Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

adskillelse af ic3/ir4 (Generelt)

af martin, 8/10 2014, 19:55 (3511 dage siden)

Har lige set i Kolding en adskillelse af en ic3/ic4 stamme.
Husker jeg galt eller bør man ikke lave ny bremseprøve på den halvdel der skal køre videre som selvstændig enhed.
Mærkeligt var også at lokoføren valgte at køre derfra med åben førerdør det skal da ikke ret langt væk før det må blæse helt vildt ind.
Pinligt hvis han falder af mens han forsøger og lukke den i fart og den knalder dødmanden :-)

adskillelse af ic3/ir4

af Knak, 8/10 2014, 20:19 (3511 dage siden) @ martin

Man laver altid bremeprøve på den afkoblede togdel, dette vil også fremgå af
førebordscomputeren/skærmen i førebordet. Man kan godt kører med førerrumsdøren åben helt op til omkring 70-80 km/t. uden de store støjproblemer..

adskillelse af ic3/ir4

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 8/10 2014, 20:22 (3511 dage siden) @ Knak

Hej er du sikker på at den ikke bare kørte ud i vest og returnerede til spor 2 for at afvente næste tog vestfra, jeg har set den rangermanøvre mange gange i Kolding.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

adskillelse af ic3/ir4

af martin, 8/10 2014, 20:37 (3511 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det er jeg ret sikker på.
Det var en rigtig udkørsel der blev også fløjtet afgang og toget var fyldt med passagerer.
Kan man lave bremse prøve kun via instrumenter i førerummet eller skal det være på alm måde.

adskillelse af ic3/ir4

af Ole Stuhr Hansen, 8/10 2014, 21:26 (3511 dage siden) @ martin
redigeret af Ole Stuhr Hansen, 8/10 2014, 22:03

Kan man lave bremse prøve kun via instrumenter i førerummet eller skal det være på alm måde.

Når førerbordet er blevet rigget op efter afkoblingen, varer det ikke længe at udføre bremseprøve på et enkelt sæt. Typisk under et minut - og længere tid, jo flere sæt der er sammenkoblet - så skal tryksænkningen først forplante sig i den længere bremseledning, ligesom det tager tid at fylde op igen.

Selve prøven er automatiseret, således at togets computer tilføres data fra følere i togsættet/togsættene.

Så mens du har afventet togets afgang, har føreren haft sænket magnetskinnebremserne, så toget ikke kunne rulle, udført bremseprøven (sænket bremsetrykket i IP-bremsen, afprøvet EP-bremsen med køre/bremsekontrollen og fyldt luft op med IP-bremsehåndtaget igen), pålagt holdebremse og hævet magneterne. Dernæst har han/hun kvitteret bremseprocenten (og de øvrige togdata) til ATC og videre til Greenspeed.

Og hvis PU'eren i mellemtiden er gået på grønt, og det er blevet afgangstid, har føreren udvekslet færdigmelding med togføreren, har lukket døre og afventet meldingen "arbejdet ved toget endt". Og så har han/hun kunnet lægge traktion på.

NB: Hvis du har iagttaget det forreste togsæt, har føreren ikke skullet lave bremseprøve efter nedformering - så kan der køres videre på den oprindelige bremseprøve af de sammenkoblede sæt. Der udføres prøve ved opformering, ligesom en prøve ikke må være over 24 timer gammel.

Mvh. Ole

adskillelse af ic3/ir4

af martin, 9/10 2014, 07:52 (3511 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Hej Ole
Det var det afkoblede sæt jeg så og havde godt lidt på fornemmelsen at det ikke helt foregik på gammeldaws fason mere.
Så har han uden tvivl lavet prøven for jeg kunne godt se han tastede ind i ATCen
Mvh Martin

adskillelse af ic3/ir4

af Knak, 9/10 2014, 08:11 (3511 dage siden) @ martin

Man laver normalt også bremseprøven først inden man, indtaster data i ATC-anlægget.

Ja det er nemt at lave bremseprøve på en MF (IC3), der sidder en knap på førebordet som benyttes til det. Man kan også lave manuel bremseprøve på MF, det kræver dog to mand.

[image]
Den røde cirkel markere knappen til bremseprøve på MF.

adskillelse af ic3/ir4

af ulca, 9/10 2014, 16:40 (3510 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej er du sikker på at den ikke bare kørte ud i vest og returnerede til spor 2 for at afvente næste tog vestfra, jeg har set den rangermanøvre mange gange i Kolding.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Lyder meget sandsynligt, jeg har observeret noget tilsvarende på "min" lokale statsbanestation (Nykøbing F.):

ICE- og EC-tog mellem København og Hamburg/Berlin (kører efter nøjagtig samme standsningmønster i Danmark, forskellen er hvorvidt det er ICE TD eller IC3 som kører) har mellem Nykøbing F. og København H. (dog i omvendt retning Østerport) altid et ekstra, lokalt, sæt med.
Dette ekstra togsæt, i øvrigt altid det bageste uanset retning, kobles i retning mod Tyskland fra i Nykøbing F. for så når forreste togdel er kørt at køre ud på inderste del af Gedserbanen. Når næste tog fra Tyskland så vender retur, ruller dette til perron, hvorefter det togsæt som holdt på Gedserbanen rangerer op bag det sæt som kom fra Tyskland.

Ovenstående procedure har jeg observeret dagligt som pendler mellem Nakskov og København.

adskillelse af ic3/ir4

af Henrik C, Kolding, 9/10 2014, 22:34 (3510 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej er du sikker på at den ikke bare kørte ud i vest og returnerede til spor 2 for at afvente næste tog vestfra, jeg har set den rangermanøvre mange gange i Kolding.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Denne procedure bliver ikke brugt ved normaldrift og ved driftsforstyrelser meget sjældent med forreste togsæt, da det tager for lang tid (op til 7 - 8 minutter) inden 2 del af toget så kan få afgang (der er normalt 4 minutter mellem de 2 afgange mod Lunderskov).

For nogle (del) år siden var det normal procedure på enkelte (fredags) tog, at ved ankomst minuttal 40 afkoblede man den forreste MFér, der afg. mod Esbjerg i minuttal 42. Derefter afgik 1 eller 2 ERér i minutal 46 mod Sønderborg og en enkelt ERér blev holdende lidt i spor 1 (alt efter hvad trafikken tillod) inden den rangerede over i spor 2. Problemet med dette var at ERéren først skulle afgå (og koble med tog fra Sønderborg og Esbjerg) igen minuttal 30 og derved var spor 2 spærret rimelig længe.

Efter få år begyndte man at slæbe det tomme sæt med til Lunderskov hvor Sønderborgtoget smed det i spor 2, hvorefter det returnerende tomt igen med det samme til Kolding med ank. minuttal 16 hvor det kobledes med Sønderborgtoget (ank. minuttal 21) og Esbjergtoget (ank. minuttal 26).

På den måde var spor 2 kun spærret i 14 minutter frem for 35 minutter.

--
mvh. Henrik C

adskillelse af ic3/ir4

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 10/10 2014, 12:06 (3509 dage siden) @ Henrik C

Hej,
jeg snakkede ikke om forreste togsæt, jeg søgte en mulig forklaring til at lokoføreren kørte uden at lukke døren. Jeg kender udmærket til de togbevægelser du beskriver da jeg tidligere boede i Vejen og ofte færdedes til Kolding, og jeg færdes med tog (eller cykel).
med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

adskillelse af ic3/ir4

af Ole Stuhr Hansen, 10/10 2014, 16:07 (3509 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej,
jeg snakkede ikke om forreste togsæt, jeg søgte en mulig forklaring til at lokoføreren kørte uden at lukke døren.

....

med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Sandsynligvis blot et ønske om at få lidt frisk luft inden farten bliver så høj, at larmen tvinger én til at lukke - eller at finde ørepropperne frem :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak