Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Teknisk ordbog (Generelt)

af Per Andersen, 23/2 2015, 10:47 (3351 dage siden)

Læser lige lidt om VT 137 225 DR - Fliegender Hamburger.
Ifølge oplysningerne lå der 2 302 kw motorer i den - èn i hver ende. Kraftoverføringen skete via Gleichstrom - Tatzlagermotoren. Gleichstrom har jeg styr på = jævnstrøm. Men Tatzlagermotoren - hvad er det for en fisk?
Som altid : På forhånd tak!;-)

Teknisk ordbog

af bl, Greve, 23/2 2015, 11:11 (3351 dage siden) @ Per Andersen

Enkeltakseldrev med el-motorer.

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

Teknisk ordbog

af Steff, 23/2 2015, 11:17 (3351 dage siden) @ bl

I fortsættelse til Bjarne.

Det er en banemotor hvor den ene side/ende af motoren (der sidder på tværs) er fastgjort til hjulakslen og den anden normalt ophængt i en fjeder i rammen eller en bogie. Banemotorens kraft overføres via et stort tandhjul til en stor tandkrans, der er monteret på indersiden af hjulet.

Men for hel.... et billede siger mere end ord, se dette;-)

https://www.google.dk/search?q=tatzlager+antrieb&biw=1280&bih=876&tbm=isch&...


Denne type motor er/var MEGET udbredt i Tyskland.

Men venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Teknisk ordbog

af Peter Christensen, 23/2 2015, 20:06 (3350 dage siden) @ Steff

Smid (stort set) alle GM'er i puljen......
Standarden var at bruge akselophængte banemotorer på dem.
En kendt undtagelse er NSB Di4 - her er banemotorerne rammeophængt.

Begge typer af ophæng har deres fordele og ulemper, men det gider vi ikke rode med her.

Teknisk ordbog

af esni, Frederikssund, 24/2 2015, 23:58 (3349 dage siden) @ Peter Christensen

Begge typer af ophæng har deres fordele og ulemper, men det gider vi ikke rode med her.

Det var trist - jeg ville da gerne høre i hvert fald den korte version?

Teknisk ordbog

af KimC, 27/2 2015, 10:31 (3347 dage siden) @ esni

Den helt korte er at akselophængte banemotorer er den enkleste udførelse, men betyder også større uaffjedret vægt, idet banemotorens vægt hviler direkte på akslen, uden om affjedringen.
Dog har DB ifølge den tyske wikipedia i nyere tid udført forsøg der viser at akselophængte banemotorer faktisk er en udmærket løsning ved hastigheder op til 160 km/t.
Åbenbart betyder den uaffjedrede vægt mindre, nu hvor skinnestød stort set ikke fidnes længere, og sporene generelt ligger godt. I hvert fald der hvor DB kører..
Alternativet er at banemororen sidder på bogierammen, og derved bliver dens vægt båret af bogiens fjedre. Traktionen overføres ved en hul aksel der sidder omkring hjulakslen. Det giver en mindre uaffjedret vægt, men en mere kompliceret og dyrere løsning.
Endelig kan man, som bl.a kendt fra de schweiziske krokodiller, have en stor banemotor som er fælles for flere aksler, og overføre bevægelsen med en kobbelstang. Denne løsning er ret enkel og giver også en lav(ere) uaffjedret vægt, dog skal kobbelstang og kontravægte i hjulene stadig medregnes til den uaffjedrede vægt.
Uaffjedret vægt anses at give større slid på hjul og skinner, og søges derfor holdt lav.

Teknisk ordbog

af esni, Frederikssund, 27/2 2015, 11:02 (3347 dage siden) @ KimC

Dog har DB ifølge den tyske wikipedia i nyere tid udført forsøg der viser at akselophængte banemotorer faktisk er en udmærket løsning ved hastigheder op til 160 km/t.
Åbenbart betyder den uaffjedrede vægt mindre, nu hvor skinnestød stort set ikke fidnes længere, og sporene generelt ligger godt. I hvert fald der hvor DB kører..

En alternativ forklaring kunne være at en moderne asynkron banemotor vejer væsentlig mindre end tidligere tiders seriemotorer

Teknisk ordbog

af Lars Kongshøj, 23/2 2015, 12:22 (3351 dage siden) @ Per Andersen

Fik mig til at tænke på: Findes der en god tysk jernbaneordbog? Altså med begrebsforklaringer?

Teknisk ordbog

af Carsten, 23/2 2015, 14:06 (3351 dage siden) @ Per Andersen

Hej Per
På dansk: næseophæng.
Mvh
Carsten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak