Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Særtogsmylder på lørdag, 2014-11-08 (Jernbanen i dag)

af Rask Ingemann Lambertsen, 6/11 2014, 22:14 (3469 dage siden)

God aften.

Jeg er misundelig på dem, der bor i Malmö med udsigt til Östervärn station, for hvis køreplanen holder, kommer det til at mylde med tog et par gange i løbet af dagen nu på lørdag, særligt kl. 07:00-08:30 og kl. 12:40-14:40.

De fleste af togene skal over Øresund, så der skulle også blive noget at se på i Danmark. Med en køretid på ca. 5 timer mellem Padborg og Peberholm er der f.eks. lagt op til, at 63614, 63754 og HG 42704 mod Sverige samt 29869 og 63677 fra Sverige dukker op omkring Padborg i tidsrummet ca. kl. 8-9 (hvis de ellers skal den vej).

Tognumrene under ca. 6000 er forskellige persontog. Tognumrene 21xxx er personvognsmateriel til/fra København, sædvanligvis tomt, men personførende særtog forekommer.

Hvad er 29xxx for noget? Er man simpelthen løbet før for numre i serierne 38xxx, 63xxx, 67xxx (og hvad man ellers har brugt i årets løb)?

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Særtogsmylder, lørdag 2014-11-08 (13 fotos)

af Rask Ingemann Lambertsen, 9/11 2014, 14:35 (3466 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

God dag.

I denne weekend er der sporspærring i Sverige mellem Stehag og Hässleholm på grund af sporskifteudskiftning i Höör, med deraf følgende aflysninger og omlægninger via Åstorp.

Som ventet var der gang i den fra morgenstunden i km 6,4 mellem Kalvebod og Ørestad. Første tog var SJ 21230 til Hässleholm via Lund, Kävlinge, Lanskrona Östra og Helsingborg kl. 07:29.
[image]

RSC 185 322 med formodentligt GD 63854 som erstatning for GD 42734 (Padborg Grænse - Peberholm (- Helsingborg Gbg)) passerede kl. 07:34 (ca. -40).
[image][image]

RSC EG 3111 + EG 3109 med formodentligt GD 29866 (Padborg Grænse - Peberholm (- Helsingborg Gbg)) passerede kl. 07:48 (ca. -40).
[image][image]

RSC EG 3113 med formodentligt GD 29868 som erstatning for GD 44730 (Padborg Grænse - Peberholm (- Malmö Gbg)) passerede kl. 08:09 (ca. -56).
[image][image]

Jeg gik til km 6,0 for at fotografere 63541 og 63467 fra Sverige, men de dukkede ikke op. RSC EG 3103 passerede kl. 08:49 med enten 29858 (ca. -68) eller 29860 (ca. -41) til Malmö Gbg.
[image][image]

Om eftermiddagen var der mere stille. RSC 185 332 passerede km 6,4 mellem Kalvebod og Ørestad med GX 63956 (Padborg Grænse - Peberholm (- Malmö Gbg og videre til Älmhult som 66456?)) kl. 13:30 (ca. -66). På en lørdag plejer GX 46256 at dukke op her omkring kl. 12:10.
[image][image]

Til sidst kom så et godstog fra Sverige. RSC EG 3103 returnerede fra Malmö Gbg med formodentligt tog 63525 kl. 14:37 (ca. -45)
[image][image]

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Særtogsmylder, lørdag 2014-11-08 (13 fotos)

af esni, Frederikssund, 9/11 2014, 16:06 (3466 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

God dag.

I denne weekend er der sporspærring i Sverige mellem Stehag og Hässleholm på grund af sporskifteudskiftning i Höör, med deraf følgende aflysninger og omlægninger via Åstorp.


RSC EG 3111 + EG 3109 med formodentligt GD 29866 (Padborg Grænse - Peberholm (- Helsingborg Gbg)) passerede kl. 07:48 (ca. -40).
[image]

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Fine billeder

Jeg er så lidt overrasket over at se 2 * EG, begge med strømaftageren oppe, især da toget på biledet ser ud til at være af den kortere slags.

Kan 2 *EG overhovedet udnytte maks effekt?

EG i dobbelttraktion (+ GD 44714 2014-03-29, 2 fotos)

af Rask Ingemann Lambertsen, 16/11 2014, 19:46 (3459 dage siden) @ esni

esni skrev:

Fine billeder

Tak.

Jeg er så lidt overrasket over at se 2 * EG, begge med strømaftageren oppe, især da toget på biledet ser ud til at være af den kortere slags.

Enig (og der var også multipelkabel imellem de to lokomotiver). Det må skyldes, at maskinløbene ikke gik op med lokomotivførerstrejken i Tyskland og sporarbejdet i Sverige.

Kan 2 *EG overhovedet udnytte maks effekt?

Med mindre man har dispenseret fra eller hævet grænsen på 500 A * 25 kV = 12,5 MW per tog på Banedanmarks spor, så kan de 2 * 6,5 MW ikke opnås. Jeg ved ikke, hvor stor strømstyrke, der må trækkes i Tyskland og Sverige.

Det er ikke almindeligt at se litra EG i dobbelttraktion, men jeg stødte tilfældigvis på et tilfælde fra Östervärn d. 29/3-2014, hvor RSC EG 3110 + RSC EG 3105 passerede med GD 44714 til Malmö Gbg kl. 14:19 (-57).
[image][image]

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

EG i dobbelttraktion (+ GD 44714 2014-03-29, 2 fotos)

af esni, Frederikssund, 16/11 2014, 22:50 (3459 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

esni skrev:

Fine billeder


Tak.

Jeg er så lidt overrasket over at se 2 * EG, begge med strømaftageren oppe, især da toget på biledet ser ud til at være af den kortere slags.


Enig (og der var også multipelkabel imellem de to lokomotiver). Det må skyldes, at maskinløbene ikke gik op med lokomotivførerstrejken i Tyskland og sporarbejdet i Sverige.

Det forklarer de 2 EG, men kan det forklare at de tilsyneladende begge var aktive?

Kan 2 *EG overhovedet udnytte maks effekt?


Med mindre man har dispenseret fra eller hævet grænsen på 500 A * 25 kV = 12,5 MW per tog på Banedanmarks spor, så kan de 2 * 6,5 MW ikke opnås. Jeg ved ikke, hvor stor strømstyrke, der må trækkes i Tyskland og Sverige.

Det er ikke almindeligt at se litra EG i dobbelttraktion, men jeg stødte tilfældigvis på et tilfælde fra Östervärn d. 29/3-2014, hvor RSC EG 3110 + RSC EG 3105 passerede med GD 44714 til Malmö Gbg kl. 14:19 (-57).
[image][image]

Hvor langt op i Sverige og hvor langt ned i Tyskland ser man normalt EG?

Og er grænsen sat af praktiske hensyn eller på grund af restriktioner?

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

EG i dobbelttraktion (+ GD 44714 2014-03-29, 2 fotos)

af Andreas M., 17/11 2014, 11:49 (3458 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Enig (og der var også multipelkabel imellem de to lokomotiver).

Du mener formentlig UIC kabel :) Multiplekabel er en GM ting.

Særtogsmylder, lørdag 2014-11-08 (13 fotos)

af OD, Od ⌂, 16/11 2014, 21:05 (3459 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

At dømme ud fra vognene, trækkraft og egne noter, vil jeg tro følgende tognumre er de rigtige.

RSC 185 322 med formodentligt GD 63854 som erstatning for GD 42734 (Padborg Grænse - Peberholm (- Helsingborg Gbg)) passerede kl. 07:34 (ca. -40).

GD 63790 Pa-Mgb. Van Dierens Helsingborg tog løber i 42734/735. Mener i øvrigt det er det tidligere Älmhult tog med ny destination. Det var det IKEA Rail i sin tid startede.

RSC EG 3111 + EG 3109 med formodentligt GD 29866 (Padborg Grænse - Peberholm (- Helsingborg Gbg)) passerede kl. 07:48 (ca. -40).

GD 29868 Tl-Mgb. Hupac/Norfolk togene kører altid Mgb-Tl-Mgb.

RSC EG 3113 med formodentligt GD 29868 som erstatning for GD 44730 (Padborg Grænse - Peberholm (- Malmö Gbg)) passerede kl. 08:09 (ca. -56).

GD 29866 Pa-Mgb.

Jeg gik til km 6,0 for at fotografere 63541 og 63467 fra Sverige, men de dukkede ikke op. RSC EG 3103 passerede kl. 08:49 med enten 29858 (ca. -68) eller 29860 (ca. -41) til Malmö Gbg.

GD 29860 Pa-Mgb (SFL tog).

Til sidst kom så et godstog fra Sverige. RSC EG 3103 returnerede fra Malmö Gbg med formodentligt tog 63525 kl. 14:37 (ca. -45)

GD 38777 Mgb-Pa (SFL tog).

Mvh. Ole

Særtogsmylder, lørdag 2014-11-08

af Rask Ingemann Lambertsen, 17/11 2014, 00:00 (3459 dage siden) @ OD, Od

At dømme ud fra vognene, trækkraft og egne noter, vil jeg tro følgende tognumre er de rigtige.

RSC 185 322 med formodentligt GD 63854 som erstatning for GD 42734 (Padborg Grænse - Peberholm (- Helsingborg Gbg)) passerede kl. 07:34 (ca. -40).


GD 63790 Pa-Mgb. Van Dierens Helsingborg tog løber i 42734/735. Mener i øvrigt det er det tidligere Älmhult tog med ny destination. Det var det IKEA Rail i sin tid startede.

Tak. Vil det sige, at der løber hele to Van Dieren-tog på det tidspunk, det ene til Helsingborg (plantog GD 42734) og det andet kun til Malmö (plantog GD 447?? erstattet af GD 63790)? Og på samme dag, eller hvordan?

RSC EG 3111 + EG 3109 med formodentligt GD 29866 (Padborg Grænse - Peberholm (- Helsingborg Gbg)) passerede kl. 07:48 (ca. -40).


GD 29868 Tl-Mgb. Hupac/Norfolk togene kører altid Mgb-Tl-Mgb.

RSC EG 3113 med formodentligt GD 29868 som erstatning for GD 44730 (Padborg Grænse - Peberholm (- Malmö Gbg)) passerede kl. 08:09 (ca. -56).


GD 29866 Pa-Mgb.

Tak. På den grafiske køreplan for 2014-11-08 var 29866 sat på helt til Helsingborg med ankomst kl. 09:14.

Jeg gik til km 6,0 for at fotografere 63541 og 63467 fra Sverige, men de dukkede ikke op. RSC EG 3103 passerede kl. 08:49 med enten 29858 (ca. -68) eller 29860 (ca. -41) til Malmö Gbg.


GD 29860 Pa-Mgb (SFL tog).

Tak.

Til sidst kom så et godstog fra Sverige. RSC EG 3103 returnerede fra Malmö Gbg med formodentligt tog 63525 kl. 14:37 (ca. -45)


GD 38777 Mgb-Pa (SFL tog).

Tak. Det er så hidtil eneste gang, jeg har set det tog.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Særtogsmylder, lørdag 2014-11-08

af OD, Od ⌂, 17/11 2014, 08:38 (3458 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

At dømme ud fra vognene, trækkraft og egne noter, vil jeg tro følgende tognumre er de rigtige.

RSC 185 322 med formodentligt GD 63854 som erstatning for GD 42734 (Padborg Grænse - Peberholm (- Helsingborg Gbg)) passerede kl. 07:34 (ca. -40).


GD 63790 Pa-Mgb. Van Dierens Helsingborg tog løber i 42734/735. Mener i øvrigt det er det tidligere Älmhult tog med ny destination. Det var det IKEA Rail i sin tid startede.


Tak. Vil det sige, at der løber hele to Van Dieren-tog på det tidspunk, det ene til Helsingborg (plantog GD 42734) og det andet kun til Malmö (plantog GD 447?? erstattet af GD 63790)? Og på samme dag, eller hvordan?

Nej. GD 63790 erstattede GD 42734. 447xx numre er hellast og SFL tog. Van Dieren togene kører som GD 427xx, medmindre de er omlagt.

RSC EG 3113 med formodentligt GD 29868 som erstatning for GD 44730 (Padborg Grænse - Peberholm (- Malmö Gbg)) passerede kl. 08:09 (ca. -56).


GD 29866 Pa-Mgb.


Tak. På den grafiske køreplan for 2014-11-08 var 29866 sat på helt til Helsingborg med ankomst kl. 09:14.

Det skal nok passe. Jeg noterer blot Mgb for godstog mod Sverige.

Mvh. Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak