Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Victoria i Fredericia (Generelt)

af Peder M, 4/8 2015, 22:35 (3188 dage siden)

Godaften.

Hva laver Victoria (Lemvigbanens MY) i Fredericia, holder godstogene ude fra Cheminnova sommerferie, eller klare Tørfisken (MX) dem?????

Victoria i Fredericia

af nk, 5/8 2015, 09:34 (3188 dage siden) @ Peder M

Den har deltaget i det store diesel-show til Esbjerg.
I fredags kørte den sammen med CFL MX 1029 en stamme til Esbjerg og de kørte uden vogne retur senere samme dag.

[image]

[image]

mvh
Niels Kristiansen

Victoria i Fredericia

af Jan Pedersen, Nakskov, 5/8 2015, 15:39 (3187 dage siden) @ nk

Gode billeder Niels.

Victoria i Fredericia

af OLL, Ballerup, 7/8 2015, 22:11 (3185 dage siden) @ Jan Pedersen

Victoria netop spottet i dag d. 071910BAUG15 i nordenden af Fredericia station.

Mvh. Oliver L. Løvgard

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Victoria i Fredericia

af 8x, 7/8 2015, 22:31 (3185 dage siden) @ OLL

Victoria netop spottet i dag d. 071910BAUG15 i nordenden af Fredericia station.

Mvh. Oliver L. Løvgard

Hvad betyder den kode?

Victoria i Fredericia

af Niels Kruse @, Vojens, 7/8 2015, 22:39 (3185 dage siden) @ 8x

Victoria netop spottet i dag d. 071910BAUG15 i nordenden af Fredericia station.

Mvh. Oliver L. Løvgard


Hvad betyder den kode?

d. 7 , kl. 1910 , tidszone B , August måned , 1915

niels

Victoria i Fredericia

af Niels Kruse @, Vojens, 7/8 2015, 22:42 (3185 dage siden) @ Niels Kruse

Victoria netop spottet i dag d. 071910BAUG15 i nordenden af Fredericia station.

Mvh. Oliver L. Løvgard


Hvad betyder den kode?


d. 7 , kl. 1910 , tidszone B , August måned , 1915

niels

Det skal selvfølgelig være 2015 til sidst.

niels

Victoria i Fredericia

af 8x, 7/8 2015, 22:46 (3185 dage siden) @ Niels Kruse

Tak Niels Kruse

Hvor vil det være dejligt om Oliver havde skrevet det, så alle kunne forstå, hvad han mente.

Victoria i Fredericia

af gaest, 8/8 2015, 10:14 (3185 dage siden) @ 8x

Tak Niels Kruse

Hvor vil det være dejligt om Oliver havde skrevet det, så alle kunne forstå, hvad han mente.

Vent du bare til Oliver bliver digitaliseret. :-D

Victoria i Fredericia

af OLL, Ballerup, 8/8 2015, 11:21 (3185 dage siden) @ gaest

Hej 8x.

Jeg beklager at jeg ikke bare skrev det normalt, men er lige blevet "omskolet" til at skrive på den måde, igennem hæren, og havde ikke set dit indlæg før her nu :-)

Mvh. Oliver L. Løvgard (Menig Søborg).

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Victoria i Fredericia

af esni, Frederikssund, 8/8 2015, 12:16 (3185 dage siden) @ Niels Kruse

Victoria netop spottet i dag d. 071910BAUG15 i nordenden af Fredericia station.

Mvh. Oliver L. Løvgard


Hvad betyder den kode?


d. 7 , kl. 1910 , tidszone B , August måned , 1915

niels

Med ISO8601 notation: 2015-08-07T19:10+02:00

Gad vide hvorfor ISO standard ikke er godt nok til hæren?

Ikke om Victoria, men noget om at læse og forstå!

af Steff, 8/8 2015, 16:42 (3184 dage siden) @ esni

Sådan lige til alle ”klogehovederne”.

Den måde at skrive på, som Oliver Løvgård gør, er en entydig angivelse af dato, tid, måned og tidszone, og benævnes en ”Dato Tids Gruppe” (DTG).
DTG blev indført, fordi den entydigt og let kan sendes med telegraf, sendes ved hjælp af det fonetiske alfabet over en radio (voice) og læses på skrift af modtageren også selvom han/hun ikke har en faglig baggrund.
Den anvendtes indledningsvis først af militære enheder verden rundt (alle pagter eller hvad det nu er), af jernbaner, postvæsener, flyselskaber, flyveledere, af rederier, speditører, kort sagt alle, der kommunikere sammen og hvor en tidsangivelse skal være både entydig og hurtig og ikke til at misforstå.

Den har været anvendt FØR dem/de der opfandt ISO begrebet ikke en gang var bare andet end en ond drøm hos faderen/moderen.
For brugerne er den mere entydig end ISO, da man jo altid selv ved hvor man befinder sig. Ved ISO er zoneangivelsen så bare med tal i stedet for et bogstav, men alligevel aner mange jo alligevel heller ikke, hvad de skal med +02:00, før det bliver fortalt, ikke sandt?

Så DTG er hverken militært, hemmelig eller andet, men et begreb som alle normalt voksne enten anvender, har anvendt, kender til eller uden andet kan dechifrere.
Og skal man operere over flere tidszoner, kan man som oftest blive enige om, at alle beslutninger er i en bestemt tidszone, f. eks. ZULU (GMT).

Til Oliver Løvgård, ”Godt gået Søborg”!
Alle andre kunne måske med fordel så anvende lidt fra det radiofoniske, ”tænk, tast, tal”.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Ikke om Victoria, men noget om at læse og forstå!

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 8/8 2015, 18:09 (3184 dage siden) @ Steff

Sådan lige til alle ”klogehovederne”.

Den måde at skrive på, som Oliver Løvgård gør, er en entydig angivelse af dato, tid, måned og tidszone, og benævnes en ”Dato Tids Gruppe” (DTG).
DTG blev indført, fordi den entydigt og let kan sendes med telegraf, sendes ved hjælp af det fonetiske alfabet over en radio (voice) og læses på skrift af modtageren også selvom han/hun ikke har en faglig baggrund.
Den anvendtes indledningsvis først af militære enheder verden rundt (alle pagter eller hvad det nu er), af jernbaner, postvæsener, flyselskaber, flyveledere, af rederier, speditører, kort sagt alle, der kommunikere sammen og hvor en tidsangivelse skal være både entydig og hurtig og ikke til at misforstå.

Den har været anvendt FØR dem/de der opfandt ISO begrebet ikke en gang var bare andet end en ond drøm hos faderen/moderen.
For brugerne er den mere entydig end ISO, da man jo altid selv ved hvor man befinder sig. Ved ISO er zoneangivelsen så bare med tal i stedet for et bogstav, men alligevel aner mange jo alligevel heller ikke, hvad de skal med +02:00, før det bliver fortalt, ikke sandt?

Så DTG er hverken militært, hemmelig eller andet, men et begreb som alle normalt voksne enten anvender, har anvendt, kender til eller uden andet kan dechifrere.
Og skal man operere over flere tidszoner, kan man som oftest blive enige om, at alle beslutninger er i en bestemt tidszone, f. eks. ZULU (GMT).

Til Oliver Løvgård, ”Godt gået Søborg”!
Alle andre kunne måske med fordel så anvende lidt fra det radiofoniske, ”tænk, tast, tal”.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hej Steffen Dresler

Vi har haft emnet oppe før på et lidt andet plan, og man kan jo altid lære sig noget nyt.

Jeg må erkende at jeg havde ikke den fjerneste anelse om dette systems eksistens og derfor ikke fattede en brik.
Så jeg falder nok ikke indenfor din kategori "klogehovederne".

Problematikken er den samme som når man benytter sig af de gængse stationsforkortelser og bliver klandret for det.
Eller som i en tråd hvor vi diskuterede jinglet i DSB højttalere: D Es B, som en musiker noterede anderledes,
på en måde der ikke lige var til at forstå for udenforstående.

Jeg har selv en faglig referensramme, som ikke uden videre kan forstås af mennesker, uden tilknytning til fagområdet;
selv om begreberne er ISO-standard og har været brugt i mere end et århundrede.

Det er da helt fint at man bliver enige på tværs af militære alliancer om et system så man ikke kommer for sent til en krig. Som en skolekammerat engang udtrykte det: tænk hvis de lavede en krig og ingen kom. (obs hum:-D r)

Min værnepligt bragte mig ikke i kontakt med det omtalte system, måske fordi jeg har været en god drøm hos mine forældre. ;-)

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Ikke om Victoria, men noget om at læse og forstå!

af Steff, 8/8 2015, 18:59 (3184 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Kære Lars udi det svenske!

Smag og behag og det at være vandt til, ikke sandt!

Jeg er bare så træt af, at alt man ikke forstår (generelt) er dårligt og skal tillægges andre motiver, FØR end man gider sætte sig ind i, hvad der skrives.
"Og hvorfor kan man ikke bare gøre dette eller hint", "det er meget nemmere at........" etc.

Der ER vel nok en grund til at "DTG" anvendes ligesom nu "ISO" andre steder. Og selvom ISO angiveligt er gammelt, er det da først i vore dage, at man for alvor begynder at anvende ISO i al almindelighed og at alt skal ISO certificeres. Og det UDEN at det giver den sikkerhed man ønsker, hvis ikke der følges op hele tiden.

Men som skrevet, det er hverken personligt eller andet end - generelt på denne side - at mange ting meget tit og ofte næsten mistænkeliggøres eller tillægges andre motiver. F.eks. synes det ofte som om, at mange af skribenterne hér næsten synes, alt DSB- og Banedanmark personel er notoriske idioter, der er billigere at have ansat der end under forsorgen etc.

Med absolut venlig hilsen til Sverige, esni og alle andre:-)

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Ikke om Victoria, men noget om at læse og forstå!

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 8/8 2015, 19:47 (3184 dage siden) @ Steff

Kære Steffen

Tak for dit svar. Jeg er (endnu) åben for ny viden.

Men jeg hæfter mig ved dette i dit forrige indlæg: "men alligevel aner mange jo alligevel heller ikke, hvad de skal med +02:00, før det bliver fortalt, ikke sandt?"
Her vil jeg personligt mene at det er mere logisk, end end en bogstavskode, som B (som i Brussel/Bruxelles ?)

Det udgår jo fra GMT og det er jo knyttet til den globale positionering.
Hvis man ikke ved det, så skal man nok have sine skolepenge tilbage som man sagde før i tiden, men geografiundervisning er ikke et prioriteret fagområde - endnu mindre end stavning - i dagens og gårdagens folkeskole.

Indenfor det egne fagområde forsøgte man fra USA's side indføre en ulogisk international standard, men det lykkedes heldigvis at beholde den logiske variant.

Med absolut venlig hilsen til alle
Lars Møller Jensen.

Ikke om Victoria, men noget om tidszoner

af esni, Frederikssund, 8/8 2015, 21:28 (3184 dage siden) @ Niels Kruse

Hej Lars

Her vil jeg personligt mene at det er mere logisk, end end en bogstavskode, som B (som i Brussel/Bruxelles ?)


En forklaring på bogstavkoden kan ses på følgende link: (engelsk tekst)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_time_zones

niels

Bogsgtavkoderne kan også bruges sammen med ISO 8601

Der er dog en lille håndfuld lande, som har ikke-helt offset!

Ikke om Victoria, men noget om tidszoner

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 8/8 2015, 22:28 (3184 dage siden) @ Niels Kruse

Hej Niels

Jeg har fulgt det link og kan se den militære kommunikationsværdi, men så hører logikken også op.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Ikke om Victoria, men noget om tidszoner

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 8/8 2015, 23:30 (3184 dage siden) @ Niels Kruse

Hej

Men hvad med sommertid. Der skal jo nok korrigeres i Olivers tidsangivelse som baseres på tidszonen B.
Så spottet er foretaget 071910B-0100AUG15 eller noget i den stil, hvis der ikke allerede var korrigeret.

venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Ikke om Victoria, men noget om tidszoner

af Steff, 9/8 2015, 05:47 (3184 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Go´lidt tidlig morgen Lars!

B=BRAVO tid ER sommertid, da dansk normaltid er ALFA tid, tilsvarende engelsk normaltid er ZULU tid.

Men du hører/anvender også ofte udtrykket med DT efterfulgt af udtrykket "local".

Men husk nu på, at DTG er en gammel måde at udtrykke tid/dato/måned/år/tidszone og eller sommer- eller normaltid herhjemme. Og for brugerne ER det logisk:-)

God søndag

Steffen Dresler

NB: Jernbanerne HERHJEMME anvendt i gammel tid den "gængse" måde at udtrykke tiden på, f.eks. "Syv og en kvart" etc.

--
Steffen Dresler

Ikke om Victoria, men noget om tidszoner A til Z

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 9/8 2015, 11:13 (3184 dage siden) @ Steff

Go´lidt tidlig morgen Lars!

B=BRAVO tid ER sommertid, da dansk normaltid er ALFA tid, tilsvarende engelsk normaltid er ZULU tid.

Men du hører/anvender også ofte udtrykket med DT efterfulgt af udtrykket "local".

Men husk nu på, at DTG er en gammel måde at udtrykke tid/dato/måned/år/tidszone og eller sommer- eller normaltid herhjemme. Og for brugerne ER det logisk:-)

God søndag

Steffen Dresler

NB: Jernbanerne HERHJEMME anvendt i gammel tid den "gængse" måde at udtrykke tiden på, f.eks. "Syv og en kvart" etc.

Hej Steff

tak for det,
jeg var bange for at man skulle kunne forveksle et sommerfelttog med en vinterkrig, det har jo tidligere vist sig fatalt:-D

Der ligger i øvrigt en del historie om jernbanens indflydelse på tiden i samfundet og venter.

Ligger der mon noget symbolsk i at amerikanerne tildelte englænderne ZULU-tid som erstatning for Greenwich Mean Time.;-)

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Ikke om Victoria, men noget om at læse og forstå!

af Niels Munch, 8/8 2015, 19:26 (3184 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Steff har nok fat i noget rigtigt; ISO 8601 om tidsangivelser er notorisk yngre en den militære dato-tids-gruppe:

"ISO 8601 Data elements and interchange formats – Information interchange – Representation of dates and times is an international standard covering the exchange of date and time-related data. It was issued by the International Organization for Standardization (ISO) and was first published in 1988. The purpose of this standard is to provide an unambiguous and well-defined method of representing dates and times, so as to avoid misinterpretation of numeric representations of dates and times, particularly when data are transferred between countries with different conventions for writing numeric dates and times."

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8601 .

Selve ISO-organisationen blev etableret i 1947.

Selv har jeg tilbragt den ene halvdel af mit arbejdsliv i forsvaret, den anden i privatbanesektoren. Og jeg må tilstå, at det alene er i forsvaret, jeg har set "Steffs DTG-system" anvendt og selv brugt det.

M.v.h.
Niels

Ikke om Victoria, men noget om at læse og forstå!

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/8 2015, 19:53 (3184 dage siden) @ Niels Munch

Steff har nok fat i noget rigtigt; ISO 8601 om tidsangivelser er notorisk yngre en den militære dato-tids-gruppe:

Når ISO 8601 udkom i 1988, var det formentlig pga. et tiltagende behov for et entydigt datoformat i edb-sammenhæng. Jeg kan huske at jeg tog ISO 8601-datoformatet til mig ret snart efter fordi de i praksis anvendte datoformater i nogle tilfælde var tvetydige eller modstridende.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ikke om Victoria, men noget om at læse og forstå!

af esni, Frederikssund, 8/8 2015, 21:03 (3184 dage siden) @ Erik Olsen

Steff har nok fat i noget rigtigt; ISO 8601 om tidsangivelser er notorisk yngre en den militære dato-tids-gruppe:


Når ISO 8601 udkom i 1988, var det formentlig pga. et tiltagende behov for et entydigt datoformat i edb-sammenhæng. Jeg kan huske at jeg tog ISO 8601-datoformatet til mig ret snart efter fordi de i praksis anvendte datoformater i nogle tilfælde var tvetydige eller modstridende.

ISO8601 har flere smukke egenskaber

maskinel sortering give automatisk den nyeste hændelse først eller sidst
let omregning imellem tidszoner
let afskæring til den ønskede opløsning (sekond/minut/time/dag/måned/år)

Forsvarets DTG format overgår endda det amerikanske middle-endian NUXi-datoformat i ulæselighed for uindviede

Ikke om Victoria, men noget om at læse og forstå!

af 8x, 8/8 2015, 18:16 (3184 dage siden) @ Steff

På mig virker DTG-systemet som en række tal og bogstaver i tilfældig rækkefølge, hvorimod ISO-systemet virker helt logisk og klart, så jeg hører heller ikke til "klogehovederne", så jeg er nok ikke egnet til at læse med i dette forum mere.

Ikke om Victoria, men noget om at læse og forstå!

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/8 2015, 18:55 (3184 dage siden) @ 8x

... så jeg er nok ikke egnet til at læse med i dette forum mere.

Hvem danner referencerammen for at kunne læse med her i forum? Mig bekendt er der netop ingen referenceramme, er man i tvivl, så spø'r man.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Ikke om Victoria, men noget om at læse og forstå!

af 8x, 8/8 2015, 19:02 (3184 dage siden) @ Erik Olsen

Nu var det nok også lidt "firkantet" sat op og ment lidt ironisk, undskyld den manglende smiley.

Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak