Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå (Jernbanen i dag)

af Lars Jensen @, 13/7 2015, 09:11 (3245 dage siden)

Dagens nyhed fra Nordjyske: Gearkasse i tog brød sammen

Det er nok Prose-rapportens skyld, de presser togene for meget :-P

Hilsen Lars

Til gengæld gik det godt i juni 2015 - IC4/2 status

af Lars Jensen @, 13/7 2015, 13:46 (3245 dage siden) @ Lars Jensen

Det gik ellers lige så godt for IC4, mere end 8800 km mellem hændelser og hele 486.216 km mellem nedbrud, jf. IC4/2 status juni 2015

Og trafikstyrelsen (hedder de stadig det her efter valget?) har spurgt supplerende til ansøgningen om kørsel med 3 koblede sæt. DSB arbejde på at svare.

God sommer, hilsen Lars

Til gengæld gik det godt i juni 2015 - IC4/2 status

af Jens V, 13/7 2015, 14:38 (3245 dage siden) @ Lars Jensen

Og trafikstyrelsen (hedder de stadig det her efter valget?)

[image]

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af gaest, 13/7 2015, 13:54 (3245 dage siden) @ Lars Jensen

Nu vil Trafikforstyrrelsen sikkert anbefale at der skal være orange sikkerhedsveste til alle passagerer, og at disse skal være uddannede til færdsel i spor inden de må vove sig ud i en rejse hvori der indgår IC4 (eller IC2) materiel.

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af Bruger4711, 13/7 2015, 16:11 (3245 dage siden) @ Lars Jensen

Dagens nyhed fra Nordjyske

Endnu en artikel:
Passagerer: Elendig info fra @omDSB ved tog-stop: http://bit.ly/1dVIXtz

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af P.Jensen, 13/7 2015, 17:18 (3245 dage siden) @ Bruger4711

Når man læser en sådan artikel er spørgsmålet - hvor lang tid tager det for at konstatere fejlen og vurdere om det er muligt at rette den og køre videre? Nok ikke hverken 5 eller 10 minutter... I den tid må man nødvendigvis svare henholdende. Der er fra denne lærers side næsten tale om nul-tolerance for at noget kan gå galt. Det kunne måske være første gang på næsten 500.000 km..

Hvad jeg ikke forstår - som ikke kyndig - er at man ikke kan lukke denne motorvogn ned og køre videre med den anden, men gearet har måske blokeret aksler?

Derimod er det ikke heldigt at et tog i samme retning bare "blæser" forbi.

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af L. Krüger, 13/7 2015, 17:56 (3245 dage siden) @ P.Jensen
redigeret af L. Krüger, 13/7 2015, 18:07

Derimod er det ikke heldigt at et tog i samme retning bare "blæser" forbi.

Der er ikke perroner i Sulsted. Havde man ladet de rejsende klatre op i et andet tog og en af dem var faldet ned i forsøget, så havde den pågældende lærer rigtigt haft noget fortælle.....;-)

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af Bertelsen, 13/7 2015, 18:25 (3245 dage siden) @ P.Jensen

Hej.
Normalt kan man midtstille gearet, og bagefter kører videre. Kender ikke så meget til IC4-togene. Men der er normal procedure på bl.a MR og MF (IC3).

Man må normalt heller ikke evakuere et tog uden tilladelse fra stationsbestyren, alt andet er da hul i hovedet. Især på dobbeltsporede baner med anden færdsel det er jo dødsens farlig både for passagerne og personalet.

DSB har ellers igangsat en intern kampagne med at personalet skal være bedre til at informere kunderne/passagerne.

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af L. Krüger, 13/7 2015, 18:46 (3245 dage siden) @ Bertelsen

Normalt kan man midtstille gearet, og bagefter kører videre. Kender ikke så meget til IC4-togene. Men der er normal procedure på bl.a MR og MF (IC3).

Hvis fejlen har udløst en faststående aksel, så kører man ingen steder. :-(
Nu fremgår det ikke af artiklen om det er ZF gearet eller om det er akselvendegearet der var defekt.
MR har hydraulisk gearkasse og kørerretningen/midtstilling kan foretages manuelt på gearkassen.:-)

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af gaest, 13/7 2015, 19:44 (3245 dage siden) @ Bertelsen

Hej.
Normalt kan man midtstille gearet, og bagefter kører videre. Kender ikke så meget til IC4-togene. Men der er normal procedure på bl.a MR og MF (IC3).

Man må normalt heller ikke evakuere et tog uden tilladelse fra stationsbestyren, alt andet er da hul i hovedet. Især på dobbeltsporede baner med anden færdsel det er jo dødsens farlig både for passagerne og personalet.

DSB har ellers igangsat en intern kampagne med at personalet skal være bedre til at informere kunderne/passagerne.

Det var passagerer der brød dørne op. Jeg kende rså udmærket steningen og informationsniveauet i nedbrudte DSB tig, min erfaring stammer dog fra den første til med IC3. Når man har prøvet at holde flere timer i en død IC3 og der ikke er nogen form for information, personalet har låst sig inde bag adgang-forbudt dørene, og ingen ved hvad der skal ske videre, ingen tilsyneladende foretager sig noget, så er der på et tidspunkt nogen der opgiver DSB og tager tingene i egen hånd. Der har været nok eksemper på at DSB har ladet folk sidde i nedbrudte tog i op til 4 timer. Så kan man lige så godt tage tingene i egen hånd når nu DSB ikke kan. Det er ind imellem den eneste måde at komme videre på.
Kommunikationen med infrastrukturforvalteren går ikke over gearkassen, og jeg tillader mig at antage at det har været muligt at kommunikere med omverdenen. Så kunne personalet i toget jo have advaret BDK om at dørene var ved at blive brudt op. Men informationsstilheden er åbenbart total i den slags situationer.

Det virker nærmest som DSB prøver at fortie det hele og bare håber på at den gearkasse ved et mirakel kommer i orden igen af sig selv. At førsteprioriteten er at forhindre negativ presse. Ligesom det tidligere Sovjet... "Der var ikke noget med det atomkraftværk det var bare ondt snak"

En evakueringshistorie fra SJ

af Niels M H, 14/7 2015, 10:03 (3244 dage siden) @ gaest

Det er efterhånden 3 år siden den her historie udspillede sig, så der er måske nogen detaljer jeg husker forkert, men jeg skal prøve at være akkurat :)

I 2012 var jeg på et X2 tog fra København mod Stockholm. Det endte med at være en ekstremt uheldig rejse, den dag skete der et kørestrømsbrud mellem Höör og Hässleholm. Det betød at toget i første omgang strandede i Lund, heldigvis på stationen. SJ var dog nogenlunde hurtige til at begynde at få indsat busser og oplyse om det. Desværre tog det stadig 5 timer fra toget strandede i Lund, til fortsættelsen kørte fra Hässleholm: To timers ventetid i hver ende, og en time i bussen.
Det er dog ikke hovedhistorien.

Den rigtige historie er, at det tog jeg kom med videre fra Hässleholm, også et X2 tog, fik en elektrisk fejl mellem Osby og Älmhult. Toget gik i stå midt på banen og kom ikke videre. Jeg mener at belysning og klimaanlæg dog stadig fungerede.
Men under hele den episode syntes jeg trods alt at personalet var til stede og holdt os informeret om at de arbejdede på en løsning. De fik indsat et nødtog, som de informerede hurtigt. Det tog stadig 1-2 timer indtil nødtoget ankom i det andet spor, og der gik tid fra toget var ankommet til evakueringen begyndte.
Personalet sørgede for at der var opstillet trappestiger ned fra det strandede tog og op til nødtoget, og hjalp alle passagerer med at kravle over og få deres bagage med.
Da alle var ombord og nødtoget kørte, sørgede personalet igen for at der blev uddelt drikkevand og lidt mad, uden beregning. Desuden var der den sædvanlige hjælp SJ altid giver på forsinkede tog, hvor personalet spørger hver passager om de har andre forbindelser de skulle have været med, og arrangerer alternativ transport og evt. taxi.

Alt i alt var det ikke en sjov oplevelse, jeg ankom først langt efter midnat hvor det skulle have været eftermiddag, men episoderne blev behandlet godt af personalet og det virkede absolut som om der var styr på tingene. Så ros til SJ.

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af Arne J., 13/7 2015, 20:58 (3245 dage siden) @ Bertelsen

De skriver flere gange om "passagerne". Hvad mener De egentlig dermed. Er det Yorchs Passage i København, Palads Passagen i Aalborg eller hvad??? Og hvad skulle de gøre på toget?
De skriver også om "stationsbestyreren". En sådan findes i årtier ikke i Sulsted, da der ikke er nogen station siden mange år tilbage (den gamle stationsbygning brændte for øvrigt for mange år siden). Om der derforinden var stationsbestyrer, er jeg faktisk ikke klar over. Og der er IKKE dobbeltspor på strækningen til Deres orientering.

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af Bedrevidende, 13/7 2015, 21:04 (3245 dage siden) @ Arne J.

De skriver flere gange om "passagerne". Hvad mener De egentlig dermed. Er det Yorchs Passage i København, Palads Passagen i Aalborg eller hvad??? Og hvad skulle de gøre på toget?
De skriver også om "stationsbestyreren". En sådan findes i årtier ikke i Sulsted, da der ikke er nogen station siden mange år tilbage (den gamle stationsbygning brændte for øvrigt for mange år siden). Om der derforinden var stationsbestyrer, er jeg faktisk ikke klar over. Og der er IKKE dobbeltspor på strækningen til Deres orientering.


Kære Arne J.

Du er da godt nok en sur gammel mand. Gør det så meget, at ordet "passagererne" blev stavet forkert? Og du er da helt galt på den, når du ikke ved, at der er en stationsbestyrer af Sulsted station. Der er der, og han eller hun sidder i FC Aalborg. I Sulsted er der to spor - stationen er nemlig krydsningsstation.

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af Arne J., 13/7 2015, 21:44 (3245 dage siden) @ Bedrevidende

Kære bedrevidende.
De burde sætte Dem ind i betegnelsen "stationsbestyrer". Og hvad Kmp Ab betyder, for den sags skyld.
Og der er stadig ikke dobbeltsporstrækning gennem Su. Der er blot tale om teknisk station med (ofte) fast krydsning af tog på Vendsysselbanen.

Sulsted

af Bedrevidende, 13/7 2015, 22:01 (3245 dage siden) @ Arne J.

Kære bedrevidende.
De burde sætte Dem ind i betegnelsen "stationsbestyrer". Og hvad Kmp Ab betyder, for den sags skyld.
Og der er stadig ikke dobbeltsporstrækning gennem Su. Der er blot tale om teknisk station med (ofte) fast krydsning af tog på Vendsysselbanen.


Gaab...jeg giver op. Havde nok på fornemmelsen, at du ikke er modtagelig.

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af En gæst, 13/7 2015, 22:19 (3245 dage siden) @ Arne J.

Kære bedrevidende.
De burde sætte Dem ind i betegnelsen "stationsbestyrer". Og hvad Kmp Ab betyder, for den sags skyld.
Og der er stadig ikke dobbeltsporstrækning gennem Su. Der er blot tale om teknisk station med (ofte) fast krydsning af tog på Vendsysselbanen.

Stop, stop, stop!

Sulsted er togfølgestation fjernstyret fra FC Aalborg. Stationsbestyreren for Sulsted station befinder sig således i FC Aalborg (medmindre der er understationsdrift).

Og nu ikke mere diskussion om den sag, tak. Tvivlere (hvis der stadig skulle være en enkelt eller to) kan konsultere Sikkerhedsreglementet (kan findes og læses på Banedanmarks hjemmeside).

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af Gæsten, 13/7 2015, 22:20 (3245 dage siden) @ Arne J.

Kære bedrevidende.
De burde sætte Dem ind i betegnelsen "stationsbestyrer". Og hvad Kmp Ab betyder, for den sags skyld.
Og der er stadig ikke dobbeltsporstrækning gennem Su. Der er blot tale om teknisk station med (ofte) fast krydsning af tog på Vendsysselbanen.


[image]

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af gaest, 13/7 2015, 22:41 (3245 dage siden) @ Arne J.

Og der er stadig ikke dobbeltsporstrækning gennem Su. Der er blot tale om teknisk station med (ofte) fast krydsning af tog på Vendsysselbanen.

Og det betyder at der kan køre et tog gennem stationen på det ene spor, mens et andet holder med nedbrud på det andet spor. Noget lort når passagererne er ved at stige ud gennem passagerne.

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af tybalt, Holbæk, 13/7 2015, 18:53 (3245 dage siden) @ P.Jensen

Når man læser en sådan artikel er spørgsmålet - hvor lang tid tager det for at konstatere fejlen og vurdere om det er muligt at rette den og køre videre? Nok ikke hverken 5 eller 10 minutter... I den tid må man nødvendigvis svare henholdende. Der er fra denne lærers side næsten tale om nul-tolerance for at noget kan gå galt. Det kunne måske være første gang på næsten 500.000 km..

Hej
Jeg tror ikke det er de første 5-10 minutter der er anledning til irritationen:
- Toget holdt ved 7.30-tiden på stationen i Sulsted, da en gearkasse brød sammen. I omtrent en tre kvarters tid forsøgte vore folk at få toget i gang igen, men de måtte til sidst opgive, hvorefter toget blev evakueret, og folk måtte ud på banelegemet og gå ind på stationen, lyder forklaringen fra DSBs pressevagt.

--
Med venlig hilsen
Henk

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af Lars Jensen @, 26/8 2015, 08:40 (3201 dage siden) @ Lars Jensen

Dagens nyhed fra Nordjyske: Gearkasse i tog brød sammen

Så har DSB undersøgt hændelsen internt og resultatet er at lokomotivføreren har klokket i det. Man må ikke lukke passagerer ud gennem døren i førerrummet og man skal have tilladelse til at evakuere fra Banedanmark.

Hilsen Lars

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af steenth, 26/8 2015, 08:51 (3201 dage siden) @ Lars Jensen

Dagens nyhed fra Nordjyske: Gearkasse i tog brød sammen

Så har DSB undersøgt hændelsen internt og resultatet er at lokomotivføreren har klokket i det. Man må ikke lukke passagerer ud gennem døren i førerrummet og man skal have tilladelse til at evakuere fra Banedanmark.

Er det regelbrud i det tilfælge i småtingsafdelingen... hvis nogle vil ud nu og her er det svært at holde dem tilbage, når man har hænder fuld med alt andet, som også skal håndteres.

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 26/8 2015, 13:15 (3201 dage siden) @ steenth

Dagens nyhed fra Nordjyske: Gearkasse i tog brød sammen

Så har DSB undersøgt hændelsen internt og resultatet er at lokomotivføreren har klokket i det. Man må ikke lukke passagerer ud gennem døren i førerrummet og man skal have tilladelse til at evakuere fra Banedanmark.

Hej

Nøgleord: sikkerhed først, siden paragrafrytteri kontra konduite.

Fint at DSB synes at de har leveret god service i den nævnte situation.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 26/8 2015, 16:33 (3201 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Nøgleord: sikkerhed først, siden paragrafrytteri kontra konduite.

Fint at DSB synes at de har leveret god service i den nævnte situation.

Jeg ville nok ikke synes at det var god service at evakuere et tog udenfor perron som vist. Jeg er for det første dårligt gående (jeg bruger krykkestok, så at gå i skærverne ville være en stor udfordring), dernæst kan jeg ikke bruge min venstre arm (dvs. udstigning fra den viste dør, så vidt jeg har forstået førerrumsdøren, er et problem). Nej, det ville ikke have været sjovt.

Men det ender måske med at folk som mig bliver forment adgang til DSB's tog.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå

af Lars Kongshøj, 26/8 2015, 17:54 (3201 dage siden) @ Erik Olsen

Men det ender måske med at folk som mig bliver forment adgang til DSB's tog.

Det ender vel med at alle voksne mænd bliver beordret ud af toget for skubbe/hive toget til perron. IC4 - måske man skulle overveje om dampdrift var mere stabilt?

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagerer måtte gå

af Asger, 26/8 2015, 19:04 (3201 dage siden) @ Erik Olsen

At evakuere et nedbrudt tog "ved perron", som du skriver, virker ikke særligt anvendeligt. I det pågældende tilfælde er nærmeste perron jo i Brønderslev og Lindholm.......
"Evakuere" lyder også så voldsomt. Der var da ikke fare for passagererne ombord i toget. Hvis de skulle blive tissetrængende, virkede toilettet forhåbentlig.
Ellers var der vel blot tale om, at de skulle videre på rejsen. Skulle enkelte passagerer på grund af deres personlige tilstand være nødt til eller at ønske at blive i toget, indtil det kunne bugseres til station, er det vel acceptabelt?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak