Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af steenth, 12/10 2014, 10:39 (3484 dage siden) @ Gæst

http://www.lowtechmagazine.com/2013/12/high-speed-trains-are-killing-the-european-railw...

En meget interessant artikel, som også har relevans i Danmark, hvor politikerne vil tilgodese de ganske få, der rejser mellem Århus og København, på bekostning af tusinder af pendlere.

Jeg er ikke enig med den danske vinkel. Over Fyn vil det nye spor muliggøre at der stadig er regionaltog til alle stationer på Vestfyn. De er i klemme nu, da landsdelstrafikken er så massiv, da nogle stationer nu kun bliver betjent hver anden time. De nye spor vil frigive mere plads. I Østjylland fra trekantsområdet til Århus vil der også komme mere plads til regionaltog, når der kommer nu paralle strækninger.

Geografi spiller meget ind. Fx med eksempel Frankrig - områderne langts mange højhastighedsstrækninger er tynd befolket i forhold til Danmark. De har et net med høj fart ud af Paris med typisk et par hunderede kilometer til næste stop. De drives som fly med få stop. Begge eksempler i artiklen har relation til Frankrig.

Vi kan mere sammenligne os med Tyskland, Belgien og Holland. Her stopper højhastighedstog ved de fleste større byer. Et ICE fra Hamborg til München standser i Harburg, Hannover, Göttingen, Kassel, Fulda, Würzburg, ... og der er masser tog, som kører på de gamle strækninger.

Avatar

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af Jean Henrik ⌂, 12/10 2014, 17:34 (3484 dage siden) @ Gæst

.
Der er skinner der er omlagt i Europa, når jeg før kørte
fra Köln, så var det over Charleroi til Saint Quentin og så til Paris -

I dag skal jeg fra Köln mod vest til Brüssel og så først til Paris og
Tally kører med togsæt samlet til Brüssel, altså 30 vogne. Jeg har
faktisk set den nedgående sol stige op igen fordi toget kørte så
hurtigt mod vest / Brüssel - det var lidt underligt.

Jeg ser ikke nødvendigvis omlægning af togveje som en god idé, det virker
i dette tilfælde tåbeligt at køre mod vest for at komme syd på.

hilsen Jean Miré Maison

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af Hedegaard, 12/10 2014, 18:43 (3484 dage siden) @ Jean Henrik

Turen over Charleroi er upraktisk, da den for det første kræver at toget ændrer kørselsretning i Liege, og derefter kører af snørklet strækning, hvor den maksimale hastighed er 120 km/t,
og for det andet så er der relativ få (hvis ingen) rejsende fra Tyskland eller Frankrig, der har Charleroi eller Namur som rejsemål.
Bruxelles derimod er en populær destination, ikke mindst for forretningsrejsende.

Men i øvrigt, så kører der skam Thalys via Charleroi.
THA 9406 Liège-Guillemins - Paris Nord kører via den gamle strækning. Denne tur tager 3 timer og 8 minutter. Dvs faktisk en time længere end turen over Bruxelles :-)

Avatar

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af BoergeOf61, Randers C, 12/10 2014, 22:20 (3484 dage siden) @ Jean Henrik

Jeg ser ikke nødvendigvis omlægning af togveje som en god idé, det virker
i dette tilfælde tåbeligt at køre mod vest for at komme syd på.

Paris ligger ikke stik syd men sydvest for Köln. Derfor giver det mening.
Det er også muligt at rejse via Frankfurt, men så er rejsetiden omkring to timer længere, og der skal skiftes tog i Frankfurt. (Mindst 3:15 via Bruxelles og 5:21 via Frankfurt iflg. bahn.de).

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af ThomasTT, 16/10 2014, 16:51 (3480 dage siden) @ Gæst

http://www.lowtechmagazine.com/2013/12/high-speed-trains-are-killing-the-european-railw...

En meget interessant artikel, som også har relevans i Danmark, hvor politikerne vil tilgodese de ganske få, der rejser mellem Århus og København, på bekostning af tusinder af pendlere.

Interesant artikel, men jeg er også helt uenig i henvisningen til danske forhold, hvor der netop bygges nye baner ind til de store byer - til gavn for alle pendlere.
Kun vejle fjord broen er måske lidt tvivlsom alt efter hvordan togene faktisk kommer til at køre.

Geografien i Danmark lægger heldigvis ikke op til at begå de her fejl. Det nærmeste man kommer det er vel de måske lidt for få stop for de hurtigste tog, men det kan jo til enhver tid ændres. Derudover kunne det være fordelagtigt, hvis nogle af de lokalbaner, der fodrer byer, der i fremtiden får bedre forbindelser, som fx nyk. Falster eller Holbæk i stedet blev til direkte forbindelser. Men det er også noget, der til enhver tid kan bygges videre på.

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af Fysikeren, 16/10 2014, 17:12 (3480 dage siden) @ ThomasTT

http://www.lowtechmagazine.com/2013/12/high-speed-trains-are-killing-the-european-railw...

En meget interessant artikel, som også har relevans i Danmark, hvor politikerne vil tilgodese de ganske få, der rejser mellem Århus og København, på bekostning af tusinder af pendlere.


Interesant artikel, men jeg er også helt uenig i henvisningen til danske forhold, hvor der netop bygges nye baner ind til de store byer - til gavn for alle pendlere.
Kun vejle fjord broen er måske lidt tvivlsom alt efter hvordan togene faktisk kommer til at køre.

Geografien i Danmark lægger heldigvis ikke op til at begå de her fejl. Det nærmeste man kommer det er vel de måske lidt for få stop for de hurtigste tog, men det kan jo til enhver tid ændres. Derudover kunne det være fordelagtigt, hvis nogle af de lokalbaner, der fodrer byer, der i fremtiden får bedre forbindelser, som fx nyk. Falster eller Holbæk i stedet blev til direkte forbindelser. Men det er også noget, der til enhver tid kan bygges videre på.

Nu er jeg så uenig i, at Vejlefjordbroen er et problem, da man vil køre lyntog både ind gennem og uden om Vejle. Men videre så nævner artiklen taksterne som et problem: De nye højhastighedstog er alt for dyre, hvorfor lavprisfly er et alternativ. Hvis man i Danmark holder fast i, at alle tog koster det samme, og der ikke kommer særlige tillæg osv., så vil lyntogene næppe havne med det problem, medmindre man hæver den generelle takst. Tendensen i Danmark går jo mod ét landsdækkende takstsystem (i første omgang et vest og et øst for Storebælt), så er optimist :)

Avatar

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af BoergeOf61, Randers C, 16/10 2014, 18:07 (3480 dage siden) @ Fysikeren

Men videre så nævner artiklen taksterne som et problem: De nye højhastighedstog er alt for dyre, hvorfor lavprisfly er et alternativ.

Det er ikke helt sandt. Selvom højhastighedstogene har egne takster, har de også jævnligt specialtilbud el. et antal billetter til lave priser. Fx. har DB også Europa-Spezial også til højhastighedstog, Thalys' laveste pris fra Köln til Paris er €35 (ca. kr. 263) og Eurostars laveste pris fra Bruxelles el. Paris til London er €48,50 (ca. kr. 365). De højeste priser er noget højere.

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af ThomasTT, 18/10 2014, 16:50 (3478 dage siden) @ Fysikeren

http://www.lowtechmagazine.com/2013/12/high-speed-trains-are-killing-the-european-railw...

En meget interessant artikel, som også har relevans i Danmark, hvor politikerne vil tilgodese de ganske få, der rejser mellem Århus og København, på bekostning af tusinder af pendlere.


Interesant artikel, men jeg er også helt uenig i henvisningen til danske forhold, hvor der netop bygges nye baner ind til de store byer - til gavn for alle pendlere.
Kun vejle fjord broen er måske lidt tvivlsom alt efter hvordan togene faktisk kommer til at køre.

Geografien i Danmark lægger heldigvis ikke op til at begå de her fejl. Det nærmeste man kommer det er vel de måske lidt for få stop for de hurtigste tog, men det kan jo til enhver tid ændres. Derudover kunne det være fordelagtigt, hvis nogle af de lokalbaner, der fodrer byer, der i fremtiden får bedre forbindelser, som fx nyk. Falster eller Holbæk i stedet blev til direkte forbindelser. Men det er også noget, der til enhver tid kan bygges videre på.


Nu er jeg så uenig i, at Vejlefjordbroen er et problem, da man vil køre lyntog både ind gennem og uden om Vejle. Men videre så nævner artiklen taksterne som et problem: De nye højhastighedstog er alt for dyre, hvorfor lavprisfly er et alternativ. Hvis man i Danmark holder fast i, at alle tog koster det samme, og der ikke kommer særlige tillæg osv., så vil lyntogene næppe havne med det problem, medmindre man hæver den generelle takst. Tendensen i Danmark går jo mod ét landsdækkende takstsystem (i første omgang et vest og et øst for Storebælt), så er optimist :)

jeg siger jo sandelig heller ikke, at vejle fjord-broen er et problem. Jeg kalder den "måske lidt tvivlsom". Den er det nærmeste vi kommer trådens problemstilling, fordi der jo bruges penge på at skære pendlere væk. Det er jo netop det, der skaber dyre takster, når flere forskellige tog skal køre på forskellig måde med færre afgange og mere komplicerede køreplaner.

Men jeg vil da hellere have broen end ingenting. Den fungerer også som overhalingsbane og der er interessante muligheder for videreudvikling med en meget hurtig forbindelse Aarhus-Kolding og videre sydpå. Og så især fordi vejle jo i den ene retning betjenes af toget fra struer og i den anden retning kunne blive en del af en Aarhus-Billund forbindelse. I så fald er broen en god løsning.

Jeg gætter på, at Vejle på sigt skæres væk fra alle Aarhus-Kbh tog.

Avatar

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af BoergeOf61, Randers C, 18/10 2014, 17:31 (3478 dage siden) @ ThomasTT

Det er jo netop det, der skaber dyre takster, når flere forskellige tog skal køre på forskellig måde med færre afgange og mere komplicerede køreplaner.

I forhold til hvad? Jeg har forstået, at de nye såkaldte superlyntog erstatter de eksisterende IntercityLyn, så antallet af tog herunder forskellige tog er uændret.

Men jeg vil da hellere have broen end ingenting. Den fungerer også som overhalingsbane og der er interessante muligheder for videreudvikling med en meget hurtig forbindelse Aarhus-Kolding og videre sydpå.

Ikke meget længere sydpå. Mig bekendt bliver jernbanen syd for Kolding kun godkendt til 160 km/t. Den vigtigste opgradering mellem Kolding og Padborg bliver udbygning til dobbeltspor. Det er vist ikke tanken, at vi, der bor vest for Storebælt, fortsat skal rejse med tog via Padborg.

Edit: Et spørgsmål er så, hvad der sker med de direkte tog mellem Aarhus og Hamburg. I DSBs seneste plan til Transportministeriet stod, at der blev forudsat, at togene mellem Danmark og Tyskland blev drevet som fri trafik.

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af Lars Kongshøj, 18/10 2014, 18:31 (3478 dage siden) @ BoergeOf61

I DSBs seneste plan til Transportministeriet stod, at der blev forudsat, at togene mellem Danmark og Tyskland blev drevet som fri trafik.

Kan det uddybes?

Avatar

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af BoergeOf61, Randers C, 18/10 2014, 20:20 (3478 dage siden) @ Lars Kongshøj

I DSBs seneste plan til Transportministeriet stod, at der blev forudsat, at togene mellem Danmark og Tyskland blev drevet som fri trafik.


Kan det uddybes?

Jeg kunne ikke komme i tanker om det rette ord, og kan nu ikke finde hele uddybningen. Der er kun en rest i 2. spalte på s. 8 af DSBs Fremtidens Tog.
Mere konkret står: "Arbejdet er afgrænset til at omfatte materiel-behovet for de strækninger, som for nuværende trafikeres af DSB dog undtaget S-tog, regionaltrafik i Nordjylland og internationale forbindelser, samt fremtidig trafikering som følge af Femern-forbindelsen." Det, jeg ikke længere kan finde, er begrundelsen for, inaternationale forbindelser samt fremtidig trafikering som følge af Fehmern-forbindelsen er undtaget.

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af Niels Munch, 18/10 2014, 20:43 (3478 dage siden) @ BoergeOf61

Det, jeg ikke længere kan finde, er begrundelsen for, inaternationale forbindelser samt fremtidig trafikering som følge af Fehmern-forbindelsen er undtaget.

Side 29, 2. spalte nederst:

"DSB's udlandstrafik til Tyskland er medtaget til og med 2021, hvorefter Transportministeriet har informeret DSB om, at det antages at overgå til fri trafik. Anskaffelse af materiel til kørsel mellem Danmark og Tyskland bl.a. via Femernforbindelsen er således ikke analyseret, ligesom synergier mellem den grænsekrydsende trafik og regionaltrafikken ikke er indarbejdet."

Der henvises til en note "10", som siger: "10. Dette behandles som en option i Fase 1.5".

M.v.h.
Niels

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af steenth, 19/10 2014, 01:00 (3478 dage siden) @ BoergeOf61

.... Det er vist ikke tanken, at vi, der bor vest for Storebælt, fortsat skal rejse med tog via Padborg.

Hvorfor ikke det? Selvom antal direkte tog er begrænset, er det blevet bedre med skifte antallet af forbindelser, selvom man på de fleste skal skifte et par gange for at komme til Hamborg. Selvom timedrift vil være bedre end hver anden time som det er nu det meste af tiden.

Avatar

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af BoergeOf61, Randers C, 19/10 2014, 18:44 (3477 dage siden) @ steenth

Hvorfor ikke det? Selvom antal direkte tog er begrænset, er det blevet bedre med skifte antallet af forbindelser, selvom man på de fleste skal skifte et par gange for at komme til Hamborg.

Det afhænger af rejsetiden, og hvad der skal skiftes mellem. Med nye, hurtige tog både over Storebælt og over Fehmern Bælt kan rejsetiden nemt blive kortere via København end via Padborg.

Aktuelt er regionaltogene mellem Flensburg og Hamburg 2 min. hurtigere den ene vej og 7 min. langsommere den anden vej end ICE-togene. Fra Randers til Hamburg er rejsetiden kun omkring 16 min. længere med skift i Middelfart el. fredericia samt Flensburg.
Edit: Rejsetiden via Høje Taastrup er nu onkring 2,5 timer længere end rejsetiden via Flensborg (8t. 28m. mod 5 t. 43 m. - 5 t. 59 m.).

Selvom timedrift vil være bedre end hver anden time som det er nu det meste af tiden.

Et spørgsmål er, hvordan togdriften til Hamburg via Padborg bliver efter 2021. Heldigvis ser det ud til, togene mellem Kolding og Padborg bliver en smule hurtigere end de nuværende tog.

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af ThomasTT, 19/10 2014, 17:28 (3477 dage siden) @ BoergeOf61

Det er jo netop det, der skaber dyre takster, når flere forskellige tog skal køre på forskellig måde med færre afgange og mere komplicerede køreplaner.


I forhold til hvad? Jeg har forstået, at de nye såkaldte superlyntog erstatter de eksisterende IntercityLyn, så antallet af tog herunder forskellige tog er uændret.

Men jeg vil da hellere have broen end ingenting. Den fungerer også som overhalingsbane og der er interessante muligheder for videreudvikling med en meget hurtig forbindelse Aarhus-Kolding og videre sydpå.


Ikke meget længere sydpå. Mig bekendt bliver jernbanen syd for Kolding kun godkendt til 160 km/t. Den vigtigste opgradering mellem Kolding og Padborg bliver udbygning til dobbeltspor. Det er vist ikke tanken, at vi, der bor vest for Storebælt, fortsat skal rejse med tog via Padborg.

Edit: Et spørgsmål er så, hvad der sker med de direkte tog mellem Aarhus og Hamburg. I DSBs seneste plan til Transportministeriet stod, at der blev forudsat, at togene mellem Danmark og Tyskland blev drevet som fri trafik.

Generelt bliver det dyrere og mere besværligt, jo mere man spreder togene. Udviklingen går generelt den modsatte vej. Færre ruter med flere afgange. Også inden for busdrift. Hellere levere noget effektivt for mange end noget dårligere til lidt flere. Derfor tror jeg også på sigt, at alle aarhus-kbh tog vil køre over fjorden.

Med "videre sydpå" tænkte jeg primært Sønderjylland. Det kræver jo kun få km ekstra spor syd for Børkop til Kolding og så er der en potentiel Aarhus-Kolding forbindelse på måske 35 minutter. Det er så hurtigt, at det vil få betydning langt længere ned i Sønderjylland uanset forholdene dernede. Det kunne måske sågar medføre en genåbning ind til aabenrå

Avatar

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af BoergeOf61, Randers C, 19/10 2014, 18:25 (3477 dage siden) @ ThomasTT

Generelt bliver det dyrere og mere besværligt, jo mere man spreder togene.

Mere besværligt, ja, men ikke nødvendigvis dyrere.

Med "videre sydpå" tænkte jeg primært Sønderjylland. Det kræver jo kun få km ekstra spor syd for Børkop til Kolding og så er der en potentiel Aarhus-Kolding forbindelse på måske 35 minutter.

Kolding er med i Timemodellen. Det står på s. 4 - 5. Sønderjylland påstås også at få god forbindelse til Timemodellen.

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af ThomasTT, 19/10 2014, 23:32 (3477 dage siden) @ BoergeOf61

Generelt bliver det dyrere og mere besværligt, jo mere man spreder togene.


Mere besværligt, ja, men ikke nødvendigvis dyrere.

Med "videre sydpå" tænkte jeg primært Sønderjylland. Det kræver jo kun få km ekstra spor syd for Børkop til Kolding og så er der en potentiel Aarhus-Kolding forbindelse på måske 35 minutter.


Kolding er med i Timemodellen. Det står på s. 4 - 5. Sønderjylland påstås også at få god forbindelse til Timemodellen.

besværligt=dårligere drift=færre passagerer=dyrere.

At Kolding er med i timeplanen siger vel ikke meget om en eventuel hurtig forbindelse til Aarhus.

Hvis man ser på den ekstremt høje andel af pendlere (80%)til København, der allerede i dag vælger toget i en by som Slagelse så viser det potentialet så snart den samlede pakke for alvor udkonkurrerer bilen.

Avatar

Højhastighedstog dræber det Europæiske jernbanenet

af BoergeOf61, Randers C, 20/10 2014, 09:54 (3476 dage siden) @ ThomasTT

besværligt=dårligere drift=færre passagerer=dyrere.

Nej. Flere udbydere = besværligt men også større kapacitet = lavere priser.

At Kolding er med i timeplanen siger vel ikke meget om en eventuel hurtig forbindelse til Aarhus.

Det siger noget om strækningens beskaffenhed. Kolding ligger på grenen til Esbjerg. Det kan udledes af kortet i rapporten, jeg linkede til, at rejsetiderne fra Kolding til stationer mellem Kolding og Padborg bliver omkring fire min. kortere.

Hvis man ser på den ekstremt høje andel af pendlere (80%)til København, der allerede i dag vælger toget i en by som Slagelse så viser det potentialet så snart den samlede pakke for alvor udkonkurrerer bilen.

Hvad har det med Aarhus og Kolding at gøre?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak