Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ptivatbanerutebiler, Nordsjælland, igen igen (Generelt)

af gamle ole, 8/9 2014, 12:20 (3518 dage siden)

Vi har været inde på det før, men jeg tror stadig ikke at have en forklaring på hvorfor GDS og HFHJ til det sidste (HT-perioden), bevarede landevejsbusdesignet med een dør, mens HHGB, bortset fra et par Volvoer, bevarede bybusdesignet med enten bagdør -oprindelig- og sidenhen midterdør?
Nogen forklaring på dette fænomen?
Måske forsi HHGB-bussrne i nogen grad indgik i bybustrafikken i Helsingør også?
(Sagt i parentea var de eneste landevejsbusser hos DSB i hovedstadsområdet jeg husker i nyere tid Korsørbussen-122- fra Valby Langgade, og Stegebussen fra Valby St)

Hilsen Ole

ptivatbanerutebiler, Nordsjælland, igen igen

af Thomas de Laine ⌂, København, 8/9 2014, 20:03 (3518 dage siden) @ gamle ole

Vi har været inde på det før, men jeg tror stadig ikke at have en forklaring på hvorfor GDS og HFHJ til det sidste (HT-perioden), bevarede landevejsbusdesignet med een dør, mens HHGB, bortset fra et par Volvoer, bevarede bybusdesignet med enten bagdør -oprindelig- og sidenhen midterdør?
Nogen forklaring på dette fænomen?
Måske forsi HHGB-bussrne i nogen grad indgik i bybustrafikken i Helsingør også?
(Sagt i parentea var de eneste landevejsbusser hos DSB i hovedstadsområdet jeg husker i nyere tid Korsørbussen-122- fra Valby Langgade, og Stegebussen fra Valby St)

Svaret er stadig, at HHGB's rutebiler skulle kunne indsættes på bybusserne i Helsingør, hvilket skete af og til. Det var jo HHGB, der stod for driften af bybusserne.

GDS-HFHJ fik rutebiler med kun én dør ligesom stort set alle andre rutebilejere i landet på samme tidspunkt (med DSBs rutebiler i Hovedstadsområdet som en væsentlig undtagelse).

ptivatbanerutebiler, Nordsjælland, igen igen

af Svend, 8/9 2014, 20:13 (3518 dage siden) @ Thomas de Laine

GDS-HFHJ fik rutebiler med kun én dør ligesom stort set alle andre rutebilejere i landet på samme tidspunkt (med DSBs rutebiler i Hovedstadsområdet som en væsentlig undtagelse).

Det var også meget praktisk at kunne stige ud via fordøren. Så sent som sidst i 70´erne kunne man stå af hvor som helst på ruten på GDS´ bilruter (i hvert fald uofficielt når man kom ud på landet), og så var det jo nødvendigt at fortælle chaufføren, ved hvilket hus eller hvilken sidevej han skulle holde an.

--
Svend

ptivatbanerutebiler, Nordsjælland, igen igen

af gamle ole, 9/9 2014, 12:10 (3517 dage siden) @ Svend

Ja det er nok en god forklaring på eet-dørs landevejsbusserne.
Som et kuriosom her på Falster hvor jeg nu bor fungere det stadig på den måde "på landet" selvom der både er fordør og midter/bagdør på busserne.

Hilsen Ole

ptivatbanerutebiler, Nordsjælland, igen igen

af gamle ole, 9/9 2014, 12:07 (3517 dage siden) @ Thomas de Laine

Tak Thomas. Som sagt også mit bedste bud (på HHGB)

Hilsen Ole

ptivatbanerutebiler, Nordsjælland, igen igen

af gamle ole, 11/9 2014, 16:11 (3515 dage siden) @ gamle ole

-og nsom et lille kuriosom var Hillerød St mig bekendt den enste station-på Sjælland ihvertfald- hvor hele 4 banerutebilsruter kom.
DSB, GDS, HFHJ og HHGB.


Ole

ptivatbanerutebiler, Nordsjælland, igen igen

af gamle ole, 16/9 2014, 12:24 (3510 dage siden) @ Thomas de Laine

-og med undtagelse af de tre Volvo landevejsbusser fra 61/62 med kun een firdør (HHGB).Undtagelsen der bekræfter reglen.

Hilsen Ole

ptivatbanerutebiler, Nordsjælland, igen igen

af gamle ole, 5/4 2015, 14:42 (3309 dage siden) @ gamle ole

Og hvorfor mon egentlig denne undtagelse fra reglen?

Ole

ptivatbanerutebiler, Nordsjælland, igen igen

af gamle ole, 18/9 2014, 19:13 (3508 dage siden) @ Thomas de Laine

-og en lille detalje mht til DSB-busserne. 307 Roskilde-Hillerød, kørte med landevejstypen/1 fordør ret længe. (Måske også andre ruter)


hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak