Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

MP i forspand (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 24/4 2015, 17:30 (3290 dage siden)

Jeg har kikket lidt på DSB litra MP.
Jeg ved at disse motorvogne kørte på især Fyn og i Sønderjylland.
De mindede meget om litra MO (I) 1952-1952 og MO (II)1953-1962. Så vidt jeg ved var forskellen at MP i modsætning til MO ikke havde noget rejsegodsrum. En anden forskel var at vinduerne på MP ikke var delte som på MO.
Jeg har tidligere fået at vide at MP ikke kunne styres fra en styrevogn (litra CRS eller CLS) hvad MO godt kunne, da MO´erne i modsætning til MP havde styrekabler.

Jeg har dog nu fundet et foto af MP 543 der kører i forspand med en anden MP, med nogle tilkoblede vogne bagerst.

MP 543 Lindved 1963

Nu er det så jeg spørger om hvorledes to MP´ere kan køre sammen, idet da der må være styrekabler mellem disse to vogne!

Jeg håber alle nogen kan komme med en forklaring:-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

MP i forspand

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 24/4 2015, 17:34 (3290 dage siden) @ Erik H

Nu er det så jeg spørger om hvorledes to MP´ere kan køre sammen, idet da der må være styrekabler mellem disse to vogne!

Jeg håber alle nogen kan komme med en forklaring:-)

MP havde brummerledning som anvendtes.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

MP i forspand

af Poul Andersen, 24/4 2015, 18:01 (3290 dage siden) @ Erik Olsen

Ved kørsel med 2 MP, var der lokomotivfører på begge køretøjer. MP havde et lille rejsegodsrum.

Mvh.
Poul.

Avatar

MP i forspand

af Erik H, Frederikssund, 24/4 2015, 19:12 (3290 dage siden) @ Poul Andersen

Når der var to lokomotivførere til at fremføre toget, samt én togfører, så må dette jo også have været med til at underskuddet voksede - med andre ord, endnu et argument for indførelse af busdrift.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

MP i forspand

af Morten Flindt Larsen, 24/4 2015, 19:54 (3290 dage siden) @ Erik H

"Når der var to lokomotivførere til at fremføre toget, samt én togfører, så må dette jo også have været med til at underskuddet voksede"

Da forspandskørsel med to MP'erne næppe fandt sted i større omfang, var det lokoførere, der havde reservetjeneste; dvs. som skulle træde til og afløse ved sygdom, ferie, særtogskørsel etc., der kørte nummer to MP. Hvis der jf. din idé om at begrænse underskuddet ikke skal være folk ved en jernbanevirksomhed til sådan tjeneste, så er der ganske rigtigt ikke noget underskud, for så kan trafikken slet ikke opretholdes overhovedet.


Med venlig hilsen

M:-)rten

MP i forspand

af gaest, 24/4 2015, 19:59 (3290 dage siden) @ Erik H

Når der var to lokomotivførere til at fremføre toget, samt én togfører, så må dette jo også have været med til at underskuddet voksede - med andre ord, endnu et argument for indførelse af busdrift.

Mvh.
Erik H

Kørsel med MP i forspand var ikke så almindeligt, især ikke efter leveringen af 1800 serien af MO var afsluttet. Historien melder ikke noget om hvad det er for et tog vi ser ved Lindved, men det kan være nedbrudsreserve og så kan man være nødt til at tage det man kan få. Eller den ene MP er med som arbejdende materieloverførsel.

MP i forspand

af Gæst, 24/4 2015, 22:12 (3290 dage siden) @ Erik H

Ja alt kan vendes til det negative , når man har de briller på, tænk dig lidt om inden du skriver, der er da ikke nogen dengang der der kørte Mp tænkte i de baner som du gør.

Avatar

MP i forspand

af Erik H, Frederikssund, 24/4 2015, 22:33 (3290 dage siden) @ Gæst

Det var da en mærkelig reaktion du der kommer med.
Jeg har intet imod togdriften, og synes at det var skrub forkert at nedlægge alle de jernbaner, der blev nedlagt i 50´erne og tresserne.
Jeg tror ikke rigtig at du har forstået hvad jeg mener. Jeg er stærk modstander af at busdriften erstattede jernbanedriften alt alt for mange steder.

Mvh.
Erik H

Avatar

MP i forspand

af BoergeOf61, Randers C, 24/4 2015, 23:00 (3290 dage siden) @ Erik H

Når der var to lokomotivførere til at fremføre toget, samt én togfører, så må dette jo også have været med til at underskuddet voksede - med andre ord, endnu et argument for indførelse af busdrift.

Bortset fra busser ikke kan kobles sammen, og der skulle bruges mere end to busser til at opnå samme kapacitet.

MP i forspand

af A.Nissen, 26/4 2015, 10:38 (3288 dage siden) @ Erik H

-eller et argument for at få lavet styrekablerne.

MP i forspand

af Jens Møller, København S, 24/4 2015, 22:13 (3290 dage siden) @ Erik H

Jeg kan stærkt anbefale dig at erhverve bogen Motormateriel 7 fra Banebøger, som giver fyldestgørende svar på alle dine spørgsmål.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Undersøg venligst litteratur først....

af UTJ, 25/4 2015, 10:30 (3289 dage siden) @ Erik H

Gør dig dog lige umage med et lille forstudium i tilgængelig litteratur før du besværer andre med at slå op i de bøger og andet som findes. I første hug får du sandsynligvis blot svar som skyldes godmodige brugere som lige går hen i bogreolen og citerer allerede nedskrevent. Det er ikke brokkeri, for det ville også hjælpe dig selv mht at stille præcise spørgsmål.

Og hvis det er svært at hitte litteraturen er vi selvfølgelig altid behjælpelige med henvisninger....

Det er således ikke en opfordring til ikke at stille spørgsmål, men at gøre lidt forarbejde først.

Som Jens Møller ganske korrekt skriver kan du låne aller anskaffe dig Motormateriel 7 og den er endda kun få klik væk fra dette forum. Forsiden ser således ud:

[image]

Og kan købes her: Motormateriel 7

Du kunne faktisk have købt bogen på saxo.com med 20 % rabet for et døgn siden.

Hvis du også er til modeljernbaner kan den endvidere nok får ved besøg på weekendens DMJU-udstilling i Kiöge: DMJU-udstilling

Undersøg venligst litteratur først....

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 26/4 2015, 00:48 (3289 dage siden) @ UTJ

Gør dig dog lige umage med et lille forstudium i tilgængelig litteratur før du besværer andre med at slå op i de bøger og andet som findes. I første hug får du sandsynligvis blot svar som skyldes godmodige brugere som lige går hen i bogreolen og citerer allerede nedskrevent. Det er ikke brokkeri, for det ville også hjælpe dig selv mht at stille præcise spørgsmål.

Og hvis det er svært at hitte litteraturen er vi selvfølgelig altid behjælpelige med henvisninger....

Det er således ikke en opfordring til ikke at stille spørgsmål, men at gøre lidt forarbejde først.

Hm det lyder som et surt opstød - nu er det ikke alle der råder over hele det tilgængelige bibliotek med litteratur om emnet eller som mestre anvendelse af søgemaskiner - og selvom jeg er superbruger på nettet er det ikke alt der kommer frem når man søger ... søger du på forskellige maskiner får du endda forskellige resultater selvom du søger på samme ord !

Ikke alt er tilgængeligt på biblioteket så

Og endeligt er ideen med et forum vel den at folk kan søge viden hos dem der ved mere eller man kan udveksle synspunkter ...

så vil da opfordre til at man spørger - hvis nogen mener spørgsmålet er under deres værdighed at besvare kan man jo vælge at lade være frem for at lege skolemester og bede folk undersøge tingene selv først !

Undersøg venligst litteratur først....

af Jens Møller, København S, 26/4 2015, 02:26 (3289 dage siden) @ hjeriksen

Det er vel ikke et urimeligt krav til forummets brugere, at man, inden man udkaster et spørgsmål om dette eller hint, som minimum gennemtænker hvad man egentlig vil have svar på. Der ses ofte på dette forums to sider eksempler på spørgsmål, som på det nærmeste kræver genfortælling af skabelsesberetningen, men det har vel aldrig været og skal vel heller ikke være ledetråden for disse sider.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Hvad står «DSB» for?

af Sune Beck @, 26/4 2015, 06:54 (3289 dage siden) @ Jens Møller

Hej

Den gammelkendte forkortelse aner jeg ikke med fuldstændig sikkerhed hvad står for.

Hvad er det korrekte svar?

Avatar

Hvad står «DSB» for?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/4 2015, 07:29 (3289 dage siden) @ Sune Beck

Hej

Den gammelkendte forkortelse aner jeg ikke med fuldstændig sikkerhed hvad står for.

Hvad er det korrekte svar?

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=19361

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvad står «DSB» for - den anden mulighed

af Søndenfjords, 26/4 2015, 08:46 (3288 dage siden) @ Sune Beck

Den gammelkendte forkortelse aner jeg ikke med fuldstændig sikkerhed hvad står for.

[image]

Hvad står «DSB» for?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 26/4 2015, 10:09 (3288 dage siden) @ Sune Beck

Hej

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Hvad står «DSB» for?

af Svend, 26/4 2015, 11:02 (3288 dage siden) @ Niels Munch

Gad vide om man har startet togdrift over there?
Dette kunne være forbladet til en oversigt over kommende ændringer i trafikken

[image]

--
Svend

Hvad står «DSB» for?

af Lars Kongshøj, 26/4 2015, 11:38 (3288 dage siden) @ Sune Beck

De Sparer Bare. - Det er jo det politiske ønske. Måske en navneændring til DSBN - De Skærer Bare Ned - var på sin plads.

Undersøg venligst litteratur først....

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 26/4 2015, 13:19 (3288 dage siden) @ Jens Møller

Det er vel ikke et urimeligt krav til forummets brugere, at man, inden man udkaster et spørgsmål om dette eller hint, som minimum gennemtænker hvad man egentlig vil have svar på. Der ses ofte på dette forums to sider eksempler på spørgsmål, som på det nærmeste kræver genfortælling af skabelsesberetningen, men det har vel aldrig været og skal vel heller ikke være ledetråden for disse sider.

Der er i webmasters anvisningen ingen regler for hvad man må spørge om. Hvis folk ønsker at svare, så går de det uden hensyn til hvor vanskeligt det er, og ønsker de ikke at svare, så lader de være.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Undersøg venligst litteratur først....

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 26/4 2015, 13:15 (3288 dage siden) @ hjeriksen

så vil da opfordre til at man spørger - hvis nogen mener spørgsmålet er under deres værdighed at besvare kan man jo vælge at lade være frem for at lege skolemester og bede folk undersøge tingene selv først !

Jeg er enig.

Der var engang hvor jeg købte stort set alt hvad der udkom af jernbanebøger, men det er jeg holdt op med. Dels er det hundedyrt, og dels er der sjældent så meget ny og nyttig viden i nyudgivelser.

Jeg er i øvrigt holdt op med at bruge bibliotekerne. Det lokale bibliotek har stort set aldrig de bøger man kunne ønske at låne, og hjemlån fra andre biblioteker er alt for besværligt og tidsprævende. Det er meget lettere at spørge i et forum.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

MP i forspand

af gamle ole, 2/5 2015, 14:52 (3282 dage siden) @ Erik H

Vi kan vel tillade os at konkludere i det mindste at fra MO (og Frisch lyntog) og frem var/er der tale om ægte styrvognstog med og uden fospand mm, og før dette var det akustiske signaler-fløjte eller brummer- der bleb brugt. Således hat MO og MP også kunne køre forspand med indirekte-fløjte, brummer-styring..
I øvrigt kørte jeg med rutebil Sønderborg-Mommark Færge ca året efter nedlæggelsen, om mener at have set MP andetsteds i Sønderjylland???
Muligvis også set på Sydfyn på vej med tog fra Fåborg til Nyborg andetsteds end på Svendborg-Nyborgbanen???

hilsen Ole

MP i forspand

af Steff, 2/5 2015, 17:16 (3282 dage siden) @ gamle ole

Neej Ole, vi kan vidst ikke helt "tillade os at konkludere" sådan lige frem og med det samme, i og med, at styrevognene først kom i 1951 med litra CRS.

Indtil da taler vi udelukkende om anvendelsen af 2 stk. litra MP med 2 stk. Lkf. med mellemvogn litra BPM med brummerledning (fra 1937 med styreledning A+B og litra MO) i "Nordexpress" og substitiært, at anvende to motorvogne litra MO i forspand med en Lkf. og anvendelsen af A+B styreledninger mellem de 2 motorvogne og sidenhen 2 stk. MO med mellemvogn med styreledninger A+B og en Lkf.
Først efter den anden verdenskrig kommer der rigtigt gang i indbygningen at styreledninger i mellemvogne for anvendelse af litra MO og MK/FK.
Selvom flere mellemvogne efter krigen og styrevogn fra 1951, er det KUN mellemvogne med ekstra styreledning C + ekstra luftledning, der kan anvendes ved styrevognstog.

M.h.t. litra MP anvendelse har det været behandlet i anden tråd for nyligt, se denne.

I øvrigt er dette emne behandlet i "Årsskrift for Jernbanemuseets venner 2000, siderne 22 til 28 med tilhørende 2 siders skema over alt vognmateriel med styreledninger + brummer.

Ønsker alle en forhåbentlig fortsat god lørdag

Steffen Dresler

NB: Jeg ser da ingen problemer med, at omtalte skema kopieres og anvendes på "jernbanen". Ulig noget nemmere at få information hér, end at skulle "klikke sig" igennem et utal af vognlitra;-).
Jeg tror ikke, at hverken skriverkarlen eller den daværende ansvarshavende redaktør har noget imod dette:-)

--
Steffen Dresler

MP i forspand

af gamle ole, 2/5 2015, 17:29 (3282 dage siden) @ Steff

Tak. Troede lige "ligningen gik op", men det er sandeligen et komplekst tema!

hilsen Ole

MP i forspand

af gamle ole, 2/5 2015, 17:45 (3282 dage siden) @ Steff

Prøvet at søge/finde den tråd du henviser til uden held?

Ole

MP i forspand

af Steff, 2/5 2015, 21:16 (3282 dage siden) @ gamle ole

Go´aften Ole!

Tror pokker du ikke lige kan finde den tråd:-( . Jeg blandede det, der allerede står i denne tråd om anvendelsen sammen men noget andet:-| .
Men ja, du har sikkert set en MP på "Fyns land" i og med de kørte på Odense-Ringe-Fåborg til 1962. Inden hensættelser er det vel muligt, at de har været i reserven og kørt lidt Nyborg. Men her skal man jo ind og se på helt specielle løb. Det samme gør sig vel gældende efter stop for Mommark-Sønderborg, hvor en vogn eller to sikkert er anvendt i det sønderjyske i reserven?
Men et godt lille tip er, at se på siden med litra MP på jernbanen. Der står jo hvor vognene har været stationerede, hensatte mv. Det kan jo give et godt tip om rigtigheden i ens antagelser, ik´?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

MP i forspand

af h087 ⌂, køge, 2/5 2015, 22:08 (3282 dage siden) @ Steff
redigeret af h087, 2/5 2015, 22:25

:-)

Her på disse boards på www.rundremisen.dk kan i også finde hvor MP kørte

I togplaner
se i diverse årgange af
togplan 6
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=34.0

I tjenestekøreplaner
se de forskellige årgange distrikt II og strækninger
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=33.0

fx kørte MP i 1960 på følgende fynske strækninger

Od - Svg : Odense - Svendboeg
Ng - Svg : Nyborg - Svendborg
Od - Ac : Odense - Assens
Ng - Re : Få : Nyborg - Ringe - Fåborg

bla kører der MO tog hvor MP indgår i stammen - men rolig, rolig nu, Gamle Ole

MPen slæbes tom med af MOen, så MPen er ikke i drift ;-)

samt i Jylland

Sdb - Mm : Sønderborg - Mommark,
Sdb - Te : Sønderborg - Tinglev
Te - Tdr : Tinglev - Tønder
Te - Fa : Tinglev - Fredericia

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

MP i forspand

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/5 2015, 00:05 (3282 dage siden) @ h087

fx kørte MP i 1960 på følgende fynske strækninger

Od - Svg : Odense - Svendboeg
Ng - Svg : Nyborg - Svendborg
Od - Ac : Odense - Assens
Ng - Re : Få : Nyborg - Ringe - Fåborg

Jeg mener at jeg har set (og måske kørt med) MP på Svendborgbanen, formentlig senere end 1960. Iflg. oversigten her kan det have været så sent som 1964 (hvor jeg var 10 år).
http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MP&typenr=

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

MP i forspand

af h087 ⌂, køge, 3/5 2015, 01:53 (3282 dage siden) @ Erik Olsen
redigeret af h087, 3/5 2015, 02:14

:-)

Hej Erik

jeg har en togplan 6, 2 distrikt, gyldig fra 31 maj 1964 ( endnu ikke scannet ) - og deri ingen MP fremførte tog overhovedet. har også en 1961 gyldig fra 28 maj
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=439.0
og deri masser af MP fremførte tog, så jeg tror at de sidste MP fremførte tog var i 1963/64, da man nedlægger Mommarkbanen og Nyborg - Ringe i 1962 og som den sidste Nyborg - Svendborg 30 maj 1964, men det får vi at se, hvis der ligger en togplan 6 eller to i kasserne fra 1962-63 og 1963-64 !

mvh
henning h087

MP 540 - 549

DSB DRM I 1941

[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

MP i forspand

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/5 2015, 13:33 (3281 dage siden) @ h087

jeg har en togplan 6, 2 distrikt, gyldig fra 31 maj 1964 ( endnu ikke scannet ) - og deri ingen MP fremførte tog overhovedet. har også en 1961 gyldig fra 28 maj
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=439.0
og deri masser af MP fremførte tog, så jeg tror at de sidste MP fremførte tog var i 1963/64, da man nedlægger Mommarkbanen og Nyborg - Ringe i 1962 og som den sidste Nyborg - Svendborg 30 maj 1964, men det får vi at se, hvis der ligger en togplan 6 eller to i kasserne fra 1962-63 og 1963-64 !

Hej Henning

Tak for oplysningerne.

Min farmor boede ved Stenstrup, vi var af og til på ferie der. Jeg kan godt huske at vi på et tidspunkt ikke længere kunne køre Nyborg-Ringe-Stenstrup, men måtte køre over Odense. Det skal nok passe at vi kan have været dernede i juli 1962 eller juli 1963.

Desværre husker jeg det ikke så præcist efter så mange år, og nu er der ikke længere nogen jeg kan spørge.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

MP i forspand

af Georg Schmidt, 3/5 2015, 16:51 (3281 dage siden) @ Erik Olsen
redigeret af Georg Schmidt, 3/5 2015, 17:03

MP,ernes sidste arbejdsplads blev Sydfyn i begyndelsen af tresserne. Mest kørsel blev det til på Svendborg-Nyborg, men også enkelte ture Odense-Svendborg samt godstoget Odense-Fåborg og et par tog på Fynske Hovedbane mellem Odense og Nyborg. Der var fremstillet maskinløb for Nyborg-Fåborg til sommer 1962, men det blev så i stedet en gummihjulsplan. Fra 1964 til 66 var kun en enkelt MP i drift fra Odense til godstoget til Fåborg 2214-2229 som fra maj 1966 blev overtaget af MO.
Vedlagt en tirsdag-fredags maskinplan for MP'erne i Odense gyldig 21/6-12/8 1963 med fire MP i drift fra Odense maskindepot. På Svendborg-Odense ses tog 215 og 222 afgang Odense 14.12 og ankomst Svendborg 15.28.Bemærk forspand tog 170.
Planen er lidt svær at gengive så jeg har delt den så det er lettere at læse.
Forkortelser Svg-Svendbrog, Od-Odense, Få-Fåborg, Ng Nyborg H, Ngf-Nyborg Færge.

[image]

[image]
[image]

Mvh
Georg

MP i forspand (togplan 7 gf 31maj 1964

af h087 ⌂, køge, 3/5 2015, 18:28 (3281 dage siden) @ Georg Schmidt

:-)

fra togplan 7 - 31maj 1964

MP trukne ikke-personførende tog på FYN : 2229(9229)/2214 : Od - Re,

hvorfor strækningen Re - Få ikke står nævnt er vel at strækningen er en godsbane på dette tidspunkt, og derfor må være opført under særlige instrukser som rangering/kørsel på godsbane strækning - eller ???????

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

MP i forspand

af Erik H, Frederikssund, 3/5 2015, 12:03 (3281 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg har kikket på jernbanen.dks side med litra MP, og har set af billedet af MP 549, havde en lidt anderledes front i forhold til de andre (i hvert fald den der er fotos af). Det der går front på denne vogn anderledes er, at der er ligesom en ramme uden om døren i fronten. Var denne vogn født sådan,
eller var det noget der blev tilføjet senere?
Ligeledes ser det ud til at frontruden i højre side ikke har beskyttelsesgitter.

Jeg har indsat to links , et af MP 548, til sammenligning, og et af MP 549.

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=923&n=dsb-mp-548


http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=924&n=dsb-mp-549


Med venlig hilsen

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

MP i forspand

af h087 ⌂, køge, 3/5 2015, 12:27 (3281 dage siden) @ Erik H

:-)

hej

MPerne havde mulighed for harmonikaovergang i den kolde ende, så det er resterne (bærerammen) du ser på 549

et par stykker havde det fra starten i 1934 til brug i Nordpilen og resten fik det fra 1941,

ang vinduesgitre.

alle har haft det på alle frontvinduer - men nogle har fået dem fjernet i tides løb ( måske i forb med nye splintfrie vinduer )

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

MP i forspand

af Erik H, Frederikssund, 3/5 2015, 16:10 (3281 dage siden) @ h087

Hej h087

Jeg tænkte godt på at det kunne være "resterne" fra en tidligere monteret harmonikaovergang, på fronten af MP 549.

Jeg har nærstuderet højre frontrude, og mener at kunne se gitteret ganske svagt. Jeg tror at grunden til det snød mig, er at lyset spejler sig i ruden. Hvis der skulle have været splintfrit glas i dette vindue, skulle dette vel egentlig også have været monteret med en gummiliste, som på litra MO. eller.....? På fotoet ser det ud som om glasset sidder lidt inde (er ikke plant med fronten)

Jeg husker også godt af litra MK/FK havde harmonikaovergange.

Svagt i min erindring står, at jeg engang har gået fra en MO-vogn og ind i enten en CR eller CRS styrevogn. Dette er mange år siden (omkring 50) altså en gang i første halvdel af 60´erne, men det kan også være ønsketænkning. Jeg er selv en model 1961. Hvis denne hændelse har fundet sted, har det med meget stor sikkerhed været på Frederikssundbanen, i forbindelse med et besøg hos min mormor og morfar i Frederikssund.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

MP i forspand

af Steff, 3/5 2015, 12:34 (3281 dage siden) @ Erik H

Kære Erik!

Denne ramme - som også fandtes på motorvognsaggregatet litra MK/FK - havde til formål, at kunne fastøre en "harmonika" overgang i lighed med det, der fandtes på almindelig personvogne med lukket overgang. Rammen blev monteret på seks motorvogne i modsat ende af motorerne, for anvendelse i Motoreksprestoget "NORDPILEN". Dette tog var jo før krigen, det første egentlige - foruden lyntogene - mere eller mindre luksusprægede tog med bl.a. de nye letbyggede aluminiumsvogne med et lille køkken/pantry.

Det var dog ikke tænkt som almen anvendelse for publikum, men mere for det tjenstgørende personale i toget, altså Togfører eller Togbetjent(e).

Jeg ved godt til kan være forbundet med endog livsfare her på siderne;-) at henvise til litteratur, men bl.a. bogen "Motormateriel MM 7" (ISBN 987-87-91434-23-5) fra Banebøger, giver svar på mange spørgsmål vedr. motorvognen (og andre litra) og det hele illustreret med gode tegninger og billeder. Så rund biblioteket eller ønsk bogen.

Håber det gav det ønskede svar og fortsat god dag!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

MP i forspand

af gamle ole, 3/5 2015, 15:43 (3281 dage siden) @ h087

Tak Henning. Sønderjylland passer fint med erindringen.

hilsen Ole

MP i forspand - mange MO

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 2/5 2015, 23:08 (3282 dage siden) @ gamle ole

Hej gamle Ole

Ja det er da komplext, sommeren 1968 har jeg noteret P 552 (Århus-Herning-Skjern) med
MO=MO-MO-MO-Cp og en anden dag med MO=MO-Mo-Cp, begge dage var der lokofører der kørte i både første og tredje MO, jeg mener at den fjerde var uvirksom. = betyder at de var MU'ede med A+B.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

PS det var også den sommer jeg fik min første TIB og der står en del om den slags.
Du har mulighed for at fordybe dig i den her: http://www.jernbane-tib.dk/ .

Indsend billederDSB MZ1416

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak