Kan man lave bremse prøve kun via instrumenter i førerummet eller skal det være på alm måde.
Når førerbordet er blevet rigget op efter afkoblingen, varer det ikke længe at udføre bremseprøve på et enkelt sæt. Typisk under et minut - og længere tid, jo flere sæt der er sammenkoblet - så skal tryksænkningen først forplante sig i den længere bremseledning, ligesom det tager tid at fylde op igen.
Selve prøven er automatiseret, således at togets computer tilføres data fra følere i togsættet/togsættene.
Så mens du har afventet togets afgang, har føreren haft sænket magnetskinnebremserne, så toget ikke kunne rulle, udført bremseprøven (sænket bremsetrykket i IP-bremsen, afprøvet EP-bremsen med køre/bremsekontrollen og fyldt luft op med IP-bremsehåndtaget igen), pålagt holdebremse og hævet magneterne. Dernæst har han/hun kvitteret bremseprocenten (og de øvrige togdata) til ATC og videre til Greenspeed.
Og hvis PU'eren i mellemtiden er gået på grønt, og det er blevet afgangstid, har føreren udvekslet færdigmelding med togføreren, har lukket døre og afventet meldingen "arbejdet ved toget endt". Og så har han/hun kunnet lægge traktion på.
NB: Hvis du har iagttaget det forreste togsæt, har føreren ikke skullet lave bremseprøve efter nedformering - så kan der køres videre på den oprindelige bremseprøve af de sammenkoblede sæt. Der udføres prøve ved opformering, ligesom en prøve ikke må være over 24 timer gammel.
Mvh. Ole