N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Hans Peter Balle, 4/12 2014, 20:39 (3619 dage siden)

Igen fra begyndelsen af ’68 fandt jeg også nogle billeder af N201 ved Mdt Ar plus et enkelt af N208 der gemmer sig i remisen – igen nogle der er taget af min bror, Søren.
N201 har en særtogsplade foran, så det kunne nemt være fra en prøvekørsel efter et besøg på Centralværkstedet.

N201 ved Mdt Ar (15 Mar 1968)
[image]
N201 ved Mdt Ar (15 Mar 1968)
[image]
N201 ved Mdt Ar (15 Mar 1968)
[image]
N201 ved Mdt Ar (15 Mar 1968)
[image]
N201 ved Mdt Ar (15 Mar 1968)
[image]
N201 ved Mdt Ar (15 Mar 1968)
[image]
N201 ved Mdt Ar (15 Mar 1968)
[image]
N208 i remisen ved Mdt Ar (15 Mar 1968)
[image]
F663 og MY1202 i remisen ved Mdt Ar (15 Mar 1968)
[image]

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Georg Schmidt, 4/12 2014, 21:18 (3619 dage siden) @ Hans Peter Balle

Hej Hans Peter
Velkommen og tusind tak for de herlige dampbilleder, skønt at se Sørens billeder. Ja, tog 952 og 7029 var jo kult på det tidspunkt i Århus. N 201 havde været på prøvetur til Langå.

Hilsen Georg.

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Anders Færch Hansen, 4/12 2014, 22:44 (3619 dage siden) @ Hans Peter Balle

Hej Hans Peter!
Dejligt at gense Sørens billeder. Søren havde et bedre kamera end jeg, hvilket tildels fremgår ved sammenligning med mine fotos fra samme dag, se http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=19442 .
På foto nr 2 (og 7) ses Centralværkstedets grønne værktøjskasse midpå foran havebænken. Værktøjskassen som efter sigende altid var med på prøveturen indeholdt de mest nødvendige remedier til afhjælpning af eventuelle problemer.

Med venlig hilsen
Anders

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af re20000, 4/12 2014, 23:48 (3619 dage siden) @ Anders Færch Hansen

på billede 3 og 4 ser det med lidt velvilje ud som om numrene bag på tenderen er malet op, jvf tidligere tråd om hvilken tender der endte sammen med 201. Måske kan det hjælpe nogen med detektivarbejdet?

Nold

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af UTJ, 5/12 2014, 07:14 (3619 dage siden) @ re20000
redigeret af UTJ, 5/12 2014, 08:09

på billede 3 og 4 ser det med lidt velvilje ud som om numrene bag på tenderen er malet op, jvf tidligere tråd om hvilken tender der endte sammen med 201. Måske kan det hjælpe nogen med detektivarbejdet?

Det har vi opklaret. N 201 har ikke byttet tender under værkstedsopholdet i 1968. Opholdet var en let istandsættelse så den kunne sættes i drift igen og alle vidste på dette tidspunkt at der ville gå få år til endelig udrangering. Det er jo året efter at "reserven" i form af henstillede damploko var blevet opløst.

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Hans Peter Balle, 5/12 2014, 10:24 (3619 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Hej Georg og Anders
Jeg skal nok fortsætte med at grave igennem de gamle negativer men det kommer ikke til at gå hurtigt. Scanning af negativer er en rigtig tid-røver men den erfaring har I sikkert begge gjort allerede (det software jeg bruger hedder “Silverfast” men det er bestemt falsk markedsføring).

Jeg beklager, at jeg ikke havde opdaget at Anders’s ganske tilsvarende billeder af N201 nede fra maskindepotet fornyligt var gengivet i en anden tråd om ‘Vægtnormal’. Det er let “at tabe tråden” og det bliver nok ikke den eneste gang det sker for mig.

Venlig hilsen
HP

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Bjørnmose, 5/12 2014, 11:06 (3619 dage siden) @ Hans Peter Balle

Hej.

Jeg synes ikke, at du skal undskylde, at et par billeder ligner Anders´s fra en tidligere tråd. Det er fantastisk, at se nogle billeder fra dampens sidste år, så fortsæt endelig. Jeg kan svagt huske de sorte dampere fra dengang lige før 1970, så det er et dejligt gensyn.
Som UTJ skriver, så passer det meget godt, at N 201 beholdt sin tender i 1968. Påskriften "201" bagpå tenderen, som kan ses på billederne fra marts 1968 passer godt med de bileder fra julen 1970, som Gunner W Christensen har lagt på sin hjemmeside tog-billeder.dk. "1 tallet" i venstre side hælder lidt (meget lidt) mod venstre, og i højre side står "0" lidt lavere end "2" og "1" lidt lavere end "0".

Med venlig hilsen
Finn

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Steffen Dresler, 5/12 2014, 11:55 (3619 dage siden) @ Bjørnmose

Kære alle!

Til Hans Balle, fortsæt endelig med billeder, der dukker jo hele tiden nye informationer op, eller at man kan verificere ældre eller ændre. Og så er det jo en nydelse at se på.

MEEEEEEEEEN, det ændrer jo ikke på, at tender 201 angiveligt blev frakoblet i 1965 fra sin maskine og ombygget 1968 til Specialvogn nr. 338. Den gode Bay skriver endvidere, at tender 201 er udrangeret i 1968, hvilket jo passer godt med ombygningen/ændringen.
Som Specialvogn (og senere som Tjenestevogn) er vognen ikke opført i DRM II efter 1992, hvorfor den er (antages) udrangeret i 1991.

Om så frakoblingen i 1965 er et ønske/tanke i.f.m. anskaffelsen af kørekranen skal jeg ikke kunne sige og FØRST fysisk er sket i 1968.

Men hvilken tender er det så den er fotograferet med MULIGVIS i marts 1968 og senere i 1970?

Bare lige for at skabe lidt rod i konklusionerne:-)


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Skrevet før, der står INTET om tenderombytninger i hverken Reparationsbøgerne eller på de bevarede lokomotivkort over hver enkelt maskine ført ved Cv Ar.

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Anders Færch Hansen, 5/12 2014, 13:43 (3618 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen
Jeg tror du er ude på et vildspor mht tenderombytning på N 201 i 1965.
Lars Andersen fotograferede i 1962 i Brande transporten af 201, 204, 202 og 206 mod Thisted.
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=808&n=dsb-n-201
I oktober 1967 kiggede jeg ind i remisen i Thisted, og så til min dengang store overraskelse disse 4 N-maskiner gemt derinde. Alle var med tender.
Hvis tenderen skulle være ombyttet i 1965 mens 201 henstod i Thisted, måtte det derfor nødvendiggøre flere transporter af lokomotivet eller løse tendere, eller evt ombytning af tendere mellem N-maskinerne indbyrdes i Thisted. Sandsynligheden for at der er gennemført en ombytning er vist ikke stor.

Mvh Anders

Avatar

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af cz, 5/12 2014, 14:16 (3618 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Hej alle

..... Lars Andersen fotograferede i 1962 i Brande transporten af 201, 204, 202 og 206 mod Thisted.
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=808&n=dsb-n-201

Hvis i ser på billederne der er henvist til, så lader det til, at N201 har den samme tender på Lars Andersens foto dateret 1962 og på Gunnar W. Christensens foto dateret 1968. Der er en karakteristik bule ca 1 meter fra fyrbødersidens førerhusindgang. Denne bule er der tilsyneladende ikke på Svend-Erik Vissings foto dateret 1969. Om det skyldes, at bulen er rettet eller tenderen ombyttet mellem 1968 og 1969 eller om dateringen af billederne er mindre korrekte er jeg ikke i stand til at udtale mig om.

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Anders Færch Hansen, 6/12 2014, 19:04 (3617 dage siden) @ cz

Bulen, som cz gør opmærksom på, ser på mine fotos fra d. 24/7-1969 ud til at have udviklet sig til en mindre lækage, som må have medført et mindre vandtab fra tenderen. Dette kan have foranlediget en reparation. Dette kan måske forklare, at der ikke ses nogen bule på S-E Vissings foto fra 1969. Jeg synes at SEV's billede kunne indikere påsvejsning af en udvendig lap henover bulen - men det er rent gætteværk fra min side.
Jeg kan ikke umiddelbart finde andre fotos af tenderens fyrbøderside efter denne dato. Måske skal vi have sendt en stafet til Marslev for at efterse og fotografere tenderens fyrbøderside.

[image]
[image]
Begge fotos: tog 2043, 72 aksler, på Fredericia st 24/7-1969

Hvis det også var muligt at finde fotos fra før 1965 af 206's tender med bule i fyrbødersiden, så kunne brikkerne falde på plads i det store tender-mysterie.

Anders

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Ole M. Nielsen ⌂, 7/12 2014, 15:47 (3616 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Bulen, som cz gør opmærksom på, ser på mine fotos fra d. 24/7-1969 ud til at have udviklet sig til en mindre lækage, som må have medført et mindre vandtab fra tenderen. Dette kan have foranlediget en reparation. Dette kan måske forklare, at der ikke ses nogen bule på S-E Vissings foto fra 1969. Jeg synes at SEV's billede kunne indikere påsvejsning af en udvendig lap henover bulen - men det er rent gætteværk fra min side.
Jeg kan ikke umiddelbart finde andre fotos af tenderens fyrbøderside efter denne dato. Måske skal vi have sendt en stafet til Marslev for at efterse og fotografere tenderens fyrbøderside.

[image]

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Ole M. Nielsen ⌂, 8/12 2014, 09:29 (3616 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Hvis det også var muligt at finde fotos fra før 1965 af 206's tender med bule i fyrbødersiden, så kunne brikkerne falde på plads i det store tender-mysterie.

[image]

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Anders Færch Hansen, 8/12 2014, 12:19 (3615 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Du er en ihærdig mand, Ole.
Jeg mener dog ikke, at de fundne fotos muliggør nogen nærmere afklaring.
Kirkebys foto af 206's tender viser en dyb indtrykning henover tenderens anden aksel, men ingen markant bule lidt højere oppe og længere fremme.
På dit eget foto af tender 201 d. 18/7-1999 i skygge og med alvorlige rustangreb giver heller ikke nogen entydig forklaring.

[image]
I skal forresten lige have mit sidste foto af tog 2043 med den lækkende tender. Man kan vist lige ane, at første vogn efter togfører CP-vognen er en Premier Is privatvogn. Denne kan jeg ikke finde i Tommys lister, men var det ikke en IKG?

Anders

Avatar

Premier isvogn

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 8/12 2014, 12:42 (3615 dage siden) @ Anders Færch Hansen

[image]
I skal forresten lige have mit sidste foto af tog 2043 med den lækkende tender. Man kan vist lige ane, at første vogn efter togfører CP-vognen er en Premier Is privatvogn. Denne kan jeg ikke finde i Tommys lister, men var det ikke en IKG?

http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=70

Avatar

N201+N 208s banemand

af shipmik, 8/12 2014, 13:38 (3615 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Lidt ved en tilfældighed var jeg inde på Jatop webside = Orlas Produktforretning - og faldt over dette billede af de to N-maskiner på sporet i Bjerringbro sammen med lokomotivernes banemand, Orla Rasmussen, i forgrunden.

http://www.jatob.dk/jatob_firmagalleri_i435.html

Se link

Bent Mikkelsen

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Peter K Hansen, 9/12 2014, 00:14 (3615 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Premier is-vognen løb ofte med i 2043. Ihvertfald i de sidste år med damp.

Med venlig hilsen
Peter K Hansen

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Steffen Dresler, 5/12 2014, 15:00 (3618 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Hej Anders!

Den 201 tender driller!! Jeg har ikke noget (her og nu) på skrift andet end en bemærkning med tender 201 hensat 1965. Og det er jo IKKE usandsynligt i og med at flere N blev hensatte omkring 64/65/66 (202, 203, 204, 206, 209 og 210).
Men du har da helt ret i, at HVIS 201 har stået med egen tender i Frederikshavn, MÅ der jo have kørt en materieltog eller to med bl.a. en løs tender. Og DET er sikker ikke gået ubemærket hen.
Det jeg nok mest hælder til - og som skrevet i forrige "mail" er - at der har været TANKER om i.f.m. anskaffelsen af kørekran 146 til Fredericia, at den selvfølgelig skulle have en "dims" for et prøveløft og at man så har valgt tender 201, da den MULIGVIS har været den dårligste.
Jf. Bay er tenderen udrangeret 1968 (Bjarne har du papirer??)
Ifølge "Skematisk fortegnelse over tjenestevogne" fra 1988 (del af DRM II) er tjenestevogn 982 3 338-0 (ex. Tjenestevogn 338) opført som ombygget i 1968 fra tender bygget 1943 med byggested Haine S.P. DET passer jo fint med Bays oplysninger.
Vognen er endnu ikke i 1988 omnummeret fra nr. 338 og betegnes som "Lokalvogn i Fredericia" og må derfor ikke befordres i tog. Samme oplysninger findes i fortegnelse fra 1989 og 1991 (fortsat med nr. 338). Vognen findes ikke i en fortegnelse fra 1992 og senere, hvorfor det antages at vognen officielt er udrangeret i 1991 (Bjarne papirer?).
Jeg kan ikke regne noget ud fra lokomotivkortet, men andre kan måske:
[image]
[image]

Så i PRINCIPPET KUNNE 201 have fået tenderskift omkring 1965/66 og den oprindelige fra Haine S. P. anvendt i 1968 til Tjvg. 338? Derfor har 201 så en tender med sig til Frederikshavn.

Men igen, det ER jo GÆTTERIER, jeg mangler i hvert tilfælde noget håndfast.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus, en konklusion?

af Steffen Dresler, 6/12 2014, 16:28 (3617 dage siden) @ Steffen Dresler

The never ending story
Det har i hvert tilfælde irriteret mig lidt (temmelig meget) ikke at kunne finde hoved og hale i informationerne vedr. DSB litra N nr. 201´s tenders skæbne. Om den blev ændret til kranbelastningsvogn for kran 146 eller noget helt andet.

Jf. tidligere informationer, skulle tenderen være frakoblet N 201 i 1965 og herefter være ændret/ombygget til Specialvogn 338 i 1968. Som sådan udrangeret (ikke mere opført) i ca. 1991.

Nå, til de facts vi kan se.

Jf. billeder optaget af Søren Balle den 15. marts 1968 i Århus og udlagt af Hans Peter Balle http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=20120, ses nummeret til højre bag på tender 201 at hælde lidt ned mod højre. Ser vi så på informationen fra Ole M. Nielsen, http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=19455 ser belastningsvognen, der er fotograferet i 1970 af Gunner W. Christensen således ud. Bemærk venligst hældningen af tallet 201 i højre side af tenderen er som på billedet fra 15. marts 1968. Yderligere ses nummeret på tender 201, på et billede http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=19411 optaget af Bent Mikkelsen (Shipmik) i 1976, at have samme hældning som de to foregående.

Det KUNNE tyde på, at det var samme tender, ikke sandt?

Vi ved at loko 201 med en tender er sat i drift efter hensætning den 12. marts 1968 jf. lokomotivets kilometerbog (ref.: Georg Schmidt). Dette må jo anses for korrekt, hvorfor tenderen KUNNE være taget fra lokomotivet efter 1969 (Vissing foto i Nyborg og Georg Schmidt foto fra Fredericia) og 25. december 1970 (Georg Schmidt info), da lokomotivet jo blev hensat 16. marts 1970. Og det passer jo udmærket, med at lokomotiv uden tender bliver transporteret nordpå, bl.a. fotograferet af Joan Jensen i Brande i 1971.

Tenderen er så herefter blevet anvendt som kranbelastningsvogn, senere benævnt Specialvogn nr. 338 og frem til 1991. På et tidspunkt omkring 1999/2000 overtaget af Dansk Jernbaneklub og nu hensat i Marslev på Fyn.

Men hvorfor så informationerne om at tender 201 blev taget fra lokomotivet allerede i 1965? Jo, en sædvanligvis velunderrettet og korrekt kilde skriver nemlig bl.a., at DSB litra N nr. ”206 med egen kedel og tender fra 201!!!!!” er udrangeret med flere i 1968. N 206 blev hensat den 24. oktober 1965 og udrangeret 12. december 1968 jf. M11837/68. Det med tender 201 er dog noget nyt. Det skal bemærkes, at oprindelig tender 206 også er bygget hos Haine S. P. i 1943, hvilket er angivet i DSB oversigt over Specialvognene. Denne information passer så OGSÅ med Bay anmærkning i ”bogen”, med at tender 201 er udrangeret i 1968 (sammen med ramme og kedel 206, hvilket dog ikke er angivet).
Derfor KUNNE det være, at N 201 har fået tender 206, da den må have været i bedre stand end sin egen 201 og hvorfor det ser ud til, at der er malet/ændret noget på denne tender, da lokomotiv 201 genindsættes i drift den 15. marts 1968.

Altså, oprindelig tender 201 blev udrangeret i 1968 sammen med N 206, lokomotiv nr. 201 fik tilkoblet oprindelig tender nr. 206 og har denne ved sin genindsættelse i driften i 1968 og at DENNE tender (oprindelig 206) bliver ombygget/ændret til Specialvogn 338 omkring november/december 1970. Altså er DSB egen angivelse forkert m.h.t. tidspunkt for ændring i 1968. Bemærkningen er sikkert udelukkende blevet anført af administrative hensyn, hvorfor man sikkert ikke har været så nøjeregnende med årstal for ændring, men korrekt m.h.t. tender byggested og årstal.

Jeg skal gøre opmærksomt på, at ovenstående er MINE tanker og teser, men jeg synes, at der falder noget på plads.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler (der åbenbart drømmer N tendere for tiden)

Avatar

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus, en konklusion?

af shipmik, 6/12 2014, 16:43 (3617 dage siden) @ Steffen Dresler

Helt igennem fornuftig fortolkning af rækken af fakta i dette kildne spørgsmål. Måske kommer vi det aldrig nærmere. Men havde vi vist hvor meget bøvl og hjerneaktivitet, vi har brugt på dette, ja så havde vi nok kikket lidt nærmere på tenderen for at se om der var rester af et gammel nummer på 201'eren eller på 206'erens tender ved salget.
Men sådan er der så meget.
Sjovt stykke gravearbejde i jernbanehistorien

Bent Mikkelsen

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus, en konklusion?

af Georg Schmidt, 6/12 2014, 17:01 (3617 dage siden) @ Steffen Dresler

Den 19/11 1962 blev N-maskinerne 201, 202, 204 og 206 hensat driftsklare i remisen i Thisted. Efterhånden som kedelfristerne løb ud ændrede maskinerne status fra drifsklare til "hensat urepareret". For 201 var det 22/5 1966, for 202 var det 6/11 1964, for 204 19/9 1965 og for 206 21/10 1965.
201 blev som bekendt taget i brug 12/3 1968. De øvrige tre N-maskiner blev den 5/11 1968 flyttet fra Thisted til Struer og den 28/1 1971 gik turen videre til henholdsvis Randers og Horsens for ophugning. Med en MY og nogle godsvogne (for at opnå en bremseprocent på mindst 20) gik turen mod Randers med 202 og 204 (Løgstrup) og til Horsens med 206 (Sønderbro).

[image]
N 202 i Randers 1971.

[image]

[image]
N 206 i Horsens 1971.

[image]

[image]

Mvh
Georg

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus, en konklusion?

af Peter K Hansen, 9/12 2014, 00:34 (3615 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg synes det ser ud til at der er den samme bule på Georg Schmidts billede af 206 i Horsens og på Arne Kirkebys billede fra 1962!
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=20222

Med venlig hilsen
Peter K Hansen

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus,(201 Od og 206 Fa )

af henning h087 ⌂, Græsted, 9/12 2014, 00:52 (3615 dage siden) @ Peter K Hansen

:-)

N 201 i Odense 1961
foto Arne Kirkeby, arkiv OMJK

og her ses skaden tydeligt på 201s tender
[image]

[image]

og N 206. Fredericia

desværre ingen andre oplysninger
men jeg tror det er et Arne Kirkeby, arkiv OMJK og billedet er taget i 1962, da jeg har nogle andre ( incl Oles billede ) af 206 i Fa - og ser ud til at 206 står samme sted
og her er der også noget på tenderen
[image]

[image]

hvh
henning h087

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus,(201 Od og 206 Fa )

af Peter K Hansen, 9/12 2014, 01:12 (3615 dage siden) @ henning h087

Skaden på 201s tender ligner fuldstændig skaden på Anders Færch Hansens billede http://jernbanen.dk/forum2/index.php?id=20165, mens skaden på 206s tender ligner den på Georg Schmidts billede fra Horsens http://jernbanen.dk/forum2/index.php?id=20163.
Så konklusionen er at både N 201 og N 206 har haft de samme tendere fra 1961/62 til den endelige udrangering. Efter henstillingen af N 201 i 1970 mistede denne tenderen til kranbelastningsprøvevogn 338.
Med venlig hilsen
Peter K Hansen

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus, en konklusion?

af Georg Schmidt, 9/12 2014, 10:35 (3615 dage siden) @ Georg Schmidt

Vedr. N-maskinerne i Thisted skrev jeg at de blev flyttet til Struer 5/11-1968. Det er nok nærmere 5/11 1969, men jeg prøver at finde dokumentation.

[image]
Udsnit med tender 206 i Horsens 1971.

[image]
N 210 i Århus ca. 1965.
Foto: Fredslund.

Mvh
Georg

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus, en konklusion?

af KimC, 6/12 2014, 22:37 (3617 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg skal gøre opmærksomt på, at ovenstående er MINE tanker og teser, men jeg synes, at der falder noget på plads.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler (der åbenbart drømmer N tendere for tiden)

N-Maskine tender sagen er helt sjov, og er nok blevet lidt overfortolket hen ad vejen.
Jeg har påpeget i en anden tråd at DSB ikke havde brug for Specialvogn 338 før 5 år efter levering af den kørekran som vognen skulle være belastning for. Men man har vidst at man ville få brug for den, og det kan tænkes at der på Haine tenderne har været en finurlighed der gjorde dem bedre egnet til det kommende formål, feks bedre mulighed fastgøring af løftestøtter på bogierne eller noget helt andet.
Derfor er der allerede ved ordreafgivelsen på kørekranen (1965?) blevet reserveret en tender til de kommende prøvebelastninger, og man har formelt reserveret tenderen til N201 fordi den var fra Haine. Den kan så være blevet byttet med tenderen fra 206, hvilket ikke har været i konflikt med de forud trufne beslutninger om senere anvendelse til specialvogn, idet det også var en Haine tender.

En del af mystikken gik ud på om der skulle have været en "Tender X" som kom ind fra sidelinjen, måske fra en af de efterladte BR 50 der aldrig kom i drift, der ledsagede N201 i tiden 1968-1970, hvor den tender som N201 havde været iklædt frem til 1968 bev udtaget til specialvogn. Den tror jeg ikke på, at hele elementer fra disse maskiner har overlevet som brugbar reserve mere end 20 år, frem til et tidspunkt hvor damdriften næsten var ophørt.

N 201

af UTJ, 6/12 2014, 23:21 (3617 dage siden) @ KimC

Ja, den simple forklaring er at man opbevarede N 201, 2, 4 og 6 i Thisted. Da man i 1968 skulle bruge en N-maskine hentede man selvfølgelig en af disse i Thisted og satte den i stand så den kunne køre ind til der var tilstrækkeligt med MZ leveret. Alle fire ænder i Thisted blev opbevaret med tendere tilkoblet, for det kan vi jo se på billeder. Og vi kan se at der 'manglede' et hele lokomotiv efter N 201 var sendt til Århus.

Men måske skulle vi se den originale ordlyd (evt scan) at Steffs skrivelse fra 1965, for den kan jo være overfortolket.

Var der forresten en N-maskine der opgav ævret i 1968 og derfor skulle erstattes eller var det rent ud sagt en øget anvendelse som afstedkom istandsættelsen af N 201?

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus, en konklusion?

af Steffen Dresler, 6/12 2014, 23:40 (3617 dage siden) @ KimC

Go´aften til alle

De to reservetenderes skæbne var som følger:

Reservetender 50 2139 bygget hos Nivelles med bygge nr. 46. Bogier og hjul anvendt på tender 207. Tenderen udrangeret 1967.
Reservetender 50 2019 bygget hos Haine S. P. med bygge nr. 127. 1956 anvendt som vandvogn for skinneslibevogn nr. 2, fra 1858 benævnt Specialvogn nr. 631, udrangeret 1967.

Ingen af de to tendere overlevede efter deres udrangering, men blev solgt og skrottet.

I øvrigt ser det jo ud til, at KimC kan have ret i hans tanker m.h.t. den senere anvendelse af en N-tender som belastningsvogn for kran 146. Og det synes jeg er rart, at man således kan bekræfte nogle antagelser og tanker.

Til UTJ:

Ja, bare jeg kunne finde den bemærkning eller henvisning. Informationen ligger for mig over 20 år tilbage og jeg ved ikke helt nøjagtigt, hvor den stammer fra. Man bliver jo klogere og gemmer eller nedskriver ref. nu om dage.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus, en konklusion?

af henning h087 ⌂, Græsted, 7/12 2014, 00:00 (3617 dage siden) @ Steffen Dresler

:-)

tænkte. - sker af og til :-D

har en sådan tender ikke et byggenummer eller lignene hugget ind eller på plade - for så må det da kunne undersøges og tilbagespores, mener ikke at den er hugget op (djk eje)

mvh
henning h087

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus, en konklusion?

af Jens H. Bondesen, 7/12 2014, 10:19 (3617 dage siden) @ Steffen Dresler

Go'formiddag,

Gad vide om tagskaden på N201 var et "farvelkys" fra dens tender?
Det kunne f.eks. være sket hvis tenderen blev frataget maskinen ved et løft med kørekran 146.
(spørgsmålet forventes ikke afklaret):-D

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Bjarne Knudsen @, 9/12 2014, 07:23 (3615 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff og andre.

Jo jeg har da lidt, men skulle lige have lidt "dårligdom" ud af kroppen inden jeg var "fit for fight".

1.
FAKTUM er at der i perioden 1958 til 1971 alene er foretaget TO tenderombytninger på litra N. En direkte afskrift lyder således:

Loko 210 med tender 210
Tender udskiftet med tender 206
Udskiftet tender 210 til loko 206
Foretaget i perioden marts-april 1958.

Loko 201 med tender 201
Tender udskiftet med tender 206
Udskiftet tender 201 til loko 206
Foretaget 21.12.1960 ved rep. i værksted

2.
Skrivelse M 12442/67 af 9.1.1968:
Reservetender for Litra N betragtes som udrangeret af Driftsmateriellet.
Man har bemærket at tenderen ophugges ved Mdt Fredericia´s foranstaltning.
2.Distrikt er ved genpart anmodet om at indsende bogier til Cvk for evt.
anvendelse under specialvogne.

NB !!!! 9 år efter - den 28.6.1977 anføres: "Ophugningen skete aldrig".

3.
Skrivelse fra 2.Distrikt Ma2 846/68 30.12.1968:
N 202, 204, 206 i Thisted
N 209 i Tinglev
N 203 i Padborg
udbydes til salg. Alle MED tender.

4.
Skrivelse fra Handelsafdelingen Hm 4/69 af 25.3.1969:
N 202, 204, 206 i Thisted, 203 i Padborg og 209 i Tinglev er alle solgt til Jørgen Løgstrup for kr. 15.594 pr.stk

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Steffen Dresler, 9/12 2014, 10:54 (3615 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Go´morn Bjarne!

Jamen, tusind tak. Det var jo netop lige det jeg har ventet på, nemlig at få en verifikation på nogle tidligere indhentede informationer.

Så nu har jeg/vi to uafhængige troværdige kilder, der begge fortæller det samme, nemlig at ramme N 206 er udrangeret 12.12.68 med TENDER 201 og at ramme N 201 har fået TENDER 206 pr. 21.12.1960. Det NYE er så, at TENDER 206 oprindelig er TENDER 210, der blev indbyrdes ombyttede i marts/april 1958. TENDER 206 (oprindelig 210) er altså bygget i 1943 hos La Croyére med byggenummer 2555 og leveret 17.07.43 til BR 50 2133 og senere tilkoblet BR 50 2009. Det var altså IKKE en Haine S.P. tender. Ramme N 210 er således udrangeret med oprindelig TENDER 206 (Haine S.P. 1943).

Regnskabet skulle så se således ud pr. 1968:

• Ramme 201 er udrangeret med tender 206 (oprindelig TENDER 210).
• Ramme 206 er udrangeret med TENDER 201.
• Ramme 210 er udrangeret med TENDER 206 (original TENDER 206) og
• TENDER 201 (tidligere TENDER 206 ex. TENDER 210) ændret til belastningsvogn 338 for kørekran 146 ca. 1970/71 og udrangeret ca. 1991.

Men hvorfor angiver DSB så, da man endelig fører belastningsvognen som Specialvogn 338, at den er bygget i 1943 hos Haine S.P.? Jo, på dette tidspunkt har man ikke haft tilgang til de nævnte skrivelser og i princippet sikkert heller ikke gjort sig anstrengelser, men udelukkende taget informationen fra anden skrivelse, hvori står, at (ramme) N 201 var udstyret med en tender bygget hos Haine S.P. Og det VAR jo også rigtigt, da lokomotivet blev sat i drift.

Så skal der bare tilrettes skemaer, hvilket bliver gjort nu. For skemaet på www. Jernbanen under litra N 201, er der jo kun årstallet for ombygning (1968), der skal ændres til 1970, HVIS denne forklaring accepteres. Resten er jo i princippet OK, med mindre at der skal ”nørdes”.

Med venlig hilsen og tak Bjarne!

Steffen Dresler

N-maskiner - remisen i Thisted

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 6/12 2014, 20:25 (3617 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Hej

jeg besøgte Thisted 1.juli 1969 og spurgte pænt på stationskontoret om jeg måtte gå ud og se på TFJs remiseområde, det måtte jeg gerne - men jeg måtte love at ikke forlade stationen før jeg havde kigget ind i remisen for der stod N-maskiner.
Her er instamatic-billedbevis:

[image]

Nu har jeg så ledt efter notatet med numrene - men om jeg kan finde dem.:-( :-(

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

N-maskiner - remisen i Thisted

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 6/12 2014, 23:19 (3617 dage siden) @ Lars Møller Jensen
redigeret af Lars Møller Jensen, 6/12 2014, 23:38

Hej, ved nærmere eftersyn og tanke:

Billedet er for godt til at være et instamaticbillede og der er lys i remisen.
Det betyder at det ikke er mig der har taget billedet den 1.juli 1969, men Torben Boysen den 29.marts 1969.
Han og jeg fulgtes med rundt på TFJ, Aalborg Privatbaner og RHJ de sidste dage af marts 1969. Senere har vi sammen lavet et sæt til mig af billederne, som han tog med sin mors noget bedre kamera.
Jeg har kun besøgt Thisted 3 gange i mit liv, den 29.marts og den 1.juli 1969, senere én gang i april 1975, så jeg er sikker på hvornår jeg har set de 3 N-maskiner.
De var med andre ord ikke blevet flyttet til Struer i november 1968.
Er der ikke andre af de mange der var med den gang der har bedre bileder?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus - og MY 1202

af Henrik Tolderlund, 6/12 2014, 20:02 (3617 dage siden) @ Hans Peter Balle

Igen fra begyndelsen af ’68 fandt jeg også nogle billeder af N201 ved Mdt Ar plus et enkelt af N208 der gemmer sig i remisen – igen nogle der er taget af min bror, Søren.

N201 ved Mdt Ar (15 Mar 1968)
[image]

SKØNT billede med damp og diesel

F663 og MY1202 i remisen ved Mdt Ar (15 Mar 1968) Mon MY 1202 var driftsklar på dette tidspunkt?

[image]

Mon MY 1202 var driftsklart på dette tidspunkt?

Mvh. Henrik

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus - og MY 1202

af KimC, 7/12 2014, 04:57 (3617 dage siden) @ Henrik Tolderlund


Mon MY 1202 var driftsklart på dette tidspunkt?

Mvh. Henrik

Skulle der ikke være gitre der følger tagets krumning, foran luftindtaget til kølerne? Eller er de bortfaldet med tiden (efter mottoet: Vi skal alligevel snart derind og reparere igen)

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus - og MY 1202

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 7/12 2014, 08:20 (3617 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Mon MY 1202 var driftsklart på dette tidspunkt?

Mvh. Henrik


Hej,

det ville have været en sensation.

F-maskinen derimod;-)

med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Bjarne Knudsen @, 10/12 2014, 07:42 (3614 dage siden) @ Hans Peter Balle

Her datoerne, som også af Georg bekræftet, korrekte.

F 663 ankom ved egen kraft i særtog 5976 kl 14,55 den 10.3.68
Var på Cvk 18.-22.3. og medfulgte b.u. tog 5975 den 29.3. til Ab.

N 201 ankommer b.u. den 20.2.68 anført i tog 2992 ? men det kan jo
næppe passe. Måske 2997 ?
Indgår til rep på Cvk den 21.2.68
Fremførte de telegrafisk tillyste særtog (prøvetog)
5973-5974 Ar-Lg-Ar den 15.3. og var til rep/kold 16.3.-30.3.68 på
Mdt Aarhus.
Returnerede ved egen kraft År - Fa i særtog 5978 kl 11,40 den 31.3.68

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak