Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen (Jernbanen i dag)

af Bruger4711, 8/6 2014, 19:22 (3631 dage siden)

Kunne denne type lokomotiv være noget for DSB? Burde man gå sammen med DB og købe en pulje?

DB orders multi-engine locos for Sylt Shuttle service
Deutsche Bahn has awarded Bombardier Transportation a contract to supply seven Traxx Multi-Engine diesel-electric locomotives for use on the Sylt Shuttle car-carrying service across the 11 km Hindenburgdamm causeway which connects the North Sea island of Sylt with mainland Schleswig-Holstein.

Læs resten af artiklen hos Railway Gazette ...

[image]

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af Fysikeren, 8/6 2014, 19:41 (3631 dage siden) @ Bruger4711

Lokomotivet vil formentlig egne sig ganske fint som afløser for ME'erne foran de nuværende DD-vogne. Især egenskaben med flere motorer der kan tændes og slukkes alt efter belastning hjælper nok på miljøet.

Men både Sydbanen og Nordvestbanen står foran elektrificering, så hvis DSB i morgen køber sådanne lokomotiver, vil der nok gå alt for få år fra levering til elektrificering til, at det giver større økonomisk mening. Alternativt skal de lejes, hvis man kan finde en udlejer der vil løbe risikoen med at finde en ny lejer bagefter.

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af jaer, 8/6 2014, 21:29 (3631 dage siden) @ Fysikeren

Lokomotivet vil formentlig egne sig ganske fint som afløser for ME'erne foran de nuværende DD-vogne. Især egenskaben med flere motorer der kan tændes og slukkes alt efter belastning hjælper nok på miljøet.

Mere info kan ses her: Indlæg fra Bombardier på Banekonferencen 2014

/Jan

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af Fysikeren, 8/6 2014, 21:56 (3631 dage siden) @ jaer

Fedt link! Hvis de tal holder vand, så virker en remotorisering af ME'erne da som en god løsning.

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af Gæst, 9/6 2014, 07:27 (3630 dage siden) @ Fysikeren

Tja. Hvis man sammenligner med en 6 års lease af et nyt lokomotiv, kan remotorisering af ME være fordelagtigt, hvis hvis hvis.

Det er umuligt at gennemskue ud fra de slides.

Men BT regner åbenbart ikke med at sælge nye diesellokomotiver til DSB.

Mvh

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af KimC, 9/6 2014, 09:14 (3630 dage siden) @ Gæst

Tja. Hvis man sammenligner med en 6 års lease af et nyt lokomotiv, kan remotorisering af ME være fordelagtigt, hvis hvis hvis.

Det er umuligt at gennemskue ud fra de slides.

Jeg frygter også at en remotorisering af ME vil ende med en teknologisk fuser, og betyde at et antal ME ikke som planlagt kan være til rådighed for driften, og at de først kommer til at fungere når diverse nye køreledninger har været på plads i 5 år.

Det kan være at DSB kan lease de 218 der bliver til overs.. :-D

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af Gæst, 9/6 2014, 09:56 (3630 dage siden) @ KimC

Hvor langt er man egentligt med planerne for remotorisering af ME?

Er der en prototype på vej?

Ellers får de vel bare lov til at køre til der kommer el, med nogle forbedringer omkring emission.

Mvh

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 9/6 2014, 10:00 (3630 dage siden) @ KimC

Tja. Hvis man sammenligner med en 6 års lease af et nyt lokomotiv, kan remotorisering af ME være fordelagtigt, hvis hvis hvis.

Det er umuligt at gennemskue ud fra de slides.


Jeg frygter også at en remotorisering af ME vil ende med en teknologisk fuser, og betyde at et antal ME ikke som planlagt kan være til rådighed for driften, og at de først kommer til at fungere når diverse nye køreledninger har været på plads i 5 år.

Hejsa. Nu er der jo noget mere tyngde i projektet, end man kan vise på 23 minutter til en konference :-)

Der skal ikke være tvivl om, at BT gerne vil sælge nye diesel lokomotiver til DSB, og at TRAXX Multi Engine er som skræddersyet til DSBs behov for kørsel med BT byggede dobbeltdækkervogne. Der er bare hverken penge eller "musik" i at købe diesel lige før der kommer ledninger op.

Da Bombardier også tilbyder retraktionering af lokomotiver og togsæt, er det naturligt at se på, om man kan sikre at MEerne holder indtil elektrificeringen er færdig i 2024, og om DSBs driftsomkostninger kan reduceres, så det bliver noget nær gratis for DSB at løse miljøudfordringerne for MÉerne, og samtidig sikre at DSB hele tiden har de lokomotiver de har behov for.

Da MEerne er bygget hos Henschel og dermed nu en del af Bombardier koncernen, har man altså tegninger og dokumentation, og har set, at det giver mening, at remotorisere MEerne fra den gamle pålidelige EMD motor til de nye pålidelige 4xCat motorer, som man bygger til DB og Paribus. Der er altså grundlæggende tale om et bytte af en gammel standard motor til en ny standard motorløsning.
Bombardier tilbyder garanti på teknisk formåen og økonomisk formåen, så det er et projekt, der er meget seriøst, og som man har arbejdet med længe.

Den tekniske del er grundlæggende færdig, nu vil de kommende måneders arbejde så vise, om det giver mening at gå videre.

Lasse

Avatar

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af Morten Beck, Græsted, 9/6 2014, 10:07 (3630 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Så er det bare spørgsmålet om trafikstyrelsen vil godkende det, de er altså ikke for børn. Hold da k...

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af esni, Frederikssund, 9/6 2014, 23:25 (3630 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tja. Hvis man sammenligner med en 6 års lease af et nyt lokomotiv, kan remotorisering af ME være fordelagtigt, hvis hvis hvis.

Det er umuligt at gennemskue ud fra de slides.


Jeg frygter også at en remotorisering af ME vil ende med en teknologisk fuser, og betyde at et antal ME ikke som planlagt kan være til rådighed for driften, og at de først kommer til at fungere når diverse nye køreledninger har været på plads i 5 år.


Hejsa. Nu er der jo noget mere tyngde i projektet, end man kan vise på 23 minutter til en konference :-)

Der skal ikke være tvivl om, at BT gerne vil sælge nye diesel lokomotiver til DSB, og at TRAXX Multi Engine er som skræddersyet til DSBs behov for kørsel med BT byggede dobbeltdækkervogne. Der er bare hverken penge eller "musik" i at købe diesel lige før der kommer ledninger op.

Da Bombardier også tilbyder retraktionering af lokomotiver og togsæt, er det naturligt at se på, om man kan sikre at MEerne holder indtil elektrificeringen er færdig i 2024, og om DSBs driftsomkostninger kan reduceres, så det bliver noget nær gratis for DSB at løse miljøudfordringerne for MÉerne, og samtidig sikre at DSB hele tiden har de lokomotiver de har behov for.

Da MEerne er bygget hos Henschel og dermed nu en del af Bombardier koncernen, har man altså tegninger og dokumentation, og har set, at det giver mening, at remotorisere MEerne fra den gamle pålidelige EMD motor til de nye pålidelige 4xCat motorer, som man bygger til DB og Paribus. Der er altså grundlæggende tale om et bytte af en gammel standard motor til en ny standard motorløsning.
Bombardier tilbyder garanti på teknisk formåen og økonomisk formåen, så det er et projekt, der er meget seriøst, og som man har arbejdet med længe.

Den tekniske del er grundlæggende færdig, nu vil de kommende måneders arbejde så vise, om det giver mening at gå videre.

Lasse

Hvis vi nu bliver super-kreative i vores spekulationer, så kunne ME retraktioneringen udføres med en kombination af lastmile og multiengine teknologierne, således at man kunne bruge energi fra køreledningen, når den er der.

Dvs bruge allerede udviklede komponenter fra traxx og bygge noget a la Vossloh Eurodual på ME'ens ramme og boggier.

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af 232 fan, 10/6 2014, 00:51 (3630 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der skal ikke være tvivl om, at BT gerne vil sælge nye diesel lokomotiver til DSB, og at TRAXX >Multi Engine er som skræddersyet til DSBs behov for kørsel med BT byggede dobbeltdækkervogne. Der >er bare hverken penge eller "musik" i at købe diesel lige før der kommer ledninger op.

Hej. Er det ikke muligt at ombygge TRAXX DE ME til 'almindelig' TRAXX AC når køreledninger er færdige? TRAXX DE og TRAXX MS 2e er jo designet til det.

Med venlig hilsen

232 fan

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af Gæst1, 10/6 2014, 12:41 (3629 dage siden) @ 232 fan


Hej. Er det ikke muligt at ombygge TRAXX DE ME til 'almindelig' TRAXX AC når køreledninger er færdige? TRAXX DE og TRAXX MS 2e er jo designet til det.


Tror nu ikke de er decideret designet til ombygning. Intentionen var vist mere, at de skulle være så ens som muligt, for at reducere omkostningerne for konstruktion, godkendelser og vedligeholdelse.

Der er i al fald ingen lok, der er bygget om fra diesel til el eller omvendt, og det godkendelsecircus, man skulle igennem i givet fald,er nok ret uoverskueligt. til gengæld betalte SNCF/AKIEM jo for nye TRAXX ellok ved at levere let brugte TRAXX DE tilbage, så det er nok en mere farbar vej...

Tilsvarende med at ombygge ME til dual lok - dette er iøvrigt ikke rigtig set i en økonomisk og fysisk "euroæisk" størrelse, der giver mening - og Vossloh Euro 400 Dual er endnu alt for dyr (udover den noget svage udgave til Sydafrika).

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af esni, Frederikssund, 9/6 2014, 23:17 (3630 dage siden) @ KimC


Det kan være at DSB kan lease de 218 der bliver til overs.. :-D

Hvilket problem skulle det løse?
Disse 218 er jo ældre end ME, eller?

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af Frank Poulsen, 8/6 2014, 22:03 (3631 dage siden) @ Bruger4711

Kunne denne type lokomotiv være noget for DSB? Burde man gå sammen med DB og købe en pulje?

DB orders multi-engine locos for Sylt Shuttle service
Deutsche Bahn has awarded Bombardier Transportation a contract to supply seven Traxx Multi-Engine diesel-electric locomotives for use on the Sylt Shuttle car-carrying service across the 11 km Hindenburgdamm causeway which connects the North Sea island of Sylt with mainland Schleswig-Holstein.

Læs resten af artiklen hos Railway Gazette ...

[image]


Er det mig der misforstår ordlyden "Multi-Engine Diesel-Electric"... Jeg tolker det som om det kan køre både på diesel, men også med strøm under køreledninger? Men jeg har på fornemmelsen jeg misforstår? Det ville vel ellers være genialt for DSB i en tid hvor de går de næste mange år i møde med flere og flere områder med eldrift løbende. Ja, især til dobbeltdækkerne i den sjællandske regionaltrafik. Men hvis det ikke er sådan det skal forstås, som jeg har på fornemmelsen, så vil jeg ikke mene DSB skal ud og købe rene diesel-lokomotiver

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af Fysikeren, 8/6 2014, 22:21 (3631 dage siden) @ Frank Poulsen

Er det mig der misforstår ordlyden "Multi-Engine Diesel-Electric"... Jeg tolker det som om det kan køre både på diesel, men også med strøm under køreledninger? Men jeg har på fornemmelsen jeg misforstår? Det ville vel ellers være genialt for DSB i en tid hvor de går de næste mange år i møde med flere og flere områder med eldrift løbende. Ja, især til dobbeltdækkerne i den sjællandske regionaltrafik. Men hvis det ikke er sådan det skal forstås, som jeg har på fornemmelsen, så vil jeg ikke mene DSB skal ud og købe rene diesel-lokomotiver

Her skal det förstås sådan, at der i städet for en stor dieselmotor er fire små. Dermed kan man tænde for 1, 2, 3 eller 4 alt efter behov.

I TRAXX-serien kan man derimod også få ellokomotiver med dieselmotor til rangering og lign.

Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen

af Gæst1, 9/6 2014, 09:40 (3630 dage siden) @ Fysikeren

I TRAXX serien kan du få de nye BR 147 og BR 187 med en lille dieselmotor og batteribooster. Begge designet til rangering med hele toget, hvor der ikke er køreledninger. Under test har man dog kunnet trække 1400 tons på diesel og batteri alene med op til 60 km/t

Formelt indeholder TRAXX familien også et diesellokomotiv med kun een stor motor. Den type kører i Tyskland som BR 246 og BR 285

Den nye multi Engine kører som BR 245

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak