Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Rejsekortet - Ukendt sted ? (Generelt)

af Jean Henrik ⌂, 4/2 2015, 17:31 (3369 dage siden)

.
Forleden skulle jeg ud til Hvidovre Hospital og bruger rejsekort og
hører den kendte lyd af at det er registreret. Jeg kommer ud til Hvidovre Hospital
og vil logge ud og så brummer den selvom jeg havde logget ind i bussen til Hvidovre,
herefter måtte jeg op og logge ind og så ud.

jeg har altså ikke betalt for turen til Hvidovre og hvad nu hvis der kom en kontrol??

På hjemturen fra Hvidovre logger jeg ind i bussen og kører til Amagerbro st. og så
ser jeg da jeg kommer hjem at jeg er stået på et Ukendt sted - hvordan det ????

På Vesterport har jeg været ude for at den blå ikke virker særlig aktiv, op til 4 gange før jeg hører lyden osv..

[image]
her et udskrift med ukendt sted - går det ikke på GPS ???

er der meninger eller andre tilfælde ??

hilsen Jean Mire Maison

Rejsekortet - Ukendt sted ?

af Niels Munch, 4/2 2015, 17:54 (3369 dage siden) @ Jean Henrik

Jeg har også er par gange haft påstigning "ukendt sted" og afstigning på det rigtige/kendte sted. I disse tilfælde har rejsens pris altid været rigtigt udregnet (det ligger i kortet), og efter et par dage har min rejsekonto været korrekt, idet "ukendt sted" er blevet erstattet med det korrekte check-ind sted.

Det skyldes, at visse entreprenører måske ikke altid får tømt deres rejsekortdata fra busserne over i det centrale system hurtigt nok. Der er aldrig tilsvarende "problemer" med de stationære rejsekortstandere på stationerne, idet de er i on-line kontakt med den centrale database.

M.v.h.
Niels

Rejsekortet - Ukendt sted ?

af hansenph, 4/2 2015, 18:16 (3369 dage siden) @ Niels Munch

De fleste busser skal forbi garagen før registreringerne (checkin/checkud) overføres til Rejsekortets systemer.

Mvh
Poul Henning Hansen

Rejsekortet - Ukendt sted ?

af Andreas M., 5/2 2015, 15:22 (3368 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kan klare en, hvor det er ved afstigning at stedet er ukendt, men jeg klager ikke, rejsen er faktureret til 0,- ;) (og check ind og ud blev gjort i samme bus med 10 mins mellemrum, så det er ikke fordi data ikke er kommet ind fra bussen endnu).

[image]

Rejsekortet - Ukendt sted ?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 6/2 2015, 09:48 (3368 dage siden) @ Andreas M.

Jeg kan klare en, hvor det er ved afstigning at stedet er ukendt, men jeg klager ikke, rejsen er faktureret til 0,- ;) (og check ind og ud blev gjort i samme bus med 10 mins mellemrum, så det er ikke fordi data ikke er kommet ind fra bussen endnu).

Hvis Rejsekortet ikke er istand til at oplyse ruten (start/via/slut) på en rejse, bør den selvfølgelig takseres til 0,- kr., alt andet er uforskammet overfor kunden.

Tænk hvis ens kontoudtog fra bank eller kreditkort var påført samme tekst, 35 kr. hævet, men steder er ukendt - jeg tror ikke en sådant foretagende havde mange muligheder for at overleve, men Rejsekortet har åbenbart længere snor...

Rejsekortet - Ukendt sted ?

af Jørgen Pagh Jensen, 6/2 2015, 22:52 (3367 dage siden) @ Andreas M.

Jeg har også prøvet at rejse gratis, fordi jeg tjekkede ud et "ukendt sted". Det er nok en af de fejl, vi må prøve at leve med...

Rejsekortet - Ukendt sted ?

af Tonny Andersen, 4/2 2015, 22:51 (3369 dage siden) @ Jean Henrik

Man skal holde meget øje med sin Rejsekort konto. For togførerens håndholdte terminal til kontrol af Rejsekort, skal betjenes korrekt for at Rejsekortet virker.

Jeg har kørt fra Odense til Vejen, og i Middelfart fået et kontrolmærke fra Høje Taastrup.

Som billedet viser, har jeg prøvet at stå på i Gråsten og kørt til Kolding. Kontrolmærket jeg fik i Tinglev siger Sønderborg. Med det resultat, at det ser ud som om at jeg starter i Gråsten kl. 13.55 og kører i begge retninger samtidig. Jeg tjekker ud i Kolding, men da jeg i Tinglev fik et kontrolmærke, hvor togføreren ikke havde ændret terminalen fra Sønderborg, så beregnes der også en rejse med start i Gråsten til "ukendt sted". Da jeg klager over det, får jeg besked på at de 25 kr. som det ser ud som om, at man har trukket for den rejse, ikke er medregnet i saldoen på kortet. Så bliver man da først forvirret, men det er rigtig nok. De 25 kr. står som trukket, men er ikke med i saldoen.

Hver gang mit rejsekort skal kontrolleres af en togfører, så har jeg siden december forlangt at få at vide, hvilken by der nævnes som kontrolmærke fra terminalen. De fleste togfører er flinke, og forstår min bekymring, men for eksempel i eftermiddag i Roskilde, var der en togfører der blev sur på mig, og vrissede at han godt kunne sit arbejde. Det hjælper bare ikke mig, når flere af hans kollegaer ikke gør deres.

[image]

Klippekortet

af Lars Kongshøj, 5/2 2015, 00:33 (3369 dage siden) @ Jean Henrik

Hvad er status på afskaffelse af klippekortet i det tidligere HT? Det plejer jo at blive annonceret jævnligt og aflyst i sidste øjeblik.

Klippekortet

af Niels Munch, 5/2 2015, 07:11 (3369 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvad er status på afskaffelse af klippekortet i det tidligere HT? Det plejer jo at blive annonceret jævnligt og aflyst i sidste øjeblik.

Lige nu er planen flg.:

Salget af alle papklippekort i Hovedstadsområdet ophører 8. februar 2015. Du kan bruge Klippekort til og med 30. juni 2015.

Se mere f.eks. her: http://www.dinoffentligetransport.dk/klippekort/ .

M.v.h.
Niels

Klippekortet

af Lars Kongshøj, 5/2 2015, 07:58 (3369 dage siden) @ Niels Munch

Salget af alle papklippekort i Hovedstadsområdet ophører 8. februar 2015. Du kan bruge Klippekort til og med 30. juni 2015.

Nå, så har de kun i dag og i morgen til at aflyse det.

Klippekortet

af Lars Kongshøj, 5/2 2015, 08:03 (3369 dage siden) @ Lars Kongshøj

PS. Rejsekortet lyder fint, hvis det skulle komme til at virke. Hvad er planen med "restklippene" på klippekortene d. 30/6?

Klippekortet

af Thorbjørn, 5/2 2015, 10:11 (3369 dage siden) @ Lars Kongshøj

PS. Rejsekortet lyder fint, hvis det skulle komme til at virke. Hvad er planen med "restklippene" på klippekortene d. 30/6?

Søg og du skal finde
Fra DSBs side
De klippekort, der er købt inden den 9. februar, kan bruges frem til og med 30. juni 2015. Derefter er det helt slut med klippekort, og ubrugte klippekort kan refunderes frem til 8. februar 2018.

Klippekortet

af steenth, 5/2 2015, 10:27 (3369 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvad er status på afskaffelse af klippekortet i det tidligere HT? Det plejer jo at blive annonceret jævnligt og aflyst i sidste øjeblik.

De sidste gange var det en stor opdatering af rejsekortsystemet som manglede. Og den blev udført i september, så der skal helt nye årsager til, at ikke gør det denne gang. Og de 2 andre gange var der nogle uger før, før de udskød det.

Klippekortet

af Fysikeren, 5/2 2015, 10:43 (3369 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvad er status på afskaffelse af klippekortet i det tidligere HT? Det plejer jo at blive annonceret jævnligt og aflyst i sidste øjeblik.

Er der egentlig nogen der ved, hvornår DSB afskaffer deres klippekort? Her tænker jeg på f.eks. 10-turskort over længere afstande eller over Øresund. Har ledt uden at kunne finde et svar.

Klippekortet

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 5/2 2015, 11:01 (3369 dage siden) @ Fysikeren

Er der egentlig nogen der ved, hvornår DSB afskaffer deres klippekort? Her tænker jeg på f.eks. 10-turskort over længere afstande eller over Øresund. Har ledt uden at kunne finde et svar.

Jeg tror ikke DSB helt ved hvilket ben de skal stå på mht. til deres *egne* klippekort eller 10-turskort som de kalder dem, og derfor blot svarer 'at det har de ingen planer om'

Der er helt sikkert kræfter i DSB der gerne vil af med klippekortene, for maskinerne til validering af 10-turskortene er af samme alder og beskaffenhed som maskinerne i Movias område, og her er at af argumenterne jo netop at de er slidte og dyre at vedligeholde (at så Rejsekortet er dyrere i drift taler man helst ikke om....)

DSB tør ganske enkelt ikke afskaffe 10-turskortene, før man har et tilsvarende produkt at sætte istedet. Brugerne af kortene vil opleve en prisstigning på omkring 25% hvis kortene afstaffes og man ikke rejser ofte nok til at få den store rabat på rejsekortet - og de brugerne har nok allerede i dag et periodekort istedet.

Klippekortet

af esni, Frederikssund, 6/2 2015, 12:49 (3368 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er helt sikkert kræfter i DSB der gerne vil af med klippekortene, for maskinerne til validering af 10-turskortene er af samme alder og beskaffenhed som maskinerne i Movias område, og her er at af argumenterne jo netop at de er slidte og dyre at vedligeholde (at så Rejsekortet er dyrere i drift taler man helst ikke om....)

Jeg er egentlig temmelig forundret over hvordan man i sin tid anbragte klippekortsmaskinerne.

Fx på Ballerup Station var de allesommen anbragt med størst mulig vejligspåvirkning, og kunne alle ved en beskeden flytning være blevet helt eller delvis beskyttet.

Der er sjældent fejl på maskinerne langs spor 1 fordi centeret virker som tag.

Ved spor 2 (eller midterperronsiden af spor 1) er der ofte problemer med mindst 1 maskine, og de kunne alle være anbragt beskyttet - enten ved at rykke dem ned i gangtunnelerne eller inden for døren til trappen op i centeret

Klippekortet

af Morten Flindt Larsen, 7/2 2015, 06:20 (3367 dage siden) @ Henrik Hansen

"Jeg tror ikke DSB helt ved hvilket ben de skal stå på mht. til deres *egne* klippekort eller 10-turskort som de kalder dem, og derfor blot svarer 'at det har de ingen planer om'"

Hvor henne svarer DSB det? Kildehenvisning, tak.

"Der er helt sikkert kræfter i DSB der gerne vil af med klippekortene, for maskinerne til validering af 10-turskortene er af samme alder og beskaffenhed som maskinerne i Movias område, og her er at af argumenterne jo netop at de er slidte og dyre at vedligeholde "

Ja, de "kræfter" er pudsigt nok DSBs ledelse og kommercielle afdelinger, som med støtte fra trafikministeriet og det politiske bagland forlængst har truffet beslutningen om at lade Rejsekortet erstatte størstedelen af de analoge billetter og kort, så det har du helt ret i. De bakkes formentlig op af Bilderberg-gruppen.

"(at så Rejsekortet er dyrere i drift taler man helst ikke om....)"

Det skyldes så enten, at dit postulat ikke passer, eller også at der er en sammensværgelse i gang blandt økonomer, ledelser og markedsføringsfolk i alle landets trafikselskaber, der har indført Rejsekortet, om at gøre driften af den kollektive trafik dyrere for borgerne. Men vi er mange, der er glade for, at du har regnet på tingene og kan fortælle os den store sandhed. Det bliver en skandale af rang, når hele deres luskede korthus braser sammen.

"DSB tør ganske enkelt ikke afskaffe 10-turskortene, før man har et tilsvarende produkt at sætte istedet."

Ja, den store, altopædende frygt hærger på DSBs kontorgange, nu da sandhedens øjeblik nærmer sig og virkeligheden rævestreger præsenteres for os af en snedig outsider med dyb indsigt i, hvad det er, der går for sig af økonomiske fuskerier bag de lukkede døre. Og selvfølgelig skal man ikke have "et tilsvarende produkt" at sætte i stedet, men et produkt, der gør en hyppigere brug af den kollektive trafik mere økonomisk attraktiv for folk.

"Brugerne af kortene vil opleve en prisstigning på omkring 25% hvis kortene afstaffes og man ikke rejser ofte nok til at få den store rabat på rejsekortet - og de brugerne har nok allerede i dag et periodekort istedet."

Aha, "Brugerne af (klippe)kortene vil opleve en prisstigning" og "og de brugerne har nok allerede i dag et periodekort istedet." Så vil de klippekortrejsende altså ikke opleve en prisstigning, fordi de har periodekort i stedet, eller hvad?!? Tag lige og bestem dig.

I øvrigt er det jo direkte uvederhæftigt at påstå, at de der rejser hyppigt med den kollektive trafik ("brugerne") vil opleve "prisstigninger på 25 %". Fordi man ikke er tilhænger af, at folk bruger den kollektive trafik mest muligt, er der ingen grund til at komme med den slags lodrette usandheder og skræmmebilleder. Folk der allerede i forvejen lader bilen stå og i stedet hyppigt bruger bus og tog får generelt ikke 25 % prisstigninger, de ligger - afhængigt af deres rejseaktivitet - nogenlunde på status quo og "risikerer" endda i nogle tilfælde at få en billigere transport end hidtil.

Mange vil gerne have, at folk bruger den kollektive trafik noget mere, ikke mindst af hensyn til miljøet. Det synspunkt kan man være uenig eller enig i, men det er alt andet lige et hovedspørgsmål i vor tid. Så hvad er der galt i, at Rejsekortet med sin rabatgivning ansporer til og belønner en sådan hensigtsmæssig adfærd ved kun at give den store rabat ved hyppig brug? Jeg ser ikke nogen videre grund til at yde en mængderabat bare for mængderabattens egen skyld og dermed belønne folk, der kører kollektivt måske én gang i kvartalet, men som resten af tiden bruger bilen, for dén adfærd.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Klippekortet

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 7/2 2015, 09:50 (3367 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvorfor bliver du altid så arrogant og perfid når du skal forsvare rejsekortet ?

Med den stil du vælger at benytte dig af i dit svar, burde du være en gave til Rejsekortselskabet. Hvor du som leder af kundeservice kunne bruge din store arrogance i at svare 'dumme' kunder der endnu ikke har gennemskuet hvor et fantastisk system rejsekorter er - men du er måske allerede ansat ???

"Jeg tror ikke DSB helt ved hvilket ben de skal stå på mht. til deres *egne* klippekort eller 10-turskort som de kalder dem, og derfor blot svarer 'at det har de ingen planer om'"

Hvor henne svarer DSB det? Kildehenvisning, tak.

Med den arrogance du vælger at svare i, så kan jeg ikke se hvorfor jeg skal hjælpe dig. Med den viden og indsigt, har du nok kræfter til selv af afsøge diverse social medier på nettet for at se, at DSB ikke har taget en beslutning om 10-turskort.

"(at så Rejsekortet er dyrere i drift taler man helst ikke om....)"

Det skyldes så enten, at dit postulat ikke passer, eller også at der er en sammensværgelse i gang blandt økonomer, ledelser og markedsføringsfolk i alle landets trafikselskaber, der har indført Rejsekortet, om at gøre driften af den kollektive trafik dyrere for borgerne. Men vi er mange, der er glade for, at du har regnet på tingene og kan fortælle os den store sandhed. Det bliver en skandale af rang, når hele deres luskede korthus braser sammen.

Din arrogance er efterhånden uden sidestykke - og at være perfid magter du også - i sandhed en stor person.

Hvis du ellers kan klare at få ødelagt dit verdensbillede, kan denne artikel anbefales:

http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonomi/ECE1629054/rejsekortet-er-tre-gange-dyrere-...

I øvrigt er det jo direkte uvederhæftigt at påstå, at de der rejser hyppigt med den kollektive trafik ("brugerne") vil opleve "prisstigninger på 25 %". Fordi man ikke er tilhænger af, at folk bruger den kollektive trafik mest muligt, er der ingen grund til at komme med den slags lodrette usandheder og skræmmebilleder. Folk der allerede i forvejen lader bilen stå og i stedet hyppigt bruger bus og tog får generelt ikke 25 % prisstigninger, de ligger - afhængigt af deres rejseaktivitet - nogenlunde på status quo og "risikerer" endda i nogle tilfælde at få en billigere transport end hidtil.

Hvor meget du end forsøger dig, så vil de brugere der rejser på DSB 10-turskort få en takststigning på omkring 25% hvis kortene udfases, og man ikke rejse ofte nok til at få den samme rabat på Rejsekortet, hvilket vil sige at du skal rejse relativt ofte. Hvordan kan du så skråsikkert afvise at en prisstigning på 25% ikke vil få de personer til at fravælge toget og i stedet tage biler ?

Klippekortet

af MortenLarsen94, Aarhus, 7/2 2015, 16:15 (3366 dage siden) @ Henrik Hansen

Kunne vi ikke prøve (fra begges side) at holde en god tone i stedet for at være efter hinanden?

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

Klippekortet

af Morten Flindt Larsen, 7/2 2015, 19:12 (3366 dage siden) @ Henrik Hansen

”Hvorfor bliver du altid så arrogant og perfid når du skal forsvare rejsekortet ? Med den stil du vælger at benytte dig af i dit svar, burde du være en gave til Rejsekortselskabet. Hvor du som leder af kundeservice kunne bruge din store arrogance i at svare 'dumme' kunder der endnu ikke har gennemskuet hvor et fantastisk system rejsekorter er - men du er måske allerede ansat ???”

Nej, det er jeg nu ikke (ansat), men du har ret. Det giver god øvelse, og du er nu heller ikke helt ueffen i dine svar.


"Jeg tror ikke DSB helt ved hvilket ben de skal stå på mht. til deres *egne* klippekort eller 10-turskort som de kalder dem, og derfor blot svarer 'at det har de ingen planer om'"

Hvor henne svarer DSB det? Kildehenvisning, tak.

”Med den arrogance du vælger at svare i, så kan jeg ikke se hvorfor jeg skal hjælpe dig.”

Næh, det kan du nu heller ikke. Som steenth skriver andetsteds i tråden, så angiver dine citationstegn nok bare noget, som du tror, og ikke noget, som du citerer DSB for at have udtalt eller skrevet. Hvis han har ret, så taler du naturligvis for dig selv og sætter dine antagelser i citationstegn. Fikst, men måske lidt vel selvhøjtideligt.


"Med den viden og indsigt, har du nok kræfter til selv af afsøge diverse social medier på nettet for at se, at DSB ikke har taget en beslutning om 10-turskort."

Aha, hvis DSB og andre virksomheder ikke straks kommunikerer deres interne beslutninger ud på diverse sociale medier på nettet, så er beslutningerne altså ikke blevet truffet?!? Tjaha, det er da en tro, der vil noget: Kan det ikke findes på nettet, findes det ikke. LOL! De fleste med blot en lille smule indsigt i forretningsdrift vil nu nok mene, at der for et projekt af Rejsekortets størrelse for længst er udarbejdet en minutiøs implementeringsplan og at DSB naturligvis til hver en tid ved, hvilket ben de skal stå på med hensyn til deres 10-turs klippekort. Rejsekortet udspringer af DSB og Movia (HT), og DSB har mig bekendt presset på for at få de øvrige trafikselskaber med i projektet, så at hævde, at DSB nu hovsa lige pludselig ikke ved, hvilket ben de skal stå på, lyder det rene vås baseret på egen ønsketænkning. Hvis DSB vil yde rabatter på Rejsekortet svarende til de rabatter, der gives på 10-turskort, er der naturligvis taget højde for dette under udviklingen af Rejsekortet. Det er ikke kun A.P. Møller, der kender betydningen af ”rettidig omhu” (se, det var et ægte citat).


"(at så Rejsekortet er dyrere i drift taler man helst ikke om....)"

Det skyldes så enten, at dit postulat ikke passer, eller også at der er en sammensværgelse i gang blandt økonomer, ledelser og markedsføringsfolk i alle landets trafikselskaber, der har indført Rejsekortet, om at gøre driften af den kollektive trafik dyrere for borgerne. Men vi er mange, der er glade for, at du har regnet på tingene og kan fortælle os den store sandhed. Det bliver en skandale af rang, når hele deres luskede korthus braser sammen.

”Din arrogance er efterhånden uden sidestykke - og at være perfid magter du også - i sandhed en stor person. Hvis du ellers kan klare at få ødelagt dit verdensbillede, kan denne artikel anbefales: http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonomi/ECE1629054/rejsekortet-er-tre-gange-dyrere-...

Tak for de rosende ord. Dem tager jeg til mig, helt for hvad de er. Ja, den snart tre år gamle artikel fra ”Politiken” kender jeg udmærket, men den ødelægger nu på ingen måde mit verdensbillede. På baggrund af en artikel i ”Ingeniøren” med overskriften: ”Rejsekortet er tre gange dyrere for trafikselskaberne end klippekortskriver ”Politiken” nemlig i sin overskrift, at: ”Rejsekortet er tre gange dyrere end billetter og klippekort. Bang! Bang! Allerede dér hopper kæden af og det bliver useriøst. At periodekortene ikke er medtaget i regnestykket, generer heller ikke journalisten på ”Ingeniøren” (og i hvert fald ikke ”Politiken”s mand jf. hans overskrift), og de påstande og regnestykker, som ”Ingeniøren” efter et par timers arbejde med en betalingskort-ekspert fremkom med, hovedsageligt på basis af nogle løsrevne Movia-tal, er lavet på så spinkelt et grundlag, at de ikke uden videre kan overføres på de øvrige trafikselskaber. Det er da også ganske betegnede, at hverken ministeriet eller trafikselskabernes folk har villet bruge tid på at kommentere de flagrende påstande nærmere, og at sagen i øvrigt ikke rullede videre i medierne med yderligere afsløringer, hvad den slags sager plejer at gøre, når journalisterne lugter ”blod”. Det ”verdensbillede”, som "ingeniøren" præsenterede for sine læsere, er i min optik på "Ekstrablad"-niveau - og "Politiken"s redigerede "verdensbillede" på "Politiken"-niveau. Men står det i avisen, så passer det jo nok.


I øvrigt er det jo direkte uvederhæftigt at påstå, at de der rejser hyppigt med den kollektive trafik ("brugerne") vil opleve "prisstigninger på 25 %". Fordi man ikke er tilhænger af, at folk bruger den kollektive trafik mest muligt, er der ingen grund til at komme med den slags lodrette usandheder og skræmmebilleder. Folk der allerede i forvejen lader bilen stå og i stedet hyppigt bruger bus og tog får generelt ikke 25 % prisstigninger, de ligger - afhængigt af deres rejseaktivitet - nogenlunde på status quo og "risikerer" endda i nogle tilfælde at få en billigere transport end hidtil.

"Hvor meget du end forsøger dig, så vil de brugere der rejser på DSB 10-turskort få en takststigning på omkring 25% hvis kortene udfases, og man ikke rejse ofte nok til at få den samme rabat på Rejsekortet, hvilket vil sige at du skal rejse relativt ofte."

Nu er det jo langt fra alle klippekort-brugere, der kun rejser på deres klippekort 2 dage om måneden eller mindre, ligesom det langt fra er alle klippekortbrugere, der rejser så ofte, at det kan betale sig for dem at købe periodekort. Der findes en mellemkategori, der rejser midt imellem; f.eks. 1-2 dage om ugen, og for dem bliver prisstigningen teoretiske set mindre end de 25 %. Hvis klippekortene bare udfases, uden at der sættes andre rabatter i stedet, så har du naturligvis ret (for førstnævnte kategoris vedkommende), men hvis klippekortene er så god en forretning for DSB, som det må antages, at de er, så bliver de erstattet af et Rejsekort-produkt. Hvis DSB i nævneværdig grad mister indtægter som følge af en udfasning af klippekortene, så er jeg den ret sikre overbevisning, at DSBs økonomer og smarte marketingdrenge nok skal vide straks at modvirke et sådant indtægtstab med andre rabatter. Det er store penge, det drejer sig om. Når DSB kan hitte ud af at praktisere yield management og give op til 60 % rabat på Orange enkeltbilletter i fjerntrafikken, er det logik i harehøjde, at de også kan lave nogle 25 % rabatprodukter på Rejsekortet, om nødvendigt. Hvis det - mod min forventning - ikke er nødvendigt med et erstatningsprodukt, så kan jeg kun glæde mig over, at DSB ikke længere smider skatteyderpenge ud af vinduet til en kommerciel rabat, som ikke er nødvendig.


"Hvordan kan du så skråsikkert afvise at en prisstigning på 25% ikke vil få de personer til at fravælge toget og i stedet tage biler?"

Lige så skråsikkert, som når du hævder, at brugerne af klippekortene vil opleve en prisstigning på omkring 25 %, hvis kortene afskaffes. I modsætning til dig, så ræsonnerer jeg dog jf. ovenstående videre, at såfremt Rejsekortets priser og rabatter resulterer i indtægtstab for trafikselskaberne og et passagerfrafald, fordi folk fravælger toget til fordel for bilen, så er det almindeligt købmandsskab, at man justerer på priserne for at lokke kunderne ind i sin butik. Den slags justeringer kan trafikselskaberne – med hjælp fra de til enhver tid siddende politikerne – meget lettere og billigere foretage ved at skrue op og ned på knapperne på Rejsekortets rabatstrukturer, end det har været muligt med de med analoge klippekort og periodekort, hvor taksterne normalt kun er blevet justeret én gang årligt. Med Rejsekortet kan trafikselskaberne løbende justere og fintune rabatgivningen f.eks. på tidspunkter og ugedage, så man f.eks. ikke som hidtil giver en unødig stor rabat i myldretiderne, men større rabat, hvis folk vil flytte sig over i afgange uden for myldretiderne. Det vil give en bedre udnyttelse af det rullende materiel og mindre utilfredshed med overfyldte myldretidtog.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

Klippekortet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/2 2015, 00:25 (3366 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det fulde citat var nu:
"Ethvert tab, der ved rettidig omhu kan undgås, bør undgås!"
Dukog væk :-P :-D :-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Klippekortet

af steenth, 7/2 2015, 10:41 (3367 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Jeg tror ikke DSB helt ved hvilket ben de skal stå på mht. til deres *egne* klippekort eller 10-turskort som de kalder dem, og derfor blot svarer 'at det har de ingen planer om'"

Hvor henne svarer DSB det? Kildehenvisning, tak.

Morten - kildehenvisning til tro!

"DSB tør ganske enkelt ikke afskaffe 10-turskortene, før man har et tilsvarende produkt at sætte istedet."

Aha, "Brugerne af (klippe)kortene vil opleve en prisstigning" og "og de brugerne har nok allerede i dag et periodekort istedet." Så vil de klippekortrejsende altså ikke opleve en prisstigning, fordi de har periodekort i stedet, eller hvad?!? Tag lige og bestem dig.

10 turs klippekort hos DSB giver ca. 25% rabat. På rejsekortet skal mindste rejse 4 rejser i måned over Storebælt for at få 10 % og 10 rejser i en måned for at bare at matche klippekort rapport på 25%. Det er et problem! Optjeningsprincipperne er designet efter de daglige bruger og ikke efter måske en gang om måned tager på familiebesøg eller lign. Man får med DSB desværre ingen rabat på rabattrin 0 - og med de sidste prisjusteringer skal man i endnu større grad tjekket om man skal købe en alm. billet eller bruge sin rejsekort, når man rejser med DSB.

Klippekortet

af Morten Flindt Larsen, 7/2 2015, 16:07 (3366 dage siden) @ steenth

"Morten - kildehenvisning til tro!"

Steen - der er i citationstegn henvist til et svar fra DSB: 'at det har de ingen planer om'. Citationstegn markerer i dansk retskrivning citater, tale eller udtryk, så derfor spørger jeg naturligvis efter kilden til det anførte. Troen går - som teksten er formuleret - alene på, at DSB ikke "helt ved hvilket ben de skal stå på mht. til deres *egne* klippekort eller 10-turskort", og det da klart, at man kan tro dette, hvis DSB et sted har svaret, 'at det har de ingen planer om', som det er oplyst.

"10 turs klippekort hos DSB giver ca. 25% rabat. På rejsekortet skal mindste rejse 4 rejser i måned over Storebælt for at få 10 % og 10 rejser i en måned for at bare at matche klippekort rapport på 25%. Det er et problem!"

Med DSB Orange gives der over Storebælt op til 60 % rabat i forhold til en DSB Standard-billet + pladsbillet for en voksen. Det er så et begrænset antal billetter på bestemte tidspunkter og dage, men hvad får dig til at tro, at DSB og de øvrige trafikselskaber ikke vil lave tilsvarende gode tilbud på Rejsekortet, hvis markedet tilskriver det?

Der kan sagtens sælges ledig kapacitet via Rejsekortet, såfremt Rejsekortets priser og rabatter bliver så ublu, at de ligefrem resulterer i passagerfrafald og indtægtstab for trafikselskaberne. Hvis folk fravælger toget og tager i bilen i stedet, så er det almindeligt købmandsskab, at man justerer på priserne for at lokke kunderne ind i sin butik. Den slags justeringer kan trafikselskaberne – med hjælp fra de til enhver tid siddende politikerne – meget lettere foretage ved at skrue på knapperne på Rejsekortets pris- og rabatstrukturer, end det hidtil har været muligt med de med analoge klippekort og periodekort, hvor taksterne normalt kun er blevet justeret én gang årligt. Rabbater kan gives, når det er hensigtsmæssigt. Movia giver eksempelvis i øjeblikket en pæn rabat, hvis folk bruger deres Rejsekort uden for myldretiderne, og det er der mange, der er glade for. Når DSB giver så store rabatter på enkeltrejser som op til 60 % på en Orange afgang, er der for mig at se intet belæg for at hævde, at DSB ikke i fremtiden vil yde tilsvarende store rabatter via Rejsekortet, hvis det er nødvendigt for at sælge ledig kapacitet i togene. Hvis man så med rabatgivningen kan flytte nogle af passagererne fra de stærkt belastede myldretidstog over i tog med god plads - og det kan man ikke med et klippekort, hvor man giver 25 % rabat, uanset at folk står som sild i en tønde - så er Rejsekortet for samfundet som helhed den optimale måde at fylde togene op på.

"Optjeningsprincipperne er designet efter de daglige bruger og ikke efter måske en gang om måned tager på familiebesøg eller lign. Man får med DSB desværre ingen rabat på rabattrin 0 - og med de sidste prisjusteringer skal man i endnu større grad tjekket om man skal købe en alm. billet eller bruge sin rejsekort, når man rejser med DSB."

Optjeningsprincippet betragter jeg jf. ovenstående ikke som den eneste mulige rabatform i Rejsekortet på sigt. At det er uhensigtsmæssigt med forskelle mellem alm. billetter og rejsekortprisen, kan vi sagtens blive enige om. Jeg har hele tiden ment, at prisniveauet for enkeltrejser på Rejsekort i alle rejserelationer burde sættes lidt under prisniveauet for analoge enkeltbilletter, så man kunne gøre det grundlæggende attraktivt at bruge Rejsekort frem for papirbilletter og klippekort. Men det man så åbenbart ikke kunnet se fidusen i. Da man i sin tid indførte HT-takstsystemet var prisniveauet generelt sat lavere, end hvad det hidtil havde kostet at købe særskilte billetter til bus og tog. Det var der så nogle af de rejsende, som var utilfredse med, da de kun brugte toget og ikke havde behov for at skifte til bus, mens andre strømmede til den kollektive trafik, fordi deres rejse blev billigere, når de skulle bruge bus videre, og endnu billigere, når de rejste på de nye klippekort. Der kom en ganske pæn passagerfremgang ud af den øvelse, og den slags successer kunne Rejsekortets deltagere godt bruge lidt flere af. Men måske er det simpelthen for dyrt i forhold til, hvad man får ud af det i form af nye kunder. Imagetabet er nok ikke tilstrækkeligt til at begrunde et lavere Rejsekort-prisniveau.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Klippekortet

af steenth, 7/2 2015, 17:14 (3366 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Morten - kildehenvisning til tro!"

Steen - der er i citationstegn henvist til et svar fra DSB: 'at det har de ingen planer om'. Citationstegn markerer i dansk retskrivning citater, tale eller udtryk, så derfor spørger jeg naturligvis efter kilden til det anførte. Troen går - som teksten er formuleret - alene på, at DSB ikke "helt ved hvilket ben de skal stå på mht. til deres *egne* klippekort eller 10-turskort", og det da klart, at man kan tro dette, hvis DSB et sted har svaret, 'at det har de ingen planer om', som det er oplyst.

Du bør mere præsis i, hvad du vil have uddybet med kilde af Henrik.

DSB har faktisk haft planer at afskaffe Ungdoms- og 65-billetter i efteråret 2014. Og de har blokkeret for den landsdækkende enkeltbillet, som skulle været i gang i små i januar 2015 og skulle erstatte DSB takstsystem. DSB har ændret i deres planer. Hvad retning de går i, kunne være interessant at vide.

"10 turs klippekort hos DSB giver ca. 25% rabat. På rejsekortet skal mindste rejse 4 rejser i måned over Storebælt for at få 10 % og 10 rejser i en måned for at bare at matche klippekort rapport på 25%. Det er et problem!"

Med DSB Orange gives der over Storebælt op til 60 % rabat i forhold til en DSB Standard-billet + pladsbillet for en voksen. Det er så et begrænset antal billetter på bestemte tidspunkter og dage, men hvad får dig til at tro, at DSB og de øvrige trafikselskaber ikke vil lave tilsvarende gode tilbud på Rejsekortet, hvis markedet tilskriver det?

DSB Orange er ikke en erstatning for klippekort - det er kun for dem som netop kan rejse på de tidspunkt, hvor der er ledig kapacitet. Klippekort er mere fleksibelt og kan fx bruges på Arrivas strækninger og tilslutning til busser omkring stationer, mens DSB Orange kun kan bruges i DSB tog og kun med pladsreservation.

Der kan sagtens sælges ledig kapacitet via Rejsekortet, såfremt Rejsekortets priser og rabatter bliver så ublu, at de ligefrem resulterer i passagerfrafald og indtægtstab for trafikselskaberne. Hvis folk fravælger toget og tager i bilen i stedet, så er det almindeligt købmandsskab, at man justerer på priserne for at lokke kunderne ind i sin butik. Den slags justeringer kan trafikselskaberne – med hjælp fra de til enhver tid siddende politikerne – meget lettere foretage ved at skrue på knapperne på Rejsekortets pris- og rabatstrukturer, end det hidtil har været muligt med de med analoge klippekort og periodekort, hvor taksterne normalt kun er blevet justeret én gang årligt. Rabbater kan gives, når det er hensigtsmæssigt.

Klippekort er en mængderabat for dem, som rejser hyppig. Som det er nu, køber man mange rejser på en gang og der er ikke for at sælge ledige kapacitet. Og DSB Orange kommer ikke på rejsekort - det er umulig at styre det.

Movia giver eksempelvis i øjeblikket en pæn rabat, hvis folk bruger deres Rejsekort uden for myldretiderne, og det er der mange, der er glade for.

Det er ikke Movia, som har givet den rabat - det er en del af politisk forlig pga. nogle partier ville have en generelt 40% takstnedsættelse! De kunne kun finde midler til en 20% off-peak rabat.

"Optjeningsprincipperne er designet efter de daglige bruger og ikke efter måske en gang om måned tager på familiebesøg eller lign. Man får med DSB desværre ingen rabat på rabattrin 0 - og med de sidste prisjusteringer skal man i endnu større grad tjekket om man skal købe en alm. billet eller bruge sin rejsekort, når man rejser med DSB."

Optjeningsprincippet betragter jeg jf. ovenstående ikke som den eneste mulige rabatform i Rejsekortet på sigt. At det er uhensigtsmæssigt med forskelle mellem alm. billetter og rejsekortprisen, kan vi sagtens blive enige om. Jeg har hele tiden ment, at prisniveauet for enkeltrejser på Rejsekort i alle rejserelationer burde sættes lidt under prisniveauet for analoge enkeltbilletter, så man kunne gøre det grundlæggende attraktivt at bruge Rejsekort frem for papirbilletter og klippekort. Men det man så åbenbart ikke kunnet se fidusen i.

Jep. De lod normalprisen på rejsekort stige mere end de alm. billetter, for at få prisen for mange relationer til at bleve ens. Jeg er kommet i tvivl om DSB vil gøre noget for rejsekortet ved den ændring.

Klippekortet

af Morten Flindt Larsen, 7/2 2015, 22:58 (3366 dage siden) @ steenth

”Du bør mere præsis i, hvad du vil have uddybet med kilde af Henrik.”

Når Henrik i første halvdel af en sætning skriver om, hvad han tror, og dernæst - efter sætningens eneste komma - skriver et citat, så er det naturligvis sidstnævnte, jeg efterlyser kilden til. Jeg efterlyser ikke kilden til, hvad han tror.


”DSB har faktisk haft planer at afskaffe Ungdoms- og 65-billetter i efteråret 2014. ”

Det er muligt, at DSB har haft et ønske om at afskaffe Ungdoms- og 65-billetterne, men da politikerne (staten) mig bekendt – måske husker jeg forkert - via kontrakten med DSB betaler for begge rabatter, det kaldes vistnok for ”sociale rabatter", så tror jeg kun, at DSB har haft en ”føler” ude. Hvad skulle være DSB’s anledning til at ville afskaffe nogle produkter, som de bliver betalt af staten for at opretholde, og som de må vide i den grad er en politisk sprængfarlig sag? Kan Ungdoms- og 65-billetter ikke sælges via Rejsekortet?


”Og de har blokkeret for den landsdækkende enkeltbillet, som skulle været i gang i små i januar 2015 og skulle erstatte DSB takstsystem.”

Det kunne tyde på, at DSB har regnet på tallene og fundet ud af, at de i første omgang ville tabe penge på billetten sammenlignet med deres nuværende takstsystem, og at de ikke ville blive kompenseret for tabet. Så vidt jeg har forstået det, skulle den landsdækkende enkeltbillet svare til Rejsekort-priserne, og når man så – som du også skriver – ved seneste takstforhøjelse har ladet normalprisen på Rejsekort stige mere end de alm. billetter, for at få priserne for så mange enkeltrelationer som muligt til at blive ens, så synes jeg, at det tyder på, at den landsdækkende enkeltbillet blot er udskudt, til de almindelige billetpriser er harmoniseret optimalt med Rejsekort-priserne Når der er sket en harmonisering, er der næppe noget til hinder for, at næste trin bliver overgang til den landsdækkende enkeltbillet, der så får priser, der svarer til priserne på Rejsekortet. Hvis det forholder sig sådan, så er det snart slut med at tjekke, om man skal købe en almindelig billet eller bruge sin rejsekort, når man rejser med DSB, og det er vel ikke så ringe endda?


”DSB har ændret i deres planer. Hvad retning de går i, kunne være interessant at vide.”

Ja, bestemt. Rejsekortet er DSB og HT’s opfindelse, så jeg tror ikke, at DSB vil kunne holde politisk til, at man først har brugt mere end 15 år på at indføre Rejsekortet med den erklærede hensigt at afskaffe de analoge billetter og kort, og så lige før mål siger: Nej, nu vil vi søreme gerne beholde vores klippekort alligevel, æv bæv! Den retning går DSBs planer af selvindlysende grunde ikke i. Jeg tror, at DSBs 10-turs klippekort under alle omstændigheder bliver skrottet, når FynBus kommer med i Rejsekortet fra august 2016. Jeg tror ligeledes, at DSB ikke vil kunne holde politisk til at fjerne sin klippekortrabat, uden at sætte en lignede men ikke nødvendigvis helt identisk Rejsekort-rabat i stedet.


”DSB Orange er ikke en erstatning for klippekort - det er kun for dem som netop kan rejse på de tidspunkt, hvor der er ledig kapacitet. Klippekort er mere fleksibelt og kan fx bruges på Arrivas strækninger og tilslutning til busser omkring stationer, mens DSB Orange kun kan bruges i DSB tog og kun med pladsreservation. ”

Ja, det har du ret i. Mit Orange eksempel var nu også mest ment som en illustration af, at DSB godt kan give endog meget store rabatter på enkeltrejser, hvis de mener, at det er fornuftigt. Som du skriver, så er klippekort en mængderabat for dem, der rejser hyppigt. Det er pendlerkortet også, så jeg tror, at de to korttypers fremtid skal ses i en tæt sammenhæng, måske endda kombineret med off peak-perioder. Hvad der er teknisk muligt, skal jeg ikke kloge mig på, men i sidste ende gælder det vel ”kun” om at sikre, at det store flertal af rejsende ikke oplever fordyrelser og at DSB ikke taber penge. At et mindretal så kommer til at opleve forringelser, tror jeg, at man både i trafikselskaberne og blandt politikerne er ret kolde overfor. Der er tale om en rabat, der skal omlægges – jf. hvad jeg ovenfor skrev ikke fjernes, uden at noget andet sættes i stedet.


”Og DSB Orange kommer ikke på rejsekort - det er umulig at styre det.”

Ja, det kan jeg godt se, er lidt svært, men da udbuddet af de Orange billetter velsagtens styres via pladsreserveringssystemet, så kan jeg som lægmand forestille mig, at konceptet ændres til man checker ind og ud med sit rejsekort på helt normal vis, opkræves normal Rejsekort-takst og så efter rejsens afslutning kan få godskrevet/modregnet en ”Orange rabat” på sin Rejsekort-konto, ved at man indtaster pladsbillettens reserveringsnummeret i et felt på sin brugerflade, så systemet kan se, at man er berettiget til rabatten. Når rabatgivning ved indtastning af en kode burde kan lade sig praktisere i diverse netbutikker, så burde det også være muligt i det alngt mere sofistikerede Rejsekort-system.


”Rabbater kan gives, når det er hensigtsmæssigt.”

Ja, men meningerne om, hvad der er ”hensigtsmæssigt” er jo traditionelt lidt forskellige hos sælger og køber.


”Klippekort er en mængderabat for dem, som rejser hyppig. Som det er nu, køber man mange rejser på en gang og der er ikke for at sælge ledige kapacitet.”

Så burde optjeningsprincipperne jo sådan set kunne tilpasses denne hyppige brug.


”Det er ikke Movia, som har givet den rabat - det er en del af politisk forlig pga. nogle partier ville have en generelt 40% takstnedsættelse! De kunne kun finde midler til en 20% off-peak rabat.”

Jeps! Du har ret, jeg beklager min fejlerindring. Alderen trykker på de små grå.


"Optjeningsprincipperne er designet efter de daglige bruger og ikke efter måske en gang om måned tager på familiebesøg eller lign. ”

Det skyldes nok, at man har villet animere folk for at bruge den kollektiv trafik noget mere og hyppigere efter devisen: Hvis du rejser en gang mere, så får du lidt mere i rabat. - Hvor mange gang skal jeg så rejse for at få det hele gratis?

Man vil jo gerne lokke flere mennekser over i den kollektive trafik ved hjælp af rabatgivning, og hvis optjeningsprincipperne er designet efter de sådan nogenlunde daglige brugere, så passer de jo glimrende til Pendlerkortet, når blot der kommer en upper limit på den opkrævede betaling, så den ikke bliver dyre end den nuværende Pendlerkort-pris på den aktuelle rejsestrækning og dermed indebærer en prisforhøjelse for dem, der bruger kortet lidt mere intensivt end andre.

Og med Pendlerkortet er vi så tilbage ved varianten: 10-turs klippekortet, der som Pendlerkortet er en mængderabat. Jeg tror, at Pendlerkortet og 10-turskortet bliver lagt sammen og indarbejdet i det personlige Rejsekort (med fotoet på) og vil blive styret af rabattrinnene og optjeningsprincipperne. For de "upersonlige" 10-turs klippekort kan man forestille sig, at det omlægges til en off peak rabat på 25 %, måske med en peak rabat på 10-15 %. De 10 rabatrejser skal så bruges f.eks. inden for 6 måneder; ellers får man ikke rabatten (bortset fra tidsbegrænsningen ligesom med klippekort). Om det rent teknisk kan lade sig gøre, ved jeg ikke, men det er der nok heller ikke så mange andre her i forumet, der har indsigt i.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Klippekortet

af steenth, 8/2 2015, 12:53 (3366 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

”DSB har faktisk haft planer at afskaffe Ungdoms- og 65-billetter i efteråret 2014. ”

Det er muligt, at DSB har haft et ønske om at afskaffe Ungdoms- og 65-billetterne, men da politikerne (staten) mig bekendt – måske husker jeg forkert - via kontrakten med DSB betaler for begge rabatter, det kaldes vistnok for ”sociale rabatter", så tror jeg kun, at DSB har haft en ”føler” ude. Hvad skulle være DSB’s anledning til at ville afskaffe nogle produkter, som de bliver betalt af staten for at opretholde, og som de må vide i den grad er en politisk sprængfarlig sag? Kan Ungdoms- og 65-billetter ikke sælges via Rejsekortet?

Der er både ungdoms- og pensionistrabat på rejsekort. Men det er på bestemte tidspunkter, mens Ungdoms- og 65-billetter er på bestemte dage. Så de beholder de "sociale rabatter", som de skal, men gør det på en anden måde. Jeg har det med afskaffelsen fra et dokument fra trafikstyrelsen fra 2013, hvor det omtales indirekte.

”Og de har blokkeret for den landsdækkende enkeltbillet, som skulle været i gang i små i januar 2015 og skulle erstatte DSB takstsystem.”

Det kunne tyde på, at DSB har regnet på tallene og fundet ud af, at de i første omgang ville tabe penge på billetten sammenlignet med deres nuværende takstsystem, og at de ikke ville blive kompenseret for tabet.

Hvis DSB taber penge på en omlægning, som er politisk besluttet skal ske, skal de kompenseres for det.

Så vidt jeg har forstået det, skulle den landsdækkende enkeltbillet svare til Rejsekort-priserne, og når man så – som du også skriver – ved seneste takstforhøjelse har ladet normalprisen på Rejsekort stige mere end de alm. billetter, for at få priserne for så mange enkeltrelationer som muligt til at blive ens, så synes jeg, at det tyder på, at den landsdækkende enkeltbillet blot er udskudt, til de almindelige billetpriser er harmoniseret optimalt med Rejsekort-priserne Når der er sket en harmonisering, er der næppe noget til hinder for, at næste trin bliver overgang til den landsdækkende enkeltbillet, der så får priser, der svarer til priserne på Rejsekortet. Hvis det forholder sig sådan, så er det snart slut med at tjekke, om man skal købe en almindelig billet eller bruge sin rejsekort, når man rejser med DSB, og det er vel ikke så ringe endda?

Tanken med den landsdækkende enkeltbillet er den prismæssigt skal ligge lidt højere end rejsekort, så man få en rabat med rejsekort. Jeg kan ikke finde ud af logikken ved takstændringen i januar - for det modvirker det.

Jeg tror, at DSBs 10-turs klippekort under alle omstændigheder bliver skrottet, når FynBus kommer med i Rejsekortet fra august 2016. Jeg tror ligeledes, at DSB ikke vil kunne holde politisk til at fjerne sin klippekortrabat, uden at sætte en lignede men ikke nødvendigvis helt identisk Rejsekort-rabat i stedet.

Mit gæt at de ikke tager hensyn til FynBus, som regner med at være klar med rejsekort i august 2016. Midtbus er færdig med deres udrulning den 22. april med Århus Bybusser, som de sidste.

”Og DSB Orange kommer ikke på rejsekort - det er umulig at styre det.”

Ja, det kan jeg godt se, er lidt svært, men da udbuddet af de Orange billetter velsagtens styres via pladsreserveringssystemet, så kan jeg som lægmand forestille mig, at konceptet ændres til man checker ind og ud med sit rejsekort på helt normal vis, opkræves normal Rejsekort-takst og så efter rejsens afslutning kan få godskrevet/modregnet en ”Orange rabat” på sin Rejsekort-konto, ved at man indtaster pladsbillettens reserveringsnummeret i et felt på sin brugerflade, så systemet kan se, at man er berettiget til rabatten. Når rabatgivning ved indtastning af en kode burde kan lade sig praktisere i diverse netbutikker, så burde det også være muligt i det langt mere sofistikerede Rejsekort-system.

Rejsekortet er designet til at være simpel. Man har besluttet at billettyper som DSB Orange ikke skal håndteres med rejsekort, da det er nemmere at ordnet det med internet eller på sigt vel også via DSB's app.

”Klippekort er en mængderabat for dem, som rejser hyppig. Som det er nu, køber man mange rejser på en gang og der er ikke for at sælge ledige kapacitet.”

Så burde optjeningsprincipperne jo sådan set kunne tilpasses denne hyppige brug.

Hyppige brug kan godt opfattes forskellig, om man rejser lokalt (flere gange om ugen/måneden) eller imellem landsdele (antal gang om året). Det burde man indbygge i optjeningsprincipperne.

Man vil jo gerne lokke flere mennekser over i den kollektive trafik ved hjælp af rabatgivning, og hvis optjeningsprincipperne er designet efter de sådan nogenlunde daglige brugere, så passer de jo glimrende til Pendlerkortet, når blot der kommer en upper limit på den opkrævede betaling, så den ikke bliver dyre end den nuværende Pendlerkort-pris på den aktuelle rejsestrækning og dermed indebærer en prisforhøjelse for dem, der bruger kortet lidt mere intensivt end andre.

Og med Pendlerkortet er vi så tilbage ved varianten: 10-turs klippekortet, der som Pendlerkortet er en mængderabat. Jeg tror, at Pendlerkortet og 10-turskortet bliver lagt sammen og indarbejdet i det personlige Rejsekort (med fotoet på) og vil blive styret af rabattrinnene og optjeningsprincipperne.

Det vil give en stor utryghed, hvis pendlere kun får mængderabat. Jeg har oplevet det, da jeg begyndte interesserede mig for rejsekort, at folk frygter at deres budget til rejser ikke holder. Det at der kommer pendlerkortet med rejsekort er noget som giver tryghed. Det vel også derud fx mobilabonnementer med bestemt eller ubegrænset taletid sælger meget godt. Men er tegn på at der kan komme et loft på betalingen på en bestemt relation, som pendlere kan bruge.

For de "upersonlige" 10-turs klippekort kan man forestille sig, at det omlægges til en off peak rabat på 25 %, måske med en peak rabat på 10-15 %. De 10 rabatrejser skal så bruges f.eks. inden for 6 måneder; ellers får man ikke rabatten (bortset fra tidsbegrænsningen ligesom med klippekort). Om det rent teknisk kan lade sig gøre, ved jeg ikke, men det er der nok heller ikke så mange andre her i forumet, der har indsigt i.

Håndtering af fx 10 rabatrejser kræver et bogholderi, som er svært at styre. Der rejsekort designet til at være simpel.

Mvh
Steen

Klippekortet

af steenth, 7/2 2015, 10:58 (3367 dage siden) @ Henrik Hansen

DSB tør ganske enkelt ikke afskaffe 10-turskortene, før man har et tilsvarende produkt at sætte istedet. Brugerne af kortene vil opleve en prisstigning på omkring 25% hvis kortene afstaffes og man ikke rejser ofte nok til at få den store rabat på rejsekortet - og de brugerne har nok allerede i dag et periodekort istedet.

Noget som understøtter - dog med udgangspunkt i det landsdækkende enkeltbillet. Citat fra aktionslisten for rejsekort, opdateret 20. november 2014:

Rejsekortet er ikke altid billigst
Det er korrekt, at rejsekortet ikke altid er billigst.
Der kan opstå forskelle i pris mellem rejsekortet og en tilsvarende rejse på en anden type kort eller billet, fordi der er forskellige takstsystemer i hele landet.
Fordi rejsekortet skal være landsdækkende, skal systemet derfor tage højde for de forskellige
takstsystemer

Der arbejdes på at etablere et nyt landsdækkende enkeltbilletsystem baseret på samme zonesystem som rejsekortet, hvorved man sikrer sammenhæng mellem rejsekortpriser og enkeltbilletter.
Det nye enkeltbilletsystem forventes klart i januar 2015
September 2014: Arbejdet er standset. Bus & Tog Samarbejdet har i juni 2014 besluttet ikke at ibrugtage et landsdækkende enkeltbilletsystem, fordi DSB har vurderet ulemperne for kunderne herved større end de forventede fordele

Aktionslisten findes på rejsekort.dk.

Klippekortet

af Morten Flindt Larsen, 7/2 2015, 04:38 (3367 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Morten Flindt Larsen, 7/2 2015, 05:08

"Er der egentlig nogen der ved, hvornår DSB afskaffer deres klippekort? Her tænker jeg på f.eks. 10-turskort over længere afstande eller over Øresund."

Det gør DSB lige så snart, at FynBus som det sidste trafikselskab i det landsdækkende bus og tog- samarbejde bliver tilsluttet Rejsekortet, hvilket FynBus regner med vil ske i august 2016. Indtil da er DSB tvunget til at bibeholde sit klippekortsystem, da der er aftaler i bus og tog samarbejdet om fri omstigning mellem bus og tog med DSB-billetter og -kort. Fjernede DSB sine klippekort inden august 2016, ville folk ikke kunne rejse med 10-tursrabat mellem f.eks. Korsør og Hesselager, hvilket ville være et brud på de indgåede aftaler om takstsamarbejde.

Med hensyn til Øresundstrafikken, som vel at mærke er et lokalt samarbejde mellem Movia, Skånetrafiken og DSB og således kun inddirekte har noget med DSBs klippekortsystem at gøre, så findes der kun klippekort til 5 x Retur Øresundsrejser til voksne i form af et 5-klips-klippekort, og disse kort sælges kun på den danske side af Sundet. De vil formentlig blive erstattet af et andet produkt, der ikke kræver klippekort-stemplemaskiner.

Med venlig hilsen

M:-Drten

Klippekortet

af Lars Kongshøj, 8/2 2015, 04:39 (3366 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hørte lige på TV2 Nyhederne at DSB har besluttet at stoppe salget af klippekort fra søndag midnat. Mon ikke jeg kan gå ned på Hovedbanegården mandag og købe et ti-turskort til Odense? Det undrer mig hvis DSB kan træffe beslutninger på Movias vegne.

I den mere seriøse ende: Betyder det at man heller ikke kan gå i kiosken og købe klippekort fra deres restlager?

Og er der gebyr på at indløse resten af sine hamstrede klippekort efter 30. juni?

Klippekortet

af LasseG, 8/2 2015, 11:00 (3366 dage siden) @ Lars Kongshøj

I den mere seriøse ende: Betyder det at man heller ikke kan gå i kiosken og købe klippekort fra deres restlager?

Du kan vel bare købe kioskens restlager i dag? - Sidste salgsdag er i dag.


Og er der gebyr på at indløse resten af sine hamstrede klippekort efter 30. juni?

http://klippekort.dk

Klippekortet

af Lars Kongshøj, 8/2 2015, 11:56 (3366 dage siden) @ LasseG

Og er der gebyr på at indløse resten af sine hamstrede klippekort efter 30. juni?


http://klippekort.dk

Tak for link, har dog set samme tekst på movia.dk eller dsb.dk.

Citat: "Klippekort, der skal refunderes, skal indsendes sammen med en udfyldt blanket. Denne blanket bliver tilgængelig her på siden fra den 1. juli 2015. Klippekort kan ikke indsendes inden denne dato." - Der fremgår intet om om der vil være gebyr efter denne dato, men det vil næppe være lovligt, der kræves næppe gebyr for at opkræve gæld.

Nå tager ind på Kh og hamstrer.

Klippekortet

af steenth, 8/2 2015, 11:11 (3366 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hørte lige på TV2 Nyhederne at DSB har besluttet at stoppe salget af klippekort fra søndag midnat. Mon ikke jeg kan gå ned på Hovedbanegården mandag og købe et ti-turskort til Odense? Det undrer mig hvis DSB kan træffe beslutninger på Movias vegne.

Det er kun klippekort til hovedstadsområdet som stopper. Og DSB og Movia er sammen med lokalbanerne og metroen fælles om beslutningen. DSB's klippekort forsætte stadig i en periode.

Klippekortet

af Lars Kongshøj, 8/2 2015, 12:01 (3366 dage siden) @ steenth

Hørte lige på TV2 Nyhederne at DSB har besluttet at stoppe salget af klippekort fra søndag midnat. Mon ikke jeg kan gå ned på Hovedbanegården mandag og købe et ti-turskort til Odense? Det undrer mig hvis DSB kan træffe beslutninger på Movias vegne.


Det er kun klippekort til hovedstadsområdet som stopper. Og DSB og Movia er sammen med lokalbanerne og metroen fælles om beslutningen. DSB's klippekort forsætte stadig i en periode.

Ja, det var det der var joken. Men da man anvende DSB-rejsehjemmel til busrejser i lokalområdet skal Movia vel opretholde klippekortautomaterne i busserne indtil videre? Jeg er dog allerede stødt på første bus uden klippekortautomat.

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt

af PD Hansen, 6/2 2015, 22:58 (3367 dage siden) @ Jean Henrik

hvad nu hvis der kom en kontrol??

Helt bevidst nægter den inkompetente eller handlingslammede Rejsekort-direktør Wahlsten at give dig et medtageligt bevis for check ind/ud.

Den ansvarlige ledelse kunne sagtens indføre fx valgfri kvittering sendt pr sms/mail, men de VIL ikke. For tænk hvis kunderne kunne bevise at der sker fejl i systemet. Den slags må helst ikke afsløres.

Og selv hvis ideen om kvittering skulle vinde gehør, så går der let 14 år før det måske bliver indført:

Rejsekort retter op på 14 år gammel forsømmelse

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt

af Morten Flindt Larsen, 7/2 2015, 07:01 (3367 dage siden) @ PD Hansen

"Den ansvarlige ledelse kunne sagtens indføre fx valgfri kvittering sendt pr sms/mail, men de VIL ikke."

Nej, det skal netop ikke være valgfrit, men obligatorisk, og kvitteringen skal være på papir. De kunder, der glemmer at udskrive en kvittering eller ikke har strøm på eller råder over en telefon, skal have samme mulighed for at bevise, at der sker fejl i systemet, som andre kunder har, nøjagtigt som de har med analoge billetter og klippekort.

At man ikke får en fysisk kvittering er de lige så inkompetente eller handlingslammede forbrugermyndigheder jo øvrigt indforstået med! Det er jo fuldstændig grotesk! Formentlig er de bakket op af Bilderberg-gruppen.

"For tænk hvis kunderne kunne bevise at der sker fejl i systemet."

Kunderne kan heller ikke i dag ved en kontrolsituation altid bevise, at der er fejl i afstemplingerne på klippekort og billetter. Der er masser af mennesker, der i årenes løb har været nødt til at betale en kontrolafgift, fordi de ikke har kunnet bevise, at afstemplingen på deres billet/klippekort var fejlagtig. Det ændrer den digitale verden ikke på, og det er dybt urimeligt og uretfærdigt. Hvis Rejsekortet så bare ubevidst havde nægtet give kvittering; næh nej, det er skam, som du ganske rigtigt skriver, helt bevidst, og det gør det ekstra slemt.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt

af cslundsten, 7/2 2015, 09:54 (3367 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kunderne kan heller ikke i dag ved en kontrolsituation altid bevise, at der er fejl i afstemplingerne på klippekort og billetter. Der er masser af mennesker, der i årenes løb har været nødt til at betale en kontrolafgift, fordi de ikke har kunnet bevise, at afstemplingen på deres billet/klippekort var fejlagtig.

I dag har man i det mindste selv valgt om man vil stige ombord og tage chancen m.h.t. en diskussion om stemplingen, vel vidende at man er retsløs hvis "systemet" vælger "glemme" at automaten har været fejlindstillet. Det kan trods alt være mange kontrollørers dagsløn man smider ud ad vinduet hver gang man giver en kunde ret i at en automat var forkert indstillet.

Med rejsekortet er man fuldstændig chance- og retsløs.

Mvh
Carsten Lundsten

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt

af esni, Frederikssund, 7/2 2015, 11:38 (3367 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kunderne kan heller ikke i dag ved en kontrolsituation altid bevise, at der er fejl i afstemplingerne på klippekort og billetter. Der er masser af mennesker, der i årenes løb har været nødt til at betale en kontrolafgift, fordi de ikke har kunnet bevise, at afstemplingen på deres billet/klippekort var fejlagtig. Det ændrer den digitale verden ikke på, og det er dybt urimeligt og uretfærdigt. Hvis Rejsekortet så bare ubevidst havde nægtet give kvittering; næh nej, det er skam, som du ganske rigtigt skriver, helt bevidst, og det gør det ekstra slemt.

Kunderne kan i det mindste selv uden andre hjælpemidler evt et par briller konstatere om afstemplingen er sket korrekt, eller med forkert dato, tid eller zone. Man kan også se hvis stemplet er landet et helt galt sted på kortet.

Og jeg kender til at kontrolafgifter er blevet annulleret, når det på denne måde kunne bevises at kortet var forsøgt ved påstigningen.

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt

af UTJ, 7/2 2015, 13:09 (3367 dage siden) @ esni

Kunderne kan heller ikke i dag ved en kontrolsituation altid bevise, at der er fejl i afstemplingerne på klippekort og billetter. Der er masser af mennesker, der i årenes løb har været nødt til at betale en kontrolafgift, fordi de ikke har kunnet bevise, at afstemplingen på deres billet/klippekort var fejlagtig. Det ændrer den digitale verden ikke på, og det er dybt urimeligt og uretfærdigt. Hvis Rejsekortet så bare ubevidst havde nægtet give kvittering; næh nej, det er skam, som du ganske rigtigt skriver, helt bevidst, og det gør det ekstra slemt.

Kunderne kan i det mindste selv uden andre hjælpemidler evt et par briller konstatere om afstemplingen er sket korrekt, eller med forkert dato, tid eller zone. Man kan også se hvis stemplet er landet et helt galt sted på kortet.

Og jeg kender til at kontrolafgifter er blevet annulleret, når det på denne måde kunne bevises at kortet var forsøgt ved påstigningen.

Nemlig - man kan ikke bevise at et beløb senere er korrigeret af andre (læs:rejsekort mv....) hvis ikke man får en kvittering på det umiddelbart ved check-ud.

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt

af Jørgen Pagh Jensen, 7/2 2015, 20:28 (3366 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er dette her et forum for konspirationsteorier? Er de skumle mænd bag Rejsekortet i virkeligheden onde forbrydere, eller er de bare usædvanligt dumme? Det kan ikke udelukkes, at der er sket fejl før - og vil ske fejl igen - men det fleste klares jo med konduite. Jeg tror ikke ret mange i virkeligheden ender med at blive opkrævet for rejser, de ikke har foretaget. Til gengæld er der rigtig mange, som ikke betaler for de rejser, de foretager. Rejsekort bruges i forskellige udformninger i mange lande - og ingen steder får man papirkvitteringer! De ville jo også ligge og flyde allevegne!

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt

af UTJ, 7/2 2015, 21:23 (3366 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Er dette her et forum for konspirationsteorier? Er de skumle mænd bag Rejsekortet i virkeligheden onde forbrydere, eller er de bare usædvanligt dumme? Det kan ikke udelukkes, at der er sket fejl før - og vil ske fejl igen - men det fleste klares jo med konduite. Jeg tror ikke ret mange i virkeligheden ender med at blive opkrævet for rejser, de ikke har foretaget. Til gengæld er der rigtig mange, som ikke betaler for de rejser, de foretager. Rejsekort bruges i forskellige udformninger i mange lande - og ingen steder får man papirkvitteringer! De ville jo også ligge og flyde allevegne!

Ja, alt dette rod er foragt for kunderne. Og Rejsekort A/S leverer ikke troværdighed. Det er der nu ikke meget konspirationsteori i. Jeg tvivler på at de er så dumme, som de muligvis er. Jeg håber det egentlig, for ellers er der jo tale om vildledning. Jeg tror på det sidste og det bygger på den fantastiske føljeton som Bjørn Wahlsten har leveret gennem mange år.

En kvittering kan med den nuværende teknologi gives i form af en email eller en sms og det er altså ligetil, med mindre man ikke har rent mel i posen. En kvittering ligger utrolig dårligt høs leverandøren, medmindre der er en ændringslog knyttet til kontoen og det er der tilsyneladende ikke, når vi her på forum bliver præsenteret for "ukendt" der senere bliver ændret til noget kendt mv.

Men det er da godt at du har fuld tillid og er glad for at have Rejsekort, formentlig med indbygget snabel nede i din konto......;-)

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt

af Kristoffer, 8/2 2015, 16:30 (3365 dage siden) @ UTJ

En kvittering kan med den nuværende teknologi gives i form af en email eller en sms og det er altså ligetil,...

Det er faktisk ikke helt korrekt. Husk på at det system, rejsekortet kører på stammer fra en tid før det var en selvfølge, at der er forbindelse til internettet alle vegne, så det er et grundvilkår, at man skal kunne tjekke ind uden at der er forbindelse til internettet. Derfor kan man heller ikke garantere, at systemet på nogen måde kan sende en meddelelse ud i tæt sammenhæng med et tjek-ind. Filosofien omkring rejsekortet er, at al informationen om hvad der sker med et rejsekort ligger på det fysiske kort, inklusive hvilket betalingskort der skal trækkes fra i forbindelse med en tank-op aftale. Derfor kan oplysningerne på selvbetjeningen sagtens risikere at være gætværk baseret på ufuldstændige informationer, selvom det fysiske rejsekort har helt styr på hvad der er sket.
(kildehenvisning)

Man kunne måske ønske sig en mulighed for at tjekke ved selvsyn, at de informationer, som bliver lagt på rejsekortet så også er korrekte, altså ud over at smide kortet i en rejsekort-automat.

Til gengæld synes jeg, som en personlig betragtning, at rejsekortet har givet os i praksis bedre klagemuligheder i forhold til at få tilbageført fejl. Det kan godt være, at du kan se på et klippekort, at det er stemplet forkert, men det giver dig jo ikke automatisk nogen mulighed for at få refunderet det spildte klip. Når det ind i mellem er kommet op i nyhederne, at der er sket en fejl med afregning på Rejsekortet ender det for det meste med, at kunden får sine penge tilbage. Jeg har en mistanke om, at det til dels skyldes, at rejsekortet nu har en mulighed for at kigge i kundens rejselog, så man nemmere kan se, om man bliver udsat for systematisk svindel.

Jeg kan næsten forstå på dig, UTJ, at du nærer grundlæggende mistillid, enten til Rejsekortselskabet selv, eller til en eller anden "bande," som du mener styrer det. For mit vedkommende kan jeg ikke se nogen grund til at tro, at de skulle være direkte ude på at franarre os vores hårdt optjente billetpenge, og jeg kan ikke rigtig se, hvad mere de skulle kunne gøre for at overbevise dig, ud over at sætte en strimmelprinter eller et 3G-modem på hver eneste rejsekortstander i landet. Og så kan vi rigtig begynde at tale om stigninger i billetpriser...

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt

af Kristoffer, 13/2 2015, 11:10 (3361 dage siden) @ Filip

...så længe man altså en Android-telefon, ikke bare med NFC-chip, men den rigtige type NFC-chip. Mere her.

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt

af Morten Flindt Larsen, 12/2 2015, 06:36 (3362 dage siden) @ UTJ

"En kvittering kan med den nuværende teknologi gives i form af en email eller en sms og det er altså ligetil, med mindre man ikke har rent mel i posen."

Det er rigtigt, at en kvittering for ind- henholdsvis udcheckning rent teknisk kan gives i form af en email eller en sms.

Ved indcheckning kan en kvittering være rar at have som personlig orientering for Rejsekort-brugeren, der ikke stoler på beskeden på rejsekortstanderens display eller på bing-lyden, men derudover kan en kvittering ikke bruges til noget. Den er hverken kvittering for, at rejsen er foretaget (kun at der er checket ind), eller for rejsens pris, som først genereres ved udcheckningen.

I en kontrolsituation i toget eller bussen har kvittering for indcheckning ingen relevans; ved kontrollen gælder kun de oplysninger, som kontroludstyret aflæser, nøjagtigt som på et klippekort. Det er disse oplysninger, som er "billetten"; ikke hvad kunden kan/vil fremvise i form af en kvittering på en mobiltelefon for, at der er chekket ind. En sms-kvittering viser nemlig nok, at der er checket ind, men ikke, at der ikke også er checket ud igen få sekunder senere, f.eks. hvis man har fortrudt indcheckningen - det der i Rejsekort-termer hedder at lave en "nul-rejse".

På nogenlunde samme måde kan man heller ikke bruge en gammeldags papirkvittering, behørigt afstemplet af billetsælgeren bag lugen, til at rejse på. Papirkvitteringen kvitterer blot for, at der er foretaget en økonomisk transaktion mellem kunde og billetsælger om køb af et klippekort; kvitteringen er ikke bevis for, at kunden har stemplet klippekortet. Ved Rejsekortet trækkes betalingen for rejsen endda først efter rejsens afslutning, da den kræver en udcheckning. Man har først betalt endeligt for sin Rejsekort-rejse, når man har checket ud, ligesom man først har betalt endeligt for sin klippekort-rejse (ikke = betalingen for klippekortet), når man har stemplet ind.

En kvittering for udcheckning kan naturligvis være rar at have for Rejsekort-brugeren, der enten ikke stoler på beskeden på rejsekortstanderens display eller på bing-lyden, men da busserne ikke er on-line på Rejsekort-systemet, vil en præcis saldoopgørelse - herunder prisen for den foretagne Rejsekort-rejse - først med sikkerhed foreligge, når bussen er kørt i garage og har overført sine Rejsekort-data til hovedsystemet. Dermed kan der ikke udstedes en valid mobil-kvittering for andet, end at der er checket ud og at kortlæseren har sagt bing.

Ved en efterfølgende sagsbehandling i forbindelse med klage over forkert registrering og beregning af en foretaget rejse kan en kvittering på en mobiltelefon dokumentere, at der er checket ind og ud med oplysninger, der kommer fra "systemet", men naturligvis kan kvitteringerne ikke dokumentere de ind- og udcheckninger, som man ikke har/fremlægger mobil-kvitteringer for.

Derfor kan jeg personligt ikke se, at jeg i praksis vil have ret meget at kunne bruge en mobil-kvittering til.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt

af Lars Kongshøj, 7/2 2015, 10:05 (3367 dage siden) @ PD Hansen

Hvad siger SKAT til at Rejsekortet nægter at udskrive faktura til medarbejdere, der har firma-rejsekort og skal kunne dokumentere at rejsen er foretaget mellem firmaet og firmaets kunde/forretningspartner?

Rejsekort nægter bevidst at give kvittering - skummelt

af glade-koege ⌂, køge, 7/2 2015, 13:49 (3366 dage siden) @ Lars Kongshøj

altså på mit job med firma rejsekort for vi en rejse histroik engang om måned tilsendt.. så ved ikke lige hvordan mv..

og de som bruger deres eget rejsekort printer bare ud fra deres egen selvbetjning side og for penge retur ..

Når det sidste klippekort er brugt

af Bruger4711, 23/3 2015, 18:36 (3322 dage siden) @ Jean Henrik

På Version2 kører den store debat lige for tiden omkring Rejsekortet vs. Klippekortet. Nedenstående blogindlæg synes jeg faktisk er rigtigt godt skrevet. Ligeledes kommer der mange gode (og dumme) kommentarer til emnet.

Disse to artikler fortjener læsning:
Når det sidste klippekort er brugt (20/03-15)
Danmark har kun ét rejsekort, men ti forskellige billet-apps (23/03-15)

[image]

ContecRailDSB MO1889

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak