Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nogen der kan identificere denne liggevogn? (Generelt)

af Hedegaard, 25/4 2015, 22:39 (3288 dage siden)

På en tur fra Budapest til Berlin fik jeg øje på denne mærkværdighed i Breclav.
(Beklager billedekvaliteten. Det blev taget i farten)
[image]

Der er uden tvivl tale om en liggevogn, men denne type vinduer har jeg godt nok aldrig set før. Det minder mig mere om en sovevogn.
Jeg kan desværre ikke tysk, ellers ville jeg have spurgt på et tysk forum.
Er der nogen herinde der kender historien bag denne vogn?

Nogen der kan identificere denne liggevogn?

af LasseG, 25/4 2015, 22:58 (3288 dage siden) @ Hedegaard

Der er uden tvivl tale om en liggevogn, men denne type vinduer har jeg godt nok aldrig set før. Det minder mig mere om en sovevogn.
Jeg kan desværre ikke tysk, ellers ville jeg have spurgt på et tysk forum.
Er der nogen herinde der kender historien bag denne vogn?

Det er højst sandsynligt en Wagon service Bcmh:
http://www.wagonservice.sk/wagon/?n=/die-liegewagen-bcmh/&wid=1

Nogen der kan identificere denne liggevogn?

af gst, 26/4 2015, 01:41 (3288 dage siden) @ Hedegaard

En tidligere DB Bctüm/Bctm 256.

Nogen der kan identificere denne liggevogn?

af mss-logoff, 26/4 2015, 15:33 (3288 dage siden) @ Hedegaard

Som nævnte en Wagon Service Bcmh -ex. DB Autozug Bocm 244 ex. DB Bc(t)mh 257 ex. DB Bct(ü)m 256.

I alt 60 vogne blev bygget til DB i slutningen af 60'erne, primært for Ferieekspresser.
Nogle blev leveret i "Touropa" og "Scharnow" design.
De midterste 3 kupéer blev bygget som 6 halvkupéer der var delt af lodrette jalousier der kunne rulles op hvis kupéerne skulle lægges sammen.
Tidligt i 1980'erne blev vognene moderniseret med central ventilation og fik betegnelsen Bctmh 257. I 1990'erne blev jalousierne fjernet, derved bortfaldt "t" og et "o" blev tilføjet. Ved en opfriskning med nye tekstiler og farver i slutningen af 1990'erne fik vognene betegnelsen Bocm 244.

I starten af 1990'erne fotograferede jeg en Bctmh 257 på København H, den må have været reserve for en Bcm 243 eller en Bcmh 246:

[image]

I 2002 mødte jeg igen en vogn af denne type, denne gang som Bocm 244 i et autorejsetog i Hamburg:

[image]

Mvh MSS

Nogen der kan identificere denne liggevogn?

af Hedegaard, 27/4 2015, 01:06 (3287 dage siden) @ mss-logoff

Spændende MSS!

Det er fantastisk at disse vogne stadig er i drift. Ideen med 3-sengs liggekupeer er faktisk genial, og det undrer mig at man gik væk fra denne ide. Det passer perfekt til en lille familie, som kan få noget privat hygge sammen, i stedet for at skulle tage hensyn til tre andre fremmede rejsende.

Jeg kan se at vognene oprindeligt blev leveret med "sideskørter" ligesom de Bcm-O liggevogne vi havde herhjemme.
Ved du om man fjernede noget fra undervognen under renoveringen eller om skørterne bare sad der for æstetikkens skyld?

Nogen der kan identificere denne liggevogn?

af mss-logoff, 3/5 2015, 15:27 (3281 dage siden) @ Hedegaard

Spændende MSS!

Det er fantastisk at disse vogne stadig er i drift. Ideen med 3-sengs liggekupeer er faktisk genial, og det undrer mig at man gik væk fra denne ide. Det passer perfekt til en lille familie, som kan få noget privat hygge sammen, i stedet for at skulle tage hensyn til tre andre fremmede rejsende.

Ja idéen var udmærket, og blev jo også flittigt anvendt ved bygning af sovevogne (f.eks. WLAB-33/WLABmh fra DB). Jeg vil tro at fremkomsten af turistklasse-sovevogne som T2S (DSB WLABm) gjorde det af med idéen, da man her til en rimelig pris kunne få det samme, med lidt mere komfort. Jalousivæggene gav heller ikke meget privatliv, lydmæssigt set hang de to kupéer i liggevognene stadig sammen. Derfor fjernede man efterfølgende jalousivæggene, og de er svjv. heller ikke retableret hos nogle af de nuværende ejere.

Jeg kan se at vognene oprindeligt blev leveret med "sideskørter" ligesom de Bcm-O liggevogne vi havde herhjemme.
Ved du om man fjernede noget fra undervognen under renoveringen eller om skørterne bare sad der for æstetikkens skyld?

Sideskørter er efterfølgende blevet monteret på nogle af de vogne der havnede i Rumænien, vognene havde ikke oprindeligt sideskørter.
Det havde de ældre typer til gengæld. De første liggevogne med halvkupéer er fra 1960, de var baseret på Bcm241 og 251 bygget i 1950'erne (dem DSB også købte en stribe brugte eksemplarer af til nattogene), og hed Bcm242, 252 og 254. Mange af disse vogne havde sideskørter, der efterhånden blev fjernet på de fleste.
Grunden til sideskørterne var frem for alt at give dem et flot udseende. Aerodynamisk set har de vel også haft en betydning, men ved hastigheder på maks. 140 km/t har det ikke været så væsentligt.

Mvh MSS

Avatar

Nogen der kan identificere denne liggevogn?

af mss ⌂, 3/5 2015, 15:48 (3281 dage siden) @ mss-logoff

Så er jeg endelig logget på igen :-)

Her er en af de rumænske vogne:
http://www.railfaneurope.net/pix/ro/car/night/couchette/40-31%2B40-70/61_53_40-31_012-2...

Og her er en Bcm 242:
http://abload.de/img/img-01411mzqv9.jpg

Og her en Bcm 252 med skørter:
http://www.lokfotos.de/fotos/1985/0613/04654.jpg

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Nogen der kan identificere denne liggevogn?

af Genu, 27/4 2015, 21:38 (3286 dage siden) @ Hedegaard

Ja der er helt klart en WSBA Bcmh.

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak