Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Y-togene i starten på Nærumbanen (Generelt)

af Michael Hansen @, 4/11 2014, 13:37 (3494 dage siden)

Hej

Jeg har siddet lidt og kigget på billederne her på sitet om blandt andet Nærumbanen og deres 4 y-tog. Jeg kan se på nogen af de første billeder, at togene havde en forhøjning over dørene.

Var det til brug for destinationsskilte/rulleskilte som vi kender fra S-togene i dag?

Og hvorfor blev de fjernet i løbet af 70erne? På billederne fra sen-70erne og frem er de nemlig væk.

Endelig, har andre y-tog i Danmark haft det? Jeg mindes ikke at have set det på y-togene fra "min" lokalbane, Østbanen.

Mvh
Michael

Y-togene i starten på Nærumbanen

af Poul Andersen, 4/11 2014, 13:46 (3494 dage siden) @ Michael Hansen

Nærumbanen Y-tog (4 Ym og 2 Ys), var forsynet med skilte over dørene der kunne vise
"Indstigning" eller "Ingen Indstigning", da togene var énmandsbetjente.

Ingen af de øvrige baners Y-tog har haft disse skilte, men på OHJ/HTJ, VNJ og VLTJ var togene forsynet med røde og grønne lys ved dørene, der havde samme funktion.

Mvh.
Poul.

Y-togene i starten på Nærumbanen

af Niels Munch, 4/11 2014, 13:55 (3494 dage siden) @ Michael Hansen

Var det til brug for destinationsskilte/rulleskilte som vi kender fra S-togene i dag?

Og hvorfor blev de fjernet i løbet af 70erne? På billederne fra sen-70erne og frem er de nemlig væk.

Endelig, har andre y-tog i Danmark haft det? Jeg mindes ikke at have set det på y-togene fra "min" lokalbane, Østbanen.


Hej Michael,

"Kaninørerne" var et særkende for Nærumbanens Y-togsmateriel fra 1968. De indeholdt lysskilte, der kunne vise "indstigning" eller "ingen indstigning". Ved visse andre baner forsøgte man at regulere passagerstrømmen i énmandsbetjente tog med rødt/grønt lys ved dørene. LNJs passagerer fandt skiltene ulæselige i skarpt sollys, ligesom man havde vænnet sig til at stige ind forrest i kørselsretningen. Derfor fjernedes "kaninørerne" igen, og motorvognen fra 1973 havde dem aldrig.

Østbanen var den eneste privatbane, hvis Y-tog havde destinations-rulleskilte i fronterne. Ved andre baner kunne ses faste skilte.


M.v.h.
Niels

Y-togene i starten på Nærumbanen

af Michael Hansen @, 4/11 2014, 14:29 (3494 dage siden) @ Michael Hansen

Mange tak for svarene :-)

Mvh
Michael


Indsend billederDSB MZ1445

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak