Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DB Schenker trækkraft i DK (Generelt)

af Carsten, 9/6 2015, 12:47 (3255 dage siden)

Hej forum

Det forlyder fra flere kilder, at DB Schenker påtænker at udfase Mz i Danmark inden længe.
I stedet indsættes lokomotiver af denne type: http://nl.wikipedia.org/wiki/MaK_DE_6400, de første forventes i drift allerede i år.

Med venlig hilsen

Carsten

DB Schenker trækkraft i DK

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 9/6 2015, 12:55 (3255 dage siden) @ Carsten

Det forlyder fra flere kilder, at DB Schenker påtænker at udfase Mz i Danmark inden længe.
I stedet indsættes lokomotiver af denne type: http://nl.wikipedia.org/wiki/MaK_DE_6400, de første forventes i drift allerede i år.

Wikipedia heeft geen artikel met de naam "MaK DE 6400,".

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

DB Schenker trækkraft i DK

af H N Nielsen, 9/6 2015, 13:09 (3255 dage siden) @ Niels Munch

Jeg tror ikke at man vil udskifte MZ med denne type lokmotiver, MaK GE 6400 er ligesom MT mindre stræknings lokomotiver og størrer rangerlokomotiver. og bruges ofte til transport af få vogne.

DB Schenker trækkraft i DK

af Carsten, 9/6 2015, 13:41 (3255 dage siden) @ H N Nielsen
redigeret af Carsten, 9/6 2015, 14:09

Du må tro hvad du vil, din sammenligning med Mt taler vel for sig selv, hvis man sætter tal på:

-------------MT--------------DE 6400

HK---------491------------------1600

Max km/t.--90-------------------120

Vægt t.------52--------------------80

I øvrigt påtænker man at køre i forspand hvis dette er påkrævet.


Mvh

Carsten

DB Schenker trækkraft i DK

af H N Nielsen, 9/6 2015, 19:56 (3254 dage siden) @ Carsten

Jeg sammenligner MaK DE 6400 med MT angående med at MT er et mindre stræknigns lokomotiv og det samme er MaK DE 6400. Vi er jo egentlig kun inde i teorier. Vi ved ikke om DB Schenker overhovdet køber MaK DE 6400, det er måske planlagt.

DB Schenker trækkraft i DK

af andersj, Aalborg, 9/6 2015, 20:30 (3254 dage siden) @ H N Nielsen

Jeg sammenligner MaK DE 6400 med MT angående med at MT er et mindre stræknigns lokomotiv og det samme er MaK DE 6400. Vi er jo egentlig kun inde i teorier. Vi ved ikke om DB Schenker overhovdet køber MaK DE 6400, det er måske planlagt.

DB Schenker er de eneste der ejer lokomotiverne, hvoraf en del skulle stå hensatte i Holland. Man flyttede i december 2014 to lokomotiver til Polen for at teste om man kunne "reaktivere" og bruge nogle af lokomotiverne der. Det kan være det er det samme der skal ske i DK.

--
Mvh Anders

DB Schenker trækkraft i DK

af Trainguy, 9/6 2015, 21:30 (3254 dage siden) @ andersj

Jeg forstår på en måde hvad H N Nielsen mener, mest det der med strækningslokomotiver. Andersj måden det skal tolkes på er netop at MaK De 6400'erne er mindre strækningslokomotiver, men på hovedstrækningen og enkelte sidebaner. Min måde jeg tolker H N Nielsens inlæg er at man ikke vil bruge en 323 til at køre 4 godsvogne til Sylt med, der bruges yngre MaK eller Vossloh lokomotiver (Kun et eksempel) men nej man kan ikke sammenligne en köf med IC3. Og nu skal vi ikke skændes vi skal bare give info om hvad vi ved. Og som Carsten siger, så må man tro hvad man vil.

DB Schenker trækkraft i DK

af H N Nielsen, 9/6 2015, 21:38 (3254 dage siden) @ Trainguy

Trainguy først må du læse hvem og hvad der bliver skrevet om, Andersj har ikke sagt noget om at sammenligne en Köff med IC3. Men jeg forstår jeres forvirringer om min sammenligning, og efter at have læst lidt mere om MaK GE 6400 har jeg desværrer også kommet til at misforstå med en anden MaK DE 1600. Det kan man vel kalde at være på et vildt spor.

DB Schenker trækkraft i DK

af John Brio, 9/6 2015, 20:51 (3254 dage siden) @ H N Nielsen

Hør her H N Nielsen.
Fakta:
lokomotiverne ejes af DB Schenker
Og sammenligning med MT er vel at sammenligne en Köff med en IC3.
Se bare på de hårde fakta, og lad være med at gætte løs. MZ4 har en kort levetid endnu, set i lyset af forventet ibrugtagning af Signalprogrammet på lille syd og Langå-Frederikshavn. Og sjovt nok befarer DB Schenker netop disse strækninger, og hvis der ikke gøres noget, kan de jo ikke køre der længere. Slut.
Tror du selv på at DB Schenker vil fyre millioner af på Mz4 når de har lokomotiver som er udstyret.....

Mvh
John

DB Schenker trækkraft i DK

af H N Nielsen, 9/6 2015, 21:43 (3254 dage siden) @ John Brio

Du har helt ret John og som jeg svarede til Trainguys inlæg har jeg byttet rundt på to forskellige MaK DE lokomotiv typer. Jeg er bange for at DB Schenkers sidste MZ'ere også ryger til Sverige eller Norge eller "stålbideren" (Ophugning)

DB Schenker trækkraft i DK

af gzt, 9/6 2015, 13:14 (3255 dage siden) @ Carsten

Det er for at undgå indbygning af ETCS i MZ. Et antal 6400 har allerede ETCS (monteret hos Bombardier i Randers).

DB Schenker trækkraft i DK

af Oversmeden, 9/6 2015, 16:46 (3254 dage siden) @ gzt

Eller en TRAXX multi-diesel.......
DB har en rammekontrakt her, så hvorfor ikke udnytte den?

Der er lige noget med en godkendelse, men nogen skal jo "bide til bolle".

Og skal der køres store tog (eks gennem Storebælt), så er det nok noget med to stykker.
Ellers er de fleste godstog med diesel da "noget småskravl".....sagde den gamle sure mand, som godt kan huske store godstog med diesel.

DB Schenker trækkraft i DK

af gzt, 9/6 2015, 17:59 (3254 dage siden) @ Oversmeden

Når nu nogle 6400 er overtallige, er ejet af DB Schenker og allerede har ETCS, hvor så ikke udnytte dette?

DB Schenker trækkraft i DK

af steenth, 9/6 2015, 19:42 (3254 dage siden) @ gzt

Det er for at undgå indbygning af ETCS i MZ. Et antal 6400 har allerede ETCS (monteret hos Bombardier i Randers).

De skal vel opdateres til den version af ETCS/ERTMS som man vil bruge i Danmark (Holland bruger SRS 2.3.0d) og plus installation af STM-DK.

Mvh
Steen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak