Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals (Generelt)

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 4/4 2014, 10:12 (3676 dage siden)
redigeret af mhv_vsvt, 4/4 2014, 10:23

- Vi skal også have en Glædelig nyhed for Jernbanen på en dag hvor det meddeles at Bombardier lukker og slukker i Randers, for der er nemlig andre Jernbane-relaterede jobs på vej til - om ikke Randers - Så Nordjylland, nærmere bestemt i Hirtshals.

COLOR-LINE VENTER NEMLIG UTÅLMODIGT PÅ NY KOMBI-TERMINAL PÅ HIRTSHALS HAVN

Ny Kombi-terminal ventes med længsel i Hirthals

- det lyder spændende.

Kunne man tillade sig at drømme lidt og forestille sig at det ville dryppe lidt på "degnen" (i det her tilfælde er "degnen" = Stena-lines Jernbanefærge mellem Frederikshavn og Göteborg) at større godstog skal til Nordjylland regelmæssigt - og man så bandt en fast linje mellen Göteborg og Duisburg på ved samme lejlighed?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/4 2014, 10:24 (3676 dage siden) @ mhv_vsvt

- det lyder spændende

Ja, det gør og vi må da håbe, det bliver til noget. 100.000 tons "nyt" gods, svarer vel til ca. 100 godstog á 1.000 tons. Det vil sige ca. 2 godstog pr. uge. Det er positivt - og jeg mener det!

Jeg mærker, at shunten ved Eskelund trænger sig på;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Svend, 4/4 2014, 13:50 (3676 dage siden) @ mhv_vsvt

Ja, det er glimrende :-)

Så mangler vi bare svar på, hvordan vi får godset (trailerne) op på godsvognene i stedet for at transportere dem op og ned gennem Europa med lastbil med rumænere, bulgarer osv bag rattet.

--
Svend

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 5/4 2014, 11:01 (3675 dage siden) @ Svend

Ja, det er glimrende :-)

Så mangler vi bare svar på, hvordan vi får godset (trailerne) op på godsvognene i stedet for at transportere dem op og ned gennem Europa med lastbil med rumænere, bulgarer osv bag rattet.

Vi håber at EU og Østrig tager sig sammen, og forbyder alt unødig vejtransport, af hensyn til naturen i Alperne.
Hvis Schweiz kan kræve at man bruger toget til transport, kan vi andre også. Det er bare et spørgsmål om viljen til at gøre det.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Lars Kruse, 5/4 2014, 19:25 (3674 dage siden) @ BlackThorneDK

Tillad mig i al stilfærdighed at påpege, at Østrig faktisk er medlem af EU.

Venlig hilsen
Lars

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 6/4 2014, 11:52 (3674 dage siden) @ Lars Kruse

Tillad mig i al stilfærdighed at påpege, at Østrig faktisk er medlem af EU.

Venlig hilsen
Lars

Det ændrer ikke på, at de har en særlig strategisk placering, hvis man vil undgå meget lastbil trafik over alperne.
Mig bekendt har de også andre regler for lastbiler, end resten af EU. Hvis man virkelig _vil_ af med de mange lastbiler, er det vel et spørgsmål om et direktiv, der angiver at for transporter over X km, skal der så vidt muligt bruges rullende landeveje.
Det går imod den fri konkurrence, men det er der flere andre ting i EU der gør, så hvorfor skulle man ikke også kunne regulere her?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Lars Kruse, 6/4 2014, 21:07 (3673 dage siden) @ BlackThorneDK

Ja da, og i alt fald Bayern har også særlige regler for at prøve at begrænse lastbilernes transitkørsel over Alperne.
Men det var udtrykket "håber at EU og Østrig tager sig sammen", jeg reagerede på. Jeg ville også have protesteret mod fx udtrykket "Danmark og Lolland".

Venlig hilsen
Lars

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Willie Garvin, 5/4 2014, 12:38 (3675 dage siden) @ Svend

Ja, det er glimrende :-)

Så mangler vi bare svar på, hvordan vi får godset (trailerne) op på godsvognene i stedet for at transportere dem op og ned gennem Europa med lastbil med rumænere, bulgarer osv bag rattet.

Jamen, det findes der da "værktøj" til:-)Kombiterminal

Jeg tror dog ikke, at ScanRail, i større stil, vil kunne deltage i fragt af togvogne mellem Sverige og Danmark. Den har vist rigeligt at gøre, med at fragte lastbiler og løstrailere.

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Svend, 5/4 2014, 19:55 (3674 dage siden) @ Willie Garvin
redigeret af Svend, 5/4 2014, 20:19

Jamen, det findes der da "værktøj" til Kombiterminal

Hirtshals: Ideen med en kombiterminal er, at forsenderne ser en økonomisk fordel i at lade deres løstrailere transportere videre med jernbane efter ankomsten med færge fra Norge (og vice versa). Ellers fortsætter det blot som det gør i dag, nemlig med lastbiltransport videre sydpå og retur.

Forinden skal der dog skabes interesse for at køre godstog til og fra Hirtshals blandt et eller flere jernbaneselskaber. Ingen har råd til at tabe penge på kørslerne og det kan ikke udelukkes, at der må spændes et økonomisk sikkerhedsnet under projektet i starten (hvilket nok kan give anledning til en del debat.....).

--
Svend

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af ulca, 6/4 2014, 11:56 (3674 dage siden) @ Svend

Forinden skal der dog skabes interesse for at køre godstog til og fra Hirtshals blandt et eller flere jernbaneselskaber. Ingen har råd til at tabe penge på kørslerne og det kan ikke udelukkes, at der må spændes et økonomisk sikkerhedsnet under projektet i starten (hvilket nok kan give anledning til en del debat.....).

Prøv lige at læse den artikel der blev linket til i første indlæg; jeg citerer herunder:

I et af Skandinaviens største færgerederier, Color Line, venter koncerndirektør i Color Line Cargo, John Juul Nielsen, utålmodigt på, at den nye terminal er opført og klar til at løfte trailere fra lastbiler over på jernbanevogne og dermed sætte rederiets kunder på skinner ned gennem Europa.

”Jeg har en kæmpestor europæisk kunde, som er parat til at bruge den nye godsbaneterminal. Navnet på kunden er foreløbig fortroligt, men der er tale om 100.000 ton nyt gods, hvis aftalen falder på plads, hvad der er gode muligheder for. I så fald er terminalen en succes fra dag ét,” siger John Juul Nielsen.

Længere nede nævnes også at flere operatører har vist interesse:

Formanden for Hirtshals Havn, advokat Anker Laden-Andersen, forventer, at den nye godsterminal kan tages i brug ved udgangen af 2014 eller første halvdel af 2015, hvis hele planprocessen, som er i fuld gang, forløber som forventet. Han bekræfter, at havnen allerede er blevet kontaktet af store europæiske jernbaneoperatører, der vil sætte tog ind på strækningen, men han vil ikke nævne navne.

Begge citater er direkte "klippe klistre" (copy paste) fra artiklen: http://www.soefart.dk/?art=4213

Det lyder helt klart meget spændende, så selvom det måske er for tidligt, så Tillykke til Nordjylland.

Nu håber jeg så bare, at den anbefaling som Trafikstyrelsen kom med for et par år siden, nemlig at gen-åbner godsterminalen i Nyk. F. dog opgraderet til kombiterminal; og hvor den næste så ellers er Høje Taastrup. Og ja, jeg bor i nærheden af Nyk. F.; og man er vel trods alt lokalpatriot... Men igen, tillykke til Nordjylland og især Hirtshals.

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Svend, 6/4 2014, 22:53 (3673 dage siden) @ ulca

Han bekræfter, at havnen allerede er blevet kontaktet af store europæiske jernbaneoperatører, der vil sætte tog ind på strækningen, men han vil ikke nævne navne.

Ja, men så er det jo på plads. Glimrende!!

--
Svend

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Svend, 9/4 2014, 00:32 (3671 dage siden) @ ulca

Nu håber jeg så bare, at den anbefaling som Trafikstyrelsen kom med for et par år siden, nemlig at gen-åbner godsterminalen i Nyk. F. dog opgraderet til kombiterminal

Er der ikke noget med at DSB (som underligt nok ejer de tidligere godsområder) har solgt arealet i Nykøbing F?

--
Svend

Avatar

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af MYMXnord, Frederikshavn, 8/4 2014, 22:07 (3671 dage siden) @ Svend

Jeg kan kun være enig som lokal i Nordjylland.. Hvor ville det være dejligt at få de mange transporter fra Norge & Sverige- via - skinner.
Men der er meget der skal lykkes inden.
Jeg ser flere gange hver uge Sten Scanrail ligge til kaj i 9900. Sandheden er at dette god skib idag primært for 98% transporterer lastbiler - og trailere. Jernbane fan til trods tror jeg desværre ikke denne mulighed ses i fremtiden.
Skal Hirtshals lykkes kræver det en operatør der tør.. Og har vi mange af dem..... nope.........
Som jeg ser det er eneste operatør der kan løfte opgaven enten CFL eller DB Schenker Rail Scandinavia A/S
Vi har jo ikke andre:-(
Mulighed::: CFL overlader deres GM park opgaven at transporterer Hirtshals godset frem til enten Taulov eller Padborg hvorefter DB Schenker Rail Scandinavia overtager opgaven.
CFL kan - måske -lade trækkraft stationeret i Nordjylland da Nordjyske Jernbaner A/S har haft GM lok i deres regi frem til 2007. Umiddelbart ved jeg ikke om Nordjyske Jernbaner evt kan supporterer GM lok fra deres remisse i Skagen eller Hjørring. Men "tror de kan"
En CLF 1800 til de løse opgaven i Nordjylland og herefter lade en GM med ATC løse den videre færd imod Taulov eller Padborg
Alt sammen er vel bare ønske tænkning!!
Dette er måske blot en opgave vi jernbane fans synes løst på "vores" måde men i virkelighedens verden skal den naturligvis løses via konkurrencemæssige vilkår som jo trods alt styrer forretningen
Politikeren må frem...ellers lykkes Hirtshals planen ikke....blot min ydmyge mening.

--
[image][image]

Avatar

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af jhcn, Århus, 6/4 2014, 12:14 (3674 dage siden) @ mhv_vsvt

Jeg er godt klar over at nogen vil kalde mig pessimist, men hvor står BaneDK i dette? Eller rettere, hvad er deres holdning til projektet?
Jeg er også godt klar over at det er et svært spørgsmål, for der er nok ikke nogen fra BaneDK der svarer direkte - og officielt - i dette forum.
Mit problem er bare at jeg jo synes ideen er genial, pendler dagligt på E45, elsker godstog osv.. Jeg har bare ikke indtrykket af at selv oplagte (?) muligheder som denne bliver til noget.
Men jeg håber det bedste!! Håber også på godskørsel fra Thyborøn (ral?), øltog til Aalborg, gods på skinner i Esbjerg, og at der kørte meget mere til havnen her i Århus!

--
Henrik
[image]

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Frank Poulsen, 6/4 2014, 12:28 (3674 dage siden) @ jhcn

Ser man helt konkret på dette, så har Banedanmark vel næppe så meget imod det. Hvis det drejer sig om nogle godstog om ugen er der (som jeg ser det) næppe de store udfordringer. Spørgsmålet er vel mere om hvem der vil køre til Hirtshals? når der ikke er el, det kommer der jo i hvert fald ikke til nytår hvor det som jeg forstår er der man håber på at være klar.

Selve skinnerne i Hirtshals er jo sådan set Nordjyske jernbaner, og altså ikke Banedanmark. Så hvis togene kommer og "bare" skal igennem fra Hjørring til Padborg på Banedanmarks net, tvivler jeg på Banedanmark har de store problemer eller udfordringer med dette. Derfor er spørgsmålet mere, hvad siger Nordjyske jernbaner? og hvem skal være operatør?

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Svend, 6/4 2014, 22:56 (3673 dage siden) @ Frank Poulsen

Ser man helt konkret på dette, så har Banedanmark vel næppe så meget imod det. Hvis det drejer sig om nogle godstog om ugen er der (som jeg ser det) næppe de store udfordringer.

Der skal blot søges om kanaler til godstog til og fra Hjørring og så er den del af sagen på plads.....

--
Svend

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af ulca, 6/4 2014, 12:46 (3674 dage siden) @ jhcn

Jeg tror såmænd nok at Banedk stiller sig positivt; mere trafik på en jernbanestrækning er lig med større indtægter herfra, omend der jo også bliver flere udgifter til vedligehold. Men mon ikke at disse udgifter er mindre end indtægterne? Det er de vist som ofte.

Jeg kan i øvrigt se, at man to steder gør klogt i at investere i en shunt, for at undgå at skulle rebroussere (skulle skifte køreretning).

Det første sted er ude vest for Hjørring, eks. der hvor Kvægtorvet station ligger. Og nej, jeg har ikke overset den remise som ligger her, så derfor var det kun et eksempel.
Det andet sted er ved Aarhus. Hvor den eks. kunne placeres ved området benævnt "Langenæs".

Jeg er fuldstændigt klar over, at en sådan shunt sikkert ikke er en meget billig investering, og i begge tilfælde ser det ud til afstanden mellem de punkter hvor der skal laves en afgrening fra de eksisterende strækninger er på 5 - 10 km,

I øvrigt, så hvis man virkelig mener det seriøst at der skal mere banegods i denne korridor, så burde man overveje at sørge at jernbanevogne kan overføres med færge. Jeg har prøvet at kigge lidt på luftfotos på Google Maps, og både i Hirtshals og Kristiansand ligger jernbanen allerede så forholdsvis tæt på færgelejerne at en forbindelse hertil ikke er synderligt kompliceret. Jeg har bemærket, at stationen begge steder ligger næsten vinkelret på færgerlejet, men hvis der inden svinget mod stationen (set fra toget på vej til stationen) anlægges et par opstillings- og omløbs-spor, ja så kan det formentlig gøres ret billigt.

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af L.H. Jensen, 6/4 2014, 21:18 (3673 dage siden) @ ulca

I øvrigt, så hvis man virkelig mener det seriøst at der skal mere banegods i denne korridor, så burde man overveje at sørge at jernbanevogne kan overføres med færge. Jeg har prøvet at kigge lidt på luftfotos på Google Maps, og både i Hirtshals og Kristiansand ligger jernbanen allerede så forholdsvis tæt på færgelejerne at en forbindelse hertil ikke er synderligt kompliceret. Jeg har bemærket, at stationen begge steder ligger næsten vinkelret på færgerlejet, men hvis der inden svinget mod stationen (set fra toget på vej til stationen) anlægges et par opstillings- og omløbs-spor, ja så kan det formentlig gøres ret billigt.

Øhhh ..., har det helt undgået din opmærksomhed, at der netop har været overførsel af godsvogne mellem Hirtshald og Kristiansand i mere end en menneskealder, men at denne ophørte for en haælv snes år siden ...???

vh
LH

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af esni, Frederikssund, 6/4 2014, 23:37 (3673 dage siden) @ L.H. Jensen

I øvrigt, så hvis man virkelig mener det seriøst at der skal mere banegods i denne korridor, så burde man overveje at sørge at jernbanevogne kan overføres med færge. Jeg har prøvet at kigge lidt på luftfotos på Google Maps, og både i Hirtshals og Kristiansand ligger jernbanen allerede så forholdsvis tæt på færgelejerne at en forbindelse hertil ikke er synderligt kompliceret. Jeg har bemærket, at stationen begge steder ligger næsten vinkelret på færgerlejet, men hvis der inden svinget mod stationen (set fra toget på vej til stationen) anlægges et par opstillings- og omløbs-spor, ja så kan det formentlig gøres ret billigt.


Øhhh ..., har det helt undgået din opmærksomhed, at der netop har været overførsel af godsvogne mellem Hirtshald og Kristiansand i mere end en menneskealder, men at denne ophørte for en haælv snes år siden ...???

vh
LH

Det var så vidt jeg husker et andet rederi, andre skibe og sikkert også andre færgelejer

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Niels Munch, 7/4 2014, 07:54 (3673 dage siden) @ esni
redigeret af Niels Munch, 7/4 2014, 08:11

Det var så vidt jeg husker et andet rederi, andre skibe og sikkert også andre færgelejer

I perioden 1958-96 har der været overført jernbanevogne mellem Hirtshals og Kristiansand. Color Line har siden 1990 opereret på ruten, hvor man overtog Fred. Olsen Lines aktiviteter. Fred. Olsen havde overtaget efter Kristiansand Dampskipsselskap i 1968.

Sidste jernbanefærge i drift på ruten var M/F Skagen (1975-2011), der besejlede ruten indtil 2004.


M.v.h.
Niels

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af ulca, 13/4 2014, 10:22 (3667 dage siden) @ Niels Munch

Det var så vidt jeg husker et andet rederi, andre skibe og sikkert også andre færgelejer


I perioden 1958-96 har der været overført jernbanevogne mellem Hirtshals og Kristiansand. Color Line har siden 1990 opereret på ruten, hvor man overtog Fred. Olsen Lines aktiviteter. Fred. Olsen havde overtaget efter Kristiansand Dampskipsselskap i 1968.

Sidste jernbanefærge i drift på ruten var M/F Skagen (1975-2011), der besejlede ruten indtil 2004.


M.v.h.
Niels

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kendte til denne; den eneste jyske færgeforbindelse med overførsel af barnevogne var Frederikshavn - Göteborg , måske fordi den blev omtalt oftere.

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Niels Munch, 13/4 2014, 11:37 (3667 dage siden) @ ulca

Jeg kan anbefale dig at læse "Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965" af Arne Gregersen:

http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=34&n=hirtshalsbanen-gennem-40-aar-1925-1965 .

Især side 30 ff om Norgesrutens betydning for Hirtshalsbanen.


Læs desuden Nordjyske Jernbaners hjemmeside om Hirtshalsbanens historie og færgeruten:

http://www.njba.dk/historien-bag-nordjyske-jernbaner.aspx .


M.v.h.
Niels

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af esni, Frederikssund, 13/4 2014, 21:30 (3666 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kan anbefale dig at læse "Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965" af Arne Gregersen:

http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=34&n=hirtshalsbanen-gennem-40-aar-1925-1965 .

Især side 30 ff om Norgesrutens betydning for Hirtshalsbanen.


Læs desuden Nordjyske Jernbaners hjemmeside om Hirtshalsbanens historie og færgeruten:

http://www.njba.dk/historien-bag-nordjyske-jernbaner.aspx .


M.v.h.
Niels

Hvilken færge erstattede MF Skagerak efter den forliste?

Hvor store var disse færger i sammenligning med Storebæltsfærgerne?

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Niels Munch, 13/4 2014, 22:52 (3666 dage siden) @ esni

Hvilken færge erstattede MF Skagerak efter den forliste?

Hvor store var disse færger i sammenligning med Storebæltsfærgerne?


Varig erstatning var M/F Christian IV.

"Christian IV blev bestilt på Aalborg Værft som erstatning for Skagerak, der efteråret 1966 sank efter at hækporten blev slået ind af en høj sø. I store træk var Christian IV tilsvarende Skagerak, dog var hækporten af en anden konstruktion, man ønskede naturligvis ikke at risikere en gentagelse."

Omkring størrelse og kapacitet i sammenligning med Storebæltsfærger (der i sig selv er et vidt begreb), må jeg nok foreslå dig selv at finde eksempler på f.eks. www.faergelejet.dk .

M.v.h.
Niels

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Erik Kjærgaard, 14/4 2014, 18:11 (3665 dage siden) @ Niels Munch

Kan også varmt anbefale:
http://www.faktaomfartyg.se/

Selv om siden er svenskejet, har jeg aldrig gået forgæves efter oplysninger/fakta og mange billeder af de danske skibe, jeg har søgt efter.

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Gjæst, 13/4 2014, 12:38 (3667 dage siden) @ ulca

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kendte til denne; den eneste jyske færgeforbindelse med overførsel af barnevogne var Frederikshavn - Göteborg , måske fordi den blev omtalt oftere.

Jeg formoder at du mener banevogne, men det er en lidt sjov fortalelse at nævne overførsel af barnevogne.

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Tolpen, 7/4 2014, 11:05 (3673 dage siden) @ ulca

Indtægter fra infrastrukturafgifter svarede tidligere (2010) nogenlunde til 25% af omkostningerne for at drive BDK - og pengene ryger iøvrigt direkte videre til ejeren. Så i det helt store perspektiv, ville det optimale for BDK være, at der ikke kørte nogle tog, idet sliddet på infrastrukturen blev mindre, men betalingen fra staten den samme.

Dette arbejdes der naturligvis på at ændre løbende, men det er svært at finde en god model, hvis godsttransport skal betale det firedobbelte :-)

I forhold til overførsel af Jernbanevogne, så er det både bøvlet og ikke specielt økonomisk. Da hovedparten af godset i dag kommer i lastbiler, må det oplagte være at få trailerne over på jernbanen i Hirtshals. Kapacitet til jernbanevogne på en færge, vil være væsentligt ringere, end kapaciteten til løstrailere, og så bliver det pludselig væsentlig dyrere for kunden, at få godset med.

For hver jernbanevogn, kan der vel principielt stå ca to løstrailere på samme plads /vægt ombord på færgen.

T

Avatar

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 4/7 2014, 19:57 (3584 dage siden) @ jhcn

Lidt "nyt":
http://www.skipperposten.dk/?Side=Artikel&ID=1284

Tak for linket, Henrik.

Det sted, som er udvalgt til at placere kombiterminalen på (i "baglandet"), kunne muligvis godt medføre en lidt omstændelig håndteringsprocedure mht. løstrailere:
Placeringen kunne jo medføre, at enten skal der bruges forholdsvis mange shuttle trucks, hvis løstrailere skal køres fra færgen og op til kombiterminalen og et evt. ventende kombitog i ét hug, mens færgen er i lejet - eller også at løstrailerne skal håndteres 2-3 gange - første gang når løstrailere køres ud af færgens bug og parkeres, derefter når de parkerede løstrailere skal køres op til kombiterminalen (hvor Ålborgvej E39 skal krydses - den kan jo være temmelig trafikeret, når der er færgetræk), tredie gang når de skal læsses på kombivognene.
Hver håndtering er jo (stilstand-)tid (= penge), der forlænger den samlede transporttid.

Nåmmen, men uanset hvad, så er det et godt initiativ - vi må jo bare se i øjnene, at pladsen på Hirtshals Havn tæt på færgerne siden ophøret af overførslen af jernbanevogne er blevet brugt til noget andet, sådan at der ikke er plads til en evt. kombiterminal der, og måske endda også begrænset plads til den midlertidige parkering af løstrailere, jvf. ovenfor (?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals

af esni, Frederikssund, 4/7 2014, 21:05 (3584 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Står der noget i det offentliggjorte om hvad man har tænkt sig at gøre i Hjørring?

For det kan da næppe være snedigt at togene fra Hirtshals ikke kan køre direkte sydpå uden maskinomløb?

Avatar

Godsterminalen i Hirtshals

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/9 2014, 10:56 (3519 dage siden) @ mhv_vsvt
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 8/9 2014, 11:10

Hjørring Kommune har haft et lokalplanforslag i høring. Det drejer sig om den nye "godsbaneterminal" i Hirtshals.

Lokalplanforslaget kan læses her.

Det er sikkert mig, der er ved at blive en sur gammel mand; men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det projekt skulle være så vidunderligt. "Godsbaneterminalen" (hvorfor ikke blot godsterminalen?) kommer jo slet ikke til at ligge på Hirtshals havn men langt inde i landet. Nu kan det selvfølgelig diskuteres, hvad der forstås ved "langt inde i landet". Men faktum er, og det fremgår af lokalplanforslaget, at godset skal transporteres på lastbil fra færgen og til "godsbaneterminalen". Jo flere gange gods skal omlæsses, jo dyrere bliver transporten, jo længere bliver transporttiden og jo større risiko er der for skader og forsinkelser.

Jeg er helt med på, at der sandsynligvis slet ikke er plads til en godsterminal på Hirtshals havn. Havde der været det, havde man jo nok valgt at bygge den på selve havnen.

Jeg er stor fortaler for mere gods på skinner. Men på mig virker dette projekt, som et "nice to have"-projekt og jeg kunne frygte, at de 33 millioner skatteyderkroner, der her investeres, bliver spildt på samme måde som de blev spildt i Lille Skensved og som jeg frygter også bliver tilfældet på Esbjerg havn.

Må mine sure opstød blive gjort til skamme. Det skulle glæde mig at se titusindvis af containere, veksellad, løstrailere og hvad al den slags nu hedder, blive omladet på den nye godsterminal og det skulle glæde mig at se lange godstog futte af sted med godset efterfølgende.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Godsterminalen i Hirtshals

af L.H. Jensen, 8/9 2014, 15:03 (3519 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hjørring Kommune har haft et lokalplanforslag i høring. Det drejer sig om den nye "godsbaneterminal" i Hirtshals.

Lokalplanforslaget kan læses her.

Det er sikkert mig, der er ved at blive en sur gammel mand; men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det projekt skulle være så vidunderligt. > Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Kære Thomas!
Jeg deler fuldt og helt dine betragtninger, både vedr. Hirtshals og Esbjerg.
Og jeg har lært at leve med at blive betragtet som "en sur gammel mand" ("ældre" i al fald ...) - men det hjælper jo også gevaldigt, når det gang på gang viser sig, at man har ret i sin skepsis ;-)
Så tab endelig ikke modet!
Men i øvrigt deler jeg da også dit ønske om mere gods på banen, gerne meget mere. Men det kommer bare ikke til at ske, så længe det er liberalismens kolde vind, der blæser over landet ...
vh
LH

Avatar

Godsterminalen i Hirtshals

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/9 2014, 20:36 (3518 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hjørring Kommune har haft et lokalplanforslag i høring. Det drejer sig om den nye "godsbaneterminal" i Hirtshals.

Lokalplanforslaget kan læses her.

Det er sikkert mig, der er ved at blive en sur gammel mand; men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det projekt skulle være så vidunderligt. "Godsbaneterminalen" (hvorfor ikke blot godsterminalen?) kommer jo slet ikke til at ligge på Hirtshals havn men langt inde i landet. Nu kan det selvfølgelig diskuteres, hvad der forstås ved "langt inde i landet". Men faktum er, og det fremgår af lokalplanforslaget, at godset skal transporteres på lastbil fra færgen og til "godsbaneterminalen". Jo flere gange gods skal omlæsses, jo dyrere bliver transporten, jo længere bliver transporttiden og jo større risiko er der for skader og forsinkelser.

Jeg er helt med på, at der sandsynligvis slet ikke er plads til en godsterminal på Hirtshals havn. Havde der været det, havde man jo nok valgt at bygge den på selve havnen.

Jeg er stor fortaler for mere gods på skinner. Men på mig virker dette projekt, som et "nice to have"-projekt og jeg kunne frygte, at de 33 millioner skatteyderkroner, der her investeres, bliver spildt på samme måde som de blev spildt i Lille Skensved og som jeg frygter også bliver tilfældet på Esbjerg havn.

Må mine sure opstød blive gjort til skamme. Det skulle glæde mig at se titusindvis af containere, veksellad, løstrailere og hvad al den slags nu hedder, blive omladet på den nye godsterminal og det skulle glæde mig at se lange godstog futte af sted med godset efterfølgende.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Kære Thomas

Det er vist ikke et spørgsmål om at være en sur gammel mand, men mere om at have praktisk sans - og dertil et spørgsmål om, i hvilket omfang planlæggerne besidder denne sans!.

Jeg deler ganske din undren - og det minder mig lidt om hvor lang tid, det tager at pendle Fh-Ab (1 t 23 min) versus den tid, det tager for bybumlebussen at mase sig igennem trafikken de sidste 6 km fra Aalborg Station og ud til universitetet (i bedste fald 25 min - i værste fald 45 min!).
I Hirtshals skal de mange løstrailere krydse tilkørselsvejen til trafikhavnen, i den bedste "færgetid", via det i forvejen ret befærdede kryds foran Nordsøcenteret.
Hvis man skal gøre alle trafikanter rigtig "glade", så skal man selvfølgelig blande alle typer trafikanter sammen og mase dem allesammen igennem den samme flaskehals - den opskrift følger man netop i Aalborg (Øst), til alles "glæde" og "fornøjelse".

Desuden kunne din bekymring måske vise sig at være reel nok - for prøv f.eks. at vende den på hovedet - hvad mon der ville ske, hvis det var lastbiler og bilister, der skulle lines op i "baglandet", langt væk fra havnen, og først måtte køre ned på havnen, når færgen havde lagt til, og at der havnearealet ikke var noget sted at holde ind til siden, inden man blev vinket frem.
Det bliver man nok ikke populær på blandt de vejfarende, og det ville nok også gøre færgebetjeningen noget mere bøvlet.
Men pyt, sålænge det kun er jernbanen, det går ud over, så...
Det ville jo f.eks. være ulig noget lettere at køre/løfte løstrailerene direkte op på ventende vogne - men så skulle gummihjulene jo f.eks. til at afgive det areal, som de i sin tid vandt fra det nu nedlagte havnespor - den slags kan jo ikke lade sig gøre idag (det modsatte er til gengæld tilfældet i rigt mål nu om dage - senest på Skive Havn, for at give plads til modulvogn"tog" i miljøets hellige navn).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Godsterminalen i Hirtshals

af Svend, 8/9 2014, 23:54 (3518 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Svend, 9/9 2014, 00:31

Jeg vil anbefale de gæve nordjyder at tage en tur til Taulov for at gøre sig klart, hvad det er de går i gang med at planlægge - herunder hvilket støjniveau der venter dem på alle tidspunkter af døgnet og hvilke kraner og andre maskiner der vil være i gang på området. Det ser ud til, at de ikke helt har sat sig ind i dette ......

På den anden siden tænker man ikke stort. Citat:

"Godsbaneterminalen påregnes at have en dagskapacitetsvarende til ét heltog (19 togvogne), og dermed bliver den samlede trafik på indtil 76 trailere, fordelt med 38 ankommende enheder og et tilsvarende antal afgående enheder."

Med så små mængder (antal tog) er projektet vist dødt allerede fra starten.


[image]

Foto: Deutsche Bahn

--
Svend

Avatar

Godsterminalen i Hirtshals

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/12 2014, 12:38 (3421 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Godsbaneterminalen" (hvorfor ikke blot godsterminalen?) kommer jo slet ikke til at ligge på Hirtshals havn men langt inde i landet. Nu kan det selvfølgelig diskuteres, hvad der forstås ved "langt inde i landet". Men faktum er, og det fremgår af lokalplanforslaget, at godset skal transporteres på lastbil fra færgen og til "godsbaneterminalen". Jo flere gange gods skal omlæsses, jo dyrere bliver transporten, jo længere bliver transporttiden og jo større risiko er der for skader og forsinkelser

Der bliver rigtig langt mellem havnen og godsterminalen. Det kunne i dag ved selvsyn konstateres, at man ikke bare kan transportere containerne eller vekselladene - eller hvad det nu alt sammen hedder - fra havnen til godsterminalen som en form for "intern transport". Man bliver nødt til at anvende det offentlige vejnet med de "ulemper" det giver.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Den kommende godsterminal placeres i den røde ellipse. Geodatastyrelsen 1977-1992.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak