Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køreplan 1938-39 (Generelt)

af Alex @, 31/8 2014, 10:53 (3526 dage siden)

Hej,
Har postet denne forespørgsel i et andet forum her, men det historiske forum er nok mere relevant! :) Faldt over denne originale (ikke et genoptryk) køreplan fra De danske Statsbaner fra 1938,køreplanen er stemplet "Til Tjenestebrug".
Er der samlere til den slags? [image]

Køreplan 1938-39

af Lars Kongshøj, 31/8 2014, 11:38 (3526 dage siden) @ Alex

Det er der helt sikkert kunder til. Hvad skal du have for den?

Køreplan 1938-39

af Alex, 31/8 2014, 12:53 (3526 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg er helt blank vedr. pris/værdi. Har ikke kunnet finde nogen til salg på nettet, så jeg er vil være glad for hjælp i den retning..

Avatar

Køreplan 1938-39

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/8 2014, 16:08 (3526 dage siden) @ Alex

Jeg er helt blank vedr. pris/værdi. Har ikke kunnet finde nogen til salg på nettet, så jeg er vil være glad for hjælp i den retning

Kære Alex

Hvis du sætter den til salg på QXL, er jeg overbevist om, at du vil få en fair og god pris. Hvis du samtidig linker mellem jernbanen.dk og QXL og dermed informerer os om, at auktionen nu er igang, vil du med stor sandsynlighed ramme den interesserede målgruppe.

For god ordens skyld anføres, at jeg ikke har "aktier" i QXL. Jeg har blot selv anvendt QXL med fordel.

Bedste hilsner

Thomas

Køreplan 1938-39 - til tjenestebrug

af Lars Kruse, 31/8 2014, 17:52 (3526 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bare for at sætte begreberne plads: Den omstændighed, at togplanen er stemplet "til tjenestebrug", betyder ikke, at der er tale om en tjenestekøreplan. Det er en helt almindelig publikumskøreplan, som DSBs personale brugte til at vejlede de rejsende, og naturligvis skulle man kun have prisen for køreplanen (i dette tilfælde 50 øre), hvis man faktisk solgte bogen til en rejsende. På den anden side kunne eventuelle brådne kar hos DSB ikke tjene en skilling ved at forlange penge for tjenesteeksemplarer.

Senere blev der i en årrække trykt "til tjenestebrug" på omslaget af et antal eksemplarer, men der var stadig tale om en helt almindelig publikumskøreplan, som blot ikke kunne / burde sælges.

Med venlig hilsen
Lars Kruse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak