en tråd om Aarhus (11 af 142 foto) - + 11 mere

af tikajob, 7/6 2014, 21:14 (3628 dage siden) @ henning h087

Mere uvidenskabligt :)

Billede 1:
Afgangsristen Århus G set fra maskindepotet.

Billede 2:
Perronspor Århus H, set fra Bruunsbro.

Billede 3: Post 1 der stod midt i udfletningen mod nord og syd, lige hvor Hammelbanens bro førhen krydsede DSBs spor.
Fra højre mod venstre:
Post 1
Hovedsporene mod/fra Ålborg.
Forbindelsessporet mellem Århus G og Århus H. Ud af billedet mod venstre, fortsætter det mod udtrækket for stræknings- og stationsristene, der ligger helt ude til venstre.
Mod højre, løber det langs hovedsporene til Århus H. Undervejs passerer det "den røde løber", der var en trappe, lige ved Ringgadebroen, hvor rangisterne kunne stå af og på maskinerne til og fra godsbanegården. Lige bag Ringgadebroen, var sporskiftet til "Bakken", der var maskinsporet der gik ned til venstre for remisen. Til sidst passerede sporet hjælpevognssporene, og endte i spor 1 på Århus H. Denne vej trykkede man tit store godstog, der skulle afgå fra spor 1 og sydpå.
Ankomstristen hvor alle godstog ankom.
Forbindelsessporene der gik under hovedsporene over til filialværkstedet ØM, og Odderbanen. Det ene blev og bliver meget anvendt til hensætning af udrangeret materiel.
Rangerbanegården med stræknings- og stationsrist med nedløb og bremse.

Billede 4: Vestenden af ankomstristen.

Billede 5:
Post 1 med tog mod Fredericia. Bemærk skinnecyklen ved godssporet.

Billede 6-10

Billede 11 :
Post 1. Til højre for posten ses godssporet mod Fredericia. Derefter sporet til P risten, der til højre går videre til Filialværkstedet.
Sidst hovedsporene mod Fredericia og bagest Filialværkstedet ØM og Odderbanen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak