Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

E lokomotiver keddel. (Generelt)

af Krister Persson, 20/9 2014, 09:49 (3506 dage siden)

Jeg har et spørgsmål om tabel kedel udskiftninger i artiklen for E-lokomotiv.
Skal vi tolke det således, at # 1 er den første udskiftning af kedler eller nummer af den oprindelige kedel. Er tallene på panden af ​​DSB eller svenskere?
Jeg er fra Sverige og jeg har skrevet dette ved hjælp af Google Translate.

E lokomotiver keddel.

af re20000, 20/9 2014, 13:30 (3506 dage siden) @ Krister Persson

Jeg har et spørgsmål om tabel kedel udskiftninger i artiklen for E-lokomotiv.
Skal vi tolke det således, at # 1 er den første udskiftning af kedler eller nummer af den oprindelige kedel. Er tallene på panden af ​​DSB eller svenskere?
Jeg er fra Sverige og jeg har skrevet dette ved hjælp af Google Translate.

panden må i så tilfælde være kedlen

E lokomotiver keddel.

af Steff, 20/9 2014, 15:34 (3506 dage siden) @ Krister Persson

Kære Krister

DSB købte 11 komplette svenske litra F lokomotiver SAMT en reservekedel nr. F 1248.

Kedler ved DSB fik FØRST et DSB nr., når de blev udtaget af lokomotivet for revision og for anvendelse i et ANDENT lokomotiv, end det, det var udtaget fra. Som kedelnummer anvendtes det lokomotivnummer, som kedlen lå i, men med et ”1” forrest. F. eks. fik kedlen ved DSB lokomotiv nr. 968 DSB kedel nummer 1968. Nummeret blev påsat med bagkedlen på en støbt plade med indhuggede tal.

Kedelnummer. 1968 blev ved ”FORDANSKNINGEN” lagt i DSB lokomotiv nr. 978. Den ekstra kedel, der blev købt og blev anvendt, fik et ”2” foran nr. samt det DSB nummer lokomotiv, det var tiltænkt. Hér fik reservekedlen nr. 2964 og ilagt lokomotiv DSB nr. 964.

Så svaret på dit spørgsmål er, at kolonnen 2 med ”1. kedel” betyder, at det er DET nr. kedel, som lokomotivet startede med ved DSB i Danmark. Altså startede DSB lokomotiv litra E nr. 971 med at have kedlen fra DSB nr. 973, hvis kedel havde nr. 1973!

Det omtalte skema i bogen er en afskrift fra DSB kedelbog samt lokomotivkortene og hér blandes lidt rundt i almindelige kedler med et ”1” og reservekedler med et ”2” foran nr. En reservekedel kan nemlig også være en nybygget reservekedel, altså med ”2”.
Håber det gav lidt mening!

Med venlig hilsen

--
Steffen Dresler

E lokomotiver keddel.

af Krister Persson, 20/9 2014, 16:31 (3506 dage siden) @ Steff

Kære Krister

DSB købte 11 komplette svenske litra F lokomotiver SAMT en reservekedel nr. F 1248.

Kedler ved DSB fik FØRST et DSB nr., når de blev udtaget af lokomotivet for revision og for anvendelse i et ANDENT lokomotiv, end det, det var udtaget fra. Som kedelnummer anvendtes det lokomotivnummer, som kedlen lå i, men med et ”1” forrest. F. eks. fik kedlen ved DSB lokomotiv nr. 968 DSB kedel nummer 1968. Nummeret blev påsat med bagkedlen på en støbt plade med indhuggede tal.

Kedelnummer. 1968 blev ved ”FORDANSKNINGEN” lagt i DSB lokomotiv nr. 978. Den ekstra kedel, der blev købt og blev anvendt, fik et ”2” foran nr. samt det DSB nummer lokomotiv, det var tiltænkt. Hér fik reservekedlen nr. 2964 og ilagt lokomotiv DSB nr. 964.

Så svaret på dit spørgsmål er, at kolonnen 2 med ”1. kedel” betyder, at det er DET nr. kedel, som lokomotivet startede med ved DSB i Danmark. Altså startede DSB lokomotiv litra E nr. 971 med at have kedlen fra DSB nr. 973, hvis kedel havde nr. 1973!

Det omtalte skema i bogen er en afskrift fra DSB kedelbog samt lokomotivkortene og hér blandes lidt rundt i almindelige kedler med et ”1” og reservekedler med et ”2” foran nr. En reservekedel kan nemlig også være en nybygget reservekedel, altså med ”2”.
Håber det gav lidt mening!

Med venlig hilsen

Her er noget galt.
Reservkedlen opkaldt 2964 og blev sat til E 964.
964:s orginalkedel fik godt nummer 1964?
Det er den kedel sidder på F-1200 i dag.
Men på mærkepladen er også:
"1069 bygg 1916"
Det er den svenske produktion nummer og denne kedel lave siden starten i F 1209 - DSB E 973.
Denne kedel kan derfor ikke være F 1200 - E 964 originalkedel.
Kedeln er desutom bygget i 1916 og F 1200-964 er fra 1914.

Og du siger også, at kedlen 1968 blev sat til 978, men ifølge tabellen var det 972, ikke 978.

[image]

E lokomotiver keddel.

af Steff, 20/9 2014, 17:02 (3506 dage siden) @ Krister Persson

Hej Krister!

Ja, skrivefejl, selvfølgelig nr. 972 og IKKE 978. Altså som rigtigt anført i tabellen side 44.

Men de andre ting kan jeg ikke forklare, da vi nu begynder at blande svenske og danske kedelnumre sammen. DSB kedelnumre kan KUN anvendes for DSB periodens første nummerering, altså da lokomotiverne blev sat idrift ved DSB i 1937/38. Det er så dem, der blev anvendt resten af tiden i Danmark jf. skemaet side 44.

Hvis du ser på side 8 nederst er der en tabel med de svenske kedelombytninger. Hvordan de hænger sammen, har jeg ingen anelse om. Men heraf kan du jo også se, at de svenske F lokomotiver, fik byttet deres kedler rundt op til 3 gange.

Jeg har INGEN optegnelser over (tror jeg), hvilke SVENSKE kedelnumre lokomotiverne var udstyret med, da det ankom til Danmark. Kedlerne lå jo på en godsvogn og altså udtaget fra lokomotivet.

På side 44 kan du f.eks. til højre se, at DSB kedel nr. 1974 oprindelig er SJ reservekedel nr. 1380 bygget i 1917. Den lå bl.a. som 2. kedel i litra F (SJ) nr. 1207! Forvirret? Jeg er!

Jeg skal prøve at se om jeg kan finde "et og andet" vedr. en eventuel hjælp for at du kan komme videre.

Med venlig hilsen

--
Steffen Dresler

E lokomotiver keddel.

af Steff, 20/9 2014, 19:23 (3506 dage siden) @ Steff

Kære Krister

Jeg forstår ikke den svenske kedelnummerering, da kedlerne jf. mine optegnelser hed 1248, 1325-1329, 1350, 1351, 1367-1369, i alt 11 kedler. Hertil reservekedlen 1248?? (eller 1069?)

Min tanke KUNNE være, at man har bygget en reservekedel i.f.m. Getä ulykken i 1918, da man valgte at genopbygge F1200 og det er hér at vores nummerering går galt. Senere er så den originale F1200 kedel blevet genopbygget.

Ser man på tilrådige kedler og lokomotiver, mangler 1327 i sidste ombytning. Den TROR jeg er så kommet i F1200 og reservekedlen har fået 1248?

Men så forstår jeg slet ikke nummeret 1069. DSB nummeret 1964 passer, da det er den kedel lokomotivet forlod Danmark med.

Jeg har set efter i mine papirer og jeg har ikke flere informationer vedr. kedlerne end allerede skrevet i E-bogen. Så jeg tror desværre du må i gang med svenske kollegaer, da SJ kedlerne jo ikke har været et anliggende for DSB Maskinafdeling nummermæssigt efter 1938.


Vedhæftet DSB noter vedr. lokomotiverne efter opmåling i Sverige pr. 23. November 1936.
[image]

Med venlig hilsen

--
Steffen Dresler

E lokomotiver keddel.

af Georg Schmidt, 20/9 2014, 21:07 (3506 dage siden) @ Krister Persson

Lidt mere E-kedler.

[image]

[image]

Fra Rigsarkivet/DSB maskinafdelingen pk 336.

Mvh
Georg

E lokomotiver keddel.

af Anders Svensson, 20/9 2014, 21:30 (3506 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Tommy Nilsson, 21/9 2014, 13:11

Hej,
hoppas det är okej om jag skriver på svenska

Det nummer 1069 är tillverningsnumret hos Nohab med tillverningsår 1916.

Enligt en förteckning som jag fått från Svante Runeberger över Nohab arkivet i Göteborg.

[image]

Om jag förstått er rätt så det som anges i denna arktikel http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=27 i kolumnen "1. kedel" är det nummer pannorna fick när det kom till Danmark?

Mvh
Anders Svensson

E lokomotiver keddel.

af Steff, 21/9 2014, 11:07 (3505 dage siden) @ Georg Schmidt

Go´formiddag!

Jeg har prøvet at sammenkøre de data jeg har vedr. litra E (SJ litra F) med diverse udskrifter fra SJ kedelbøger, SJ skrivelser, DSB ditto samt andet (Georg Schmidt), for at se om der er en ”rød tråd”.

Min konklusion er, at jeg (håber andre kan) faktisk ikke med SIKKERHED VED, hvilker SJ kedelnumre, der ”gemmer sig” bag de nye DSB kedelnumre, som litra E kedlerne får ved deres indsættelse i Danmark i 1937/38.

Fra en afskrift fra Lokomotivværkstedet i Århus m.h.t. kedelinformationer kan læses følgende:
DSB kedel Nr. 1972 = SJ Loko F 1202 = SJ kedel nr. 1325, DSB kedel Nr. 1969 = SJ Loko F 1207 = SJ kedel nr. 1368, DSB kedel Nr. 2964 = SJ loko F 1208 = SJ kedel nr. 1328 og DSB kedel nr. 1973 = SJ loko F 1271 = SJ kedel nr. 1329, HVIS vi ligger til grund, at det er den kedel, der var ilagt de respektive DSB litra E lokomotiver ved deres indsættelse i drift i 1937/38.

Yderligere ved vi, at det originale SJ loko nr. F 1200 (DSB 964) oprindeligt havde ilagt kedel SJ 1248, NOHAB 1020, bygget 1914.

Sidst, at DSB kedel nr. 1974 = SJ reservekedel nr. SJ 1380.

Den sidste kedel i DSB litra E nr. 964, DSB kedel nr. 1964 er ex. SJ kedel 1368, NOHAB 1069, bygget 1916 og oprindeligt ilagt SJ litra F nr. 1209, der senere igen blev ilagt nr. SJ F 1207.

Jeg håber ikke jeg har øget til forvirringen, selvom jeg selv har svært ved at ”holde fast”. Man kan dog håbe, at der i arkivalierne et eller andet sted må ligge en kedelfortegnelse med en ”direkte” omsætning SJ kedel nr. til DSB kedel nr. På den anden side var det jo ikke nødvendigt, da DSB jo startede forfra i 1937/38 med deres egen nummerering efter nøje fysisk kontrol og gennemsyn af kedlerne samt bl.a. lokomotivernes reparationsbøger med tilhørende kedelafsnit.

Med venlig hilsen

--
Steffen Dresler

E lokomotiver keddel.

af Bjarne Knudsen, 23/9 2014, 13:12 (3503 dage siden) @ Steff

Ja jeg tror nok vi lige skal holde hovedet koldt omkring angivelsen af de nævnte SJ lokonumre hhv. kedelnumre.

Som Georg så rigtigt har anført andetsteds er de deri opgivne SJ lokonumre jo numrene de enkelte E-maskiner var forsynet med hos SJ, mens de ovenfor anførte SJ lokonumre fra Cvk Ar´s kedelinformationer må være numrene på de SJ loko, hvor den nu DSB registrede kedel lå INDEN oversendelse til Danmark.
Altså ved vi konkret den tidligere placering i 4 ud af 11 lokomotiver.

Imidlertid er der også noget i ovenstående, der ikke stemmer:

Det anføres at
DSB Kedel nr. 1969 lå i SJ 1207 og er SJ Kedel nr. 1358
men længere nede i teksten anføres også at
DSB Kedel nr. 1964 oprindelig var ilagt SJ 1209 og er SJ Kedel nr. 1368.
Faktum er SJ Kedel nr. 1368 men ENTEN har den DSB kedel nr. 1964 eller 1969

E lokomotiver keddel.

af Steff, 23/9 2014, 15:15 (3503 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Hej Bjarne

Vi ved ikke, undskyld udtrykket, en (bandeord) om numrene for SJ kedlerne, da de overhovedet IKKE er anført i skrivelser mellem "Den Kungliga Järnvägsstyrelse" og Generaldirektoratet bortset fra reservekedlen.

Det der GÆTTES på er det eventuelle kedelnummer. Vi ved med nogle få undtagelser, hvilket sidste kedelnummer lå i de respektive SJ litra F. Og hvis man så ANTAGER, at den kedel overførtes på en åben godsvogn SAMMEN med samme ramme og tender og HEREFTER blev ilagt samme ramme igen efter DSB revision og forsynes med nyt DSB kedelnummer, er der en sandsynlighed for, at kunne spore sig ind.

Men den eneste kedel vi kender her og nu er kedlen i SJ F 1200 i Sverige, for dér har vi et billede af kedelpladen med NOHAB fabriksnummer og DSB kedelnummer 1964 og kender derfor også det svenske SJ kedelnummer.

Den viste liste fra Magnus er altså udarbejdet på dette grundlag, HVIS ovenstående ting er korrekte. Og dér er nok flere spørgsmål en svar, for bl.a. hvilken SJ kedel dækker over DSB reservekedel 2964 og hvilket DSB nummer har den oprindelige SJ reservekedel? Og da vi på datoerne kan se, at Cvk Kh i længere perioder har haft flere kedler og rammer stående, er det derfor muligt, at der er ilagt første brugbare reviderede kedel, da det jo var fuldstændigt ligemeget, hvilken kedel kom i. Man skulle bare have X antal loko klar til køreplanens ikrafttræden.

Jeg kan på en kopi af de fleste kedellister se, hvilken SJ kedel lå i hvilken SJ ramme samt dato (den er vist i bogen), men det er altså ikke nogen sikkerhed efter salget til DSB.

Derfor det lille sp. om nogen havde enten lister eller et foto, der kunne hjælpe hen ad vejen.

Så den viste liste skal altså tages med stort forbehold med DSB, men passer med SJ! Men det ses jo også tydeligt når man ser listen igennem som du også har gjort.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

E lokomotiver keddel.

af Krister Persson, 30/9 2014, 17:36 (3496 dage siden) @ Steff

Jeg vil gerne takke alle mine danske venner for alle svarene.
Vi bemærker, at man ikke forudsige med sikkerhed, hvilken svensk kedel, der endte i hvilke lokomotiver i Danmark for første gang.
Jeg kan også fortælle, at jeg har bedt de ansatte på det svenske Jänvägsmuseum at tage et billede af kedlen plade af DSB E 966 (SJ F 1202). Men det løser ikke dette problem ..

E lokomotiver keddel.

af Krister Persson, 21/9 2014, 13:28 (3505 dage siden) @ Georg Schmidt

I Sverige blev kedler markeret med to tal.
Delvist fabrikanten (Nydqvist & Holm), delvist SJ.
Begge tal var også på navnepladen.
Her er en oversigt over de forskellige numre.
Bemærk, at den oprindelige svenske reservkedlen SJ 1380 er bygget af SJ Central Workshop i Örebro.
"Lok vid leverans" er første lokomotiv kedlen lav i.
Lok 1, 2 og 3 er andet lokomotiv kedel har været i.
Datoen finnes med.

Var alle kedler reviderede straks i Danmark eller var de i lokomotiverne en tid først?
Problemet er at finde de rigtige danske numre for hver svenske kedler.
Det ville tage en tabel "svensk nummer - dansk nummer".

[image]

E lokomotiver keddel.

af Krister Persson, 21/9 2014, 13:48 (3505 dage siden) @ Krister Persson

Undskyld tabellen forsvundet. Her er det.

[image]

DSB EA3010Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak