhold til feks Tyskland...

Døre til 2. G S-tog

af Information @, 16/7 2013, 20:13 (3948 dage siden) @ JensenJ

Ja okay det fandme ærgeligt... At Danmark er forholdsvis dårlige til at passe på gammelt håndværk i forhold til feks Tyskland...

Det kan man også finde ud af i Tyskland:

2012: Am Nachmittag des 16.01.2012 treten die schlimmsten Befürchtungen ein! Im baufälligen Rundschuppen des ehemaligen Bw Leipzig Süd bricht Feuer aus! Bereits vorher waren die Fahrzeuge besprüht und im Laufe der Zeit alle Fenster an den Fahrzeugen eingeschlagen worden! Völlig zerstört wird bei dem Brand der Abteil-Mittelwagen 901 116. Dabei werden unweigerlich Erinnerungen an den verheerenden Brand im Rundschuppen des Bw Nürnberg-Gostenhof am 17.10.2005 wach, bei dem ebenfalls zahlreiche Museumsfahrzeuge zerstört wurden!

Kilde: http://www.baureihe601.de/Aktuelles.htm

Og en kilde mere:

http://www.mysnip.de/forum-archiv/thema-16219-1297369/Museale+TEE+_+VT+11_5-Fahrzeuge+b...

Beklager at begge kilder er på tysk. Men Google kan vel oversætte nogenlunde.

Avatar

Døre til 2. G S-tog

af mss ⌂, 16/7 2013, 22:44 (3948 dage siden) @ Triangel

Åh nej, det er jeg godt nok ked af at høre :-(

Lyder som enten "skrottyve" (der desværre stjæler meget andet end skrot) eller nogle der på en eller anden måde har eller har haft forbindelse til museumstog -altså en slags meget mærkelig hævnaktion.

Sagerne fra tyskland med brandstiftelse lugter mest af hævnaktion fra forsmåede, sindsforstyrrede eksmedlemmer eller andre der ikke kan lide folkene der vedligeholder materiellet (så pyt med at det er kulturarv -den slags tænker de typer overhovedet ikke på, det handler kun om dem selv og dem de er raget uklar med).

Jeg håber virkeligt at man kan "bjærge" nogle døre rundt omkring i landet, måske hos skrothandlere eller diverse aftagere af stumper fra de skrottede tog.

Netop døre fra S-tog har for et godt stykke tid siden været til salg, jeg mener at det var på dba eller qxl. Så hold øje med de sider i fremtiden! Det kunne jo være at synderne ikke bare er tankeløse, men også er så tilpas dumme at de prøver at sælge dem der...

Ellers må vi jo konkludere, at vi nu kun har seks vogne tilbage af denne generation.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Døre til 2. G S-tog

af Erling Larsen, Frederiksberg, 17/7 2013, 20:42 (3947 dage siden) @ mss

Det er ubegribelig at den slags ikke kan være i fred. Når det så er sagt, så kan jeg ikke lade være med at være lidt spydig og sige, at selv om det er trist, så er det næsten godt det samme. Den måde man har valgt at bevare og opbevare s-togs materiellet i museums øjemed, er under al kritik. 1.generations flot istandsat stamme, er nu en amputeret skygge af sig selv. 2. generation var der masser af, men asbest hysteri og elendig opbevaring har sat disse i farezonen. Prototypen var åbenbart slet ikke interessant nok og fik jernsaksen, så med den iver der er for at bevare det absolut mest benyttede materiel i Dansk jernbanehistorie, så betyder det ikke det store, selv om jeg har den største foragt for det skete og den største respekt for de folk som forsøger at bevare de sørgelige rester for eftertiden. Vi må håbe de dukker op et sted.

Døre til 2. G S-tog

af Allan Støvring-Nielsen, 17/7 2013, 21:02 (3947 dage siden) @ mss

Ellers må vi jo konkludere, at vi nu kun har seks vogne tilbage af denne generation.

... nej kun fire med døre!

Allan

Avatar

Døre til 2. G S-tog

af mss ⌂, 17/7 2013, 21:12 (3947 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Ellers må vi jo konkludere, at vi nu kun har seks vogne tilbage af denne generation.

... nej kun fire med døre!

Allan

Der er stjålet 12 sæt døre = døre til 2 vogne.

Hos DJK er der et 4-vognstog, hos museumstog et 4-vognstog, altså 8 - 2 = 6 vogne med døre.
Medmindre der også mangler døre i andre vogne?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Døre til 2. G S-tog

af Allan Støvring-Nielsen, 18/7 2013, 06:19 (3947 dage siden) @ mss

Ellers må vi jo konkludere, at vi nu kun har seks vogne tilbage af denne generation.

... nej kun fire med døre!

Allan


Der er stjålet 12 sæt døre = døre til 2 vogne.

Hos DJK er der et 4-vognstog, hos museumstog et 4-vognstog, altså 8 - 2 = 6 vogne med døre.
Medmindre der også mangler døre i andre vogne?

OK

Jeg troede de havde nakket dem alle, og du talte de to ophuggede vogne fra Od med.

mvh, Allan

Billige jernbane T-shirts

ContecRail

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak