Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens aktindsigt (Generelt)

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 27/11 2014, 15:27 (3438 dage siden)

Thomas Boberg Nielsen har jo søgt aktindsigt angående toganmeldelse og har inspireret mig.

Kort forhistorie: Jeg rejste Bl-Hj-Bl på i sommer, hvor der gjaldt særkøreplan. Turen tog jævnfør Rejseplanen 59 minutter, hvorfor jeg burde blive trukket for 2 zoner (grænsen for 2 zoner er 60 minutter), men da jeg 1) tjekkede ind lidt før afgangstid og 2) hjemtoget var forsinket, betalte jeg for 3 zoner. Rejsekort nægtede tilbagebetaling og skrev "I køreplanen er der ikke ankomst tidspunkt for det tog, som du benyttede på returrejsen.", hvilket jeg betragter som dårlig sagsbehandling.

Derfor tyede jeg til aktindsigt tidligere i denne uge, og i denne uge har jeg, uden nogen indvendiger, fået toganmeldelse, der beviser ankomsttidspunktet. Der er en sket en udmelding.

Thumbs up til Thomas Boberg for at påvirke BaneDanmark.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Dagens aktindsigt

af Fysikeren, 27/11 2014, 15:33 (3438 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Thomas Boberg Nielsen har jo søgt aktindsigt angående toganmeldelse og har inspireret mig.

Kort forhistorie: Jeg rejste Bl-Hj-Bl på i sommer, hvor der gjaldt særkøreplan. Turen tog jævnfør Rejseplanen 59 minutter, hvorfor jeg burde blive trukket for 2 zoner (grænsen for 2 zoner er 60 minutter), men da jeg 1) tjekkede ind lidt før afgangstid og 2) hjemtoget var forsinket, betalte jeg for 3 zoner. Rejsekort nægtede tilbagebetaling og skrev "I køreplanen er der ikke ankomst tidspunkt for det tog, som du benyttede på returrejsen.", hvilket jeg betragter som dårlig sagsbehandling.

Derfor tyede jeg til aktindsigt tidligere i denne uge, og i denne uge har jeg, uden nogen indvendiger, fået toganmeldelse, der beviser ankomsttidspunktet. Der er en sket en udmelding.

Thumbs up til Thomas Boberg for at påvirke BaneDanmark.

Glæder mig til at høre resten, men min fornemmelse siger mig, at du kan rende og hoppe med en ankomsttid i både tjenestekøreplaner og toganmeldelser. Det der vel tæller er evt. annoncerede ankomststider i publikumskøreplaner som f.eks. på Rejseplanen.

Men udover det, fint at Banedanmark uden videre giver dig denne aktindsigt, nu hvor du har en konkret interesse i at kende den pågældende toganmeldelse.

Dagens aktindsigt

af thomash, 27/11 2014, 20:57 (3437 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Thomas Boberg Nielsen har jo søgt aktindsigt angående toganmeldelse og har inspireret mig.

Kort forhistorie: Jeg rejste Bl-Hj-Bl på i sommer, hvor der gjaldt særkøreplan. Turen tog jævnfør Rejseplanen 59 minutter, hvorfor jeg burde blive trukket for 2 zoner (grænsen for 2 zoner er 60 minutter), men da jeg 1) tjekkede ind lidt før afgangstid og 2) hjemtoget var forsinket, betalte jeg for 3 zoner. Rejsekort nægtede tilbagebetaling og skrev "I køreplanen er der ikke ankomst tidspunkt for det tog, som du benyttede på returrejsen.", hvilket jeg betragter som dårlig sagsbehandling.

Derfor tyede jeg til aktindsigt tidligere i denne uge, og i denne uge har jeg, uden nogen indvendiger, fået toganmeldelse, der beviser ankomsttidspunktet. Der er en sket en udmelding.

Thumbs up til Thomas Boberg for at påvirke BaneDanmark.

Du har simpelthen for meget fritid. Har du overvejet at begynde at gå til hækling eller samle på frimærker også?

/Thomas H.

Dagens aktindsigt

af svadosa, 28/11 2014, 13:19 (3437 dage siden) @ thomash

Thomas Boberg Nielsen har jo søgt aktindsigt angående toganmeldelse og har inspireret mig.

Kort forhistorie: Jeg rejste Bl-Hj-Bl på i sommer, hvor der gjaldt særkøreplan. Turen tog jævnfør Rejseplanen 59 minutter, hvorfor jeg burde blive trukket for 2 zoner (grænsen for 2 zoner er 60 minutter), men da jeg 1) tjekkede ind lidt før afgangstid og 2) hjemtoget var forsinket, betalte jeg for 3 zoner. Rejsekort nægtede tilbagebetaling og skrev "I køreplanen er der ikke ankomst tidspunkt for det tog, som du benyttede på returrejsen.", hvilket jeg betragter som dårlig sagsbehandling.

Derfor tyede jeg til aktindsigt tidligere i denne uge, og i denne uge har jeg, uden nogen indvendiger, fået toganmeldelse, der beviser ankomsttidspunktet. Der er en sket en udmelding.

Thumbs up til Thomas Boberg for at påvirke BaneDanmark.


Du har simpelthen for meget fritid. Har du overvejet at begynde at gå til hækling eller samle på frimærker også?

/Thomas H.

Enig, det gælder forresten også i forhold til hele "TKG-aktindsigt-Gate"..

Dagens aktindsigt

af thomash, 28/11 2014, 15:22 (3437 dage siden) @ svadosa


Enig, det gælder forresten også i forhold til hele "TKG-aktindsigt-Gate"..

Forskellem mellem 2 og 3 zoner, udgør måske maks 8 kroner, ifølge rejsekortets hjemmeside. Det virker helt absurt i min verden, at man spilder Bane Danmarks tid, for at opnå en principiel afgørelse for sølle 8 kroner. Men sådan er vi jo så forskellige. ;)

God weekend.

/Thomas.

Dagens aktindsigt

af andersj, Aalborg, 28/11 2014, 16:41 (3437 dage siden) @ thomash


Enig, det gælder forresten også i forhold til hele "TKG-aktindsigt-Gate"..


Forskellem mellem 2 og 3 zoner, udgør måske maks 8 kroner, ifølge rejsekortets hjemmeside. Det virker helt absurt i min verden, at man spilder Bane Danmarks tid, for at opnå en principiel afgørelse for sølle 8 kroner. Men sådan er vi jo så forskellige. ;)

God weekend.

/Thomas.

Ja det er spild af tid at klage over at man har betalt for 3 zoner når der er 4 zoner mellem Brønderslev og Hjørring. Thomas har nok "glemt" at checke ind igen i Hjørring på hjemvejen.

--
Mvh Anders

Dagens aktindsigt

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 28/11 2014, 20:38 (3436 dage siden) @ andersj

Ja det er spild af tid at klage over at man har betalt for 3 zoner når der er 4 zoner mellem Brønderslev og Hjørring. Thomas har nok "glemt" at checke ind igen i Hjørring på hjemvejen.

Jeg ved godt, at der er fire zoner Bl-Hj, og jeg blev da også meget overrasket, da min allerførste rejsekortrejse netop gik Bl-Hj, og selvom jeg tjekkede ud og derefter ind i Hjørring, blev jeg trukket to zoner kun. Det er noget, der er med rejsekortet i Nordjylland.

[image]

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Dagens aktindsigt

af thomash, 28/11 2014, 20:47 (3436 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Ja det er spild af tid at klage over at man har betalt for 3 zoner når der er 4 zoner mellem Brønderslev og Hjørring. Thomas har nok "glemt" at checke ind igen i Hjørring på hjemvejen.


Jeg ved godt, at der er fire zoner Bl-Hj, og jeg blev da også meget overrasket, da min allerførste rejsekortrejse netop gik Bl-Hj, og selvom jeg tjekkede ud og derefter ind i Hjørring, blev jeg trukket to zoner kun. Det er noget, der er med rejsekortet i Nordjylland.

[image]

Men kan du forklare mig, hvorfor man spilder BÅDE rejsekortet's og Bane Danmark's tid for sølle 8 kroner?

/Thomas H.

Dagens aktindsigt

af jaer, 28/11 2014, 21:00 (3436 dage siden) @ thomash

Ja det er spild af tid at klage over at man har betalt for 3 zoner når der er 4 zoner mellem Brønderslev og Hjørring. Thomas har nok "glemt" at checke ind igen i Hjørring på hjemvejen.


Jeg ved godt, at der er fire zoner Bl-Hj, og jeg blev da også meget overrasket, da min allerførste rejsekortrejse netop gik Bl-Hj, og selvom jeg tjekkede ud og derefter ind i Hjørring, blev jeg trukket to zoner kun. Det er noget, der er med rejsekortet i Nordjylland.


Men kan du forklare mig, hvorfor man spilder BÅDE rejsekortet's og Bane Danmark's tid for sølle 8 kroner?

/Thomas H.

Noget tyder jo kraftigt på, at der er en fejl i systemet, og så er beløbets størrelse jo ligegyldigt. Tænk også på, at det jo er alle, der rejser på samme måde, som snydes. Så vi taler altså ikke om 8 kr, men X antal 8 kr. Hver dag.

/Jan
der er glad for ikke at have rejsekort

Dagens aktindsigt

af andersj, Aalborg, 28/11 2014, 21:06 (3436 dage siden) @ jaer

Ja det er spild af tid at klage over at man har betalt for 3 zoner når der er 4 zoner mellem Brønderslev og Hjørring. Thomas har nok "glemt" at checke ind igen i Hjørring på hjemvejen.


Jeg ved godt, at der er fire zoner Bl-Hj, og jeg blev da også meget overrasket, da min allerførste rejsekortrejse netop gik Bl-Hj, og selvom jeg tjekkede ud og derefter ind i Hjørring, blev jeg trukket to zoner kun. Det er noget, der er med rejsekortet i Nordjylland.


Men kan du forklare mig, hvorfor man spilder BÅDE rejsekortet's og Bane Danmark's tid for sølle 8 kroner?

/Thomas H.


Noget tyder jo kraftigt på, at der er en fejl i systemet, og så er beløbets størrelse jo ligegyldigt. Tænk også på, at det jo er alle, der rejser på samme måde, som snydes. Så vi taler altså ikke om 8 kr, men X antal 8 kr. Hver dag.

/Jan
der er glad for ikke at have rejsekort

Nej, det er ikke alle der rejser på denne måde der snydes. Der er 4 zoner og de rejsende bliver kun opkrævet 2/3 zoner. Dvs. DSB bliver snydt.

--
Mvh Anders

Dagens aktindsigt

af UTJ, 28/11 2014, 21:41 (3436 dage siden) @ thomash

Men kan du forklare mig, hvorfor man spilder BÅDE rejsekortet's og Bane Danmark's tid for sølle 8 kroner?

Nu har jeg bemærket dine udfald mod "otte kroner". Når du ikke forstår det principielle i noget principielt må du jo belæres.

Da det er en principiel sag kan det få indflydelse på praksis, det betyder at det både betyder noget for de "sølle 8 kroner" og for andre lignende klagesager. Samlet kan det betyde mange penge og betyde noget for mange rejsende. Det ved man godt i både Rejsekort A/S og hos Banedanmark.

Desuden kan det betyde noget for rejsende som er blevet fejlberegnet for mere end de "sølle" 8 kroner.

Principielle sager plejer med dansk administrativ praksis at blive taget seriøst, da det influerer på lignende tilfælde. Og sagen her viser jo at det er nødvendigt at få fastslået hvilken plan som gælder ved beregning af billetpris, dvs. fastslå praksis.

I øvrigt skal der ikke bruges apostrof ved flertalsendelser på dansk i ovennævnte ord og Banedanmark skrives i et ord.

Hvis der stadig postuleres at det er spild af tid kan vi jo overføre det til f.eks. afgørelser af skattesager. Og hvis man mener at det er ok med slumpmæssig afregning af billetter, kan man jo også være ligeglad om fejl i bonen i f.eks. Netto. Og så har man vist for mange penge til rådighed.

Dagens aktindsigt

af thomash, 28/11 2014, 22:16 (3436 dage siden) @ UTJ

Men kan du forklare mig, hvorfor man spilder BÅDE rejsekortet's og Bane Danmark's tid for sølle 8 kroner?

Nu har jeg bemærket dine udfald mod "otte kroner". Når du ikke forstår det principielle i noget principielt må du jo belæres.

Da det er en principiel sag kan det få indflydelse på praksis, det betyder at det både betyder noget for de "sølle 8 kroner" og for andre lignende klagesager. Samlet kan det betyde mange penge og betyde noget for mange rejsende. Det ved man godt i både Rejsekort A/S og hos Banedanmark.

Desuden kan det betyde noget for rejsende som er blevet fejlberegnet for mere end de "sølle" 8 kroner.

Principielle sager plejer med dansk administrativ praksis at blive taget seriøst, da det influerer på lignende tilfælde. Og sagen her viser jo at det er nødvendigt at få fastslået hvilken plan som gælder ved beregning af billetpris, dvs. fastslå praksis.

I øvrigt skal der ikke bruges apostrof ved flertalsendelser på dansk i ovennævnte ord og Banedanmark skrives i et ord.

Hvis der stadig postuleres at det er spild af tid kan vi jo overføre det til f.eks. afgørelser af skattesager. Og hvis man mener at det er ok med slumpmæssig afregning af billetter, kan man jo også være ligeglad om fejl i bonen i f.eks. Netto. Og så har man vist for mange penge til rådighed.

Tak for din belæring. Nu føler jeg mig meget bedre rustet til at klare mig i den virkelige verden.

God weekend til dig. ;)

/Thomas.

Dagens aktindsigt

af UTJ, 28/11 2014, 22:18 (3436 dage siden) @ thomash

Tak for din belæring. Nu føler jeg mig meget bedre rustet til at klare mig i den virkelige verden.

God weekend til dig. ;)

/Thomas.

I lige måde.

Også rigtig god weekend til dig

;-)

/U

Dagens aktindsigt

af Lars Kongshøj, 29/11 2014, 01:25 (3436 dage siden) @ UTJ

Da det er en principiel sag kan det få indflydelse på praksis, det betyder at det både betyder noget for de "sølle 8 kroner" og for andre lignende klagesager. Samlet kan det betyde mange penge og betyde noget for mange rejsende. Det ved man godt i både Rejsekort A/S og hos Banedanmark.

Hvordan kan Banedanmark have noget med opkrævning af em operatørs opkrævning af betaling for rejsehjemmel?

Hvordan kan en teknisk fejl skabe præsedens?

Desuden kan det betyde noget for rejsende som er blevet fejlberegnet for mere end de "sølle" 8 kroner.

Folk bekymrer sig nok sjældent for at have sparet 8 kr.

Principielle sager plejer med dansk administrativ praksis at blive taget seriøst, da det influerer på lignende tilfælde. Og sagen her viser jo at det er nødvendigt at få fastslået hvilken plan som gælder ved beregning af billetpris, dvs. fastslå praksis.

Se ovenfor.

I øvrigt skal der ikke bruges apostrof ved flertalsendelser på dansk i ovennævnte ord og Banedanmark skrives i et ord.

Der er ikke brugt apostrof i flertalsendelser, men i ejefaldsendelser. Der er det som regel også forkert, fx i det tidligere indlæg.

Dagens aktindsigt

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 29/11 2014, 14:44 (3436 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej navnebroder

Ved du hvad, jeg ville være ked af/ærgerlig over at betale 8,- kr eller et hvilket som helst beløb for meget for en rejse, især hvis det var noget jeg gjorde hver arbejdsdag året igennem. Det kunne få mig til at holde op med at købe billet og kun betale kontrolafgiften når det blev aktuelt og jeg er ellers et ærligt og lovlydigt menneske.

Det er ikke os der spilder Banedks (skrevet uden apostrofgenitiv) tid, men rejsekortet som spilder kundernes tid. Jeg finder et helt rimeligt at man klager/brokker/kværulerer over urimeligheder og dårlige argumenter, som at toget ikke har nogen (angivet) ankomsttid, en påstand som falder på sin egen urimelighed.

Jeg synes det er godt at nogen gør sig besværet og er glad for at et ikke er aktuelt for mig, jeg kvalificerer nemlig ikke til et rejsekort.

Med venlig og let indigneret hilsen
Lars Møller Jensen.

Jeg tror inderst inde at rejsekortet er et reslutat af et rivegilde mellem diverse operatører for man vil jo ikke tro vel i at det er inkompetance hos "systemudviklere).

Dagens aktindsigt

af Lars Kongshøj, 29/11 2014, 23:16 (3435 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej navnebroder

Ved du hvad, jeg ville være ked af/ærgerlig over at betale 8,- kr eller et hvilket som helst beløb for meget for en rejse, især hvis det var noget jeg gjorde hver arbejdsdag året igennem. Det kunne få mig til at holde op med at købe billet og kun betale kontrolafgiften når det blev aktuelt og jeg er ellers et ærligt og lovlydigt menneske.

16 kr. Brønderslev-Hjørring retur. Det er jo Rejsekortet der muligvis har snydt DSB for 8 kr. Men beløbet kan vel være korrekt, da der vel skal afregnes efter NT-takster?

Det er ikke os der spilder Banedks (skrevet uden apostrofgenitiv) tid,

OT: Apostroffen skulle netop have været anvendt her, da du tilføjede ejefaldsendelse på en forkortelse. I øvrigt glæder jeg mig til den dag jeg ser ordet "agtindsigt".

Jeg finder et helt rimeligt at man klager/brokker/kværulerer over urimeligheder og dårlige argumenter, som at toget ikke har nogen (angivet) ankomsttid, en påstand som falder på sin egen urimelighed.

Indfind dig på Ekstrabladets kommentarforum, så vil du erfare at alle jernbaneproblemer er DSB's skyld, selv hvis årsagen skyldes Banedanmarks infrastruktur eller at et af Arrivas tog bryder sammen.

Dagens aktindsigt

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 29/11 2014, 23:56 (3435 dage siden) @ Lars Kongshøj

Ved du hvad, jeg ville være ked af/ærgerlig over at betale 8,- kr eller et hvilket som helst beløb for meget for en rejse, især hvis det var noget jeg gjorde hver arbejdsdag året igennem. Det kunne få mig til at holde op med at købe billet og kun betale kontrolafgiften når det blev aktuelt og jeg er ellers et ærligt og lovlydigt menneske.


16 kr. Brønderslev-Hjørring retur. Det er jo Rejsekortet der muligvis har snydt DSB for 8 kr. Men beløbet kan vel være korrekt, da der vel skal afregnes efter NT-takster?

Selvom jeg godt kan se, hvorfor systemet er indrettet i Nordjylland, som det er, og ligeledes kan jeg godt se, at en rejse Bl-Hj-Bl's pris er delvis uhensigtsmæssig, men jeg ser det ikke som værende mit ansvar at foretage nulrejser og lignende for at omgå et takstsystem, som NT selv har fastsat.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Dagens aktindsigt

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 30/11 2014, 09:19 (3435 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej

For den der nu kun venter på ordet agtindsigt så kunne man ønske sig sådan i forbindelse med politikere, i særdeleshed før et valg: "Må jeg bede om agtindsigt så jeg kan se om du agter at holde dine valgløfter,;-)

og det hedder da banedk på nudansk':-D'ikk'

Hvis billetten Hjørring-Brønderslev kostede 16,- kr og man bliver opkrævet yderligere 8,- er det en 50%-ig fordyrelse af rejsen. Uacceptabelt!! Beklager misbrug af "-".

Ekstrabladet, nej det kunne ikke falde mig ind.

Måske skulle man overveje at generelt tidsdebitere rejsen på rejsekortet, så betalte man retfærdigt for oplevelsen at køre med jernbanetog og man kunne spare på alle de investeringer der giver kortere rejsetid.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Hele cirkus minder om dengang HTs zonesystem blev indført i den grad, Cirkusrevyens nummer "Poletter, poletter" er i den forbindelse klassisk.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Dagens aktindsigt

af thomash, 29/11 2014, 23:26 (3435 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Ved du hvad, jeg ville være ked af/ærgerlig over at betale 8,- kr eller et hvilket som helst beløb for meget for en rejse, især hvis det var noget jeg gjorde hver arbejdsdag året igennem. Det kunne få mig til at holde op med at købe billet og kun betale kontrolafgiften når det blev aktuelt og jeg er ellers et ærligt og lovlydigt menneske.

Man må have et meget underligt arbejde, eller en vildt underlig form for pendling, hvis man tager toget fra Brønderslev til Hjørring, stiger ud og går over og tager et tog retur med det samme, for at havne i Brønderslev igen. Vel og mærke inden for en time (som det tog i det eksempel Thomas skrev)..

/Thomas.

Dagens aktindsigt

af KimC, 30/11 2014, 11:22 (3435 dage siden) @ thomash

Man må have et meget underligt arbejde, eller en vildt underlig form for pendling, hvis man tager toget fra Brønderslev til Hjørring, stiger ud og går over og tager et tog retur med det samme, for at havne i Brønderslev igen. Vel og mærke inden for en time (som det tog i det eksempel Thomas skrev)..

/Thomas.

Feks jernbanenørd ;)
Eller hvad med billetkontrollør?

Dagens aktindsigt

af thomash, 30/11 2014, 11:59 (3435 dage siden) @ KimC


Feks jernbanenørd ;)
Eller hvad med billetkontrollør?

Man er ikke jernbanenørd af profession, og har ikke behov for at pendle på samme strækning hver dag. En billetkontrollør eller hvad man kalder det i dagens danmark, går jeg ikke ud fra skal tjekke ind og ud hele tiden, med risiko for at blive opkrævet en ekstra zone på grund af et forsinket tog!

/Thomas.

Dagens aktindsigt

af KimC, 30/11 2014, 14:56 (3435 dage siden) @ thomash


Feks jernbanenørd ;)
Eller hvad med billetkontrollør?


Man er ikke jernbanenørd af profession, og har ikke behov for at pendle på samme strækning hver dag. En billetkontrollør eller hvad man kalder det i dagens danmark, går jeg ikke ud fra skal tjekke ind og ud hele tiden, med risiko for at blive opkrævet en ekstra zone på grund af et forsinket tog!

/Thomas.

Ja så ved jeg ikke hvilket job man kan have. Der må søges aktindsigt!

Dagens aktindsigt

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 29/11 2014, 23:49 (3435 dage siden) @ Lars Kongshøj

Desuden kan det betyde noget for rejsende som er blevet fejlberegnet for mere end de "sølle" 8 kroner.


Folk bekymrer sig nok sjældent for at have sparet 8 kr.

Nej, det kan godt være, men det er nu også Rejsekort A/S og dets tilknyttede trafikselskaber, der må hæfte for egne fejl - dette kan jo også være med til at motivere disse til at minimere fejl; både dem, der giver kunden økonomisk gevinst (Rejsekort A/S lider i dette tilfælde økonomisk tab), og dem, der giver kunden umiddelbar økonomisk tab (Rejsekort A/S har væsentlige udgifter til sagsbehandling i dette tilfælde).

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Dagens aktindsigt

af Lars Kongshøj, 30/11 2014, 02:37 (3435 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Nej, det kan godt være, men det er nu også Rejsekort A/S og dets tilknyttede trafikselskaber, der må hæfte for egne fejl - dette kan jo også være med til at motivere disse til at minimere fejl; både dem, der giver kunden økonomisk gevinst (Rejsekort A/S lider i dette tilfælde økonomisk tab), og dem, der giver kunden umiddelbar økonomisk tab (Rejsekort A/S har væsentlige udgifter til sagsbehandling i dette tilfælde).

Takstsystemerne er indrettet som de er. Fx. Movia Hovedstaden: Fire blå klip = otte zoner med sidste indstigning efter to timer. Så jeg nåede til et møde i Roskilde og tilbage til Valby på fire klip. Det er vel også hvad der er sket her.

Dagens aktindsigt

af Morten Flindt Larsen, 30/11 2014, 03:09 (3435 dage siden) @ Lars Kongshøj

"Takstsystemerne er indrettet som de er. Fx. Movia Hovedstaden: Fire blå klip = otte zoner med sidste indstigning efter to timer. Så jeg nåede til et møde i Roskilde og tilbage til Valby på fire klip."

Ja, lige præcis, og du har ved din Roskilde-rejse ikke "snydt" trafikselskaberne, for du har fulgt takstsystemet regler fuldt ud og prisen er beregnet korrekt. Men der kan selvfølgelig sidde en krakiler et eller andet sted, som mener, at det er uretfærdigt, at du har fået så meget transport for dine penge, og at det må være en fejl ved systemet.

"Det er vel også hvad der er sket her."

Nej, ikke helt. Det, der er sket i den konkrete sag, svarer til, at du f.eks. køber en analog zonebillet fra Køge til Hornbæk, som er gyldig til sidste påstigning inden for 2 timer. Undervejs bliver togene stærkt forsinket, så da du når frem til Helsingør, er din 2-timers-billet udløbet. Du er derfor nødt til at købe en ny billet fra Helsingør til Hornbæk, hvorved din samlede rejse bliver dyrere.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Dagens aktindsigt

af Lars Kongshøj, 30/11 2014, 03:24 (3435 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Takstsystemerne er indrettet som de er. Fx. Movia Hovedstaden: Fire blå klip = otte zoner med sidste indstigning efter to timer. Så jeg nåede til et møde i Roskilde og tilbage til Valby på fire klip."

Ja, lige præcis, og du har ved din Roskilde-rejse ikke "snydt" trafikselskaberne, for du har fulgt takstsystemet regler fuldt ud og prisen er beregnet korrekt. Men der kan selvfølgelig sidde en krakiler et eller andet sted, som mener, at det er uretfærdigt, at du har fået så meget transport for dine penge, og at det må være en fejl ved systemet.


Det sjove er at der undtagelsvis var hele tre togpersonaler med toget (formodentlig uddannelse), som kiggede lamslået på de gamle klip, derefter på deres ur, hvorefter at de konkluderede at mine klip stadig var gyldige.

Nej, ikke helt. Det, der er sket i den konkrete sag, svarer til, at du f.eks. køber en analog zonebillet fra Køge til Hornbæk, som er gyldig til sidste påstigning inden for 2 timer. Undervejs bliver togene stærkt forsinket, så da du når frem til Helsingør, er din 2-timers-billet udløbet. Du er derfor nødt til at købe en ny billet fra Helsingør til Hornbæk, hvorved din samlede rejse bliver dyrere.

I den givne situation ville jeg fortsætte rejsen (uden at klippe) og indgive klage hvis jeg fik en bøde. Jeg kan dog ikke forestile mig at nogen togfører ville udskrive en bøde i den situation.

Dagens aktindsigt

af Morten Flindt Larsen, 30/11 2014, 03:52 (3435 dage siden) @ Lars Kongshøj

"Det sjove er at der undtagelsvis var hele tre togpersonaler med toget (formodentlig uddannelse), som kiggede lamslået på de gamle klip, derefter på deres ur, hvorefter at de konkluderede at mine klip stadig var gyldige."

Ja, det er ganske pudsigt, når drevne rejsende, der kender reglerne, kan lære nyt personale ét og andet. De tre har i hvert fald lige studset og så fået noget "praktisk erfaring". Fint! :-)

"I den givne situation ville jeg fortsætte rejsen (uden at klippe) og indgive klage hvis jeg fik en bøde. Jeg kan dog ikke forestile mig at nogen togfører ville udskrive en bøde i den situation."

Det havde jeg også gjort, og det havde været helt på sin plads, for tidsgyldigheden og påstigningregelen er så elementær viden, at den skal selv nyt personale kende til og forstå at tolke korrekt.

Dengang, da man måtte rejseafbryde på DSB's billetter, lavede jeg selv et lille kreativt nummer, hvor jeg udnyttede rejserglerne fuldt ud, idet jeg skulle til Århus og hjem igen samme dag. Udrejse via Kalundborg, hjemrejse via Nyborg. DSB takster er indrettet efter en degressiv prisskala, dvs. det bliver billigere, jo længere man rejser, og på de rigtig lange rejseafstande betaler man stort set ikke for den sidste del af rejsen. Så i stedet for et købe en enkelt Kh-Ar via Kb og en enkelt Ar-Kh via Ng, dvs. to halvlange rejser, købte jeg 1) en enkelt København-Ringsted via Kalundborg-Århus, hvilket var fuldt ud lovligt, da rejsen hele tiden var fremadskridende og ikke krydsede sin egen rute, og den kombinerede jeg så med 2) en enkelt Ringsted-København til samme dag. På billet 1) foretog jeg så en rejseafbrydelse i Århus - det måtte man dengang, billetten skulle blot mærkes herom af togpersonalet, og der skulle rejses videre samme dag - og så rejste jeg ellers efter mit ophold i Århus på nogle timer videre mod billettens endemål: Ringsted (det kunne fsv. lige så godt have været Frederikshavn - prisen var den samme). Da togkarlen ved tilbagerejsen fik forevist billet 1) og 2), der begge var udstedt fuldt ud korrekt, og som jeg rejste på helt efter de gældende regler, kunne han ikke rigtigt lure princippet og stejlede ret voldsomt, da han lagde de to billetpriser sammen og så, hvor billigt det var. Jeg bad ham imidlertid slå op i sin lille bog med rejseregler og påvise, hvad der var galt med billetterne (jeg havde selv en "Priser og rabatter"-brochure med, hvori reglerne stod). Han kunne naturligvis ikke finde ud af, hvor jeg overtrådte reglerne, men han var sikker på, at jeg gjorde det, for jeg fik jo min rejse meget billigere, end hvis jeg havde købt enkeltbilletter Kh-Ar og Ar-Kh. Han mente, at det var helt urimeligt, men måtte til sidst indrømme, at der ikke var noget at komme efter i sagen. Siden hen er muligheden for at rejseafbryde på DSB's billetter bortfaldet, men det skyldtes nu blot, at der indførtes stikprøvevis billetkontrol på DSB's strækninger uden for S-banen, så man som rejsende ikke kunne være sikker på at kunne få billetten mærket om rejseafbrydelse.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Dagens aktindsigt

af Lars Kongshøj, 30/11 2014, 04:27 (3435 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hm. Har en gang stået på Horsens og bestilt en "rød" billet Skanderborg-København og fik at vide at den ikke var gyldig Horsens-København. Jeg sagde "Nå." og gik ud til toget.

Jeg har også oplevet at blive antastet af togrevisorer i et S-tog mellem Vanløse og Nørreport. De drillede mig lidt, men indrømmede at ingen af klippekortautomaterne på Vanløse virkede, og sendte mig ud for at klippe i Valby mens toget holdt.

Dagens aktindsigt

af Morten Flindt Larsen, 30/11 2014, 05:35 (3435 dage siden) @ Lars Kongshøj

"Hm. Har en gang stået på Horsens og bestilt en "rød" billet Skanderborg-København og fik at vide at den ikke var gyldig Horsens-København. Jeg sagde "Nå." og gik ud til toget."

Jeg har også engang prøvet at ville købe en superbillig flybillet København-München, fordi jeg ville til Frankfurt, der jo ligger på vejen, men hvortil der ikke var den samme rabat. Det kunne heller ikke lade sig gøre. Surt show! ;-) Når rabatgivningen lægges helt over i Rejsekortet, forsvinder "rød" billet også (eller overgår til udelukkende at være en "print-selv"-billet (hvad den vist stort set allerede er i dag), men der kommer nok andre attraktive tilbud, der kan fylde de ledige pladser i togene op.

"Jeg har også oplevet at blive antastet af togrevisorer i et S-tog mellem Vanløse og Nørreport. De drillede mig lidt, men indrømmede at ingen af klippekortautomaterne på Vanløse virkede, og sendte mig ud for at klippe i Valby mens toget holdt."

Ja, se det er så konduite! :-) Egentlig kunne de jo bare have ladet dig køre med til Nørreport, når de nu vidste, at stemplemaskine i Vanløse ikke virkede, men ved at ulejlige dig ud på perronen, sikrede de, at rejsen blev betalt. De er nogle lumske nogen, de kontrollører. De skal nok finde ud af at få pengene ud af folk på én eller anden måde. :-D

Med venlig hilsen

M:-)rten

Nødvendigt med aktindsigt for korrekt Rejsekort-pris

af PD Hansen, 29/11 2014, 13:41 (3436 dage siden) @ thomash

Men kan du forklare mig, hvorfor man spilder BÅDE rejsekortet's og Bane Danmark's tid for sølle 8 kroner?


Kan du forklare det rimelige i at en kunde er nødt til at spilde kundens egen tid med aktindsigtanmodning bare for at sikre at prisen bliver korrekt. Er det rimeligt for kunden?


I øvrigt er jeg som kunde og skatteyder lettere ligeglad med hvad de forskellige dele af det offentlige kalder sig og hvilken "afdeling", der har ansvaret. Samlet set har det offentlige inklusiv offentligt ejede og offentligt finansierede "virksomheder" bare at give korrekt og ordentlig service til borgerne. Det er det, de er til for. Det forstår nogle af dem også, men langt fra alle. Men nogle folk i systemet har måske et andet syn på det, og nogle elsker måske at flytte problemer rundt mellem kontorerne.

Nødvendigt med aktindsigt for korrekt Rejsekort-pris

af thomash, 29/11 2014, 23:43 (3435 dage siden) @ PD Hansen


Kan du forklare det rimelige i at en kunde er nødt til at spilde kundens egen tid med aktindsigtanmodning bare for at sikre at prisen bliver korrekt. Er det rimeligt for kunden?

Hvis du har læst Thomas's indlæg, og sat dig ind i hvordan han rejste, kan du så ud fra følgende jeg har citeret fra rejsekort.dk fortælle mig, hvad der er forkert i den måde han er blevet opkrævet på?

Sammenhængen mellem zoner og tid
Antallet af zoner svarer desuden til en vis maksimal rejsetid (i timer/minutter). Det vil med andre ord sige, at zoner i nogle tilfælde måles i afstand og i andre tilfælde i tid. Fx er der for tre zoner i Hovedstadsområdet en maksimal rejsetid med rejsekort på 1 time 15 minutter. Overskrider din rejse denne tidsgrænse, prissættes den i stedet ud fra det antal zoner, som din rejses varighed svarer til. Tager rejsen i Hovedstadsområdet fx 1 time og 25 minutter, kommer du til at betale for en rejse i fire zoner i stedet for tre, når du checker ud.

Hans rejse skulle ifølge rejseplanen kunne gøres for 2 zoner. 2 zoner giver en maksimal rejsetid på 60 minutter. På grund af tidlig indtjekning og et forsinket tog, tog den samlede rejsetid over 60 minutter, og Thomas opkræves for en ekstra zone. Er det ikke meget godt i tråd med ovenstående eksempel?

/Thomas.

Nødvendigt med aktindsigt for korrekt Rejsekort-pris

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 29/11 2014, 23:52 (3435 dage siden) @ thomash

Hvis du har læst Thomas's indlæg, og sat dig ind i hvordan han rejste, kan du så ud fra følgende jeg har citeret fra rejsekort.dk fortælle mig, hvad der er forkert i den måde han er blevet opkrævet på?

Det kan jeg selv. Jeg blev jo netop opkrævet en ekstra zone på grund af et forsinket tog, og hvis en kunde skal hæfte økonomisk herfor, så er der da et eller andet galt med kollektiv trafik.

Sammenhængen mellem zoner og tid
Antallet af zoner svarer desuden til en vis maksimal rejsetid (i timer/minutter). Det vil med andre ord sige, at zoner i nogle tilfælde måles i afstand og i andre tilfælde i tid. Fx er der for tre zoner i Hovedstadsområdet en maksimal rejsetid med rejsekort på 1 time 15 minutter. Overskrider din rejse denne tidsgrænse, prissættes den i stedet ud fra det antal zoner, som din rejses varighed svarer til. Tager rejsen i Hovedstadsområdet fx 1 time og 25 minutter, kommer du til at betale for en rejse i fire zoner i stedet for tre, når du checker ud.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Nødvendigt med aktindsigt for korrekt Rejsekort-pris

af thomash, 30/11 2014, 00:10 (3435 dage siden) @ Thomas Rasmussen


Det kan jeg selv. Jeg blev jo netop opkrævet en ekstra zone på grund af et forsinket tog, og hvis en kunde skal hæfte økonomisk herfor, så er der da et eller andet galt med kollektiv trafik.

Under normale omstændigheder ville turen tage lige under 40 minutter, ergo vil du med stor sandsynlighed ikke opleve at blive opkrævet for den ekstra zone. Du foretog denne rejse på et tidspunkt hvor der var sporarbejde, og rejsetiden derfor var forlænget. Man må, som DSB formentlig også har gjort opmærksom på, kunne opleve gener ved det sporarbejde, og den oplevede du så ved, at dit tog var forsinket og at du derfor blev opkrævet for en ekstra zone.

Jeg kan forstå hvis det var en helt almindelig rejse, under normale forhold, og at du der blev opkrævet forkert, MEN du har foretaget en ret speciel rejse i en speciel situation, og der synes jeg bare at man må udvise bare en lille form for forståelse..

/Thomas.

Nødvendigt med aktindsigt for korrekt Rejsekort-pris

af Morten Flindt Larsen, 30/11 2014, 02:37 (3435 dage siden) @ Thomas Rasmussen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 30/11 2014, 03:24

Det kan jeg selv. Jeg blev jo netop opkrævet en ekstra zone på grund af et forsinket tog, og hvis en kunde skal hæfte økonomisk herfor, så er der da et eller andet galt med kollektiv trafik.

"Sammenhængen mellem zoner og tid Antallet af zoner svarer desuden til en vis maksimal rejsetid (i timer/minutter). Det vil med andre ord sige, at zoner i nogle tilfælde måles i afstand og i andre tilfælde i tid. Fx er der for tre zoner i Hovedstadsområdet en maksimal rejsetid med rejsekort på 1 time 15 minutter. Overskrider din rejse denne tidsgrænse, prissættes den i stedet ud fra det antal zoner, som din rejses varighed svarer til. Tager rejsen i Hovedstadsområdet fx 1 time og 25 minutter, kommer du til at betale for en rejse i fire zoner i stedet for tre, når du checker ud."

Dine betragtninger om, at du er utilfreds med, at du er blevet opkrævet for forlænget rejsetid, tyder på, at du ikke mener, at du har betalt den korrekte Rejsekort-pris, men samtidig gengiver du ovenstående citat om sammenhængen mellem zoner og tid, som klart og tydeligt viser, at du rent faktisk har betalt den korrekte Rejsekort-pris; i.e. den pris, der opkræves i henhold til Rejsekortets beregningsmodel. Så er det, at man fristes til at spørge: "Hvad er det lige, der er dit problem?", for det virker ikke særligt logisk endsige kvikt at antyde, at Rejsekortet prisberegner forkert, mens man samtidig med et citat selv dokumenterer sort på hvidt, at kortet søreme prisberegner fuldt ud korrekt.

At en rejse med kollektiv trafik kan blive dyrere pga. forsinkelser undervejs, så kunden skal hæfte økonomisk for forsinkelsen, er på ingen måde noget nyt, og det har intet med specielt Rejsekortet at gøre. Tværtimod har man f.eks. lige siden 1979 (dvs. i 35 år!) i hovedstadsområdets analoge takstsystem med tidsgyldige billetter og klippekort kunnet risikere en dyrere rejse, når man på grund af et forsinket tog eller bus undervejs blev nødt til at købe en en ny billet, fordi den først købte billet var udløbet, inden man nåede frem til rejsens endemål. Denne uretfærdighed illustrerer, at vi desværre lever i en uforudsigelig verden, hvor ikke alt med ufravigelig præcision kan planlægges ned til 8 kroners nøjagtighed. Jeg forstår, at det for nogle kunder måske kan synes meget hårdt, urimeligt, opslidende og uretfærdigt, at virkeligheden er sådan, at de skal "straffes" for forsinkelser, og at samfundet øjensynligt ikke vil tage sig af problemet (det har man i hvert fald gennem 35 år ikke villet gøre i hovedstadsområdet), men det må de pågældende i så fald prøve at komme over, eventuelt med professionel hjælp.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Nødvendigt med aktindsigt for korrekt Rejsekort-pris

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 30/11 2014, 07:43 (3435 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej man skal selvfølgelig betale mere jo længere tid man kan nyde togrejsen,
så kan man med den argumentation afskaffe rejsegarantiregler etc.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Nødvendigt med aktindsigt for korrekt Rejsekort-pris

af Morten Flindt Larsen, 30/11 2014, 17:45 (3435 dage siden) @ Lars Møller Jensen

"Hej man skal selvfølgelig betale mere jo længere tid man kan nyde togrejsen, så kan man med den argumentation afskaffe rejsegarantiregler etc."

Det kunne man, ja, såfremt prisudsving som følge af forsinkelser var normen og ikke undtagelsen, og såfremt rejsegarantireglerne gav dækning for så små ulemper som 8 kr. og der ikke fandtes fornuftige bagatelgrænser for, hvad man for andre menneskers skatteyderpenge kræver skal stables på benene af foranstaltninger for at sikre et milimeterdemokratisk system. Man kan også vælge andre transportmidler, hvis man er utilfreds med det produkt, der tilbydes. Det vil så i de fleste tilfælde desværre være transportmidler, hvor der hverken er rejsegarantier eller 100 % nøjagtigt betaling for hver eneste rejse. Punkterer f.eks. din cykel, bliver du både forsinket og påført besvær og urimelige udgifter til lapning.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Dagens aktindsigt

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 29/11 2014, 23:46 (3435 dage siden) @ thomash

Men kan du forklare mig, hvorfor man spilder BÅDE rejsekortet's og Bane Danmark's tid for sølle 8 kroner?

Ja, det kan jeg, og det vil jeg med glæde:

Jeg rejser meget med kollektiv trafik og ofte meget varierende, og der vil sikkert også forekommer lignende sager i fremtiden, hvor jeg måske skal vælge mellem to løsninger; hvor jeg kan være usikker på, om jeg kan få lidt pengene igen for den ene i tilfælde af små forsinkelser eller lignende - her vil en principiel afgørelse hjælpe.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Dagens aktindsigt

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 29/11 2014, 23:42 (3435 dage siden) @ thomash

Forskellem mellem 2 og 3 zoner, udgør måske maks 8 kroner, ifølge rejsekortets hjemmeside. Det virker helt absurt i min verden, at man spilder Bane Danmarks tid, for at opnå en principiel afgørelse for sølle 8 kroner.

Ja, men en given principiel afgørelse ville også være god at have i andre tilfælde, fx:

Kan man få off-peak-rabat efterfølgende, hvis et tog går 18:00 (check ind 17:59)?

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Dagens aktindsigt

af Bjarke Hvass, Valby, 30/11 2014, 00:01 (3435 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Kan man få off-peak-rabat efterfølgende, hvis et tog går 18:00 (check ind 17:59)?

Det korte svar er: Nej. Hvis du tjekker ind kl. 17:59 har du startet din rejse før kl. 18 og får derfor ikke off-peak rabat. Så er det lige meget om dit tog kører kl. 18:00 eller 18:30. Rejsekortet ser udelukkende på hvor og hvornår du foretager tjek ind og tjek ud, og beregner prisen ud fra det gældende prisblad.
Det samme gør sig gældende hvis du skal tage en bus kl. 6:59 og den er lidt forsinket så du først kan tjekke ind efter kl. 7:00 hvor off-peak rabatten ikke længere er gældende.

Dagens aktindsigt

af Thomas R (ikke logget ind), 30/11 2014, 21:28 (3434 dage siden) @ Bjarke Hvass

Kan man få off-peak-rabat efterfølgende, hvis et tog går 18:00 (check ind 17:59)?


Det korte svar er: Nej. Hvis du tjekker ind kl. 17:59 har du startet din rejse før kl. 18 og får derfor ikke off-peak rabat. Så er det lige meget om dit tog kører kl. 18:00 eller 18:30. Rejsekortet ser udelukkende på hvor og hvornår du foretager tjek ind og tjek ud, og beregner prisen ud fra det gældende prisblad.
Det samme gør sig gældende hvis du skal tage en bus kl. 6:59 og den er lidt forsinket så du først kan tjekke ind efter kl. 7:00 hvor off-peak rabatten ikke længere er gældende.

Ja, det ved jeg, men spørgsmålet er, om man i mit eksempel kan få pengene tilbage efterfølgende. Det er jeg overbevist om, at man måtte kunne i dit eksempel med den forsinkende bus.

Dagens aktindsigt

af Morten Flindt Larsen, 30/11 2014, 21:49 (3434 dage siden) @ Thomas R (ikke logget ind)

"Det er jeg overbevist om, at man måtte kunne i dit eksempel med den forsinkende bus."

Det kan man generelt næppe forvente at få. I hovedstadsregionen er bussernes afgangstider ude på ruten omtrentlige. Movia betragter dem primært som kontroltidspunkter for bussernes passage, ikke som faste afgangstider, og de må fraviges med nogle minutter til både den ene og den anden side. En del af ruterne har slet ikke faste køreplaner ved stoppestederne men blot en angivelse af, hvor lang tid der cirka er mellem busserne på de forskellige tidspunkter af døgnet. Formentlig opererer man med lignende principper andre steder. Trafikselskaberne har aldrig haft for vane at yde kompensation for ulemper ved småforsinkelser.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Dagens aktindsigt

af Bjarke Hvass, Valby, 30/11 2014, 22:47 (3434 dage siden) @ Thomas R (ikke logget ind)


Ja, det ved jeg, men spørgsmålet er, om man i mit eksempel kan få pengene tilbage efterfølgende. Det er jeg overbevist om, at man måtte kunne i dit eksempel med den forsinkende bus.

Hvor stor skal bussens forsinkelse i givet fald være før man kan kræve penge tilbage? Og hvad hvis den kører lidt før tid? I begge tilfælde kan få sekunder have betydning for om man får off-peak rabat eller ej.
Omvendt kan Rejsekortet opkræve ekstra penge hos dig fordi du har fået en uretmæssig rabat pga. en minimal forsinkelse som betød at din rejse først startede i off-peak perioden selvom køreplanen sagde noget andet?

Og hvilket ur skal man rette sig efter? Armbåndsuret, mobilen, køreplanens afgangstid (både i Rejseplanens app og ved stoppestedet) eller Rejsekortudstyret i bussen?

Dagens aktindsigt

af thomash, 30/11 2014, 00:11 (3435 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Forskellem mellem 2 og 3 zoner, udgør måske maks 8 kroner, ifølge rejsekortets hjemmeside. Det virker helt absurt i min verden, at man spilder Bane Danmarks tid, for at opnå en principiel afgørelse for sølle 8 kroner.


Ja, men en given principiel afgørelse ville også være god at have i andre tilfælde, fx:

Kan man få off-peak-rabat efterfølgende, hvis et tog går 18:00 (check ind 17:59)?

Sakset fra rejsekort.dk

Det er tidspunktet for det første check ind på en rejse, der afgør, om rejsen udløser tidsrabat. Rejsens varighed og øvrige check ind/ud undervejs har ingen indflydelse på, om du får tidsrabat.

Det er som jeg forstår det ikke et spørgsmål om hvilket tog du tager, men hvornår du tjekker ind. Dit tjek ind skal være mellem kl. 18:00 og 07:00 på hverdage, eller udløses tidsrabatten ikke.

Rejsekortet tager ikke udgangspunkt i hvilken transportform du tager fra A til B, og derfor heller ikke de faktuelle afgangs og ankomsttider. Det er der hvor du tjekker ind og ud der afgør hvordan du opkræves - og om det er en ren zone eller tidsafregning eller om du opnår rabat.

/Thomas.

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak