Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ring i ruden på MY fra Belgien og Luxembourg (Generelt)

af Fyldige, 5/1 2014, 10:41 (3770 dage siden)

[image]Er der nogen der ved hvad denne metalring bag ruden på de belgiske og luxembourgske MY er godt for. Der er nogle meget tynde elektriske tråde på tværs inde i den, men den står for sig selv nogle centimeter fra forruden, så det er ikke en umiddelbart rudevarmer. Den sidder jo også i den modsatte side af føreren. Den sidder fejlagtigt i ruden på ALLE Märklins MY og har gjort den siden 1960´erne, først som en indstøbning i ruden og idag som en ring inde bagved.[image]

Ring i ruden på MY fra Belgien og Luxembourg

af Casper, 5/1 2014, 16:01 (3769 dage siden) @ Fyldige
redigeret af Casper, 5/1 2014, 16:37

Jeg tror ikke det er tråde, men skråtstillede lameller af glas. Dog er der også en ledning til den.

Et rent gæt fra min side: en skærm som afbøjer lyset nedad, så man kan kigge frem imod et modkørende tog uden at blive blændet af lygterne.

Jeg har stillet spørgsmålet på "Det store belgiske togforum":
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=11484

Ring i ruden på MY fra Belgien og Luxembourg

af KimC, 5/1 2014, 19:08 (3769 dage siden) @ Fyldige

Jeg går ud fra at lokoføreren i de belgiske og luxembourgske GM sidder i samme side som på vores MY, og den runde tingest sidder i modsatte side, hvor den er skruet fast. Så det er åbenbart ikke lokoføreren der skal bruge den til noget, for hvor meget kan han se ud af det vindue?

Ring i ruden på MY fra Belgien og Luxembourg

af Casper, 5/1 2014, 19:15 (3769 dage siden) @ KimC

En bruger har svaret at de er til at fjerne dug/rim med.

Det er en rund glasskive med elektriske varmetråde op ad vinduet.

Den findes endnu i et lokomotiv tilhørende veterantogforeningen PFT-TSP, men er fjernet i et andet af deres lokomotiver.

Jeg har stillet nogle uddybende spørgsmål. :-)

Ring i ruden på MY fra Belgien og Luxembourg

af Casper, 5/1 2014, 23:15 (3769 dage siden) @ Casper

Resumé af svar fra bruger "Bibke" på HGBTF:

Ringen sidder fast på ruden, der er ikke noget mellemrum mellem ring og rude.

Den har sandsynligvis/muligvis siddet i begge sider oprindelig, men blev tidligt fjernet i lokoførerens side.

Nu sidder den kun i foreningen PFT-TSP's lokomotiv 202.020 (tidligere 1602 CFL), og de bruger den ikke til noget, da den jo er i den forkerte side. Den er fjernet fra 1603 (tidl. CFL). Den er vist også fjernet i 5404.

Udsynet er dårligt i sådan en "rundnæse", man sidder helt ude i hjørnet af ruden. Så man kigger egentlig ikke gennem ringen, men nedenunder den.

(Jeg har prøvet at finde gamle billeder hvor ringen sidder i begge sider, men kan intet finde. - Casper)

Ring i ruden på MY fra Belgien og Luxembourg

af PerV @, 6/1 2014, 00:04 (3769 dage siden) @ Casper

Såvidt jeg husker, er der venstre kørsel i Belgien og Luxembourg, fra mine menge rejse mellem Liege og Bruxelles

Ring i ruden på MY fra Belgien og Luxembourg

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 6/1 2014, 13:02 (3768 dage siden) @ Casper

Resumé af svar fra bruger "Bibke" på HGBTF:

Ringen sidder fast på ruden, der er ikke noget mellemrum mellem ring og rude.

Den har sandsynligvis/muligvis siddet i begge sider oprindelig, men blev tidligt fjernet i lokoførerens side.

Nu sidder den kun i foreningen PFT-TSP's lokomotiv 202.020 (tidligere 1602 CFL), og de bruger den ikke til noget, da den jo er i den forkerte side. Den er fjernet fra 1603 (tidl. CFL). Den er vist også fjernet i 5404.

Udsynet er dårligt i sådan en "rundnæse", man sidder helt ude i hjørnet af ruden. Så man kigger egentlig ikke gennem ringen, men nedenunder den.

(Jeg har prøvet at finde gamle billeder hvor ringen sidder i begge sider, men kan intet finde. - Casper)

Har kigget billeder i en belgisk bog ("NMBS/SNCB GM´s 52, 53, 54", Max Delie, 1995). Ringen har ikke siddet i højre side (førersiden), kun i venstre side. Der er to billeder fra henholdsvis 1955 og 1957 hvor det tydeligt kan ses at ringen kun sidder i venstre side. Der er også et udateret billede af førerpladsen hvor man kan se luft/udblæsningsdyser fra et varmeapperat i (og kun i) førersiden. Et gæt er at man har kunnet tænde for rudevarmen i venstre side hvis ruden duggede når der var ekstra personale med i førerrummet.

Mvh Jørgen

Ring i ruden på MY fra Belgien og Luxembourg

af Casper, 6/1 2014, 19:30 (3768 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Et gæt er at man har kunnet tænde for rudevarmen i venstre side hvis ruden duggede når der var ekstra personale med i førerrummet.


Da højre side var dækket ind af varmluftdyser. Det lyder som et fornuftigt gæt, der jo kan forklare den underlige løsning med rudevarmer i venstre side.

Jeg tror jeg vil henvise til det belgiske forum for yderligere diskussion, se link i mit tidligere indlæg. :-)

Ring i ruden på MY fra Belgien og Luxembourg

af Casper, 8/1 2014, 11:21 (3766 dage siden) @ Casper

En bruger på HGBTF skriver:

http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=203802#p203802

De [ringene] sad i begge sider. Jeg har fundet fotos (bog om NMBS' elektriske lokomotiver af Max Delie) af HLE type 101, 120, 122 (sidstnævnte også efter omlitrering til række 22) med ringene i begge ruder. Men interessant nok ikke på type 123 / række 23, som tilsyneladende er leveret med et andet system, en slags rektangulær plade eller to vandrette ledninger eller lignende (svært at se på billederne).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak