Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kbhs. nætrafik -Hovestadsområdet-bl.a. ØSJS status (Generelt)

af gamle ole, 12/10 2014, 19:00 (3517 dage siden)

I forbindelse med tidligere tråde om privatbaner og (bane)rutebiler/busser i ovennævnte område, kom Niels Munch "efter mig", fordi jeg ikke havde medtaget området "syd for Køge" mm.
Jeg tror der en god forklaring på dette.
Som Københavner og Nordsjællænder var man født med køreplanen "kbhs Nærtrafik" var det kun Kbhs -og Frederiksborg Amt og lidt Roskilde Amt men ikke syd for Roskilde Landevej bortset fra 121 og DSB-busser fra Tåstrup og Roskilde mod sydøst.
Køge og resten af Roskilde Amt blev simpelthen ikke medregnet til H-området.
Da HT så blev oprettet kom Roskilde Amt med, herunder ØSJS, der dog stadig var en ""hybridbane" med det ene ben i HT-området og det andet i STS/Storstrøms Amt.
Så det syd for Roskilde Landevej var nede/ude på Sjælland og ikke H-området.

Hilsen Ole

Kbhs. nætrafik -Hovestadsområdet-bl.a. ØSJS status

af Gregers Jørgensen, 13/10 2014, 04:44 (3517 dage siden) @ gamle ole

I forbindelse med tidligere tråde om privatbaner og (bane)rutebiler/busser i ovennævnte område, kom Niels Munch "efter mig", fordi jeg ikke havde medtaget området "syd for Køge" mm.
Jeg tror der en god forklaring på dette.
Som Københavner og Nordsjællænder var man født med køreplanen "kbhs Nærtrafik" var det kun Kbhs -og Frederiksborg Amt og lidt Roskilde Amt men ikke syd for Roskilde Landevej bortset fra 121 og DSB-busser fra Tåstrup og Roskilde mod sydøst.
Køge og resten af Roskilde Amt blev simpelthen ikke medregnet til H-området.
Da HT så blev oprettet kom Roskilde Amt med, herunder ØSJS, der dog stadig var en ""hybridbane" med det ene ben i HT-området og det andet i STS/Storstrøms Amt.
Så det syd for Roskilde Landevej var nede/ude på Sjælland og ikke H-området.

Hilsen Ole


Totalt nyttig og relevant information, som jeg ikke ville være foruden!!!

Kbhs. nætrafik -Hovestadsområdet-bl.a. ØSJS status

af gamle ole, 13/10 2014, 11:08 (3516 dage siden) @ Gregers Jørgensen

Det gør jo en forskel med den historiske og geografiske afgrænsning når man sidder og skriver potentiel bog-elller noget mindre- om emnet i H-området. Om det er det store HT-område eller eller minus-det meste- af Roskilde Amt.
Så ikke så irrelevant endda.:-)

Ole

Kbhs. nætrafik -Hovestadsområdet-bl.a. ØSJS status

af gamle ole, 13/10 2014, 11:10 (3516 dage siden) @ gamle ole

-og så glemte jeg enddan at Lille Syds nordlige del- Roskilde-Køge- heller ikke var med i Kbhs Nærtrafik (den lille røde køreplan), men kun vestbanen Kh-Roskilde.


Ole

Hedeland Veteranbanes lokomotiver
Hedeland Veteranbanes lokomotiver

Her er en oversigt over alle smalsporslokomotiver (damp, benzin og diesel) tilhørende Hedelands Veteranbane (Industribaneklubben). Listen er forsynet med links til lokomotiverne i Jernbanen.dk´s database, hvor data og billeder kan ses.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak