Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gintberg (Generelt)

af Per Andersen, 29/4 2015, 21:32 (3284 dage siden)

Sad lige og nød Gintberg!:-D
Undrede mig dog en lille smule over scenen med dødmandsknappen. Det er ligesom at når der er et kamera i førerrummet så er det nærmest obligatorisk at denne funktion partou skal omtales - vises. Der skal ikke herske nogen tvivl om at denne funktion er vigtig. Men der er også andre ting ude i "hulen";-)
Findes der et eller andet sted en udsendelse om hvordan man får et tog til at køre - gerne fra a - ø?

Gintberg

af Anders ⌂, Copenhagen, 29/4 2015, 21:39 (3284 dage siden) @ Per Andersen

HA HA jeg så den også fin komik.

Jeg undrede mig lidt over lokoføren ikke svarede på hvor langt bremselængden var da han kørte vel omkring 140km/h fra Gl til Htå? Adskillige hunderede meter alt efter føre og skinnernes beskaffenhed vel sagtens. Lidt synd for ham. Han ved det jo godt. Ingen tvivl Burde nok være redigeret lidt...

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

Gintberg

af ClausAmager, 30/4 2015, 09:43 (3284 dage siden) @ Anders

Mon ikke det var aftalt spil, for det er jo rigtig god underholdning.

Bortset fra det...

Hvad kan man som lokomotivfører bruge oplysningen om bremselængde til? Hvis der opstår en faresituation, bliver slutresultatet jo hverken bedre eller dårligere af, at man kender bremselængden...

Mvh.
Claus

Gintberg

af Niels Munch, 30/4 2015, 12:11 (3284 dage siden) @ ClausAmager

Hvad kan man som lokomotivfører bruge oplysningen om bremselængde til? Hvis der opstår en faresituation, bliver slutresultatet jo hverken bedre eller dårligere af, at man kender bremselængden...

En vis viden om bremselængden kan være en del af beslutningsgrundlaget for, hvorvidt man skal forblive i førersædet og afvente slutresultatet, eller .....

M.v.h.
Niels

Gintberg

af gaest, 30/4 2015, 13:18 (3284 dage siden) @ Niels Munch

Hvad kan man som lokomotivfører bruge oplysningen om bremselængde til? Hvis der opstår en faresituation, bliver slutresultatet jo hverken bedre eller dårligere af, at man kender bremselængden...

Nu så jeg ikke udsendelsen, men generelt er det da meget godt at kende sit togs bremselængde hvis man kører på en restriktiv signalgivning. Var der tale om en farebremsning?


En vis viden om bremselængden kan være en del af beslutningsgrundlaget for, hvorvidt man skal forblive i førersædet og afvente slutresultatet, eller .....

Ja, De kan da ikke bare stikke af! Hvem skal så betjene dødmandsknappen imens !?!

Gintberg

af Carsten, 30/4 2015, 13:52 (3284 dage siden) @ gaest

Hvis jeg havde indledt en farebremsning, så ville jeg nok bare lade dødmanden passe sig selv og smutte, for ikke selv at blive en død mand!

Mvh

Carsten

Gintberg

af Krabsen @, 30/4 2015, 15:24 (3284 dage siden) @ gaest

Ja, De kan da ikke bare stikke af! Hvem skal så betjene dødmandsknappen imens !?!

Hvis knappen ikke bliver aktiveret starter systemet forhåbentlig en farebremsning - og da den er i gang i forvejen har det nok ikke den store effekt.

En personpåkørsel er uden tvivl traumatisk nok for lokoføreren; der er ingen grund til at gøre det værre ved at se på det.

Gintberg

af SEB, 30/4 2015, 13:54 (3284 dage siden) @ Niels Munch

Ja, det var lidt underligt, han ikke rigtig ville svare på spørgsmålet om bremselængden. For det så altså ud som om han egentlig godt vidste det, men bare ikke rigtig kunne beslutte, om han skule sige det eller lade være. Men KAN det tænkes han ikke ville svare, for ikke at give visse personer denne viden, så de ved, at når de springer ud foran toget, så kan den ikke nå at standse? Desværre er der jo nogle der bruger denne metode... :-(

Erling

Gintberg

af Bjørn Hansen @, 30/4 2015, 22:30 (3283 dage siden) @ ClausAmager

Mon ikke det var aftalt spil, for det er jo rigtig god underholdning.

Bortset fra det...

Hvad kan man som lokomotivfører bruge oplysningen om bremselængde til? Hvis der opstår en faresituation, bliver slutresultatet jo hverken bedre eller dårligere af, at man kender bremselængden...

Mvh.
Claus

Hej!

Det med bremselængden kan enten være en videnskab eller en fornemmelse. Jeg tror at langt de fleste lokomotivførere kører på deres fornemmelse. Første gang man bremser med en togstamme, kommer togets bremseegenskaber ind under huden og man ved præcis hvornår man skal indlede en bremsning for at standse hvor man vil.

Dernæst kan en lokomotivførere "oversætte" en bremseprocent til fornemmelse ud fra erfaring med materieltypen.

Sådan helt uvidenskabeligt har et godstog på 650m 1700t og en bremseevne på 95% en bremse længde fra 100-0 på ca 800meter.

/Bjørn

Gintberg

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 1/5 2015, 01:40 (3283 dage siden) @ ClausAmager


Hvad kan man som lokomotivfører bruge oplysningen om bremselængde til? Hvis der opstår en faresituation, bliver slutresultatet jo hverken bedre eller dårligere af, at man kender bremselængden...

Mvh.
Claus

Ja det er jo et godt ? men kører du ikke bil eller færdes i trafikken dagligt -- der skal man sørme også have viden om bremseafstande reaktionstider og så videre....

personligt har jeg opmærksomheden på min hastighed, afstanden til forankørende mv med når jeg kører ude i trafikken specielt da mange år hvor det var autobahn med +220 km/t som hastighed


Men du har selvklart ret i at hvis man kaster anker - katastrofebremser og afstanden er mindre end den nødvendige bremse længde ikke særlig brugbar når man triller på skinner . man kan jo ikke skifte bane men man kan da redde sin røv ved at gå tilbage i toget men .... gør man det som ansvarlig lokomotivfører ...?

Gintberg

af SEB, 1/5 2015, 08:23 (3283 dage siden) @ hjeriksen

Om man skulle være mindre "ansvarlig" ved at forsøge at rede sit eget liv, når man har konstateret, at her går det GALT! Og man allerede har gjort ALT hvad man kan, for at MINIMERE den uundgåelige skade! Ja så kan jeg ikke se, at der skulle være noget galt, hvis man forsøger at kommer væk i em vis fart! Det kan man jo så kun gøre i et passagertog, hvorved man måske også kan nå at få redet et par ekstra passagerer med længere bagud. Skulle dette være "uansvarligt"? Det synes jeg ikke! Men omvendt, så kan man ikke her sidde og sige, hvad der er mest rigtig at gøre, eller hvordan man selv ville reagere i en sådan situation. Det afhænger helt at den pågældende situation, og hvordan man har det lige den dag på det tidspunkt, for man vil måske reagere anderledes, hvis dette skete en anden dag? Måske er toget kortere den ene dag, kontra den anden dag? Måske er toget stopfyldt med passagerer den ene dag, kontra halvtomt den næste dag? Det må alt andet lige også give en ændring på forløbet, og ikke mindst på bremselængden - Det plejer det jo også at gøre, når man kører personbil...

Erling.

Gintberg

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 1/5 2015, 08:45 (3283 dage siden) @ hjeriksen


Men du har selvklart ret i at hvis man kaster anker - katastrofebremser og afstanden er mindre end den nødvendige bremse længde ikke særlig brugbar når man triller på skinner . man kan jo ikke skifte bane men man kan da redde sin røv ved at gå tilbage i toget men .... gør man det som ansvarlig lokomotivfører ...?

Hej

En lokomotivfører er jo ikke en kaptajn der forventes at gå ned med skuden. I den analogi er det vel togføreren der er kaptajnen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Gintberg

af Svend, 1/5 2015, 09:14 (3283 dage siden) @ Lars Møller Jensen

En lokomotivfører er jo ikke en kaptajn der forventes at gå ned med skuden. I den analogi er det vel togføreren der er kaptajnen.

Jeg vil nu hellere sige en af steward´erne

--
Svend

Gintberg - OT

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 1/5 2015, 17:58 (3282 dage siden) @ Svend

Hej

En kaptajn har både styrmænd og rorgængere til at styre, men det er ham der har det overordnede ansvar for skibet, præcis som en togfører.
Bland nu ikke togføreren sammen med trillevognsdamen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Gintberg - OT

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/5 2015, 20:43 (3282 dage siden) @ Lars Møller Jensen

En kaptajn har både styrmænd og rorgængere til at styre, men det er ham der har det overordnede ansvar for skibet, præcis som en togfører.

Det er mange år siden at en togfører har været andet og mere end leder af togpersonalet.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Gintberg - OT

af Svend, 1/5 2015, 21:48 (3282 dage siden) @ Lars Møller Jensen

En kaptajn har både styrmænd og rorgængere til at styre, men det er ham der har det overordnede ansvar for skibet, præcis som en togfører.
Bland nu ikke togføreren sammen med trillevognsdamen.

Vi genopfrisker lige arbejdsopgaverne i toget (Sikkerhedsreglementet):

Lokomotivfører
Den, som er ansvarlig for togets førelse og sikkerhed.

Togpersonalet
Personale, der arbejder i toget. Blandt togpersonalet skal
der være personale der, når det er krævet, har ansvaret for
udførelsen af sikkerhedsmæssige funktioner som udveksling af
”Færdigmelding”, afholdelse af eftersyn og evakuering

Togfører er en stillingsbetegnelse for det billetterende (service-)personale i toget og er ikke som sådan nævnt i Sikkerhedsreglementet. Tidligere var togføreren ganske rigtigt "kaptajnen på skuden", men det var altså dengang ......

;-) :-) ;-)

--
Svend

Gintberg - OT

af caprani ⌂, København, 2/5 2015, 08:07 (3282 dage siden) @ Svend

Tidligere var togføreren ganske rigtigt "kaptajnen på skuden", men det var altså dengang ......

;-) :-) ;-)

Har det ikke altid forholdt sig således, at lokomotivføreren var absolut øverste myndighed ombord?

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gintberg - OT

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 2/5 2015, 11:37 (3282 dage siden) @ caprani

Tidligere var togføreren ganske rigtigt "kaptajnen på skuden", men det var altså dengang ......


Har det ikke altid forholdt sig således, at lokomotivføreren var absolut øverste myndighed ombord?

Nej, det har det ikke. Så vidt jeg husker, skete skiftet med det nye SR i 1975.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Gintberg - OT

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 2/5 2015, 22:51 (3281 dage siden) @ Erik Olsen

Hej

Ja med SR 1975,
det var vel dengang lokomotivførerne begyndte at blinke til togførerne, så de kunne fløjte efter dem og vinke til dem? :-D

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak