Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13 (Generelt)

af Jens V, 26/7 2013, 17:26 (3936 dage siden)

Bramming 26. juli 2013 kl. 16:13 (præcis!):

[image]

Stenen afsløret af transportministeren få minutter tidligere:

[image]

Hvorefter forsamlingen på et par hundrede og Esbjerg Jernbaneorkester holdt et minuts stilhed. Til stede var også DSBs direktør samt et oldebarn til politikeren Peter Sabroe, som omkom ved ulykken.

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13

af esni, Frederikssund, 26/7 2013, 19:15 (3935 dage siden) @ Jens V

Meget passende

Utroligt at der ikke har været rejst en mindesten tidligere...

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13

af KimC, 26/7 2013, 19:40 (3935 dage siden) @ esni

Meget passende

Utroligt at der ikke har været rejst en mindesten tidligere...

Der har ikke rigtigt været praksis for at rejse mindesten efter jernbaneulykker i Danmark. Det er næppe heller en trend jernbanevirksomhederne vil gå ind for. DB var jo heller ikke så vilde med den mindeplads ved Eschede, men den blev da lavet.

Der skulle dog eksisere enkelte mindestene, bl.a. en i nærheden af Hedensted hvor to damplokomotiver af gammelt litra E forulykkede under snerydning.

Avatar

Hanstedulykken 26. december 1876

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/7 2013, 20:44 (3935 dage siden) @ KimC

Meget passende

Utroligt at der ikke har været rejst en mindesten tidligere...


Der har ikke rigtigt været praksis for at rejse mindesten efter jernbaneulykker i Danmark. Det er næppe heller en trend jernbanevirksomhederne vil gå ind for. DB var jo heller ikke så vilde med den mindeplads ved Eschede, men den blev da lavet.

Der skulle dog eksisere enkelte mindestene, bl.a. en i nærheden af Hedensted hvor to damplokomotiver af gammelt litra E forulykkede under snerydning.

Det er sikkert Hanstedulykken 26. december 1876, du tænker på.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde: http://www.hansted-egebjerg.dk/wp-content/uploads/jernbaneulykken_ved_hansted_5.jpg
Hjemmeside: http://www.hansted-egebjerg.dk/?page_id=1386

Avatar

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13

af Per Hauberg, 26/7 2013, 23:12 (3935 dage siden) @ Jens V

Lidt ekstra uhygge er der vel i, at her på hundredeårsdagen er det igen varmt nok til en solkurve...

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13

af L.H. Jensen, 26/7 2013, 23:52 (3935 dage siden) @ Per Hauberg

Lidt ekstra uhygge er der vel i, at her på hundredeårsdagen er det igen varmt nok til en solkurve...

Nu var det vel ikke en solkurve, men for høj hastighed på spor under ombygning, der var årsag til ulykken ...

vh
LH

Avatar

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13

af Per Hauberg, 27/7 2013, 20:49 (3934 dage siden) @ L.H. Jensen

"Auditøren fastslog, at det måtte anses for udelukket, at togets hastighed på ulykkesstedet havde oversteget den tilladte hastighed så meget, at overskridelsen kunne antages at have haft betydning for ulykkens indtræden...."
Morten Flindt Larsen i sin supplerende tekst til Stfs V. J. Jalk (Tb)s
"1913 -Brammingulykken i nærbillede", gengivet i "Jernbanehistorisk Årbog '13",

-Bramming uden e er det korrekte stationsnavn, og har iflg. samme MFL været det (i DSB-regi) siden 1968. -Men på ulykkestidspunktet har det korrekte navn (i DSB-regi) været Bramminge med e. -Ifølge forskellige kilder er "e"'et dukket op i forbindelse med jernbanens komme, som følge af sjællandske vaner i jernbanesammenhæng.
Forvirringen bliver ikke mindre af, at Morten Flindt Larsen i sin overskrift til artiklen (som reelt er Stfs Jalks artikel i Jernbane-Tidende 1953, -kommenteret af MFL) skriver "Bramming", mens der i kildeangivelser refereres til den oprindelige artikels navn, hvori stednavnet er stavet med "e".
Begge dele er korrekt, set udfra tidspunktet for udgivelsen af originalartiklen hhv. MFLs kommenterede version.

Ovenstående flueknepperi hindrer ikke, at emnet i dag er ligeså gruopvækkende og interessant læsning som dengang.

vh

Per

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13

af L.H. Jensen, 26/7 2013, 23:54 (3935 dage siden) @ Jens V

Bramming 26. juli 2013 kl. 16:13 (præcis!):

[image]

Stenen afsløret af transportministeren få minutter tidligere:

[image]

Hvorefter forsamlingen på et par hundrede og Esbjerg Jernbaneorkester holdt et minuts stilhed. Til stede var også DSBs direktør samt et oldebarn til politikeren Peter Sabroe, som omkom ved ulykken.

Fint initiativ, og 100 års dagen er da en passende anledning til at opstille en mindesten.

Men burde der ikke have stået "Bramminge" på stenen ...?

vh
LH

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13

af Jens V, 27/7 2013, 08:15 (3935 dage siden) @ L.H. Jensen

Men burde der ikke have stået "Bramminge" på stenen ...?

Også en af mine første tanker. :-)

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13

af ID888, 27/7 2013, 20:31 (3934 dage siden) @ Jens V

Men burde der ikke have stået "Bramminge" på stenen ...?


Også en af mine første tanker. :-)

Det er fordi stationen hed Bramminge (med e) da ulykken skete, men stationen har sidenhen skiftet navn, så den i dag hedder Bramming (uden e).

Så man kan tale både for og imod at der mangler et e i navnet på stenen...

Personligt hælder jeg til at der skal stå Bramminge (med e) på stenen da det var navnet på stationen da ulykken skete.

Hvis der nu var sket en ulykke i Århus i 2002, skulle den så hedde Århus-ulykken eller Aarhus-ulykken?

Nu hedder Århus jo officielt Aarhus den dag i dag, men var der sket en ulykke i 2002 mens man officielt brugte Århus-stavemåden, så ville jeg synes at det mest passende ville være at holde fast i det navn som var det officielle da ulykken indtraf...

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13

af Gjæst, 28/7 2013, 00:14 (3934 dage siden) @ ID888

Nu hedder Århus jo officielt Aarhus den dag i dag

Nej, det er ikke tilfældet. Det er kun kommunen som har fået en kuleskør ide, men det er ikke kommunen der bestemer stednavnes stavemåde. Det gør Stednavneudvalget.

Selvfølgelig elsker kommunalpolitikerne at tiltage sig den magt, men det er lånte fjer.

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13

af ID888, 28/7 2013, 02:03 (3934 dage siden) @ Gjæst

Nu hedder Århus jo officielt Aarhus den dag i dag


Nej, det er ikke tilfældet. Det er kun kommunen som har fået en kuleskør ide, men det er ikke kommunen der bestemer stednavnes stavemåde. Det gør Stednavneudvalget.

Selvfølgelig elsker kommunalpolitikerne at tiltage sig den magt, men det er lånte fjer.


Du har ret:

"Beslutninger om at anvende Aa-stavning gælder i princippet kun for kommunens egne myndigheder. Stavemåderne med Å er stadig officielt korrekte for alle danske stednavne. Ved stednavne, som også har en lokal bestemt Aa-stavning, er der i den officielle stednavneliste anført en note om, at "den lokale kommune ønsker å, Å skrevet som aa, Aa". Mens det tog flere år at få genindført stavemåden Aalborg på statslige skilte, lister, i køreplaner m.v., så har pressen, DSB, Post Danmark og statslige myndigheder denne gang hurtigt rettet sig efter Aarhus kommunes beslutning."

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13

af Lars Viinholt-Nielsen ⌂ @, 28/7 2013, 13:57 (3934 dage siden) @ ID888

Ja og skatteyderne betaler de 200 mio. kr. den tåbelige ændring koster kommune og stat!

Brammingeulykken 26. juli 1913 kl. 16:13

af Stig Bang-Mortensen, 29/7 2013, 21:34 (3932 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

En af de seneste meget omfattende ændringer i TIB var alene en ændring fra Å til Aa. Har de ikke andet at foretage sig var min første tanke?

Brammingeulykken 26. juli 1913 - nu to mindesmærker. 16:13

af Poul Andersen, 30/7 2013, 08:18 (3932 dage siden) @ Jens V

Bramming 26. juli 2013 kl. 16:13 (præcis!):

[image]

Stenen afsløret af transportministeren få minutter tidligere:

[image]

Hvorefter forsamlingen på et par hundrede og Esbjerg Jernbaneorkester holdt et minuts stilhed. Til stede var også DSBs direktør samt et oldebarn til politikeren Peter Sabroe, som omkom ved ulykken.

I dagens udgave af JydskeVestkysten oplyses, at der er rejst endnu et minde om togulykken i Bramming. Det drejer som en Memorial som en privat kreds af personer samler ind til. Den er rejst et stykke fra selve mindestenen og blev afsløret af Jesper Lok. Tilsyneladende er personkredsen og Egnsmuseet gået forbi hinanden med deres planer, derfor nu hele to mindesmærker.

Mvh.
Poul.

Indsend billederSvenska-lok

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak