Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Belænings procent s-tog (Generelt)

af glade-koege ⌂, køge, 28/10 2014, 20:21 (3467 dage siden)

Hejsa.

Efrerlyser om nogen evt lægger inde med tal for dsb s-tog belægning pr s-tog afgang, skal bruges til dsb pendler forum så vi kan se hvilke afgange efterhånden er godt fyldt op.

Man måler jo hvor mange passagere en stamme har ved vægt idag, så talene burde blive opdateret dagligt, men dsb vil vidst ikke rigtigt ud med dem.

Belænings procent s-tog

af Svend, 28/10 2014, 20:36 (3467 dage siden) @ glade-koege

Efrerlyser om nogen evt lægger inde med tal for dsb s-tog belægning pr s-tog afgang, skal bruges til dsb pendler forum så vi kan se hvilke afgange efterhånden er godt fyldt op.

Mon ikke du skal have disse oplysninger hos DSB. Eller regner du med at en medarbejder med adgang til sådanne data ønsker at få ørerne i maskinen ved at overlade dem til dig "under hånden" ;-)

--
Svend

Belænings procent s-tog

af UTJ, 28/10 2014, 22:30 (3467 dage siden) @ Svend

Efrerlyser om nogen evt lægger inde med tal for dsb s-tog belægning pr s-tog afgang, skal bruges til dsb pendler forum så vi kan se hvilke afgange efterhånden er godt fyldt op.


Mon ikke du skal have disse oplysninger hos DSB. Eller regner du med at en medarbejder med adgang til sådanne data ønsker at få ørerne i maskinen ved at overlade dem til dig "under hånden" ;-)

Det er lidt af et detektivarbejde at finde de rigtige indgange til aktindsigt, men der må være oversendt til trafikstyrelse og ministerium og dermed muligt at søge aktindsigt i (hvis altså ikke DSB selv udleverer dem - hvilket godt kan være tilfældet, hvis man spørger pænt).

Belænings procent s-tog

af glade-koege ⌂, køge, 29/10 2014, 10:43 (3467 dage siden) @ UTJ

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/TRU/bilag/416/index.htm

i den sidste rapport er der en smule tal, men dsbs-tog skjuler de overfyldte tog ved at lægge myldretid tog og alm tog sammen.. fx linje E som er fyldt og Linje A som køre halv tomt selv i myldretiden mod syd.

Belænings procent s-tog

af Bjarke Hvass, Valby, 29/10 2014, 11:22 (3467 dage siden) @ glade-koege

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/TRU/bilag/416/index.htm

i den sidste rapport er der en smule tal, men dsbs-tog skjuler de overfyldte tog ved at lægge myldretid tog og alm tog sammen.. fx linje E som er fyldt og Linje A som køre halv tomt selv i myldretiden mod syd.

I bilag 3a og 3b er data opdelt i retning N og S. Her kan man se en udnyttelse af kapaciteten for Køge Bugt i morgenmyldretiden (7:40-8:00) på henholdsvis 73,2 % mod København (N) og 30,8 % fra København (S). Om eftermiddagen ses en udbyttelse på 64,0 % mod S og 28,2 % mod N. Det er ligeledes angivet på hvilken delstrækning tallene stammer fra, for Køge Bugt er det henholdsvis Åmarken-Ny Ellebjerg og Dybbølsbro-Sydhavn.

Belæningsprocent s-tog

af UTJ, 29/10 2014, 11:23 (3467 dage siden) @ glade-koege

Mon ikke det er bedst i første omgang at henvende sig til DSB og spørge ind til tal - det kan jo være at de på en god dag vil hjælpe dig. Sålænge det ikke er anklagende kan det godt være at du kan fp held med det.

Belænings procent s-tog

af Steff, 29/10 2014, 17:32 (3466 dage siden) @ glade-koege

Kære glade-koege
Jeg ved ikke hvad der eventuelt skulle have ændret sig, siden jeg var involveret i opstarten af DSB pendlerarbejde og 10 år frem for snart 25 år siden. Selvfølgelig er der kommet flere operatører, hvilket jo ikke gør arbejdet lettere for de lokale pendlertalsmænd.

MEN, pendlerformændene kunne til hver en tid kontakte deres lokale DSB repræsentant, aflægge besøg og hér bede om materialer, næsten uanset hvilke. Selvfølgelig kunne DSB ikke udlevere fortrolige informationer, men oftest blev de dog alligevel vist til f. eks. de årlige pendler møder på Knudshoved for at give en baggrundsviden.
Man kunne faktisk også bede om samtaler eller møder med de forskellige direktører, dengang RE eller international, DO chefer mv. Fælles for alle var, at de hjalp med at finde en løsning på et RELEVANT spørgsmål. Og meget blev gennemført; hvad siger du til liggevogn i de tidligt pendlertog samt privat operatør i morgen toget for servering af kaffe og morgenkrydder? Det var pendlerønsker og blev gennemført. Ikke en køreplan blev gennemført UDEN at pendlerne var blevet orienteret og i mange tilfælde, havde et KRAFTIGT fingeraftryk.

MEN, dette samarbejde byggede jo også på en form for gensidig respekt og fortrolighed og dermed også sagt, at ikke alt var beregnet til offentliggørelse, bl.a. fremtidig køreplanlægning, togformering m.v. Det blev aftalt fra gang til gang.

Sagt på en anden måde. DIN og pendlernes indgangsvinkel til viden er IKKE på denne eller lignende sider, men ad ”Kommandovejen” (den smukkeste vej;-)). Bruger man de tilgangsveje der er, ikke misbruger informationer mv., er jeg ikke i tvivl om, at der bliver hjulpet. Men som sagt gensidig respekt.

God jagt!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Belænings procent s-tog

af Lars Kongshøj, 29/10 2014, 17:59 (3466 dage siden) @ glade-koege

Tja, tjo, var lidt OT for første gang ude at køre med bus 11A i myldretiden i dag. Den nåede på højdepunktet en belægning på omkring 165 % - det ved jeg ikke om s-banen når op på, men men jeg skønner mindst 130 i myldretiden. Men hvis man jævner ud over døgnet kan man sikkert nå under 100%.

Belænings procent s-tog

af LasseG, 29/10 2014, 18:15 (3466 dage siden) @ Lars Kongshøj

Tja, tjo, var lidt OT for første gang ude at køre med bus 11A i myldretiden i dag. Den nåede på højdepunktet en belægning på omkring 165 % - det ved jeg ikke om s-banen når op på, men men jeg skønner mindst 130 i myldretiden. Men hvis man jævner ud over døgnet kan man sikkert nå under 100%.

Jeg har været med 11A hvor buschaufføren talte antallet af passager ved stoppestedet og afviste dem der gerne ville med da vi var for mange med bussen.. Lidt sjov oplevelse at blive talt - det har jeg aldrig prøvet på 5A eller 6A ;-)

Belænings procent s-tog

af glade-koege ⌂, køge, 29/10 2014, 19:51 (3466 dage siden) @ LasseG

Sjovt for man vil nedlægge 11a da der ikke er bruger nok af linjen :-)

busserne ved man ikke endnu hvad skal ske med..

Belænings procent s-tog

af Morten Flindt Larsen, 30/10 2014, 01:50 (3466 dage siden) @ glade-koege

"Sjovt for man vil nedlægge 11a da der ikke er bruger nok af linjen"

Det har man i Movia vidst lige siden de små elbusser opstart på tidl. overborgmester Ritt Bjerregaard friske initiativ. Millioner er sidenhen fosset ud af pengekassen. At kørslen først indstilles nu, bunder formentlig i noget kontraktligt, med mindre at man fra Movias ledelses side blot har villet have Ritt lidt på tilpas afstand.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Belænings procent s-tog

af Lars Kongshøj, 30/10 2014, 17:02 (3465 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Sjovt for man vil nedlægge 11a da der ikke er bruger nok af linjen"

Det har man i Movia vidst lige siden de små elbusser opstart på tidl. overborgmester Ritt Bjerregaard friske initiativ. Millioner er sidenhen fosset ud af pengekassen. At kørslen først indstilles nu, bunder formentlig i noget kontraktligt, med mindre at man fra Movias ledelses side blot har villet have Ritt lidt på tilpas afstand.

Indstilles den? En belægnings-% på 165 (i myldretiden) er da ikke dårligt, og så vidt jeg forstår har man 1-2 eksterne sponsorer. 5A har kun en belægnings-% på omkring 130, men det er hele døgnet. Og 5A er brugerbetalt.

Belænings procent s-tog

af Niels Munch, 30/10 2014, 20:43 (3465 dage siden) @ Lars Kongshøj

Indstilles den? En belægnings-% på 165 (i myldretiden) er da ikke dårligt, og så vidt jeg forstår har man 1-2 eksterne sponsorer. 5A har kun en belægnings-% på omkring 130, men det er hele døgnet. Og 5A er brugerbetalt.

Linie 11A indstilles, se: http://myldretid.dk/nyheder/nr/867 .

V.h.
Niels

Belænings procent s-tog

af Morten Flindt Larsen, 30/10 2014, 01:46 (3466 dage siden) @ Lars Kongshøj

"Den nåede på højdepunktet en belægning på omkring 165 %"

Det meste af døgnet kører busserne rundt med 0-4 personer foruden chaufføren. Det må være Danmarks dyreste offentlige transportmiddel. Det må næsten have været billigere at sende passagererne rundt i taxa, når der var brug for det, i de år, busserne har kørt.

Med venlig hilsen

M:-) rten

Belænings procent s-tog

af LasseG, 30/10 2014, 10:45 (3466 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det må være Danmarks dyreste offentlige transportmiddel.

Det tror jeg nu er noget sludder, før 80N blev lagt sammen med 3A var det den linje med lavest selvfinansieringsgrad i Københavns kommune. Nu er det så blevet 11A men skarpt forfulgt af linjer som 77, 78, 993. I øvrigt alle linjer som har et passagertal der er en tiendedel af 11A.

Så har jeg slet ikke indraget alle de øvrige danske kommuner...

Belænings procent s-tog

af Morten Flindt Larsen, 30/10 2014, 12:15 (3466 dage siden) @ LasseG

"I øvrigt alle linjer som har et passagertal der er en tiendedel af 11A."

Det tror jeg også er noget sludder, for de nævnte linjer kører ikke med samme høje frekvens (fire gange i timen i Dagtimerne) og dermed med det samme høje chaufførforbrug som 11A.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Belænings procent s-tog

af LasseG, 30/10 2014, 13:43 (3465 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"I øvrigt alle linjer som har et passagertal der er en tiendedel af 11A."

Det tror jeg også er noget sludder, for de nævnte linjer kører ikke med samme høje frekvens (fire gange i timen i Dagtimerne) og dermed med det samme høje chaufførforbrug som 11A.

Det er ikke noget sludder at passagertallet er som de er ?

Men går ud fra at du mener at det ikke har noget driftsøkonomien at gøre og dermed selvfinanseringsgraden, for så har du naturligvis ret. Det var mere for at gå i rette med at der ikke kørte nogle passagerer med 11A.

Belænings procent s-tog

af Morten Flindt Larsen, 30/10 2014, 13:54 (3465 dage siden) @ LasseG

"Det var mere for at gå i rette med at der ikke kørte nogle passagerer med 11A."

Nej, naturligvis er der passagerer i linje 11A - vi er jo trods alt i København - byernes by. ;-) Der er blot ikke ret mange pasasgerer set i forhold til frekvensen og chaufførforbruget. Den er vist i nogen grad en turistlinje qua betjeningen af Tivoli Hotel, Nyhavn etc., og dermed er belægningsprocenten også ret sæsonstyret, mens busserne kører efter samme plan året rundt.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Belænings procent s-tog

af LasseG, 30/10 2014, 14:12 (3465 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Det var mere for at gå i rette med at der ikke kørte nogle passagerer med 11A."

Nej, naturligvis er der passagerer i linje 11A - vi er jo trods alt i København - byernes by. ;-) Der er blot ikke ret mange pasasgerer set i forhold til frekvensen og chaufførforbruget. Den er vist i nogen grad en turistlinje qua betjeningen af Tivoli Hotel, Nyhavn etc., og dermed er belægningsprocenten også ret sæsonstyret, mens busserne kører efter samme plan året rundt.

Nu har den jo faktisk kørt med en meget ujævn køreplan da en del af busserne blev vandskadet ved skybruddet i 2011 og dermed har man kørt med lavere frekvens i lang tid.

Når det er sagt - så har netop de små elbusser vel aldrig været planen at skulle give en god økonomi i sig selv, men skulle vel være noget man skulle vise udlandet at København var en grøn by - nogle kan måske huske COP15.
Det næste problem var så at linje aldrig kørte på den planlagte rute grundet vejarbejder og det fik heller aldrig en indkøringsperiode da radioprogrammet "Den løse kanon" på P3 begyndte at være efter linje 11. Gad vide om den overhovedet nåede at komme i nogle guidebøger...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak