Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad har BaneDanmark gang i ? (Jernbanen i dag)

af Kai Bayer, 18/10 2014, 18:03 (3477 dage siden)

Jeg har i dag dette læserbrev i JydskeVestkysten, Grindsted-delen, og jeg skal love for at det har givet ( berettiget ) debat. Sagen bliver forelagt transportminister Magnus Heunicke !

PS: Jeg har selv siddet i byrådet i først Grindsted og senere Billund kommune i 28 år, og heftigt arbejdet for denne bane.

Ny jernbane KUN til Billund Lufthavn?

Den 15. oktober startede Banedanmarks høringsfase vedrørende den nye jernbane til Billund, som et bredt flertal i Folketinget har vedtaget anlæg af.
Det bekymrende ved Banedanmarks udmelding er for det første overskriften: ”Ny jernbane til Billund Lufthavn” samt bemærkningen:” Det undersøges også, hvorvidt det er muligt at forlænge strækningen til Legoland.”

I aftaleteksten fra indgåelse af forliget om Togfonden kan man læse følgende ” Parterne er på den baggrund enige om, at der afsættes 16 mio. kr. til en VVM-undersøgelse af en ny baneforbindelse til Billund via Jelling, og at der afsættes 734 mio. kr. til projektet. Banen forventes at være klar til ibrugtagning senest i 2020. Banen får stationer ved Billund Lufthavn og nær Legoland.”

Er Banedanmark ved at lave deres eget projekt? Udmeldingen fra Banedanmark er sandelig stærkt bekymrende. Naturligvis skal banen gå ind til Legoland, hvilket er til stor fordel for Billund by og dens turister. Derfor skal der handles.

Banedanmark har indrykket en annonce i dagspressen, hvor ”interesserede kan give deres besyv med.” Banedanmark oplyser endvidere at ”alle kommentarer og forslag som Banedanmark modtager i høringsperioden vil blive vurderet og indarbejdet … ”

Jeg forventer, at byrådet i Billund kommune afgiver høringssvar med et klart ønske om at få ført banen ind til Legoland.

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Lars Kongshøj, 18/10 2014, 18:26 (3477 dage siden) @ Kai Bayer

Enig i din kritik. Skriv den på Magnus Heunickes fjæsbog-profil.

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af UTJ, 18/10 2014, 18:50 (3477 dage siden) @ Kai Bayer

Jeg tror godt du kan regne med DF's støtte i sagen til at den skal gå til Billund. Hvis der i forligsteksten står 'Billund' vil DF's folketingsgruppe gå ind i sagen. Dette uanset partifarve i øvrigt. Høringssvar er ikke nok. Dette er blot er godt råd (og nej jeg er ikke med i DF, men finder gerne veje ind til indflydelse.....).

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Svend, 18/10 2014, 19:18 (3477 dage siden) @ Kai Bayer
redigeret af Svend, 18/10 2014, 19:30

På Transportministeriets hjemmeside http://www.trm.dk/da/nyheder/2014/aftale-om-togfond (ikke Banedanmarks) kan man ganske rigtig læse følgende:

Ny bane til Billund:

Parterne er enige om, at der etableres en baneforbindelse mellem Vejle og Billund. Der afsættes 750 mio. kr. til projektet. Banen får stationer ved Billund Lufthavn og nær Legoland.

Det er vel det projekt Banedanmark arbejder med nu?! Der skal da gerne være overensstemmelse mellem det der er afsat penge til og det der bliver bygget!

--
Svend

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Carsten, 18/10 2014, 19:35 (3477 dage siden) @ Kai Bayer

Hej match
Jeg går ud fra at vi også satser på Duplotog?
:-D

Mvh

Carsten

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Preben, 18/10 2014, 20:21 (3477 dage siden) @ Kai Bayer

Bane til Billund lufthavn og mulig forlængelse til Legoland helt ærlig kom ind i kampen der er max 500 m mellem terminalen og indgangen til Legoland skal den også ha stanse sted ved billet lugen

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af ivar, 18/10 2014, 20:28 (3477 dage siden) @ Preben

Nu må man jo ikke gå tværs over - så et sted mellem 3 og 4 km er nok mere dækkende

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Morten812 ⌂, Randers, 18/10 2014, 20:50 (3477 dage siden) @ ivar

Nu må man jo ikke gå tværs over - så et sted mellem 3 og 4 km er nok mere dækkende

Den i min øjne mest logiske linjeføring fra Lufthavnen til Legoland er 2,25 km.

[image]

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Frank Poulsen, 18/10 2014, 21:19 (3477 dage siden) @ Morten812

Hvad er egentlig begrundelsen for at man i sin tid lagde Lufthavnsterminalen på modsatte side af landingsbanen forhold til både, fabrikken, Legoland og selve byen? Det virker egentlig lidt underligt? Eller misser jeg en årsag i mine tanker.

Avatar

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af BoergeOf61, Randers C, 18/10 2014, 21:53 (3477 dage siden) @ Frank Poulsen

Plads, tror jeg. "I sin tid" var i 2002.

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Frank Poulsen, 19/10 2014, 17:01 (3476 dage siden) @ BoergeOf61

Plads, tror jeg. "I sin tid" var i 2002.

Okay... Der kan man bare se. Den har altså før 2002 været tættere på byen, og altså modsatte side af landingsbanen? Det giver jo så mening. For da den nye terminalbygning blev planlagt i 90´erne tænkte man jo nok kun biler biler og atter biler.

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Winther, Karlskov, 18/10 2014, 22:25 (3477 dage siden) @ Morten812

Hej
Godt forslag men!!!!!!!!!!!
Fra lufthavnen vil du igennem en skov, den er fredet, selv ikke lufthavnen kunne få lov til at fjerne den.
Der næst er der Keld Kirk Kristiansen`s fly hangar.
Så jeg tror at din bane risikerer at få en besværlig fremtid ;-)
mvh.
Bent

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af steenth, 19/10 2014, 01:09 (3477 dage siden) @ Winther

Fra lufthavnen vil du igennem en skov, den er fredet, selv ikke lufthavnen kunne få lov til at fjerne den.

Fredskov er ikke fredet - det kun et pligt at bruge et areal til skovdrift. Man skal bare tilplante et andet med det samme areal, som man fjerner. Det er kun naturfredning, som er vanskelige at håndtere. Men en anlægslov kan også ændre det, hvis det er nødvendig.

Som en del af processen med høring vil det blive undersøgt.

Avatar

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af BoergeOf61, Randers C, 19/10 2014, 10:29 (3477 dage siden) @ Winther

Fra lufthavnen vil du igennem en skov, den er fredet, selv ikke lufthavnen kunne få lov til at fjerne den.
Der næst er der Keld Kirk Kristiansen`s fly hangar.

Ligger der ikke også en landingsbane? Keld Kirk Kristiansens flyhangar blev i ævrigt opført på et areal, hvor lufthavnens terminal lå tidligere. http://vafo.dk/article/20110322/ARTIKLER/303229944 Så vidt jeg husker, lå den 5-10 min. gang fra Legoland.

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af ThomasTT, 19/10 2014, 16:51 (3476 dage siden) @ Morten812

Jeg håber ikke, de vælger den linieføring. Det vil ødelægge senere videreførsler til Grindsted eller Give

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af KimC, 19/10 2014, 10:43 (3477 dage siden) @ Preben

Hvis alt andet svigter kan man forlænge LEGO togets bane til standsningsstedet ved lufthavnen.

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Fysikeren, 18/10 2014, 22:14 (3477 dage siden) @ Kai Bayer

Ro på. Banedanmark har kun indledt den første idéfasehøring, der kommer en grundigere høringsfase senere. Der står helt indledende i notatet: Projektet omhandler ca. 18 km ny enkeltsporet jernbane til Billund Lufthavn med eventuel forlængelse til Billund by/Legoland.

Dvs. den sidste stump til Legoland bliver undersøgt.

Uanset hvad, så håber jeg, at de rette personer får læst dette notat i tide: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikale...

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Gæst1, 19/10 2014, 11:14 (3477 dage siden) @ Fysikeren


Uanset hvad, så håber jeg, at de rette personer får læst dette notat i tide: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikale...

..men der står så intet om de muligheder Signalprogrammet vil give ift tættere togfølge. Der er vel ingen der siger at kortere blok inddeling og tog til Billund i blokafstand af tog til Herning ikke skulle kunne lade sig gøre?

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Fysikeren, 19/10 2014, 12:22 (3477 dage siden) @ Gæst1

Uanset hvad, så håber jeg, at de rette personer får læst dette notat i tide: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikale...


..men der står så intet om de muligheder Signalprogrammet vil give ift tættere togfølge. Der er vel ingen der siger at kortere blok inddeling og tog til Billund i blokafstand af tog til Herning ikke skulle kunne lade sig gøre?

Tvivler på, at der er en ret stor effekt ved det. Hvis flere blokke/AM-signaler ville hjælpe på en enkeltsporet bane, så var der nok flere af dem rundt om i landet. Hvis du i én retning har to tog lige efter hinanden, så vil et modkørende tog jo skulle krydse dem begge, dvs. enten holde længe ved en krydsningsstation eller have et pænt langt krydsningsspor. For slet ikke at snakke om, hvis to tog i hver retning skal krydse hinanden. Hvis togene kører med 70 km/t og togfølge på 3 minutter i begge retninger, så skal et sådan krydsningsspor være små 5 km, hvis ingen tog skal have et relativt langt ophold.

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Frank Poulsen, 19/10 2014, 17:16 (3476 dage siden) @ Fysikeren

Uanset hvad, så håber jeg, at de rette personer får læst dette notat i tide: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikale...


..men der står så intet om de muligheder Signalprogrammet vil give ift tættere togfølge. Der er vel ingen der siger at kortere blok inddeling og tog til Billund i blokafstand af tog til Herning ikke skulle kunne lade sig gøre?


Tvivler på, at der er en ret stor effekt ved det. Hvis flere blokke/AM-signaler ville hjælpe på en enkeltsporet bane, så var der nok flere af dem rundt om i landet. Hvis du i én retning har to tog lige efter hinanden, så vil et modkørende tog jo skulle krydse dem begge, dvs. enten holde længe ved en krydsningsstation eller have et pænt langt krydsningsspor. For slet ikke at snakke om, hvis to tog i hver retning skal krydse hinanden. Hvis togene kører med 70 km/t og togfølge på 3 minutter i begge retninger, så skal et sådan krydsningsspor være små 5 km, hvis ingen tog skal have et relativt langt ophold.

Ja, hvis alle 4 tog skal krydse på samme station. Men jeg kan nu sagtens se fornuften i at sende 2 tog ud af Vejle med 3-5 minutter imellem sig. Uden at jeg kender præcise planer (de er der nok ikke endnu) så forventer jeg også en krydsningsstation mellem Jelling og Billund. Ligger den i samme afstand som Gadbjerg ligger så kunne det jo passe med at den krydser der, mens Herning linien krydser i Gadbjerg, og så kommer der 2 i røven af hinanden ind mod Vejle også. Hvis du kan følge min forklaring? Det kræver dog selvfølgelig en krydsning mod Billund et sted.

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Kai Bayer alias Match, 19/10 2014, 11:36 (3477 dage siden) @ Kai Bayer

Jeg kan fortælle jer, at mit læserbrev gav anledning til både en forsideartikel i JydskeVestkysten, samt en hel side under lokalafdelingen med kommentarer fra både Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen, som jeg i øvrigt har korresponderet godt med under debatten om Togfonden, samt vores borgmester og BaneDanmarks projektleder, som hedder Iben Marcus-Møller, og som i et ret skarpt "forhør" af den lokale journalist fortæller, at "..det er lidt kluntet formuleret."( I annoncen).

"Så BaneDanmarks opdrag er at undersøge hvordan og ikke hvorvidt, der kan etableres en linieføring helt til Legoland?" Hertil er svaret fra Iben Marcus-Møller: "Lige præcist".

Så spørger journalisten: "Altså går undersøgelsen ikke ud på om der kan være forhindringer i vejen for at føre jernbanen helt til Legoland ?" Hertil er svaret: "Det har du ret i." Journalisten spørger så også, hvorfor BaneDanmark så har formuleret sig så ubehjælpsomt i annoncen. Det har Iben Marcus-Møller ingen kommentar til.

Der har været kritiske røster fremme om fornuften i at anlægge en jernbane fra Vejle-Herning linien og til Billund. Men stort set ingen debattører har været bekendt med, hvor mange gæster der rent faktisk besøger vores Billund-attraktioner hvert år.

De senere år har der i gennemsnit været mellem 3 og 4 mio. årlige gæster til Billund Lufthavn, til Legoland og til Lalandia. Stort set alle gæster har været nødt til at bruge bil for at komme til Billund, og trafikken en god sommerdag i Billund by er ret koncentreret, kan jeg fortælle jer.

Fra foråret 2016 åbner LegoHouse midt i Billund centrum, og her forventes et årligt besøgstal på mellem 250.000 og 300.000 gæster.

Så I kan forhåbentlig godt forstå, hvorfor vi gerne vil have en jernbane til både Billund lufthavn og Legoland/Billund by.

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af F.Elkjær, 19/10 2014, 12:32 (3477 dage siden) @ Kai Bayer alias Match

Har selv læst artiklen i JydskeVestkysten, og undrede mig også over BaneDanmarks formulering, som de nok også fortryder.
Noget andet er forventningerne til den, og ikke til en, kommende jernbane til Billund. Byens og især lufthavnens placering gør, at man er centrallufthavn for en meget stor del af Jylland. Men en jernbane fra Jelling/Vejle vil kun hjælpe en del af disse passagerer. Ligeledes med turister til Legoland, Lalandia og senere Legohouse. Her kommer de besøgende "fra alle retninger".
Men nu er jernbanen vedtaget, og kommer derfor i løbet af de kommende år.
F.Elkjær

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af ThomasTT, 19/10 2014, 17:14 (3476 dage siden) @ F.Elkjær

Har selv læst artiklen i JydskeVestkysten, og undrede mig også over BaneDanmarks formulering, som de nok også fortryder.
Noget andet er forventningerne til den, og ikke til en, kommende jernbane til Billund. Byens og især lufthavnens placering gør, at man er centrallufthavn for en meget stor del af Jylland. Men en jernbane fra Jelling/Vejle vil kun hjælpe en del af disse passagerer. Ligeledes med turister til Legoland, Lalandia og senere Legohouse. Her kommer de besøgende "fra alle retninger".
Men nu er jernbanen vedtaget, og kommer derfor i løbet af de kommende år.
F.Elkjær

Jeg er enig i, at der måske er urealistiske forventninger. Det er en enkeltsporet blind strækning, der fører til en anden strækning, der udover at være meget langsom også er enkeltsporet og allerede presset på kapaciteten. Og lufthavne har brug for hyppige afgange, hvis det skal give mening.

Der virker ikke engang til at være noget realistisk bud på, hvordan togene skal køre.

For mig at se skal der satses på Aarhus. Billund ligger fint ift en hel række væsentlige byer, men dårligt ift den vigtigste enkeltby. Flyttes lufthavnen til Aarhus får man den modsatte problemstilling. Løsningen er den nuværende beliggenhed men med direkte jernbane til Aarhus. Det er en klodset linieføring Aarhus-Horsens-Vejle-Billund men alligevel markant bedre forbindelse til lufthavnen end i dag.

En væsentlig sidegevinst vil være, at med en sådan opjustering af forbindelser Aarhus-Vejle vil det være muligt at lade flere/alle aarhus-kbh tog bruge den planlagte vejle fjord bro og dermed hurtigere rejsetider for millioner af passagerer.

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af F.Elkjær, 19/10 2014, 19:11 (3476 dage siden) @ ThomasTT

Hvis man legede lidt med tanken om direkte tog fra Aarhus til Billund (over Horsens-Vejle) så ville en forlængelse af jernbanen fra Billund over Grindsted og Varde til Esbjerg give en fin strækning med gennemgående tog Esbjerg-Aarhus via Billund og med mange andre byer undervejs. Men det kræver selvfølgelig "lige" at man er villig til denne forlængelse af jernbanen.
F.Elkjær

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af ThomasTT, 19/10 2014, 23:22 (3476 dage siden) @ F.Elkjær

Hvis man legede lidt med tanken om direkte tog fra Aarhus til Billund (over Horsens-Vejle) så ville en forlængelse af jernbanen fra Billund over Grindsted og Varde til Esbjerg give en fin strækning med gennemgående tog Esbjerg-Aarhus via Billund og med mange andre byer undervejs. Men det kræver selvfølgelig "lige" at man er villig til denne forlængelse af jernbanen.
F.Elkjær

jeg tror ikke, der er nogen speciel værdi i at forbinde Aarhus og Esbjerg over Billund. Det vil blive alt for langsomt ift selv langsomme stoptog via Kolding. Men en Varde-Grindsted-Billund i sig selv virker ikke urealistisk som en fremtidig viderebygning, når jernbanen om få år utvivlsomt vil stige i betydning. Især hvis eventuelle anlæg kunne forbindes med udfasning af andre ineffektive statsstøtte ting. Eksempelvis kunne man nedlægge den håbløse bane vest for Varde mod at staten gav 10 års tilskud til denne bane som kontant bidrag til en varde-Grindsted-Billund bane.

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Poul Andersen, 20/10 2014, 11:38 (3476 dage siden) @ ThomasTT

Hvis man legede lidt med tanken om direkte tog fra Aarhus til Billund (over Horsens-Vejle) så ville en forlængelse af jernbanen fra Billund over Grindsted og Varde til Esbjerg give en fin strækning med gennemgående tog Esbjerg-Aarhus via Billund og med mange andre byer undervejs. Men det kræver selvfølgelig "lige" at man er villig til denne forlængelse af jernbanen.
F.Elkjær


jeg tror ikke, der er nogen speciel værdi i at forbinde Aarhus og Esbjerg over Billund. Det vil blive alt for langsomt ift selv langsomme stoptog via Kolding. Men en Varde-Grindsted-Billund i sig selv virker ikke urealistisk som en fremtidig viderebygning, når jernbanen om få år utvivlsomt vil stige i betydning. Især hvis eventuelle anlæg kunne forbindes med udfasning af andre ineffektive statsstøtte ting. Eksempelvis kunne man nedlægge den håbløse bane vest for Varde mod at staten gav 10 års tilskud til denne bane som kontant bidrag til en varde-Grindsted-Billund bane.

Jeg kender ikke til nogen håbløs bane vest for Varde, men til gengæld læser jeg ofte om mange håbløse baneprojekter fra din hånd.

Mvh.
Poul.

Er det så stort et problem?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 19/10 2014, 14:16 (3477 dage siden) @ Kai Bayer alias Match

I flere andre lufthavne er der relativt langt imellem Terminalerne. Det kan godt være at Billund føler sig som lillebror til Kastrup Lufthavn, og gerne vil have en kopi af deres 'metro til døren', men kan hele problemet ikke løses, med en station i nærheden af Legoland / Lalandia, og en gangtunnel med rullende fortov under landingsbanen?

Passagererne er så i tørvejr, og man kunne måske designe tunellen på en måde, så der kommer dagslys ned 'fra siden' af, uden at det kompromitterer sikkerheden omkring landingsbanen. Måske endda have en del af den over jorden, så man kan se ud over landingsbanen?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Er det så stort et problem?

af Kai Bayer, 19/10 2014, 17:43 (3476 dage siden) @ BlackThorneDK

Jeg har ganske enkelt svært ved at forstå de diskuterede problematikker vedr. antal tog mellem hhv. Herning og Billund by.

Jeg har ved de møder, der har været afholdt i mit lokalområde spurgt ind til muligheden for at IC tog fra hhv. København og Ålborg/Århus har vogne til Billund Airport bagest i oprangeringen, som dernæst kobles fra i Jelling og fortsætter mod Herning og Billund Airport/Billund by.

Det skulle kunne lade sig gøre, fik jeg oplyst. Hvis altså DSB var med på ideen. Og i Billund-området satser vi naturligvis på, at DSB i samarbejde med Legoland - og senere arrangementer i LegoHouse - laver særture til Legoland og LegoHouse med alt betalt.

Endvidere vil rigtig mange forretningsrejsende med fly ud fra Billund med fordel kunne bruge tog i stedet for at betale dyre parkeringspenge.

I de oprindelige planer fremlagt på et offentligt møde i Billund Centeret i foråret, lagde Trafikstyrelsen op til, at endestationen bliver på P-pladsen vest for Legoland, og at der bliver dobbeltspor på linien mellem Billund Lufthavn og Legoland/ Billund by.

Byrådet i Billund kommune er parat til at skyde penge i en omlægning af trafikken til og fra Legoland, men det ser ud til, at en linieføring frem til Legolands indgangsparti er for kompliceret på grund af den store og tætte biltrafik.

Jeg vil selvfølgelig foreslå, at Legoland Station laves af "legoklodser". Og det er ikke en joke !
Byrådet i Billund kommune har nemlig vedtaget, at Billund by skal udvikles til at være "Capital of Children" eller Børnenes Hovedstad, og her ankommer man naturligvis til en jernbanestation af legoklodser. Formentlig vil både LEGO og Legoland spæde lidt til byggeriet :-)

Er det så stort et problem?

af ThomasTT, 19/10 2014, 17:57 (3476 dage siden) @ Kai Bayer

Jeg har ganske enkelt svært ved at forstå de diskuterede problematikker vedr. antal tog mellem hhv. Herning og Billund by.

Jeg har ved de møder, der har været afholdt i mit lokalområde spurgt ind til muligheden for at IC tog fra hhv. København og Ålborg/Århus har vogne til Billund Airport bagest i oprangeringen, som dernæst kobles fra i Jelling og fortsætter mod Herning og Billund Airport/Billund by.

Det skulle kunne lade sig gøre, fik jeg oplyst. Hvis altså DSB var med på ideen. Og i Billund-området satser vi naturligvis på, at DSB i samarbejde med Legoland - og senere arrangementer i LegoHouse - laver særture til Legoland og LegoHouse med alt betalt.

Endvidere vil rigtig mange forretningsrejsende med fly ud fra Billund med fordel kunne bruge tog i stedet for at betale dyre parkeringspenge.

I de oprindelige planer fremlagt på et offentligt møde i Billund Centeret i foråret, lagde Trafikstyrelsen op til, at endestationen bliver på P-pladsen vest for Legoland, og at der bliver dobbeltspor på linien mellem Billund Lufthavn og Legoland/ Billund by.

Byrådet i Billund kommune er parat til at skyde penge i en omlægning af trafikken til og fra Legoland, men det ser ud til, at en linieføring frem til Legolands indgangsparti er for kompliceret på grund af den store og tætte biltrafik.

Jeg vil selvfølgelig foreslå, at Legoland Station laves af "legoklodser". Og det er ikke en joke !
Byrådet i Billund kommune har nemlig vedtaget, at Billund by skal udvikles til at være "Capital of Children" eller Børnenes Hovedstad, og her ankommer man naturligvis til en jernbanestation af legoklodser. Formentlig vil både LEGO og Legoland spæde lidt til byggeriet :-)

Problemet er, at lange de fleste af de byer, der udgør lufthavnens grundlag ikke er inkluderet i den løsning. Intet Aarhus, Horsens, Kolding, Esbjerg osv og Odense er reelt noget nær ligegyldig, da de i fremtiden vil kunne komme lige så hurtigt til kastrup.

Det er stort set kun en gevinst for Vejle,Herning og Holstebro. Men også her er løsningen dårlig, da der bliver for få afgange. En lufthavn skal have et vist antal afgange for at det ikke bliver ligegyldigt. Endelig koster det vel også tid at samle og skille tog i Jelling, hvorved man generer det store flertal der ikke skal til lufthavnen

Avatar

Er det så stort et problem?

af BoergeOf61, Randers C, 19/10 2014, 19:06 (3476 dage siden) @ Kai Bayer

Jeg vil selvfølgelig foreslå, at Legoland Station laves af "legoklodser". Og det er ikke en joke !

London har et busstoppested bygget af Lego.

Er det så stort et problem?

af Svend, 19/10 2014, 21:46 (3476 dage siden) @ Kai Bayer

I de oprindelige planer fremlagt på et offentligt møde i Billund Centeret i foråret, lagde Trafikstyrelsen op til, at endestationen bliver på P-pladsen vest for Legoland, og at der bliver dobbeltspor på linien mellem Billund Lufthavn og Legoland/ Billund by.
Byrådet i Billund kommune er parat til at skyde penge i en omlægning af trafikken til og fra Legoland, men det ser ud til, at en linieføring frem til Legolands indgangsparti er for kompliceret på grund af den store og tætte biltrafik.

Er der nogen der ved, hvilke tanker man har gjort sig i Billund (og altså ikke i Transportministeriet eller Trafikstyrelsen) om placering af en eller flere stationer indenfor bygrænsen? Man sidder vel ikke bare og venter på at der sker "et eller andet" ??

--
Svend

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Winther, Karlskov, 19/10 2014, 17:41 (3476 dage siden) @ Kai Bayer alias Match

Dav
Man forventer vel ikke at en jernbane til Legoland, skal løse Billund's trafikale problemer.
Nu har Billund ikke haft særligt travlt med at, afhjælpe det trafikale kaos omkring Legoland i de 30 år jeg har boet på egnen.
Trafikken der kommer fra Egtved, Hegnsvig og Vorbasse der skal mod Grinsted, Herning, Viborg, Horsens og til / fra Kløvermarken og de omkring liggende industri, kører forbi hovedindgangen til Legoland.
Byen må jo selv melde sig ind i kampen.
Mvh.
Bent

Hvad har BaneDanmark gang i ?

af Kai Bayer, 19/10 2014, 17:49 (3476 dage siden) @ Winther

I Billund kommunes budgetter for 2015 til 2017 er der afsat i alt 45 mio. kr. til trafiksanering og trafikregulering i Billund by. Så kommunen er klar til at løse trafikproblemerne.

Avatar

Direkte tog til/fra Billund

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/10 2014, 20:02 (3476 dage siden) @ Kai Bayer

Jeg har tidligere skrevet lidt om direkte tog/til fra Billund her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=75861

Hvis tog til/fra Billund Lufthavn skal blive en succes, skal frekvensen være høj. I min verden må det betyde tog mindst hvert 30. minut.

Driftsperioden bør vel være fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat. Charterfly har det jo med at ankomme og afgå på de mest mærkelige tidspunkter.

Der har været forslag fremme om direkte tog Herning-Billund, Aarhus-Billund, Odense-Billund osv. osv.

Jeg har svært ved at forestille mig en tilfredsstillende økonomi i direkte tog f.eks. Aarhus-Billund hvert 30. minut fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat. Til gengæld kan jeg sagtens forestille mig kørsel hvert 30. minut Billund-Vejle fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat.

Det lyder jo besnærende at lade et direkte tog Aarhus-Billund køre sammenkoblet med et andet tog Aarhus-Vejle og så afkoble sættet i Vejle og lade det køre til Billund. Og på samme måde (Københvan)-Odense-Jelling. Det kan godt være, at man kan finde noget at koble sig bagpå Aarhus-Vejle hvert 30. minut - men så bliver det næppe med faste minuttal. Og hvor mange togsæt vil der ikke blive bundet i en sådan trafik Aarhus-Billund?

Jeg synes, at det er godt med tog til Billund Lufthavn. Men jeg kan på ingen måde se, at det skulle være realistisk at køre direkte tog udover Vejle - med de få undtagelser, som er nævnt tidligere og som på ingen måde kan generere direkte forbindelser hvert 30. minut fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Direkte tog til/fra Billund

af Frank Poulsen, 19/10 2014, 21:17 (3476 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg synes også det er på tide der kommer jernbane til Billund både lufthavn og Legoland, som jo nu også har et Lalandia. Men jeg må samtidig også sige, at på trods af jeg har mange meninger om trafiksystemer rundt omkring har jeg rigtig svært ved at finde de rigtige her både til og fra. Og det er svært uden de rigtige programmer hvor man nemt kan skubbe tider og minutter osv. Men i mine øjne er dobbeltspor Vejle Jelling første betingelse. Men der er mange muligheder. Og der er jo ingen der siger at det man starter ud med er det man skal slutte med. Så fungerer køreplanen ikke så godt første år, må man jo forsøge et andet året efter. Men jeg synes det er spændende. Generelt hele landet åbner op for mange spændende muligheder med nye baner her og der osv. Spændende område. Men svært at arbejde med i et simpelt Excel ark, desværre.

MVH
Frank Poulsen

Direkte tog til/fra Billund

af Lars Kongshøj, 19/10 2014, 22:17 (3476 dage siden) @ Frank Poulsen

Men i mine øjne er dobbeltspor Vejle Jelling første betingelse.

Det bliver vist en meget stor/dyr opgave at bygge dobbeltspor Vejle-Grejsdal.

Direkte tog til/fra Billund

af ThomasTT, 19/10 2014, 23:14 (3476 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har tidligere skrevet lidt om direkte tog/til fra Billund her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=75861

Hvis tog til/fra Billund Lufthavn skal blive en succes, skal frekvensen være høj. I min verden må det betyde tog mindst hvert 30. minut.

Driftsperioden bør vel være fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat. Charterfly har det jo med at ankomme og afgå på de mest mærkelige tidspunkter.

Der har været forslag fremme om direkte tog Herning-Billund, Aarhus-Billund, Odense-Billund osv. osv.

Jeg har svært ved at forestille mig en tilfredsstillende økonomi i direkte tog f.eks. Aarhus-Billund hvert 30. minut fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat. Til gengæld kan jeg sagtens forestille mig kørsel hvert 30. minut Billund-Vejle fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat.

Det lyder jo besnærende at lade et direkte tog Aarhus-Billund køre sammenkoblet med et andet tog Aarhus-Vejle og så afkoble sættet i Vejle og lade det køre til Billund. Og på samme måde (Københvan)-Odense-Jelling. Det kan godt være, at man kan finde noget at koble sig bagpå Aarhus-Vejle hvert 30. minut - men så bliver det næppe med faste minuttal. Og hvor mange togsæt vil der ikke blive bundet i en sådan trafik Aarhus-Billund?

Jeg synes, at det er godt med tog til Billund Lufthavn. Men jeg kan på ingen måde se, at det skulle være realistisk at køre direkte tog udover Vejle - med de få undtagelser, som er nævnt tidligere og som på ingen måde kan generere direkte forbindelser hvert 30. minut fra kl. 6 morgen til kl. 1 eller 2 nat.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

men hvis det giver mening med en rimelig frekvens til Vejle giver det automatisk også mening med samme frekvens videre til Aarhus, HVIS der af andre årsager er grundlag for samme frekvens Vejle-Aarhus. Og det kunne der blive, hvis man lod alle tog mellem København-Aarhus bruge den planlagte vejle fjord bro. Det eneste væsentlige problem ved at gøre dette er jo, at Vejle ville mangle forbindelser nordpå. Man køber simpelthen togsættene til en aarhus-Horsens-Vejle-Billund forbindelse ved at skære 10 minutter af alle rejsetider på hovedstrækningen København-Aarhus.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak