Jeg har svært ved at forstå begejstringen for kattgatbroen et sted som her
Kattegatforbindelsen er lige netop interessant "her". Det er et projekt, som nok er det tætteste, Danmark nogensinde vil komme på at indføre højhastighedstog i Danmark.
250 km/t er i min verden ikke "højhastighed"; men da man åbenbart har besluttet, at det i Danmark skal opfattes som sådan, så ok for mig.
Højhastigheden i Kattegatforbindelsen er ikke de 250 km/t. Højhastigheden består i at landets to største byer bliver bundet sammen og at transporttiden kun bliver én time. Det er som tidligere nævnt teknisk muligt og det er økonomisk muligt.
Kattegatforbindelsen bliver ikke skatteyderfinansieret. Som det fremgår, er landanlæggene en del af projektet og finansieres som sådan af Kattegatforbindelsen.
Der skal naturligvis yderligere undersøgelser og beregninger til, for med tre decimalers nøjagtighed at fastslå økonomien i projektet. Men om det tilbagebetales på 25, 30 eller 50 år er jo i bund og grund ret uinteressant.
Jeg respekterer din modvilje mod at binde landets to største byer tættere sammen og dermed spare passagererne for millioner af sparede transporttimer. Men jeg er ikke enig med dig.
Når jeg skimmer de argumenter, du anvender i dine indlæg, mener jeg, at dine argumenter ikke holder. Skulle man følge dine argumenter, skulle man ikke have bygget den nye Lillebæltsbro, fordi det ville ødelægge økonomien i den gamle, man skulle ikke have bygget Storebæltsforbindelsen, fordi den simpelthen var for "stor", for "dyr" eller for "umulig" og skulle man følge dig, ville Kanaltunellen aldrig være blevet bygget og man ville aldrig have påbegyndt St. Gotthardprojektet, der står færdigt om få år - alt sammen projekter, som er til gavn og glæde for alle.
Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen og den kommende Femarforbindelse er gode samfundsprojekter, der sparer alle brugere tid og som finansieres uden om skatteyderne.
Men jeg kan ud af dine indlæg læse, at du hellere vil have, at den danske stat skal smide skatteyderkroner i at køre tomme persontog mellem Billund, Grindsted og Varde eller nogle af de mange andre steder, hvor du vil plastre landet til med urentable baneanlæg.
Du lever i en overdrevet virkelighed. 250 km/t er højhastighed og en direkte forbindelse mellem kbh og Aarhus vil formentlig blive den hurtigste forbindelse station-station forbindelse overhovedet i Europa. Det er fint nok, at der findes højere tophastigheder, men det er noget helt andet end gennemsnitshastigheder.
Er det realistisk, at den højeste hastighed overhovedet , station til station ikke bare skal være i danmark men sågar over hav? Jeg tror det ikke. Det er nemt for dig bare at sige, at det er fremtiden osv, men så burde der da logisk set som absolut minimum være magnettog, der tager London-paris med 500 km/t. Det er der som bekendt ikke. Faktisk må London og paris, disse to små landsbyer, nøjes med lavere niveauer end, hvad der her planlægges.
Du må gerne komme med en henvisning til noget urentabelt baneanlæg foreslået fra min side. Du finder dem ikke. Det er rigtig, jeg gerne spekulerer i nogle anlæg under visse betingelser, så som prioriteret by-udvikling, noget du også vil kunne læse om rapporterne angående togfonden. Mine ideer om jernbanens udvikling er trods alt ikke mere urealistiske end, at de i modsætning til dine, rent faktisk er politisk vedtagede.
Jeg tror jernbanen vil blive voldsomt udvikling i fremtiden, men dens store svaghed - hvordan den enkelte person kommer til og fra stationer - består, og det løses ikke ved en eller anden trillion-dyr forbindelse mellem to punkter. Hvis man vil satse alt på at rejse i voldsomme hastigeder fra A til B uden tanke for noget andet, kan man lige så godt bare gøre det, som man gør i dag. Flyve. Jernbanens store fordel er at der kan køres i rimeligh høje hastigheder direkte fra bycentrum til bycentrum. Mange byer, mange centre, tæt på hvor mange bor.