Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Jernbane til Foulum (Generelt)

af ped @, Hg, 23/2 2015, 19:20 (3350 dage siden)

Hej,
nu er det min tur til en ny jernbaneplan!

For at forbinde Apples nye kæmpecenter i Foulum med omverdenen, er vi nødt til at have hurtig forbindelse Ålborg - Hobro - Foulum - Viborg - Karup - Herning.
Så kan man flyve med de mange nye forbindelser der helt sikkert kommer fra Karup til f.eks. The Big Apple (kunne ikke lade være) og Californien.

Der skal naturligvis også være hurtige forbindelser videre til både Randers, Århus, Hamburg, Esbjerg og og København.
Togfonden skal på nye opgaver!


Værsgo så er bolden givet op til en forhåbentlig hyggelig diskution om emnet.

NB! Jeg tager tid på hvor længe det varer inden vi ryger af sporet...

Venligst
pediHg

Ny Jernbane til Foulum

af Anders Larsen, 23/2 2015, 19:27 (3350 dage siden) @ ped

Håber det er en joke


Men de regner jo kun med 300 ansatte så der skal nok bare et par busser fra Viborg station til at klare den :-)

Ny Jernbane til Foulum

af Frank Poulsen, 23/2 2015, 19:36 (3350 dage siden) @ Anders Larsen

Jeg læser det også som en joke. Og 300 arbejdspladser er ikke ligefrem mange nej. Men når det er sagt, så synes jeg da det kunne være flot med en direkte forbindelse Aalborg - Viborg - Herning. Jeg er stor fortaler for alternative forbindelser til de traditionelle. Men der vil man hellere bygge motorveje osv. Som om nye regionalbaner er dødsdømt længe før de overhovedet bliver overvejet, på trods af succes på flere regionale baner rundt omkring og generelt spormangel. Her tænker jeg også på regionaltrafikken på Sjælland.

Avatar

Ny Jernbane til Foulum

af BoergeOf61, Randers C, 23/2 2015, 19:37 (3350 dage siden) @ Anders Larsen

Men de regner jo kun med 300 ansatte så der skal nok bare et par busser fra Viborg station til at klare den :-)

Enig eller alternativt bus 928X og 62 mellem Randers og Viborg. Busser fra stationen er nok for Grundfos i Bjerringbro, som er noget større, så det går nok også for Apple.

Jeg ved ikke, hvordan turister og forretningsrejsende kommer fra USA til Øst- og Midtjylland, men Randers har da haft besøg af både turister og musikere fra USA. En mulighed kunne være via Amsterdam el. København til Aalborg.

Avatar

Ny Jernbane til Foulum

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/2 2015, 23:46 (3349 dage siden) @ Anders Larsen

Håber det er en joke


Men de regner jo kun med 300 ansatte...

Ja, og med mit kendskab til drift af moderne datacentre er der en faktor 10 for mange der. Jeg kan ikke se hvorfor det ikke bare skal være et dark room datacenter med en vicevært til at slå græsset og et antal elektrikere og ufaglærte til at skifte harddiske og defekte enheder.

Der bliver behov for noget solidt fibernetværk - ikke skinnenetværk.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ny Jernbane til Foulum

af Anders Larsen, 24/2 2015, 01:17 (3349 dage siden) @ Michael Deichmann

Håber det er en joke


Men de regner jo kun med 300 ansatte...

Ja, og med mit kendskab til drift af moderne datacentre er der en faktor 10 for mange der. Jeg kan ikke se hvorfor det ikke bare skal være et dark room datacenter med en vicevært til at slå græsset og et antal elektrikere og ufaglærte til at skifte harddiske og defekte enheder.

Der bliver behov for noget solidt fibernetværk - ikke skinnenetværk.


Det kan også være at medierne blander arbejdspladser under byggeriet sammen med de faktiske arbejdspladser.


Men på de arkitekt tegninger jeg har set er der gjort plads til en del p pladser og en større administrationsbygning så det kunne tyde på at der skal arbejde lidt flere personer en blot gardneren, elektrikeren og port vagten.

Selve data centralen er fordelt på 8 Kæmpe haller !!!!!

Avatar

Ny Jernbane til Foulum

af BoergeOf61, Randers C, 24/2 2015, 13:02 (3349 dage siden) @ Michael Deichmann

Der bliver behov for noget solidt fibernetværk - ikke skinnenetværk.

Waoo har i forvejen fibernet i Viborg. Om det er ført ud til Foulum er uklart, men Århus Universitet har i forvejen et forskningscenter i området.

Ny Jernbane til Foulum

af Gjæst, 24/2 2015, 12:56 (3349 dage siden) @ Anders Larsen

Håber det er en joke

Men de regner jo kun med 300 ansatte så der skal nok bare et par busser fra Viborg station til at klare den :-)

Det bliver næppe aktuelt. Apple ansætter forhåbentlig IT-folk til så høj en løn at de køber sig hver en bil. Tilbage bliver kun et par receptionister og sekretærer.

Avatar

Ny Jernbane til Foulum

af BoergeOf61, Randers C, 24/2 2015, 13:04 (3349 dage siden) @ Gjæst

Det bliver næppe aktuelt. Apple ansætter forhåbentlig IT-folk til så høj en løn at de køber sig hver en bil. Tilbage bliver kun et par receptionister og sekretærer.

Sandsynligvis. De fleste har egen bil i Midt- og Kronjylland - også receptionister og sekretærer. Boligerne er ikke så dyre, som de er i de større byer.

Ny Jernbane til Foulum

af Jørgen Pagh Jensen, 23/2 2015, 19:36 (3350 dage siden) @ ped

Det lyder da som en rigtig god idé. Hvis vi lige går ud fra, at oliefonden nok giver nogle ekstra milliarder pgra de forventede stigende oliepriser, så kommer det da til at køre fint. Men DF foretrækker nok en letbane til Viborg (der er ikke så langt, så den kunne faktisk bygges) - men mon ikke de fleste Apple-medarbejdere kører i deres egen selvkørende bil, som Apple vel lancerer om få år?

Ny jernbane til Foulum

af Generaldirektørens sekretariat, 23/2 2015, 20:27 (3350 dage siden) @ ped

Jeg tvivler på, at Apples skattebetaling til den danske statskasse rækker til ret mange kilometer skatteyderfinansieret jernbanespor. Mon ikke pengene via finurlige - men helt lovlige - datterselskabskonstruktioner kanaliseres andre steder hen.

Ny jernbane til Foulum

af Jørgen Pagh Jensen, 23/2 2015, 20:33 (3350 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

Nu er det jo heller ikke normalt, at firmaer selv betaler for anlægget af jernbaner til deres domicil. Men måske, hvis vi omdøber Foulum til Apple? Og for at afspore totalt: Hvor meget har Carlsberg betalt for at få omdøbt Enghave til Carlsberg??

Carlsberg Station - Ny jernbane til Foulum

af steenth, 23/2 2015, 22:01 (3349 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Nu er det jo heller ikke normalt, at firmaer selv betaler for anlægget af jernbaner til deres domicil. Men måske, hvis vi omdøber Foulum til Apple? Og for at afspore totalt: Hvor meget har Carlsberg betalt for at få omdøbt Enghave til Carlsberg??

Carlsberg-byen betaler hele bygningen af den nye stationen...

Avatar

Total OT: iPhone, iPad, iBorg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/2 2015, 15:53 (3349 dage siden) @ ped

iPhone, iPad, iBorg

Duk og væk!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

PS: For at iklæde dette uklædelige indlæg et minimum af jernbane vises her et postkort, der p.t. er til salg på QXL.

Mig bekendt har der ikke eksisteret noget "Foulum" i jernbanemæssig henseende. Nærmeste station var Ørum. Men hvad pokker er det så, vi ser på billedet? (Jeg kender ikke selv svaret).

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/jylland/midtjylland/foulum-med-jernbanen-736h/v...

[image]
Kilde: Geodatastyrelsen 1957-1976.

Total OT: iPhone, iPad, iBorg

af Niels Munch, 24/2 2015, 16:14 (3349 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Jeg har fundet billedet her: http://www.arkiv.dk/vis/3265588 .

Teksten dertil er: "Parti fra Ullits.
I forgrunden ses banesporene. Til venstre Foulum andelsmejeri bygget 1911 og til højre købmandsbutikken - Jespersens kolonial & foderstofforretning.
Postkort poststemplet 31.12.1913.
En nytårshilsen fra Kirstine og Søren Bjerregaard til S. Holmgaard, Louns Præstegård."

Og det er nok forklaringen.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Foulum Mejeri i Ullits Stationsby

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/2 2015, 16:22 (3349 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Endnu en dag hvor vi går mere vidende i seng, end vi var, da vi stod op. Tak for opklaringen.

Bedste hilsner

Thomas

[image]
Kilde: Geodatastyrelsen 1901-1971.

Foulum Mejeri i Ullits Stationsby

af Gjæst, 24/2 2015, 16:34 (3349 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Endnu en dag hvor vi går mere vidende i seng, end vi var, da vi stod op. Tak for opklaringen.

Et glimrende eksempel på at forskelle i stavemåden ikke kun kan dække over en tidsforskel, men også over en afstand, omend begge er i nærheden af Viborg.

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
Indsend billeder

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak